Juniorcyklar - en samlingstråd när barnen blivit äldre

glitch

Aktiv medlem
Vi har ju en fin lång barncykeltråd där svaret ofta stavas XXL och White 24" på rea - men den tråden tenderar att tystna när barnen vuxit förbi 24-tummarna.

Sonen är 10 1/2 och fick en 27.5 tummare som vardagscykel innan sommaren - och oj vad små hans 24or blev plötsligt....

De sista tre åren har vi skrapat ihop runt 2 veckor med liftcykling per år och några enstaka stigturer - han har inte varit jätteroad av att "förtjäna" utförskörningen utan hemmavid har cykel mest varit ett transportmedel.

När man nu börjar snegla på större cykel så börjar man ju komma in i "vuxen small" segmentet, speciellt om man tittar på 27.5 eller äldre beggat 26".

Hade han varit en sån som bara vill ut och cykla hade jag inte haft några problem med att köpa nytt men då det är mycket annat som är i fokus (fotboll, tv spel ni vet....) så vill man ju inte slanta 20k+ heller för en cykel som bara tar plats i garaget.

Så i det avseendet känns beggat som det enda vettiga men sen är det svårt igen - DH/rena utförshojar finns det rätt gott ol för rimliga pengar, men köper vi en sån kommer han ju aldrig vilja börja trampa stig heller.

Trailhojar är det svårare med beggat då de tenderar att inte vara small, respektive de äldre hojarna som dyker upp på blocket läggs ut för fantasipriser där säljarna verkar ha missat att 69 graders styrvinkel INTE är grejen när det går nedförs.

Har tittat på en Trek Slash från 2014 ish som möjlig kandidat, men den saknar dropper idag och enligt geometritabellen är den ruggigt slack i sadelröret. Känns annars som en möjlig kompromiss men lite dyr i relation till småfixet man skulle vilja göra typ dropper, singelklinga osv.
Sen vet jag inte hur nice en så gammal Slash är att trampa runt med...

Kollar man Canyons Neuron i alu är det 20k+, Jeffsy Primus 27.5 närmare 25k osv.

En äldre 27.5 Jeffsy hade ju varit smutt men de växer inte på träd i small heller..

Trek Fuel Ex5 27.5 dyker upp lite då och då verkar det som beggat i small som ett populärt nästa steg. Skulle kikat på en men den blev såld innan jag hann.

Finns många funderingar och avväganden i "nästa steg" efter att de rena barncyklarna är avklarade.

Låt oss hjälpa varandra med erfarenheter, tips och köpråd kring "juniorcyklarna".
Obs behöver inte vara bara mtb även om det i mitt fall nu är ett mtbköp som stundar.

.

Jag var i en liknande situation häromåret. Vi köpte en Dartmoor Hornet i minsta storlek och tillsammans byggde ihop en hyfsat kapabel HT med delar från bra-att-ha lådan. Kul projekt och cykeln har funkat bra såväl här hemmavid i Änggårdsbergen som liftburet. Går fortfarande att hitta ramar till bra pris.

Efter det problematiska 140-150cm intervallet tror jag problematiken mest handlar om eventuellt blygsam kroppsvikt, hur snabbt small blir för litet och hur många storlekar han ska igenom?

Flickor blir en annan resa. Min är genom puberteten och snart färdigväxt. Small är end station

Valet av cykel var också skapligt lätt eftersom hon inte kör utför. 120mm xc-kittad trail.

Kan man hålla det på hembyggda HT så är extremt mycket vunnit. I princip kan man köpa en av varje storlek...Det kommer jag göra för grabben. Min fru kan dessutom byta mellan medium och small när han växer.

På enduro har jag inget bra förslag.

Nöjer man sig inte med hornet så har samma företag släppt nya fs ramar. Rocbird med trail eller enduro setup beroende på dämpare.

Pro/con vs. beggad trek får utredas.

1721371014630.png

Jag väntar på en Dartmoor Primal V2 27.5 till sonen som är 10 och ca 150cm. Ramen ligger lite över 2kg och kostade 340 Eur. På den ska jag slänga delar som satt på min Transition Scout som jag fick slakta efter rambrott. Kortare vevarmar ska det dock bli, funderar på 152mm. Han kör XC med klubben och för övrigt stig med mig, då lär det duga.

Kan lägga upp mina erfarenheter här en gång till. Jag köpte en Bird Zero AM HT-ram i S till sonen. Valde den för att den är relativt lätt, 1800 gram, och har bra geometri. Kort kedjestag och bra vinklar även när den är undergaflat med 130 mm gaffel. Vevlagret är lågt, som på alla brittiska HT, men med 150 mm vevar blir frigången bra även när den är undergaflat. Vi är riktigt nöjd med resultatet. Jag trodde att cykeln var för stor med 425 mm reach vid sag och lång styrhuvudet av 110 mm, men sonen valde att köra den från 142 cm. Passar riktigt bra nu vid 150 cm.

Inte billig att köpa cykel i delarna, men mycket roligt att bygga tillsammans med barnen.

2022-11-08-08-12-21-627.jpg

2023-03-19-18-23-25-210.jpg

2024-07-06-18-54-44-367.jpg

För heldempad tycker jag att Bird Aether 7 ser bra ut. Men är slutsåld i S och jag undrar om Bird behåller modellen.

Jag väntar på en Dartmoor Primal V2 27.5 till sonen som är 10 och ca 150cm. Ramen ligger lite över 2kg och kostade 340 Eur. På den ska jag slänga delar som satt på min Transition Scout som jag fick slakta efter rambrott. Kortare vevarmar ska det dock bli, funderar på 152mm. Han kör XC med klubben och för övrigt stig med mig, då lär det duga.
Ja, vevar är fortfarande en utmaning i storlek small. Vi kör 155mm kinavev. Vilka tänkte du?

Jo kostnadsmässigt är mycket vunnet om man kan hålla sig till hardtail - dock tror jag inte junior nöjer sig där, han har haft 24" FS hittills.
Med lös ram och bygga själv drar det snabbt iväg så det är bättre ekonomi att köpa typ en Canyon eller dylikt.

Hittade några alu FS på ali som såg rätt bra ut

Hoppas länken funkar, är på telefonen och då går den alltid in i aliappen.
Men även om man får hem en ram utan dämpare för 5k så är man snart uppe i 10 med bussningar, dämpare och eventuellt annat krafs....

26" känns inte som det är någon vits med, speciellt när jag ser hur bra 27.5 funkar på hans andra. Funderade på försöka trailkitta den men tyvärr rakt styrrör och ska man då börja trixa med externt styrlager för 1.5" om det ens passar, ny gaffel, nytt framhjul och dropper så blir det en slant igen och en cykel man inte gärna lämnar på skolgården....

Jag förstår att en hel cykel är billigare även om det skiljer mindre om man har krav på bromsar och annat.

Men om man köper en slash eller Ex i prisvärt storlek + en dartmoor ram i small. Var hamnar man ekonomiskt då?

Edit. Många billiga ex ute nu men svagheten i min plan är att man ska ligga på en redan gammal ram i några år... Men det går ju att fundera vidare

Senast ändrad:
Vpace går inte på de flesta boost cyklar. Troligen inte den andra heller

Jag monterade Vpace 155 mm vevar på en Specialized Camber 27,5" med Boost och 150 mm vevar på en Bird Zero AM hardtail med Boost. Både med 1 eller 2 mm extra distanser på vevlagret/vevaxeln.

Men på de flesta moderna FS passar de inte.

Hepp, det blev inget custombygge - det blev en Canyon Neuron Young Hero istället. 130. mm slag, 27.5 hjul - det bör funka 2 år i alla fall tänker jag innan det blir vuxencykel.
Har inte hämtat upp den än men måste så klart genast planera upgrades😀
Behöver således hitta en dropper för det är väl framförallt det som saknas i specen.

Nu framgår varken sadelstolpens längd eller om det finns hål för intern dropperdragning men jag tyckte jag läste det någonstans. Har vi några tips på billiga droppers som är lagom korta och funkar för barnhänder?
Storlek 30,9.

Det blir väl att vänta till början november när cykeln hittar hem så man kan mäta och kolla ordentligt men lite research lan man ju alltid göra :)

Jag har nöjt mig med brand-x trots en del vikthets. Köps nog idag lättast som DXC eller vad det heter

Transportcykel separat från mtb har man förhoppningsvis redan när det närmar sig 10 000..Men där verkar det tänkas olika

Edit
Tex

Ser att jag skrev 19 juli att hon inte åker utför. Jag fick nya besked 29 juli. Än så länge flow så hojen duger än

Edit. Jag är inte 100% att det är samma tillverkare men gissar det och mest intressant vad som går att shimsa och det är dokumenterat på några dxc

Senast ändrad:
Verkar vara en väldigt fin cykel. Dessutom har de skärpt sig och satt 150mm vev. Undrar om de kommer att göra så på övriga xs också och vad de annars har för begåvad förklaring på det.
Storleksrekommendation 158-166. Herregud.

Det borde ju verkligheten finnas plats för dropper...ledig port finns uppe och plats för dubbelport nere
Men routing kit har bara enkelport wtf
1729317763829.jpeg

Finns även ett plug kit som eventuellt är dubbelportar. Farmor sköter både reservdelar och storleksrekommendation?

Hepp, det blev inget custombygge - det blev en Canyon Neuron Young Hero istället. 130. mm slag, 27.5 hjul - det bör funka 2 år i alla fall tänker jag innan det blir vuxencykel.
Behöver således hitta en dropper för det är väl framförallt det som saknas i specen.

Nu framgår varken sadelstolpens längd eller om det finns hål för intern dropperdragning men jag tyckte jag läste det någonstans. Har vi några tips på billiga droppers som är lagom korta och funkar för barnhänder?
Storlek 30,9.

Det blir väl att vänta till början november när cykeln hittar hem så man kan mäta och kolla ordentligt men lite research lan man ju alltid göra :)
Såg denna tråd först nu. Befinner mig i väldigt liknande sits avseende storlek och uppfattning om begmarknaden.

Sonen är 145cm lång och kör gärna stig men tycker det är väldigt kul att åka utför och framförallt hoppa så känns som att fulldämpad vore det rätta. Kör idag på en HT dammodell i storlek XS (27.5) som funkar kanon för stig men försökt hitta en 27.5 (tror 29 blir lite stort) i storlek S fulldämpad men är som du säger mest folk med helt orealistiska prisuppfattningar som säljer…

Också sneglat på Young hero, ser ut att uppfylla en del av kraven, återkom gärna med rapport hur den funkar!

Såg denna tråd först nu. Befinner mig i väldigt liknande sits avseende storlek och uppfattning om begmarknaden.

Sonen är 145cm lång och kör gärna stig men tycker det är väldigt kul att åka utför och framförallt hoppa så känns som att fulldämpad vore det rätta. Kör idag på en HT dammodell i storlek XS (27.5) som funkar kanon för stig men försökt hitta en 27.5 (tror 29 blir lite stort) i storlek S fulldämpad men är som du säger mest folk med helt orealistiska prisuppfattningar som säljer…

Också sneglat på Young hero, ser ut att uppfylla en del av kraven, återkom gärna med rapport hur den funkar!
S borde vara nära som du säger. Lämpligare med 27.5 utför och känsligare med för stor cykel kanske.
Självklart blir man inte för stor för xs samma dag som s funkar så det beror väl på

Storlek 30,9.

Skulle precis rekommendera den, jag köpte en sådan till sonen för ett år sedan. Då var han åtta år och cykeln var i största laget, men funkade. Nu har han vuxit i den bra och benlängden ger utrymme för dropper, så jag är också på jakt efter någon passande. Det finns en ledig ingång på överrörets högersida som jag antar är tänkt till droppervajer, sedan får man nog försöka trixa sig förbi vevlagret inne i ramen.

Skulle precis rekommendera den, jag köpte en sådan till sonen för ett år sedan. Då var han åtta år och cykeln var i största laget, men funkade. Nu har han vuxit i den bra och benlängden ger utrymme för dropper, så jag är också på jakt efter någon passande. Det finns en ledig ingång på överrörets högersida som jag antar är tänkt till droppervajer, sedan får man nog försöka trixa sig förbi vevlagret inne i ramen.
Det finns ingen ingång på seattube? Du har kanske rätt i att det är bb som gäller då. Har sluppit såna dragningar.
Just på dropper vill jag gärna att höljet inte kärvar heller

Jag hittade bilder av en till salu på Pinkbike där man har monterat dropper. Jag ser inte hur man kan får vajern att passera vevlagret, jag antar att det inte finns en lucka där. Kankse behöver man tra bort vevlagret?

Det finns ingen ingång på seattube? Du har kanske rätt i att det är bb som gäller då. Har sluppit såna dragningar.
Just på dropper vill jag gärna att höljet inte kärvar heller
Det gör tyvärr inte det. Jag hade en Stoic med liknande konstruktion och minns den droppermonteringen med fasa. Lärdomen var att det är värt att plocka bort vevlagret.

Jag tycker som sagt att nån brandx clone får duga men vill man spendera så finns ju trådlöst så är saken biff

Jag tycker som sagt att nån brandx clone får duga men vill man spendera så finns ju trådlöst så är saken biff
Jag är av samma uppfattning och är endast osäker på vilken längd som blir bäst. (Och vilka som finns kvar efter CRC:s konkurs.) Eftersom den här säsongen i princip är över så inväntar jag black friday innan jag gör slag i saken.

Såg nu att du nämnde DXC tidigare, ska kollas upp!

Rea på den nu hos Canyon. Velade länge mellan den beg jag nu köpt och helt ny. Visst det är mycket pengar men den faktiska kostnaden när den sen säljs lär vara rätt rimlig.

@DD88 det finns redan en vardagscykel för transport. Vitsen är ju att inte bara köra bikepark nån vecka per år utan även stig hemma.

Har ju sett att du skrivit om cykeln i en annan tråd.👍
Jag har börjat processen att bygga en Primal V2 (beställt ramen iaf)😄
Målet är att få ihop en så lätt och rapp cykel som möjligt.
Idag har han en Vitus Nukelus 26" som har fungerat superbra, efter några uppgraderingar (växlar, framgaffel, vevarmar, däck och sänkstolpe).

Fundering 1
Hur har cykeln (Primal 27,5) funkat på mtb-träningarna för pojken din?

Jag är litet fundersam på hur min pojk kommer uppleva att trampa uppförs på cykeln.
Planerar en 130mm pike-gaffel utan låsning. Alternativt en 140mm Marzocci bomber z2 med låsning.
Själv använder jag aldrig gaffellåsningen på min HT.

Fundering nr2, vad är "roligast" längd på vevarmar. Jag tänker 150mm blir bra då han är kort för ramen. Alternativt 160mm, som jag hittat ett par fina på Aliexpress.

Fundering nr3, vad finns det för alternativt däck till Maxxis rekon 2,4"?
som har låg vikt och är lättrullat.

Utförs och i dirten tror jag cykeln blir jätterolig och kommer kunna vara med honom ända upp i gymnasiet.
Ska bli kul att snart få börja skruva 😀

Varför inte en cykel för transport på hemmaplan och hyra cykel till nedförsåkning?
Absolut tänkt så.
För familjen har vi (turligt) enduro-träning minst en gång per vecka samt två xc-träningar, så det behövs cyklar för det.

Men hade barnen inte cyklat på vardagar utan kanske "bara" några ggr i cykelpark per sommar, då måste det vara en fördel att inte behöva lägga ut pengar på att köpa, behöva förvara, reparera och släpa runt på en massa cyklar.

"Problemet" jag måste lösa är ju att finare cyklar inte kan avändas till högstadieskolan. Till det behöver man något som inte är stöldbegärligt. Så det blir en jäkla massa cyklar. En del tycker att jag är galen när de ser allt cykelskrot i garaget.

Är det "kärring-honda" som är bästa/enda valet för skolgården?

Senast ändrad:
Fördelen med 120mm är, förutom att det finns lättare gafflar, att man får ner stacken lite. 27.5 hjälper lite också. Jag tror att om barnet sitter som på en damcykel så är det större problem än att dämparen saknar låsning.
155mm vev höjer sadeln relativt styret och självklart slammar man ett styre med minimal rise

Jag har nöjt mig med brand-x trots en del vikthets. Köps nog idag lättast som DXC eller vad det heter

Transportcykel separat från mtb har man förhoppningsvis redan när det närmar sig 10 000..Men där verkar det tänkas olika

Edit
Tex

Ser att jag skrev 19 juli att hon inte åker utför. Jag fick nya besked 29 juli. Än så länge flow så hojen duger än

Edit. Jag är inte 100% att det är samma tillverkare men gissar det och mest intressant vad som går att shimsa och det är dokumenterat på några dxc
Jamen den hiss-stolpen bir nog bra om den går helt ned i "sadelröret".
Är den för lång för barnet? så kan den förmodligen enkelt kortas i slaglängd. Det var iaf väldigt enkelt för en Brand-x och jag gissar att konstruktionen är liknande. Säkrast är att kolla upp det innan på tex youtube.

Jamen den hiss-stolpen bir nog bra om den går helt ned i "sadelröret".
Är den för lång för barnet? så kan den förmodligen enkelt kortas i slaglängd. Det var iaf väldigt enkelt för en Brand-x och jag gissar att konstruktionen är liknande. Säkrast är att kolla upp det innan på tex youtube.
På brand-x är det svårt att veta. 170mm 30,9 går. 125mm 30,9 inte. Som tur var passade det precis.

DXC på bike24 verkar bättre specade.
Kanske ska tillägga att jag inte testat, bara spanat in dem

Ja, gäller att ramen sväljer hela insert också. Längre insert med längre travel också

Jag har för mig att vuxen'neuron ser bra ut i de små storlekarna, till skillnad mot andra Canyon som knasar i xs. Hitta en billig begagnad är kanske svårare
Enig, den hade varit kanon. Tycker dock att folk har lite väl höga prisuppfattningar på dem… Nerve finns ju också men gaffelvinkeln ser ju lite väl omodern ut, kanske ramen som gör att man ser fel…

[...]

Fundering 1
Hur har cykeln (Primal 27,5) funkat på mtb-träningarna för pojken din?

Jag är litet fundersam på hur min pojk kommer uppleva att trampa uppförs på cykeln.
Planerar en 130mm pike-gaffel utan låsning. Alternativt en 140mm Marzocci bomber z2 med låsning.
Själv använder jag aldrig gaffellåsningen på min HT.

Uppför var han faktiskt något långsammare. Vi hann bara med två träningar (tävlingsgrupp, de andra är 2-3 år äldre) innan vinteruppehåll. Förra cykeln var en brant 26" kolfiber under 10kg med RaceKing. Han älskar dock cykeln och tycker den är superrolig. Kan ju slamma styrstammen lite mer. 120mm gaffeln borde ge en 66° styrvinkel.

Fundering nr2, vad är "roligast" längd på vevarmar. Jag tänker 150mm blir bra då han är kort för ramen. Alternativt 160mm, som jag hittat ett par fina på Aliexpress.
150-152mm är säkert bra.

Fundering nr3, vad finns det för alternativt däck till Maxxis rekon 2,4"?
som har låg vikt och är lättrullat.

De enda Maxxis som finns i Maxxspeed och 27.5x2.4 verkar vara Ikons. Jag vet inte... Funderar över Wolfpack Cross/Race eller Kenda. Eller vänta på de nya Race Kings om de någonsin kommer...

Cyklisten fick fota själv:

Bilagor

• 20241020_122158.jpg
    20241020_122158.jpg
    1.8 MB · Besök: 83
Uppför var han faktiskt något långsammare. Vi hann bara med två träningar (tävlingsgrupp, de andra är 2-3 år äldre) innan vinteruppehåll. Förra cykeln var en brant 26" kolfiber under 10kg med RaceKing. Han älskar dock cykeln och tycker den är superrolig. Kan ju slamma styrstammen lite mer. 120mm gaffeln borde ge en 66° styrvinkel.

150-152mm är säkert bra.

De enda Maxxis som finns i Maxxspeed och 27.5x2.4 verkar vara Ikons. Jag vet inte... Funderar över Wolfpack Cross/Race eller Kenda. Eller vänta på de nya Race Kings om de någonsin kommer...

Cyklisten fick fota själv:
Tack för alla svar!
Då låter det som att jag gjort ett bra val på cykel till pojken. 😄

Köpte svart ram som ni enl. önskemål.
Själv hade jag valt röd.

Hoppas kunna hitta Rekon 2,4" däck någonstans till bra pris.
Provar med 150mm vevarmar.
I bästa fall har jag den ihopbyggd inom ett par veckor. Lägger ut bilder få fort det är klart.

Vi gick vidare på XXL-White-spåret med både XC260 och en dam-modell i 27.5 som reades ut till 50%. Det stigcyklar lite men inte jättemycket så motivationen till att ha både en vardagscykel och en stigcykel är inte stor från min sida, de här går dessutom att lämna utanför skolan utan att få ångest.

Inga problem med mina barn men kusinen som cyklar halva vägen till skola på bakhjulet och som behöver ha örat riktat 2ggr i veckan påstår sig behöva luftdämpare och växlar. Jag försöker övertyga honom att det är en dirt han behöver men växlar ska han ha säger han. Får hoppas det är en fas annars blir det svårt att styra upp lämplig cykel för skogen

Tillbaka
Topp