Emil777
Aktiv medlem
[OT] Elfråga - mäta förbrukning/produktion villa
Hej Happy!
Kan jag få hjälp här med att skaffa rätt utrustning för att se statusen på elförbrukningen i huset?
På happy finns bred kompetens, så jag drar oblygt till med en OT-fråga....
Jag fick nedan svar från mitt elbolag, så det verkar OK, men jag behöver någon lämplig pryl så jag får upp förbrukningsdata och statistik i en bra enkel app för hela familjen.
Vi har även solceller installerade om det behövs som info.
Så här svarar elbolaget när jag frågade dem.
Men jag undra nu vilken "annan modul" är det jag ska ha?
mvh
Emil
Du kan med hjälp av en HAN modul och en app eller annan funktion få ut data i realtid från mätaren.
HAN modulen sätter du i HAN porten i mätaren. Du får bryta den svarta plomberingen ovanför mätarens display så kan du sätta i den där.
FEV tillhandahåller endast modulen med RJ12 kontakt (HAN-P1) enligt rekommendation från Svenska Energibranschen.
Behöver du en annan modul behöver du köpa och skaffa en sådan själv.
HAN porten behöver aktiveras.
Vi har ingen app eller funktion för att läsa in datan från modulen. Kika därför först vad för funktion du önskar och vad för modul du behöver till den.
Kan jag få hjälp här med att skaffa rätt utrustning för att se statusen på elförbrukningen i huset?
På happy finns bred kompetens, så jag drar oblygt till med en OT-fråga....
Jag fick nedan svar från mitt elbolag, så det verkar OK, men jag behöver någon lämplig pryl så jag får upp förbrukningsdata och statistik i en bra enkel app för hela familjen.
Vi har även solceller installerade om det behövs som info.
Så här svarar elbolaget när jag frågade dem.
Men jag undra nu vilken "annan modul" är det jag ska ha?
mvh
Emil
Du kan med hjälp av en HAN modul och en app eller annan funktion få ut data i realtid från mätaren.
HAN modulen sätter du i HAN porten i mätaren. Du får bryta den svarta plomberingen ovanför mätarens display så kan du sätta i den där.
FEV tillhandahåller endast modulen med RJ12 kontakt (HAN-P1) enligt rekommendation från Svenska Energibranschen.
Behöver du en annan modul behöver du köpa och skaffa en sådan själv.
HAN porten behöver aktiveras.
Vi har ingen app eller funktion för att läsa in datan från modulen. Kika därför först vad för funktion du önskar och vad för modul du behöver till den.