Juniorcyklar - en samlingstråd när barnen blivit äldre

Min dotter önskar sig en dropper till sin MTB. Dock är jag lite tveksam då sadelstolpen bara sticker upp 10cm. Finns det ens droppers med tillräckligt liten travel?
Eller kan man minska travel på ett rimligt sätt med shims eller liknande?

Min dotter önskar sig en dropper till sin MTB. Dock är jag lite tveksam då sadelstolpen bara sticker upp 10cm. Finns det ens droppers med tillräckligt liten travel?
Ja, beroende på dropper, men 10cm är det ram-slut till "det raka" slutar eller upp till rails?
Om det första får man dra ifrån ytterligare några cm för dropperns krage. Om det andra blir det inte mycket kvar.

Det brukar inte gå att shimsa mer än 20-50mm så du måste ju ner under 10 till att börja med. Sen blir jag inte förvånad om en 80mm dropper mer sällan går att shimsa, men det vet jag inte

Är det 10 cm från ovankant sadelröret till sadelräls? Det är inte mycket. One Up V3 har lägst stack, kan shimsas och är bra. En 90 mm shimsad ner till 70 mm ger 10 cm höjd. Om ramen inte har ett hål till dropper behöver du borra ett.

Ja, kollade just det. 70-90mm kan funka beroende på var det är 10cm. Den har också lägre krage än de flesta

Det finns korta dropperstolpar från t.ex. XLC med 50-80 mm slaglängd. Men de nuvarande 100 mm frigång är väl lite för kort. Man behöver räkna in både krage och klämma till full längd (mått G på bilden nedan).

Jag skulle säga att från och med 120 mm som sticker upp finns det chans att hitta en kort stolpe som ryms och ger 80 mm i slaglängd.

1776321365201.webp

Senast ändrad:
Tack för kloka svar!
Jag väntar på att hon blir lite längre (dröjer säkert tre sekunder som hon växer) 🙂
Under tiden ska jag undersöka kabeldragningsmöjligheterna..

Beroende på barn så är det mer komplicerat egentligen. Är det 10cm för att detta är rätt höjd eller för att barnet insisiterar på att ha sadeln i relation till marken istället för veven (barn är korkade)?
Vid plattcykling kan det vara större fördel med dropper att sadel kommer upp än att den kommer ner.

Tänkte köpa dropper till 26an men just nu står den med 25mm till rails. Jag vet inte hur mycket luft det är i det en gissar att när han är nöjd med motsvarande dropper i i botten så kan han cykla med 60mm travel också.
(dvs ca 55mm på en brand-x i botten). Ska kolla när han tar ut den nästa gång. (Han cyklar egentligen inte, det är syrrans cyklar)

Tillbaka
Topp