Bosch active line upplevs som svag?

Jorust

Medlem
Hej!
Jag har en Scott sub active e-ride från 2022 med Bosch active line mittmotor (inte plus) och Purion display. Jag upplever den som väldigt svag och undrar om någon annan av er har någon eftarenhet? Ingen felkod vad jag kan se, cykeln fungerar bra i övrigt. Jag har köpt den begagnad så jag kan inte jämföra med när den var ny. Jag har sett att andra skriver att active line kan vara lite svag, men jag tycker inte detta är rimligt. Den känns svag i uppförsbackar, och på asfaltsrakor får jag "kämpa" en del för att hålla 23-24km i timmen. Eftersom jag cyklar till jobbet vill jag inte bli svettig, och ska jag cykla i 25km/är det nu ett problem som uppstår. Om jag jämför med tidigare enkla 250w elcyklar jag haft (med navmoror) har de upplevts som mycket starkare och det har inte varit något som helst problem att cruisa i 25km/h utan större ansträngning. En annan tanke är jubatt man med trim kan ta bort hastighetsspärren. Att trimma är inte intressant för mig, men om cykeln knappt når 25km/h idag skulle det ju inte finnas en marknad för detta?
Tror ni detta är normalt, eller kan det vara något fel? Alla tankar och ideer är välkomna.

Ja :). Och det märks tydligt att den fungerar, även om den är svag. Märker stor skillnad om jag testar att stänga av den under färd eller när jag kör slut på batteri.

Känner inte riktigt till hur just den motorn funkar men med shimano steps kan man konfigurera assistanslägena via en app. Kanske finns nåt liknande i ditt fall?

Bosch motorer är momentstyrda, dvs, du får ta i lite mer själv. Testat motsvarande cykel en del, visst inte nått momentmonster men inga problem hålla fart.
Edit: Går o byta motor till en performance dito, ca 5000 sek på ebay

Senast ändrad:
Bra tanke med appen, tyvärr har jag purion-displayen som inte går att koppla upp mot appen. Ang motorbyte så är jag för snål för att lägga ytterligare 5k. Någon som vet om man kan justera momentgivaren? Jag tänker om det är den som inte ger fullt utslag?

Tack för förslag. Nollställningen har jag testat sedan tidigare utan förändring, men uppdatering/felkodsläsning lät som en bra idé, borde vara relativt billigt

Hustrun har en Scott Axis Eride med CX Performance-motorn, och visst ger den bra hjälp i backarna, men att ligga i 25km/timmen i en uppförsbacke kan man nog glömma på hennes cykel i alla fall.

Ja :). Och det märks tydligt att den fungerar, även om den är svag. Märker stor skillnad om jag testar att stänga av den under färd eller när jag kör slut på batteri.
Hej, bra, men du bör även märka en tydlig skillnad mellan de olika effektlägena, gör du det?

Annars tror jag som redan är föreslaget det bästa är att låta en cykelverkstad med Bosch diagnosverktyg (eller vad det kan heta) göra en kontroll.

/MM

Senast ändrad:
Bara så du inte missförstår Mountain man , jag tror inte han menar dom olika lägena på hojen utan han menar att du kan gå in i bosh appen och höja assistansen på varje läge.

Bara så du inte missförstår Mountain man , jag tror inte han menar dom olika lägena på hojen utan han menar att du kan gå in i bosh appen och höja assistansen på varje läge.
Nej , jag menar de olika assistanslägena man kan styra direkt från kontrollen på styret. Den här cykeln har inte Bosch Smart System, så det går inte att konfigurera lägena från en mobilapp.

I början innan jag blev van vid min eMTB kom jag ibland åt reglaget och sänkte assistansnivån av misstag, det kändes precis som om jag fått punktering … så stor skillnad kan det vara. Nu har jag flyttat in reglaget en bit så jag inte riskerar att komma åt det av misstag.

Jag har en Bosch Performance Line CX gen 4 på min hoj. Kör assistanslägena i originalkonfiguration. De effektlägen jag har programmerade är Turbo, eMTB, Tour+ och ECO. Jag cyklar till 90 % på eMTB läget som ger den kraft jag behöver, när jag behöver den och bibehåller cykelkänslan.

/MM

Senast ändrad:
Ja precis, jag skulle vilja säkerställa att motorn verkligen ger full assistans när jag kör på högsta läget och pendlar till jobbet i marchfart

Tillbaka
Topp