Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Denna är inte vägd som enbart ram men enligt förra ägare ska den väga 1470 g.Hur väger man en ram för att få någorlunda riktiga värden?
Ställ dig på badrumsvågen och håll i ramen. Jämför med vad du väger utan ram. Eller nollställ vågen och plocka upp cykeln. Tyvärr får du antagligen inte bättre precision än 0,1 kg. En digital köksvåg är nog inom några gram, men det är svårt att balansera en cykelram på en köksvåg.Jo så klart, men vad använder man för våg?
Ställ dig på badrumsvågen och håll i ramen. Jämför med vad du väger utan ram. Eller nollställ vågen och plocka upp cykeln. Tyvärr får du antagligen inte bättre precision än 0,1 kg. En digital köksvåg är nog inom några gram, men det är svårt att balansera en cykelram på en köksvåg.
Köp en såkallad viltvåg. Har en krok på sig som är praktisk. Finns enklare varianter för någon hundring.OK...hmmm...men är den verkligen tillräkligt bra för att få rätt värde?
Biltemas för 219:- påstås mäta med +- 0.5 gram!Köp en såkallad viltvåg. Har en krok på sig som är praktisk. Finns enklare varianter för någon hundring.
Biltemas för 219:- påstås mäta med +- 0.5 gram!
Känns om biltema inte riktigt har kläm på skillnaden mellan precision, noggrannhet och upplösning...Biltemas för 219:- påstås mäta med +- 0.5 gram!
Man kan läsa resultat med en noggrannhet av 0,5 gram. Jag tror inte att resultat av mätningen har en noggrannhet av 0,5 gram. Det är ett riktigt enkelt sätt att lura folk.
Och om "felet" skulle vara 10-100ggr större?Känns om biltema inte riktigt har kläm på skillnaden mellan precision, noggrannhet och upplösning...
För egen del, absolut inte alls. Min vattenflaska på cykeln och dess innehålls överföring till människokroppen orsakar större variation än så...Och om "felet" skulle vara 10-100ggr större?
Hur stor skillnad märker ngn av er beroende på 0,05kg mer eller mindre?
Yes, lär vara upplösningen de syftar egentligen.Kollade igen, och Biltema påstår "Noggrannheten är ±0,5 gram".
Tack för den länken du!Varför skulle den vara vekare, om rören är starkare, till exempel? Det finns ju en miljard olika sätt att anpassa en ram för att ge olika egenskaper.
För skojs skull kan man läsa "design notes" som Fairlight skrivit om sin Strael (som jag råkar ha som "fincykel"). Den cykeln har olika rörtyper och olika former och dimensioner på i princip samtliga ramdelar. Det är väl inte att se som någon form av facit kanske, men ändå ett exempel på hur mycket tankar vissa tillverkare lägger ner på sin utformning.
Vacker! Vikt?Den här är ganska lätt:
Tjusig! (Jag har en likadan)Den här är ganska lätt:
Den var rätt tung, 2140gram på min köksvåg. Noll koll på hur den står sig mot andra ramar.Vacker! Vikt?
Se svar ovan.Tjusig! (Jag har en likadan)
Vad väger den? Min hoj är inte särdeles lätt men hänger nog inte på ramen då.
Det är en mycket tjusig ram, men det är i ärlighetens namn rätt långt ifrånDen var rätt tung, 2140gram på min köksvåg. Noll koll på hur den står sig mot andra ramar.
ganska lätt
Jo jag förstod det. Var lite naiv i min tro men till mitt försvar är ramen 25+ år gammal och då kan man ju fundera på vad stålramar vägde då?Det är en mycket tjusig ram, men det är i ärlighetens namn rätt långt ifrån
Min från -92 väger samma i storlek 59 med gaffel om jag inte minns fel :)Jo jag förstod det. Var lite naiv i min tro men till mitt försvar är ramen 25+ år gammal och då kan man ju fundera på vad stålramar vägde då?
I call kryddMin från -92 väger samma i storlek 59 med gaffel om jag inte minns fel :)
Har du en stålcykel 59 cm som väger 2kg med ram+gaffel ?Min från -92 väger samma i storlek 59 med gaffel om jag inte minns fel :)
Då läste jag fel, 2,5 kg. Men jag har notoriskt dåligt sifferminneHar du en stålcykel 59 cm som väger 2kg med ram+gaffel ?
Inte så mycket verifierade viktuppgifter i tråden ännu. Slänger in den här som referens. Sent 1950 tal, svensktillverkad, och storlek 56. 1992gr enligt den kalibrerade frukt & grönt vågen hos en välkänd livsmedelskedja.
Bortse från rubriken på lappen. Märkligt nog fanns inte flygstål som alternativ.
Visa bilaga 737697
Inte så mycket verifierade viktuppgifter i tråden ännu. Slänger in den här som referens. Sent 1950 tal, svensktillverkad, och storlek 56. 1992gr enligt den kalibrerade frukt & grönt vågen hos en välkänd livsmedelskedja.
Bortse från rubriken på lappen. Märkligt nog fanns inte flygstål som alternativ.
Visa bilaga 737697
Vilken tillverkare?Inte så mycket verifierade viktuppgifter i tråden ännu. Slänger in den här som referens. Sent 1950 tal, svensktillverkad, och storlek 56. 1992gr enligt den kalibrerade frukt & grönt vågen hos en välkänd livsmedelskedja.
Visa bilaga 737697
Vad är det för rörsats ?Min Colnago Tecnos är ganska lätt. Missade dock att väga den innan uppbyggnad.
I nuvarande utförande väger den ungefär 8,8 kilo.
Visa bilaga 737726
Columbus Tecnos.Vad är det för rörsats ?
56 cm från centrum vevlager till toppen på sadelröret. 100 gr för färg tycker jag spontant låter mycket. Beror ifs på färgtyp och hur många lager färg och klarlack man lägger på. Skall försöka komma ihåg att väga igen när färgen kommit på.Det där ser mer ut som 54 c-c .56 c-t kanske ? 100g för färgen också.
56 cm från centrum vevlager till toppen på sadelröret. 100 gr för färg tycker jag spontant låter mycket. Beror ifs på färgtyp och hur många lager färg och klarlack man lägger på. Skall försöka komma ihåg att väga igen när färgen kommit på.
Monark. Liknande den i #257 ovan. Med Campagnolo Gran Sport växlar och Altenburger bromsar.Vilken tillverkare?
Skulle inte tro att det är sent 50-tal. Monark började inte med muffar förrän en bit in på 60-talet. Jag har haft en -59:a och den var lödd utan muffar (fillet brazed).Monark. Liknande den i #257 ovan. Med Campagnolo Gran Sport växlar och Altenburger bromsar.
Gaffeln känns tung däremot. Skall väga den nästa gång kylskåpet behöver fyllas på.
Om de kan bygga fina ramar i stål till den vikten så ska de nog inte fundera på kolfiberramsproduktion.Träffade två italienska killar på Eurobike som berättade att de gick utbildning till rambyggare. De hade byggt en varsin stålram som vägde ynka 1060 gram. Vill minnas att det var storlek 54. Jag frågade om den skulle hålla att använda i vardagen och det var tydligen inga problem, sa de.
De fantiserade om att bygga i ramar i kolfiber. Grannens gräs är tydligen grönare...
Jag är inte expert på stålram ar. Men om man tar lååång tid på sig när man snickrar ihop en mycket lätt och stark stålram. Så kan det säkert bli mycket bra. Ska man låta någon göra det proffesionellt, så blir kostnaden mycket betungande...Om de kan bygga fina ramar i stål till den vikten så ska de nog inte fundera på kolfiberramsproduktion.