[OT] Elfråga - mäta förbrukning/produktion villa

Emil777

Aktiv medlem
Hej Happy!
Kan jag få hjälp här med att skaffa rätt utrustning för att se statusen på elförbrukningen i huset?

På happy finns bred kompetens, så jag drar oblygt till med en OT-fråga....

Jag fick nedan svar från mitt elbolag, så det verkar OK, men jag behöver någon lämplig pryl så jag får upp förbrukningsdata och statistik i en bra enkel app för hela familjen.

Vi har även solceller installerade om det behövs som info.

Så här svarar elbolaget när jag frågade dem.
Men jag undra nu vilken "annan modul" är det jag ska ha?

mvh
Emil

Du kan med hjälp av en HAN modul och en app eller annan funktion få ut data i realtid från mätaren.
HAN modulen sätter du i HAN porten i mätaren. Du får bryta den svarta plomberingen ovanför mätarens display så kan du sätta i den där.

FEV tillhandahåller endast modulen med RJ12 kontakt (HAN-P1) enligt rekommendation från Svenska Energibranschen.
Behöver du en annan modul behöver du köpa och skaffa en sådan själv.

HAN porten behöver aktiveras.

Vi har ingen app eller funktion för att läsa in datan från modulen. Kika därför först vad för funktion du önskar och vad för modul du behöver till den.

Låter som de hänvisar till 3rd party dongle? Det låter lite vanskligt men det kanske fungerar.

Detta är i alla fall en HAN dongle.

1679047480054.png

Denna kanske?
Finns ju dessutom på Clas Olsson ser jag.

Bra tips hursomhelst, ska kolla upp hur den funkar med solceller/produktion och förbrukningshistorik då jag inte är Tibber-kund. Appen verkar vara något begränsad om jag inte har Tibberavtal.

Någon här kanske har en sån och inte är Tibberkund?

Och vill en inte lägga upp sin data till tredje part mer än vad som behövs så kan en bygga något själv. Finns säkert många andra instruktioner, men som exempel:
Hmm, det här verkar avancerat. Pyhton-programmering m.m. Säkert bra/bättre lösning om man har kunskaperna.

Jag har börjat kolla om det kan funka med Home assisstant och vilken modul jag behöver. Det verkar ju vara ett mer obundet sätt att få sin momentana förbrukningsdata.

Det här verkar vara det jag söker!

Är det så här enkelt ?
1 Installera en sån du länkat till
2 sedan bekanta mig med Home Assisant energy dashboard (som jag antar är gratis och går att lära sig)
3 Klart

Tibbers modul och app fungerar även om du inte är kund hos dem.

Annars kan du försöka få tag i en gammal Ikea Sparsnäs, den visar realtidsförbrukning och har en sändare på din elmätare som mäter "blinken" på en lysdiod som alltid finns. Den visar också historisk förbrukning men bara från när den varit igång. De har periodvis reats ut för 99 kr. Extremt nyttigt för familjen att se vad som händer när man drar igång torktumlaren osv.

(Jag är kund där och är nöjd, dock. Vill inte sprida inbjudningslänkar hit och dit men om man blir inbjuden av en kund så får man ungefär så mkt pengar som pulse kostar att köpa från dem i bonus, likaså får jag).

Tibbers modul och app fungerar även om du inte är kund hos dem.

Annars kan du försöka få tag i en gammal Ikea Sparsnäs, den visar realtidsförbrukning och har en sändare på din elmätare som mäter "blinken" på en lysdiod som alltid finns. Den visar också historisk förbrukning men bara från när den varit igång. De har periodvis reats ut för 99 kr. Extremt nyttigt för familjen att se vad som händer när man drar igång torktumlaren osv.

(Jag är kund där och är nöjd, dock. Vill inte sprida inbjudningslänkar hit och dit men om man blir inbjuden av en kund så får man ungefär så mkt pengar som pulse kostar att köpa från dem i bonus, likaså får jag).
Aha, jag chattade precis med deras kundtjänst men de sade att jag behövde avtal hos dem för att se historik. Sen fick jag inte riktigt svar om sol-elsproduktionen, dvs om den syns i appen. Men om man har avtal med dem verkar det ju finnas många finesser som inte andra elbilag har.

Jag hade gärna valt Tibber-modulen då den verkar mest "plug n play" av de jag hittat. Men om historiken inte syns utan avtal så får jag leta vidare.

Sitter du med ett bra bundet avtal som du inte vill byta bort?

Försök hitta en Sparsnäs, det är den allra enklaste lösningen. Men frågan är hur den hanterar försäljning iofs - den utgår ju bara från blinkningarna på elmätaren. Kanske måste du ha något via din egen leverantör.. vet inte riktigt hur porten på elmätaren hanterar det heller faktiskt.

Tjena, det hade varit guld det. Ett femårsavtal på 20öre/kwh ?

Nej här jobbar vi rörligt. (tyvärr)

Kanske ska prova Home assisstant ändå, men då behöver jag en Raspberrydator och skaffa mig tid att pyssla med det.
det vete katten...

Kanske köpa en sån där Tibbermätare ändå. Eller vänta på att det kommer ut en på marknaden som inte är bunden till en specifik elleverantör.

Inte lätta fredagstankar...

Då tycker jag du kan byta till Tibber :-) deras främsta förtjänst är att tjänsterna runtomkring är bra. Sen verkar det variera lite vad folk får betala men jag betalar rakt av Nordpools spotpris + 4,55 öre / kWh.

Då tycker jag du kan byta till Tibber :-) deras främsta förtjänst är att tjänsterna runtomkring är bra. Sen verkar det variera lite vad folk får betala men jag betalar rakt av Nordpools spotpris + 4,55 öre / kWh.
Tibber verkar ju mest framme.

Men du betalar väl spotpris plus moms och avgifter ?

Som tex nu är spotpriset på 31,88Eur och jag betalar 53öre till min elleverantör.

Håller med om att Tibber funkar bra. Blev också kund där nyss i och med installation av laddbox (Easee, just den kanske inte känns som det optimala valet i efterhand, men den och avtalet funkar bra i alla fall). Väldigt smidigt, bra att se förbrukningen för uppvärmning, laddning av bil och övrig förbrukning (uppskattade siffror iofs eftersom jag inte har ngn mätdongel).

Tjena, det hade varit guld det. Ett femårsavtal på 20öre/kwh ?

Nej här jobbar vi rörligt. (tyvärr)

Kanske ska prova Home assisstant ändå, men då behöver jag en Raspberrydator och skaffa mig tid att pyssla med det.
det vete katten...

Kanske köpa en sån där Tibbermätare ändå. Eller vänta på att det kommer ut en på marknaden som inte är bunden till en specifik elleverantör.

Inte lätta fredagstankar...
Om jag inte tar miste har byte över hela landet till "smarta" elmätare påbörjats. Du får din i sinom tid.

Om jag inte tar miste har byte över hela landet till "smarta" elmätare påbörjats. Du får din i sinom tid.
Jag har en installerad redan. Nu vill jag bara hitta en pryl som gör att jag kan få upp förbrukning- och produktionssdata inkl. historik i någon bra app.

Jag har en installerad redan. Nu vill jag bara hitta en pryl som gör att jag kan få upp förbrukning- och produktionssdata inkl. historik i någon bra app.
Vad har du för nätleverantör? E.ons visar rätt detaljerat för mig (enbart erfarenhet av konsumtion dock, har ingen produktion).

Den nya mätaren är inte så himla smart. Det som finns är en kontakt för att stoppa in en dongle i. Stoppar man ingen dongle så händer inget.

Senast ändrad:
Jaha ja. Olika nätägare monterar olika mätare. Den jag ska få så småningom påstås att vara möjlig att följa i realtid. Men då tar Eon också rejält betalt i nätavgift.

Jag har en sån här:

Bara plugga i och koppla ihop med deras egna app. Funkar bra även med solproduktionen också, men man ser ju bara vad som köpt och sålts, inte vad som producerats. Det får jag direkt från solcellsanläggningen.

Var tvungen att ha extern ström när jag startade upp den. Men nu funkar den fint direkt i porten, med bra Wi-Fi-täckning trots att det är ett fasadskåp i plåt.

Enda negativa är väl att det är ännu en app. Och fraktkostnaden…

Jag har en sån här:

Bara plugga i och koppla ihop med deras egna app. Funkar bra även med solproduktionen också, men man ser ju bara vad som köpt och sålts, inte vad som producerats. Det får jag direkt från solcellsanläggningen.

Var tvungen att ha extern ström när jag startade upp den. Men nu funkar den fint direkt i porten, med bra Wi-Fi-täckning trots att det är ett fasadskåp i plåt.

Enda negativa är väl att det är ännu en app. Och fraktkostnaden…
Jag tror den där är precis vad jag behöver. Relativt billig också.

En fråga, har den en s.k. rj12 (telefonjackskontakt) eller är det en rj45 (ethernetkontakt) ? Jag hittar inte den infon.
Vår elmätare har tydligen ett rj12-uttag.
Kanske det finns att köpa någon slags adapter på Clas Olson.

Tack för bra tips!

det vet jag inte om man kan byta.
Det är iallafall elleverantören som jag byter. Kommunens elbolag betalar jag fortsatt till vad gäller avsäkring, nätavgift m.m.
Då är jag med. Både nät- och elleverantör mäter konsumtion (och produktion måste jag gissa) så det torde gå att se sådant hos endera. Men ett kommunalt elbolag kanske inte har samma resurser att trycka ut det lätt tillgängligt och hanterligt på web/app. Värt att kolla upp dock!

det vet jag inte om man kan byta.
Det är iallafall elleverantören som jag byter. Kommunens elbolag betalar jag fortsatt till vad gäller avsäkring, nätavgift m.m.

Nix. Nätägaren har absolut monopol på elnätet i området där man bor. Och tar hemskt gärna ut den avgiften den tycker är skälig. Eller oskälig, men något val har man inte. Elleverantör kan man byta.

Jag tror den där är precis vad jag behöver. Relativt billig också.

En fråga, har den en s.k. rj12 (telefonjackskontakt) eller är det en rj45 (ethernetkontakt) ? Jag hittar inte den infon.
Vår elmätare har tydligen ett rj12-uttag.
Kanske det finns att köpa någon slags adapter på Clas Olson.

Tack för bra tips!
Rj12 är det. Har uppfattat det som att P1 och Rj12 är samma sak. Men är i alla fall den mindre kontakten. Vi har vattenfalls nya mätare.

Återupplivar denna tråd med en likande fråga:

Relativt nybliven 70-talsvillaägare (1,5 plan, direktverkande el som nu endast agerar stöd åt två luft-luftvärmepumpar), Skåne. El-analfabet.

Förbannad över gångna årets (förvisso lindriga men jag kommer från hyresrätt..) räkningar avs förbrukning och elnät insåg jag nyligen att min årsförbrukning på 13.000 KWh kanske kan funka för att nedgradera från 25A säkring till 16A och spara ca 4000kr i nätavgift på årsbasis. 20A var bara en tusing i besparing, bah.

Ringde nätbolaget och frågade vad de trodde sett till senaste året, ringde en elektriker som jobbat med huset innan, ringde en polare som jobbar med projektering av solceller på industritak. Alla tre svarade att det nog borde funka. Sagt och gjort, elektrikern svängde förbi och bytte till 16A. Ett par dagar kom en Tibber elmätare på posten och jag pluggade in den i P1-porten.

Efter lite på-och-avande visade det sig att värmepumparna gick på fas 1 resp 3. Gott så. Drog sedan igång en disk, varmvattenberedaren drog igång, tydligen fas 2, här med båda värmepumparna igång på fas 1 och fas 3.

IMG_7234.png

Fas 2 lugnade sig snabbt igen när vattnet väl var varmt i diskmaskinen.

Test två några timmar senare, spisplatta på max för att steka köttfärs:

IMG_7238.png

Ok fine, bra att vi inte lagar mat och diskar samtligt.

Drog sedan igång vattenkokaren för att förvärma pastavattnet samtidigt som spisen var igång:

IMG_7239.png

Hoppla, den stängde jag av rätt kvickt.

Det blev en god spaghetti med köttfärssås för hela familjen, även om de andra gillar sin utan grovhackad lök, morötter och champinjoner som jag steker upp till mig vid sidan om. Freaks.

Nåväl, borde jag be elektrikern koppla om lite bland faserna så jag inte kör spis, varmvattenberedare och vattenkokare på samma fas?

Balansera nätet så klarar du dig på 16A. Fast kostnaden för detta är säkert flera ggr årsbesparningen...

Spisen och ugnen brukar dela på tre faser, typiskt via en perilexkontakt eller direkt anslutet i en dosa. I de fall där man har separat häll går den ofta på två faser och ugnen på en tredje.

Lite överbelastning under en stund brukar gå bra, en trög porslinssäkring fixar flera A överlast i ett bra tag. Jag hade inte gjort något alls till att börja med. Sen kanske det är dumt att dammsuga (den brukar kunna dra en del!) samtidigt som du lagar mat..

13000 kWh låter som en rätt låg förbrukning med de förutsättningarna. Fast å andra sidan är det väl sällan någon riktig vinder i Skåneland. Vi har med fem i familjen och fjärrvärme en förbrukning på 3600 kWh för hushållet, det är matlagning, tvätt, belysning och underhållning :-)

Sen laddar vi bilen ungefär lika mkt utöver det.

Relativt nybliven 70-talsvillaägare (1,5 plan, direktverkande el som nu endast agerar stöd åt två luft-luftvärmepumpar), Skåne.
Nåväl, borde jag be elektrikern koppla om lite bland faserna så jag inte kör spis, varmvattenberedare och vattenkokare på samma fas?
Ja, ffa senast 2027 när det blir effekttariff, https://ei.se/konsument/el/effekttariffer-effektavgift
+mer, se nedan

Om du har en 70-talsspis i din 70-talsvilla kan du även spara el på att byta till induktionshäll/spis
Upp till ~1/3 av energin kan man spara på ett sådant byte enl https://www.radron.se/vardagskunskap/byt-upp-dig-spara-pengar/
Ofta är induktionshällar så snabba att det inte är ngn större tidsvinst med att koka upp pastavattnet i en vattenkokare

Många av de modernare disk- o tvätt-maskinerna har även en timer då kan du köra dem på natten när elen även är billigare
åtminstone med timprisavtal. Kolla tex här: https://www.elbruk.se/planera-elforbrukning

Om din varmvattenberedare är stor kan du koppla den med ett tidur så att den endast värmer på natten, med billigare el
Sådan dygnstaxa fanns redan på 60-talet, jag har haft en sådan kåk, byggd 68 med direktverkande el, plomberad timer och dubbla elmätare.
Och en stor varmvattenberedare inkopplad på den billiga elmätaren om jag kommer ihåg rätt slog timern om 21:00
och då körde vi även tvättmaskin och diskmaskin.

Spisen och ugnen brukar dela på tre faser, typiskt via en perilexkontakt eller direkt anslutet i en dosa. I de fall där man har separat häll går den ofta på två faser och ugnen på en tredje.

Lite överbelastning under en stund brukar gå bra, en trög porslinssäkring fixar flera A överlast i ett bra tag. Jag hade inte gjort något alls till att börja med. Sen kanske det är dumt att dammsuga (den brukar kunna dra en del!) samtidigt som du lagar mat..

13000 kWh låter som en rätt låg förbrukning med de förutsättningarna. Fast å andra sidan är det väl sällan någon riktig vinder i Skåneland. Vi har med fem i familjen och fjärrvärme en förbrukning på 3600 kWh för hushållet, det är matlagning, tvätt, belysning och underhållning :-)

Sen laddar vi bilen ungefär lika mkt utöver det.
13000 är baserat på senaste 12m, sant att vi har milda vintrar, dock gick det någon vecka eller två då vi ofta var nere på -15 på morgon och kväll.

Spisen från ca 2005 (ej induktion) verkar iaf gå på olika faser beroende på vilken platta jag kör.

Hur skall man tolka ”ett bra tag” vad gäller överbelastning, en minut, 10 minuter, två timmar, mer?

Hushållet dammsuger främst med robot och skaftdammsugare så det bör inte ställa till med så mycket.

13000 är baserat på senaste 12m, sant att vi har milda vintrar, dock gick det någon vecka eller två då vi ofta var nere på -15 på morgon och kväll.

Spisen från ca 2005 (ej induktion) verkar iaf gå på olika faser beroende på vilken platta jag kör.

Hur skall man tolka ”ett bra tag” vad gäller överbelastning, en minut, 10 minuter, två timmar, mer?

Hushållet dammsuger främst med robot och skaftdammsugare så det bör inte ställa till med så mycket.
Fräscha diazedsäkringar ( alltså såna som sitter under mätaren) skall tåla ~40% överlast under minst 1 timme enligt standard.
Mao kan dina 16A säkringar under en bra stund (=1 timme) belastas med ~22A utan att bränna av.
Men varma blir dom!

Edit; den som vill förkovra sig hittar kurvor för säkringskarakteristik på olika smältsäkringar på Ifö Electrics hemsida. D-säkringar för hushåll är vanligast med gG- karakteristik.

Senast ändrad:
Jag tycker helt klart det låter som att du kan sitta still i båten.

Min svärmor bor i en uthyrningslägenhet som delar elcentral och huvudsäkringar på 16A med hyresvärden. Båda har fullt utrustade kök osv men än har inga huvudsäkringar gått. Det är förstås ingen värme men i teorin borde det gå rätt lätt att skjuta säkringar för dem.

Tibber säger att vi ligger på 17A ibland för övrigt på L1 (vi har en Pulse), ett par gånger i månaden. Tyvärr kan man ju inte få en pushnotis när det sker så jag har inte riktligt lyckats identifiera när det sker.

Det är ju så där kul att en säkring är varm som fan och går sönder ett par ggr i månaden

Visst, jag är inte säker på att det var för att den slets ut men kändes så

Det är ju så där kul att en säkring är varm som fan och går sönder ett par ggr i månaden

Visst, jag är inte säker på att det var för att den slets ut men kändes så
Blir det så så får jag bita i det dyra äpplet och bumpa upp till 20A. Kanske lär jag mig något om min förbrukning och mitt hus längs vägen.

Jag tycker helt klart det låter som att du kan sitta still i båten.

Min svärmor bor i en uthyrningslägenhet som delar elcentral och huvudsäkringar på 16A med hyresvärden. Båda har fullt utrustade kök osv men än har inga huvudsäkringar gått. Det är förstås ingen värme men i teorin borde det gå rätt lätt att skjuta säkringar för dem.

Tibber säger att vi ligger på 17A ibland för övrigt på L1 (vi har en Pulse), ett par gånger i månaden. Tyvärr kan man ju inte få en pushnotis när det sker så jag har inte riktligt lyckats identifiera när det sker.
Med appen för iPhone går det att få en push-notis vid överbelastning.

Tillbaka
Topp