[OT] happys egna motorcykeltråd.

Hmmmm tiden går fort, kom precis på att det är 10år sedan jag sålde min senaste hoj.

Har kört:

Kawwa Z750 årsmodell -80 nånting
GSXR 750 -89
CBR 900 -92
GSXR 750-98
R6 -99

Suget kommer tillbaks ibland, men då endast till banåkningen. Tar tyvärr både en massa tid och gör för stora hål i börsen....

Du vet att de där kan bli vansinnigt läckra? Jag håller på att bygga en Scrambler på en 82:a som bas. Sadel o bakram är beställda från Vonzeti.
Jonas D skrev:
-------------------------------------------------------
> BMW R75/6-75

Mc e skoj lekte i några år i leran med hoj så som Yamaha wr450 crf450 crf250 och den roligaste som var en Husqvarna wr125.

Sen ifjol har jag skaffat mig mc kort och har lyckats avveckla 1000 mil på en kawazaki z1000 och ca 800mil på den kawazaki z800 jag äger nu. Farligt men skoj!

Bilagor

• DSC_000001.JPG
    DSC_000001.JPG
    97 KB · Besök: 63
Jag har inte kört en ordentligt säsong sedan 2015 när vi flyttade till Stockholm (avsaknad på garage, försäkringskostnad). Så jag fick sälja min vackra Ducati 748.
Nu på landet står min gamla hoj kvar, en MuZ Scorpion Sport -95. Lite "simplare" än den SZR som finns tidigare i tråden. Jag har tyvärr lite pyssel innan den är körbar igen. Jag har trott att jag skulle få ut den på gatan i tre-fyra år men det händer liksom inte. Dessutom är det inte den sortens körning som jag suktar efter.

Bilden nedan är inte min, men jag ville visa den udda fågeln.
Motor från Yamaha (660, enstånka, femventilad), ram från England vill jag minnas (Spondon?), Paioli framgaffel, Grimeca bromsar, WP bakdämpare. Ja, ett riktigt ihopaplock.

1730186678517.png

Så till min fråga.
Jag vill gärna köra igen. Men jag vill nu hellre ut på äventyr bortanför asfalten. Och jag pratar inte hardcore enduro nu, utan snarare puttra ut på grusvägarna. Kunna ta med en av döttrarna där bak, kanske packa med tältet, och uppleva!
Stora äventyrs hojar som GS 1300, Africa Twin etc går bort. Jag söker något mer lätthanterat. Eftersom jag är ganska kort (168) får det gärna vara lite lägre sitthöjd. Hojar som jag tittar på är tex DR400, CRF300, GS310. Lättare dualsport/adventure. Men jag har även börjat tänka i banorna kring att en scrambler kanske kan fylla mina behov. Fantic Caballero ser tex rolig ut. Annars är Ducati Dessert Sled en favorit men faller lite på storlek samt kostnad att äga.
Har ni några favoriter på hojar i det segmentet? Vill helst hålla mig under 40k.

En Transalp är väl rätt duglig att puttra runt på grusvägar med och mer lätthanterlig än en Africa. Finns i alla prisklasser beroende på ålder/skick

Jag har inte kört en ordentligt säsong sedan 2015 när vi flyttade till Stockholm (avsaknad på garage, försäkringskostnad). Så jag fick sälja min vackra Ducati 748.
Nu på landet står min gamla hoj kvar, en MuZ Scorpion Sport -95. Lite "simplare" än den SZR som finns tidigare i tråden. Jag har tyvärr lite pyssel innan den är körbar igen. Jag har trott att jag skulle få ut den på gatan i tre-fyra år men det händer liksom inte. Dessutom är det inte den sortens körning som jag suktar efter.

Motor från Yamaha (660, enstånka, femventilad), ram från England vill jag minnas (Spondon?), Paioli framgaffel, Grimeca bromsar, WP bakdämpare. Ja, ett riktigt ihopaplock.

Visa bilaga 735433

Så till min fråga.
Jag vill gärna köra igen. Men jag vill nu hellre ut på äventyr bortanför asfalten. Och jag pratar inte hardcore enduro nu, utan snarare puttra ut på grusvägarna. Kunna ta med en av döttrarna där bak, kanske packa med tältet, och uppleva!
Stora äventyrs hojar som GS 1300, Africa Twin etc går bort. Jag söker något mer lätthanterat. Eftersom jag är ganska kort (168) får det gärna vara lite lägre sitthöjd. Hojar som jag tittar på är tex DR400, CRF300, GS310. Lättare dualsport/adventure. Men jag har även börjat tänka i banorna kring att en scrambler kanske kan fylla mina behov. Fantic Caballero ser tex rolig ut. Annars är Ducati Dessert Sled en favorit men faller lite på storlek samt kostnad att äga.
Har ni några favoriter på hojar i det segmentet? Vill helst hålla mig under 40k.
Jag skulle undvika en scrambler. De är i grunden gathojar (det hör ju till själva konceptet) med uppdraget avgasrör och lite fetare däck. De har inte riktigt optimala vinklar ffa fram så de har (ofta) en tendens att ploga i svängar om underlaget är lite lösare och de har (ofta) väl kort fjädringsväg för att kunna hantera stalpiga och lite sämre grusvägar.

Vad är din budget? Hur ser fördelningen ut i din realistiska körprofil ut mellan grus och asfalt? Kommer du att transportera dig längre sträckor? I högre fart? Kommer du någonsin att köra med packning? Hur mycket är du beredd att skruva själv?

Om det handlar om en ren grusvägshoj för hemmaskogarna skulle jag fundera på typ en DR400. Om du även vill komma en bit längre bort så vill du nog ha en lite större motor, tank och kåpa på.

Eller så satsar man på n+1! En optimerad för grusvägen och en för landsvägen.

Visa bilaga 735433

Så till min fråga.
Kawasaki KLE 500? Skottsäker motor sägs det. Ganska låg sitthöjd. Tvåcylindrig så du slipper stånkavibrationerna.

Måste bara länka in den här:

Annars: Royal Enfield Himalayan
Absolut. Men det blir genast svårare när man inte rullar, marken är ojämn eller mjuk osv.
Tittat lite på RE Scram som alternativ.

En Transalp är väl rätt duglig att puttra runt på grusvägar med och mer lätthanterlig än en Africa. Finns i alla prisklasser beroende på ålder/skick
Är svag för första generationen. Antagligen var jag i en lättpåverkad ålder när den lanserades ;) .

Kawasaki KLE 500? Skottsäker motor sägs det. Ganska låg sitthöjd. Tvåcylindrig så du slipper stånkavibrationerna.
Absolut ett alternativ.

Vad är din budget? Hur ser fördelningen ut i din realistiska körprofil ut mellan grus och asfalt? Kommer du att transportera dig längre sträckor? I högre fart? Kommer du någonsin att köra med packning? Hur mycket är du beredd att skruva själv?

Om det handlar om en ren grusvägshoj för hemmaskogarna skulle jag fundera på typ en DR400. Om du även vill komma en bit längre bort så vill du nog ha en lite större motor, tank och kåpa på.

Eller så satsar man på n+1! En optimerad för grusvägen och en för landsvägen.
Budgeten är flytande. Men ju lägre dessto större sannolikhet att jag kommer till affär! Men säg 40k, med möjlighet att gå till 50 om motiverat.

Realistiskt så kommer jag köra 75% asfalt och 25% grus. Stig/terräng hamnar inom felberäkningsstorlek. Jag hoppas kunna få åka längre sträckor, med packning. Men behöver inte köra fortare än 110 tänker jag.
Det vanliga kan jag tänka mig skruva. Dvs olja, filter, stift, drivpaket. Men inte sugen på ventiljusteringar och kamremsbyten (Ducati - jag tittar på dig).

Budgeten är flytande. Men ju lägre dessto större sannolikhet att jag kommer till affär! Men säg 40k, med möjlighet att gå till 50 om motiverat.

Realistiskt så kommer jag köra 75% asfalt och 25% grus. Stig/terräng hamnar inom felberäkningsstorlek. Jag hoppas kunna få åka längre sträckor, med packning. Men behöver inte köra fortare än 110 tänker jag.
Det vanliga kan jag tänka mig skruva. Dvs olja, filter, stift, drivpaket. Men inte sugen på ventiljusteringar och kamremsbyten (Ducati - jag tittar på dig).
Då kommer du nog att önska dig något större än en DR400 och framför allt något med i alla fall vindruta. En KLE500 låter perfekt. Alternativt en BMW F650 Dakar. För båda finns det gott om val vad det gäller däck, från off-rad till ren asfalt. KLE500 finns det rätt gott om alternativ för att få med last också.

Har haft bmw f650gs 2 cylinder, med låg sadel blir den väldigt låg, går dessutom att göra ännu lägre om man skulle vilja.

Klarar både on/off road. Min va 2012.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    1.2 MB · Besök: 55

Visa bilaga 735433

Så till min fråga.
Jag tycker det låter som att du frågar efter en Honda Dominator (NX 650) eller FMX 650.

Provar här:
Jag har en Triumph Street Triple RS från 2019 som servades i slutet av maj förra sommaren. Jag tänkte byta olja och filter själv och hoppa över ny service på verkstad detta år då den knappt gått 300 mil sen sist.
Min fråga är vilken OBD-läsare som kan rekommenderas för att släcka servicelampan som lär tändas i maj? Att den kan läsa andra felkoder är förstås bra men egentligen inte så noga. Räcker det med vilken som helst från tex Biltema eller måste jag ha nåt mer high tech eller mc-specifikt? Har ingen lust att lägga stora pengar i onödan.

ser ut som min årsmodell ungefär. Här en äldre bild, nu har den ingen liten ruta men ett clip on-styre som sänker fronten lite.

Bilagor

• IMG_4784.webp
    IMG_4784.webp
    766.8 KB · Besök: 41
Provar här:
Jag har en Triumph Street Triple RS från 2019 som servades i slutet av maj förra sommaren. Jag tänkte byta olja och filter själv och hoppa över ny service på verkstad detta år då den knappt gått 300 mil sen sist.
Min fråga är vilken OBD-läsare som kan rekommenderas för att släcka servicelampan som lär tändas i maj? Att den kan läsa andra felkoder är förstås bra men egentligen inte så noga. Räcker det med vilken som helst från tex Biltema eller måste jag ha nåt mer high tech eller mc-specifikt? Har ingen lust att lägga stora pengar i onödan.
Jag har en Tiger 900 2021, och har kollat efter alternativ till verkstad.
Om det är samma till din hoj så behövs en OBDlink Mx läsare och ett program. Tex tiger tool, finns fler men kommer inte ihåg vad dom heter just nu.

Hej happy! Har besiktat lillhojen (honda cb300r) för första gången och fick nedslag på buller med ganska liten marginal. Så dags för db-killer. Jag har aldrig använt en sån, är det skillnad på db-killers, vad ska man ha? Nån universalmodell måste det vara. Tips mottages tacksamt :)
1744711683233.webp

1744711712267.webp

Tillbaka
Topp