Jag har inte kört en ordentligt säsong sedan 2015 när vi flyttade till Stockholm (avsaknad på garage, försäkringskostnad). Så jag fick sälja min vackra Ducati 748.
Nu på landet står min gamla hoj kvar, en MuZ Scorpion Sport -95. Lite "simplare" än den SZR som finns tidigare i tråden. Jag har tyvärr lite pyssel innan den är körbar igen. Jag har trott att jag skulle få ut den på gatan i tre-fyra år men det händer liksom inte. Dessutom är det inte den sortens körning som jag suktar efter.
Bilden nedan är inte min, men jag ville visa den udda fågeln.
Motor från Yamaha (660, enstånka, femventilad), ram från England vill jag minnas (Spondon?), Paioli framgaffel, Grimeca bromsar, WP bakdämpare. Ja, ett riktigt ihopaplock.
Visa bilaga 735433
Så till min fråga.
Jag vill gärna köra igen. Men jag vill nu hellre ut på äventyr bortanför asfalten. Och jag pratar inte hardcore enduro nu, utan snarare puttra ut på grusvägarna. Kunna ta med en av döttrarna där bak, kanske packa med tältet, och uppleva!
Stora äventyrs hojar som GS 1300, Africa Twin etc går bort. Jag söker något mer lätthanterat. Eftersom jag är ganska kort (168) får det gärna vara lite lägre sitthöjd. Hojar som jag tittar på är tex DR400, CRF300, GS310. Lättare dualsport/adventure. Men jag har även börjat tänka i banorna kring att en scrambler kanske kan fylla mina behov. Fantic Caballero ser tex rolig ut. Annars är Ducati Dessert Sled en favorit men faller lite på storlek samt kostnad att äga.
Har ni några favoriter på hojar i det segmentet? Vill helst hålla mig under 40k.