Mullet bygge! 20*110

GiiMMe

Medlem
Mullet bygge! 20*110
Hej!

Har en Specilized Demo 9 2005 (vad jag googlat mig fram till) där jag just nu kör 26 tum fram och bak.
Inför nästa säsong med dh racing har jag plan på testa mullet med 27'5 fram men kommit till ett litet problem.

Det är så att jag mätt och kollat och insett att jag har en 20*110 genomgående axel och alla fälgar under 4k ligger på 15*110 i axel, finns det något sätt att lösa detta problem eller är det att punga ut för dyra fälgar eventuellt bygga egen fälg med rätt hub etc?

Förlåt om ganska basic fråga men bara pillat med dirtjumpers förr!

Allt gott

Bilagor

• Opera Snapshot_2024-10-16_132250_www.youtube.com.png
    Opera Snapshot_2024-10-16_132250_www.youtube.com.png
    440.6 KB · Besök: 94
Mullet bygge! 20*110
Antar du menar hjul när du skriver fälgar.
Alternativen är:
Byt gaffel till en modern med 15*110
Eller bygg om befintligt hjul med nytt nav och nya ekrar (vet inte hur lätt det är att hitta 20*100 nav)
Eller bygg ett nytt custom framhjul med 20*100 nav.

Mullet bygge! 20*110
Antar du menar hjul när du skriver fälgar.
Alternativen är:
Byt gaffel till en modern med 15*110
Eller bygg om befintligt hjul med nytt nav och nya ekrar (vet inte hur lätt det är att hitta 20*100 nav)
Eller bygg ett nytt custom framhjul med 20*100 nav.
Yes!
Det är så alltså? för misstänker att hade det varit tvärtom och jag haft 15*110 på cykel och 20*115 på hjul att det finns spacers m.m?
Det var tråkiga nyheter, just att bygga jag ville slippa :/

Mullet bygge! 20*110
Skillnaden mellan gamla DH 110 framnav och dagens boost 110, förutom diametern är att boost har optimerat upp bredden mellan flänsarna, och det gör att bromsskivan sitter 5 mm längre ut från navets mitt på boost. Så om det går att köra adapter för att öka axeldiametern från 15 till 20 mm så blir bromsen ett problem.

Jag har nog ett gammalt DH 110x20 framnav i nån låda om det sökes, men custom hjulbygge till så gammal hoj är ju ganska exotiskt...

Mullet bygge! 20*110
Skillnaden mellan gamla DH 110 framnav och dagens boost 110, förutom diametern är att boost har optimerat upp bredden mellan flänsarna, och det gör att bromsskivan sitter 5 mm längre ut från navets mitt på boost. Så om det går att köra adapter för att öka axeldiametern från 15 till 20 mm så blir bromsen ett problem.

Jag har nog ett gammalt DH 110x20 framnav i nån låda om det sökes, men custom hjulbygge till så gammal hoj är ju ganska exotiskt...
Ja alltså lär ju tyvärr bli ett custom hjul bygge, problemet är ju att jag är totalt jäkla värdelös på sätta ekrar etc, försökt på mig det innan och jadu, den fälgen kapa jag sönder i frustration haha

Mullet bygge! 20*110
Jag skulle tänka att ett större problem är att en 27,5" hjul är för högt för att passa under "bron" på gaffeln.

Tillbaka
Topp