Ockidocki ... om vi släpper frågan avseende vad gränsen 250W kontinuerlig märkeffekt egentligen innebär för en elcykel och istället och istället tittar på vad Bosch Performance Line CX Race motorn är i förhållende till den vanliga CX motorn.
Som jag uppfattar det har Racemotorn följande skillnader jämfört med vanliga CX (gen 4), och det finns säkert fler, men dessa tror jag är de mest väsentliga
+ Lättare, 2,75 kg jämfört med 2,9 kg
+ Högre assistans (dynamik), max 400% jämfört med 340%
+ Kraftfullare Extended Boost
+ Raceläge, jämfört med Turbo
Lättare innebär, ja just det, lägre vikt och de fördelar det ger, framförallt vid accelaration. Men 150 gram gör sannolikt ingen stor skillnad.
Högre assistans ger snabbare accelaration och helt enkelt möjlighet att ta ut mer "kraft" ur motorn vid klättring och liknande situationer.
Extended Boost finns även på CX i eMTB-läget men vad jag förstår är det mer dynamiskt och kraftfullare på Racemotorn.
Raceläget, är som jag uppfattar det läget där Racemotorns fördelar gentemot vanliga CX nyttjas fullt ut. Racemotorn har även eMTB-läget och då antar jag att den beter sig mer som den vanliga CXmotorn.
I videon pratas det en hel del om Extended Boost, men det känns inte som varken Kalle eller Sofie har full koll.
Extended Boost är en funktion för att på enklare sätt kunna ta sig över hinder där man inte har tillräckligt utrymme/frigång för att fortsätta trampa. Genom att trycka till lite extra från högsta pedalläge till horisontellt läge får man helt enkelt en "motorBoost" som fortsätter någon sekund efter man slutat trampa ... Är man inte van vid denna funktion kan man hamna i "roliga" lägen och landa i "spenaten". Sannolikt detta som Kalle refererar till när han pratar om att behöva bromsa uppför. När man lärt sig och vant sig vid funktionen är den fantastiskt användbar. Men som sagt finns även i vanliga CX. :-)
Video som beskriver Extended Boost
Intressant är att Bosch tycks ha implementerat en del av Racemotorns teknik i generation 5 av den vanliga CX motorn, vilket innebär att den jämfört med gen 4 är lättare, tystare och har inställningsbar Extended Boost med mera ...
Info och test CX gen 5
Bosch unveil the 5th generation Performance Line CX motor: Few changes on paper, but exciting new features in the details. Find out everything about it in this test!
ebike-mtb.com
/MM