Elite Direto trainer som börjat brumma / visar snett på effekten

glitch

Aktiv medlem
Min Direto har nu börjat göra ett nytt spännande ljud och effekten är off. Missljudet är direkt kopplat till att svänghjulet snurrar och är verkligen högt så att man knappt blockar ut det med ett par over ear lurar med hög musik :)

Verklig effekt mätt med Assioma Duo ligger ofta 20-25 watt över (vanligtvis ligger pedalerna ngt under), respektive visad effekt pendlar så ibland under någon minut så visar den motsvarande effekt som pedalerna för att sen droppa igen.

Jag tycker inte det låter som det brukar göra från ett skuret lager men antar att det säkert ändå är något sånt. Klipp från eländet här:

Tror inte det. Roterade lite på frihjulet nu när jag kom hem för hand och det gnisslar och skorrar friskt. Rätt säker på lagerras nånstans - frågan är om det är lagret som sitter på effektmätaraxeln - även om det verkar gå att byta så säger Elite att man måste kalibrera om den med nåt verktyg bara de har och då ska den skickas till italien osv. och kostar mer än den är värd.
Har mailat deras kundtjänst i alla fall så får vi se när italienarna vaknar :)

När jag kollar på Youtubeklipp låter det som det skulle kunna vara att hylsan på effektmätaraxeln lossnat, standardfixet är att limma tillbaka den med gänglåsning. Vore ju kalas om det var så enkelt. Får se om jag hinner börja riva isär lite ikväll.

Plockade isär lite. Blir inte riktigt klok på vad som skapar oljudet.
Lagret i stora skivan som frihjulet fäster i snurrar fint och är lent när man snurrar för hand. På videon låter det rätt illa men snurrar man den löst för sig i handen / roterar lagret i handen är det smooth. Knastret är något slags ljud som trycks fortplanta sig i plastskivan men själva lagret tycks vara ok.

Allt annat snurrar bra utan uppenbara hack eller glapp. Visst finns lite småljud men känner man när roterar allt så rullar det utan uppenbart knaster eller hack.

Däremot när allt sitter ihop igen låter det illa.....

Lite videos:

Plockade isär lite. Blir inte riktigt klok på vad som skapar oljudet.
Lagret i stora skivan som frihjulet fäster i snurrar fint och är lent när man snurrar för hand. På videon låter det rätt illa men snurrar man den löst för sig i handen / roterar lagret i handen är det smooth. Knastret är något slags ljud som trycks fortplanta sig i plastskivan men själva lagret tycks vara ok.

Allt annat snurrar bra utan uppenbara hack eller glapp. Visst finns lite småljud men känner man när roterar allt så rullar det utan uppenbart knaster eller hack.

Däremot när allt sitter ihop igen låter det illa.....

Lite videos:

Film 2 låter speciellt illa, typ som lagerhaveri. Jag har haft endurolager som snurrar så smooth när man känner på dem men grindar satan under arbete i hjulet.

Film 2 låter speciellt illa, typ som lagerhaveri. Jag har haft endurolager som snurrar så smooth när man känner på dem men grindar satan under arbete i hjulet.

Mm det är lite konstiga ljud allt. Har skickat allt till Elite så får vi se vad de säger.
Standard när Direton börjar låta är tydligen limning av hylsan:

Men det vore ju nice att få lite input från Elite först vad de håller mest sannolikt för boven så man börjar i rätt ände.

Fick svar från Elite nu - de rekommenderar att fästa hylsan med gänglåsning.
De rekommenderar Loctite 638, anaerobisk cylindrisk låsning.

Finns det något motsvarande hos Biltema eller dylikt? Surt att betala 200 + frakt för en liten tub för nåt man behöver några droppar av🥳

Jag är inte glad för Biltemas gänglås..möjligen gör det jobbet i alla fall länge nog för att fastslå problemet

Jag har exakt samma problem och precis genomfört denna limning med Loctite 638 och 243 bara för att konstatera att den efter låter exakt som innan.
Har även innan detta bytt rem och spännare.

Pulley gluing instructions

Jag har exakt samma problem och precis genomfört denna limning med Loctite 638 och 243 bara för att konstatera att den efter låter exakt som innan.
Har även innan detta bytt rem och spännare.

Pulley gluing instructions

Haha det var ju en klen tröst 😂🥳
Har du frågat Elite om vad e tror?

Hoppas lite i smyg att det kommer någon black friday deal på Zwift Ride så jag kan motivera ett nyköp 😀

Cool! Posta gärna vad de säger.
Ska försöka mig på limningen i början på veckan när Loctiten landar på lådan.

Absolut, återkommer.

Tror du att det är lugnt att fortsätta köra med den trots allt oväsen?

Känns inte som det kan bli mycket värre😂 men på min var effekten som sagt helt off, så ett lugnt endurancepass med 170w effekt i erg mode var snarare runt drygt 200 uppmätt med mina faveropedaler men kan man leva med det hade jag inte tvekat köra något enstaka pass till. Kan ju inte bli värre än att man får köpa en ny trainer i värsta fall.

Jag har kalibrerat den utan någon avvikelse efter varje pass sedan den började låta. Låg på 6019 innan den började låta och ligger kvar på samma nu och utgångsvärdet är 6024 så det borde ju stämma.

Har fått godkänt här hemma med ett inköp, ibland inser man hur bra man faktiskt har det😀

Skulle man inte kunna ta av yttre plasten och audio-visuellt se varifrån oljudet kommer. Något garantiärende verkar det inte vara, och ibland hör ögat bättre än örat.
- En av tjusingarna med cykling är ju att den sker ljudlöst.

Skulle man inte kunna ta av yttre plasten och audio-visuellt se varifrån oljudet kommer. Något garantiärende verkar det inte vara, och ibland hör ögat bättre än örat.
- En av tjusingarna med cykling är ju att den sker ljudlöst.

Ljudet kommer inifrån även när den är skruvad isär. Svårt att lokalisera exakt.

Okej, men då är ljudkällan åtminstone litet inringad. Farligt, men det går inte att föriktigt trycka mot olika delar ini, för att se om ljudet minskar, eller ökar?

Okej, men då är ljudkällan åtminstone litet inringad. Farligt, men det går inte att föriktigt trycka mot olika delar ini, för att se om ljudet minskar, eller ökar?
Det gör ingen skillnad, tror jag har riskerat alla fingrar vid olika tillfällen senaste veckan.
Utan att ha någon direkt kunskap, skulle det kunna vara ett lager någonstans som sjunger på sista?

Har beställt en ny trainer och inväntar svar från Elite.

Så där, då var åtgärden utförd. Nu ska allt härda i 24h så får vi se. Var ett helvete att få loss allt....

Vad blev det för ny trainer då @Distiller ?
Jag har ju faktiskt varit nöjd med Direton i stort, återstår att se om den får fortsätta vara en del av mitt liv😀

Haha, ja det satt bra @glitch

Köpte en Wahoo Kickr Core med Zwift cog direkt från Zwift.
Slipper man köra med kassett och ska tydligen växla digitalt.

Har också varit nöjd med Direton, det här är första gången den krånglar sedan 2019.

Som väntat, no bueno....ljudet oförändrat.
Återstår att se om de har någon sista teori....

Fick detta förslag men avböjde:

Good morning,
here below there is the proposal for a fixing inside Elite:

MATERIAL COST: 100 eur
REWORKING COST: 70 eur
IMPORT COST: 66 eur
EXPORT COST: 77 eur
If there are any customs charges, these are not included in the quote and will be billed to the customer by DHL when the shipment passes through customs.

The quote above is indicative and may vary if the replacement of additional components becomes necessary.

Payment instructions will follow once the received product has been analyzed.

If you accept this offer, please confirm the following details:
NAME AND SURNAME
COMPLETE INVOICE AND DELIVERY ADDRESS
PHONE NO.
Pick-up time (indicate at least 3 consecutive hours between 8:00 and 17:00)
Pick-up day (indicate a weekday from Monday to Friday)

N.B.
It is essential to pack the product carefully, including only the power supply (without any other accessories such as adapters, cassette, freewheel body, or quick release), in its original box. Inadequate packaging may result in permanent damage to the product, as packages are often subjected to mishandling and heavy impacts during transport. Please note that this type of damage is not covered by warranty.

We look forward to hearing from you and are here to assist with any further information you may need.

Kind Regards

Federico
Elite srl

Rätt säker efter lite pillande idag att det nog är lagren på remskivan som bråkar ändå. Antar de bankas ut en intaget på icke drivsidan och pressas in en i taget i omvänd ordning.
IMG_20241107_193905.jpg

Nya verkar vara dessa:

Min känsla sade också lager.

Om någon behöver en ny rem och spännhjul till sin Direto så har jag. Bara att höra av dig.

Fick hem min nya igår. Det var stor skillnad till det bättre även från när Direton fortfarande fungerade.

Min känsla sade också lager.

Om någon behöver en ny rem och spännhjul till sin Direto så har jag. Bara att höra av dig.

Fick hem min nya igår. Det var stor skillnad till det bättre även från när Direton fortfarande fungerade.

Visst kan man ta loss Zwift cogen och köra vanlig kassett om man skulle vilja? Är lite inne på göra som du, men också lite sugen på ge det ett försök till :)

Visst kan man ta loss Zwift cogen och köra vanlig kassett om man skulle vilja? Är lite inne på göra som du, men också lite sugen på ge det ett försök till :)

Ja, det är enkelt att byta.

Tror min blev definitivt förstörd efter limningen då den visade 2000w bara man trampade lite lätt.

Kan det bli så vobbligt med trött kullager att sensorn eller mätaren strular? Jag skulle kunna tänka mig det.
Bra forskat!

Knackade ut lagren nu i väntan på nya. Två lager med en liten metallbricka emellan. Tycker fortsatt de rullar smooth men visst finns där något litet grus nånstans man ibland kan känna. Kanske räcker för att kärva mer när det blir last på lagret och säkerligen en del axiell belastning då remhjulet har lite rörelsemån i sidled då det sitter fixerat med två låsningar bara.

Fortsättning följer när lagren dyker upp.
IMG_20241108_082551.jpg

Knackade ut lagren nu i väntan på nya. Två lager med en liten metallbricka emellan. Tycker fortsatt de rullar smooth men visst finns där något litet grus nånstans man ibland kan känna. Kanske räcker för att kärva mer när det blir last på lagret och säkerligen en del axiell belastning då remhjulet har lite rörelsemån i sidled då det sitter fixerat med två låsningar bara.

Fortsättning följer när lagren dyker upp.
Visa bilaga 737072

Snyggt jobbat👏👏

Frågade min nya bästis "Frederico" på supporten men han sa rätt bestämt - "your issue is with the bearings on the power axle, I know this after making almost 300 000 Direto trainers".
Galet ju om det är såna volymer på bara Direto.....

Men varför säger de inte det när man kontaktar dem? Först byta rem och spännare, sedan limma och efter det ett dyrt förslag på reparation?
Vet de med sig att lager är ett vanligt problem så kan de ju lika gärna guida vidare med det när man ändå skruvat isär trainern x antal gånger vid det laget.

Men varför säger de inte det när man kontaktar dem? Först byta rem och spännare, sedan limma och efter det ett dyrt förslag på reparation?
Vet de med sig att lager är ett vanligt problem så kan de ju lika gärna guida vidare med det när man ändå skruvat isär trainern x antal gånger vid det laget.
Tror den måste kalibreras hos tillverkaren efter byte

Tillbaka
Topp