Ulricehamn Bikepark

Ulricehamn Bikepark
Tänkte dra till U-hamn på lördag. Funkar det att fylla på liftkortet som jag köpt i Isaberg eller måste jag köpa nytt fysiskt kort?

Å vad heter banan där road gap:et finns?

Ulricehamn Bikepark
Tänkte dra till U-hamn på lördag. Funkar det att fylla på liftkortet som jag köpt i Isaberg eller måste jag köpa nytt fysiskt kort?

Å vad heter banan där road gap:et finns?
Ses vid road gapet! 😂 (inte för att jag kör det, men sonen kanske är sugen)

Dom kör skidata så tror inte Isaberg funkar. Dom har team access.

Men har du andra skidata så funkar det. Typ Stöten ….

Ulricehamn Bikepark
Ses vid road gapet! 😂 (inte för att jag kör det, men sonen kanske är sugen)

Dom kör skidata så tror inte Isaberg funkar. Dom har team access.

Men har du andra skidata så funkar det. Typ Stöten ….
Vet inte heller om jag kör det. Är lite av ett fegsnöre även om det tekniskt sett inte ser speciellt svårt ut.

Men hur är det jämfört med det största droppet i Isabergs hopplinje? Det har jag i varje fall inga problem med o har t o m tagit det med en för liten dirtjumper utan att det känts sketchy.
1730360392966.png

Ulricehamn Bikepark
Just nu rullar det lite långsammare så det gäller att ha med sig farten hela vägen skulle jag säga på road gapet. I somras var det mycket snabbare rull. Det gäller bara att trampa och har hög fart, landningen är något av det smuttaste jag vet :)

Nu var det jättelängesedan jag var i Isaberg men tror det är betydligt större. Vet inte om denna bild ger något men det här är från 2 helger sedan.
PXL_20241019_131718218_exported_4029~2.jpg

Ulricehamn Bikepark
Kommer bli skönt att sätta bakhjulet i stenarna där till höger...

Droppet i Isaberg är inte alls svårt och man behöver ingen direkt fart. Det är mest att det är lite fallhöjd o det kan vara lätt att bottna om man hamnar lite för långt.

Ulricehamn Bikepark
Vet inte heller om jag kör det. Är lite av ett fegsnöre även om det tekniskt sett inte ser speciellt svårt ut.

Men hur är det jämfört med det största droppet i Isabergs hopplinje? Det har jag i varje fall inga problem med o har t o m tagit det med en för liten dirtjumper utan att det känts sketchy.
Visa bilaga 735823
Enligt mina beräkningar är det fem gånger läskigare än stora droppet på Isaberg :-). I min värld är stora droppet på Isaberg lätt lätt som en plätt om man jämför med Ulricehamns gapet

Ulricehamn Bikepark
Just nu rullar det lite långsammare så det gäller att ha med sig farten hela vägen skulle jag säga på road gapet. I somras var det mycket snabbare rull. Det gäller bara att trampa och har hög fart, landningen är något av det smuttaste jag vet :)

Nu var det jättelängesedan jag var i Isaberg men tror det är betydligt större. Vet inte om denna bild ger något men det här är från 2 helger sedan.
Visa bilaga 735827
Snyggt!

Ulricehamn Bikepark

Droppet i Isaberg är inte alls svårt och man behöver ingen direkt fart. Det är mest att det är lite fallhöjd o det kan vara lätt att bottna om man hamnar lite för långt.

Haha jag har gjort det och det gick bra! :ROFLMAO:
Det som var mest sketchy är att man är van vid gapet i en viss fart och sedan rullar det helt plötsligt mycket långsammare nästa gång man är där. Gäller som sagt bara att ha farten med sig och låta gravitationen göra sitt 🙂 Kör man långsamt behöver man förlita sig på poppen helt klart.

Det brukar vara step-upen efteråt som många är mer nojiga över, men den är väldigt snäll/går att rulla över.

Ulricehamn Bikepark
Håller med om att det är tekniskt enkelt, men det kräver som sagt en del fart. Upplever att man behöver ta ett par tramptag trots att man kommer över hoppet innan, men det beror såklart lite på hur bra det rullar. Dock är landningen lång, så absolut noll chans att hoppa för långt.

Ulricehamn Bikepark
Det vet i fasen. Sista tablen är ju fan totalt omöjlig att ta sig över. Om inte banan satt sig ordentligt sen jag var där sist. Som att cykla i en sandlåda.
Ja den räknade jag inte ens, för den kan väl inte ens vara tänkt att ta sig över!?
Här är ju ändå ett "gap" som man behöver ta sig över, men tappade all fart i kurvan innan som var för mjuk. Kanske är bättre nu, får se på lördag.

Ulricehamn Bikepark
Svängarna där alla hip-hopp är är mycket bättre nu än när det var snustorrt i somras i alla fall, går att ligga på utan broms och rädsla att framhjulet ska gå åt helvete 😅

Sista hoppet är ju bara löjligt, ganska säker på att de kommer göra om det.

Ulricehamn Bikepark
Det vet i fasen. Sista tablen är ju fan totalt omöjlig att ta sig över. Om inte banan satt sig ordentligt sen jag var där sist. Som att cykla i en sandlåda.
Den har jag också tänkt på. Är den tänkt som en step-up? Helt omöjlig att klara…

Senast vi var där (två veckor sen) så var det ruskigt mkt bättre i alla berms 👍

Ulricehamn Bikepark
Landar man i sweet spoten på road gap så är det ca 6m långt och 3m fall. Annars 5m/2,5m kanske.

Sista hoppet är klart svårast men helt riskfritt att komma kort. Den kommer byggas om under nästa år. Den som nämndes ovan är värre då den helt saknar case pad, då kan det gå såhär (EDIT, inte den som nämndes ovan, men kanske den som åsyftas?):

Funderar oxå på att komma ut på lördag.

Bilagor

• A7406891-Enhanced-NR.jpg
    A7406891-Enhanced-NR.jpg
    655.3 KB · Besök: 98
  • A7406927.jpg
    A7406927.jpg
    570 KB · Besök: 94
Senast ändrad:
Ulricehamn Bikepark
Landar man i sweet spoten på road gap så är det ca 6m långt och 3m fall. Annars 5m/2,5m kanske.

Sista hoppet är klart svårast men helt riskfritt att komma kort. Den kommer byggas om under nästa år. Den som nämndes ovan är värre då den helt saknar case pad, då kan det gå såhär (EDIT, inte den som nämndes ovan, men kanske den som åsyftas?):

Funderar oxå på att komma ut på lördag.
Precis det är det där jag syftar på, kanske är tidigare på banan än bilden jag hittade.

Ulricehamn Bikepark
Blev det road gap till slut? Ser inget i misärtråden iaf 😂
Av följande anledningar såg jag inte vitsen med att ta gapet.
  • Pypunka på bakdäcket
  • Har inte tagit ett tramptag på en MTB på 6 mån
  • Sur efter att jag satte min dyra drönare i ett träd
  • Kanten vid landningen såg värre ut än på bild (om man kommer kort)
  • De flesta som hoppade kom bara precis över med ganska lite marginal
  • Plötsliga vindbyar på över 2 sekundmeter
  • Sten i vänster sko
  • Otydlig skyltning
  • Hungrig
Ja, som du hör var det i princip omöjligt att ta hoppet den här gången i varje fall. Tror inte ens självaste Rémy Métailler hade tagit det under så svåra förutsättningar, så jag är inte på något sätt bitter eller besviken på mig själv.

Ulricehamn Bikepark
Av följande anledningar såg jag inte vitsen med att ta gapet.
  • Pypunka på bakdäcket
  • Har inte tagit ett tramptag på en MTB på 6 mån
  • Sur efter att jag satte min dyra drönare i ett träd
  • Kanten vid landningen såg värre ut än på bild (om man kommer kort)
  • De flesta som hoppade kom bara precis över med ganska lite marginal
  • Plötsliga vindbyar på över 2 sekundmeter
  • Sten i vänster sko
  • Otydlig skyltning
  • Hungrig
Ja, som du hör var det i princip omöjligt att ta hoppet den här gången i varje fall. Tror inte ens självaste Rémy Métailler hade tagit det under så svåra förutsättningar, så jag är inte på något sätt bitter eller besviken på mig själv.
Låter fullt rimligt!!! 😂

Ulricehamn Bikepark
Ja, tänk om man fick vara barn igen.
Fast med min kassa hoppteknik så casear jag nästan allt. Så jag är avundsjuk eftersom det ser så jäkla roligt ut.

Edit: Sista dagen för säsongen idag kan tilläggas. Så ingen packar in sig i bilen nästa helg.
Kände mig riktig ringrostig när det kom till hopperiet igår. Verkligen inget som stämde riktigt så det var bara att lägga ner o fokusera på 2025 års säsong istället.

Ulricehamn Bikepark
Det gjorde jag första gången jag körde den leden. Körde efter @manneblask och vi hade väl inte kommunicerat helt 100 innan så plötsligt var road gapet bara där och jag hade nog lite halvtaskig fart. Men kände inte att jag kunde stanna i tid så fick helt enkelt bara skicka det. Försökte poppa så gott det gick men det var precis på håret. Blev ett hyfsat pang men det gick bra.

Men lite skönt var det att bara riva av plåstret liksom. Då var den featuren unlockad direkt och man behövde inte fundera så mycket. 😅

Körning 2 var inga problem i alla fall, då visste man vad som gällde.

Senast ändrad:
Ulricehamn Bikepark
Även om man är helt ointresserad av att köra hopp så är det en jäkla bra bikepark de grävt fram. Nära och bra från Göteborg med. Nu hanns bara två besök i år men blir fler till våren. Alla stöklederna är verkligen toppen med kul features.

Klart mer lagom att köra stigcykeln än DH:n nu när jag provat båda.

Ulricehamn Bikepark
Även om man är helt ointresserad av att köra hopp så är det en jäkla bra bikepark de grävt fram. Nära och bra från Göteborg med. Nu hanns bara två besök i år men blir fler till våren. Alla stöklederna är verkligen toppen med kul features.

Klart mer lagom att köra stigcykeln än DH:n nu när jag provat båda.
Helt enig!

Tillbaka
Topp