Cykelbanornas hall of shame

Mera Såggatan
Såggatan 1.jpg

Såggatan 2.jpg

Såggatan 3.jpg

Såggatan4.jpg

Pratade med folket bakom mästerverket, tyckte då att det var bättre att sänka hastigheten och ta bort en del P-platser så att sikten i korsningarna, Ja jag har varit på begravning efter en olycka Såggatan - Galategatan. Men det var innan jag visste hur uselt resultatet skulle bli. Kan man inte bygga säkra cykelbanor skall man inte bygga dom

Visst kan det, om det byggs om, bli en förbättring (från riktigt dåligt). Tycker dock att många "lösningar" är desperata kompromisser snarare än att ha en strategi. Har man ingen långsiktig strategi blir det aldrig bra. Och ja, det är svårt att ändra mycket där det redan är bebyggt, men då är det ännu viktigare att tänka långsiktigt.

Jo, förstås. Och även om jag kan se poängen med att försöka göra förbättringar där det går att göra med små medel, så tycker jag det är ganska provocerade att just cykelinfrastruktur inte får kosta något.
Jo absolut. Jag tror tid är mer en faktor här än kostnad. Att tröskeln för att få nåt gjort alls är lägre om det är "tillfälligt". Men det är en egen gissning.

Visst kan det, om det byggs om, bli en förbättring (från riktigt dåligt). Tycker dock att många "lösningar" är desperata kompromisser snarare än att ha en strategi. Har man ingen långsiktig strategi blir det aldrig bra. Och ja, det är svårt att ändra mycket där det redan är bebyggt, men då är det ännu viktigare att tänka långsiktigt.
Ja ett tydligt strategiskt tänk kring vilka stråk det satsas på, på samma sätt som man jobbar med kollektivtrafikstråk, kan man inte se i de satsningar som görs idag. Det kan jag sakna. Eller så är det brist på kommunikation kring det.

På alla bilderna tillsammans ser jag noll bilar som kör. Behövs det verkligen cykelbanor där?

Strategin i Nederländerna är att sänka hastigheten av bilarna i stan och får cyklister att cykla tillsammans med bilar på mindre gatorna. Det är också strategin i Surbrunnsgatan i Stockholm och det funkar bra trycker jag.

Mera Såggatan Visa bilaga 737171
Visa bilaga 737172

Visa bilaga 737173

Visa bilaga 737174

Pratade med folket bakom mästerverket, tyckte då att det var bättre att sänka hastigheten och ta bort en del P-platser så att sikten i korsningarna, Ja jag har varit på begravning efter en olycka Såggatan - Galategatan. Men det var innan jag visste hur uselt resultatet skulle bli. Kan man inte bygga säkra cykelbanor skall man inte bygga dom
Ser ju ut som att det kan snabbfixas till att blir betydligt säkrare genom att ta en skottkärra asfalt och göra ramper upp och ned för trottoarkanterna så att cykelvägen blir mer naturlig. Tills att man bygger om ordentligt d.v.s.

I Sunnersta (Uppsala) finns det tre cykelbanor om 50cm enkom för att göra det lättare för bilar.
Lyx!

I Bilsta finns det en cykelbana. Den slutar 50 meter innan den börjar, är så smal att fysikerna fått problem att mäta den då de misstänker att bredden är mindre än plancklängden, den rör sig som en brownsk rörelse över den största gatan genom Bilsta (vilket är en åttafilig motorväg) och budgeten för cykelvägen var minus en halv miljon, vilket gör att det införts trängselskatt för att bekosta den.

Lyx!

I Bilsta finns det en cykelbana. Den slutar 50 meter innan den börjar, är så smal att fysikerna fått problem att mäta den då de misstänker att bredden är mindre än plancklängden, den rör sig som en brownsk rörelse över den största gatan genom Bilsta (vilket är en åttafilig motorväg) och budgeten för cykelvägen var minus en halv miljon, vilket gör att det införts trängselskatt för att bekosta den.
You lucky bastard.

Inte ocyklingsbart men ofta får man väja för någon sten som hamnat snett pga bussar och lastbilar som kör på avgränsningen mellan körbana och GC-bana. Funkar så länge det är ljust …
Visa bilaga 737206
I vintras cyklade jag genom Ringön i Göteborg när det plötsligt låg ett betongblock mitt på cykelbanan, kamouflerat av grå snö. Det var en plog som hade rivit med sig en del av en refug och inte stannat och städat upp efter sig. Den cykelbanan är inte säker ens i stekande solsken så jag har alltid ögonen med mig.

Det handlar nog också om att projektet är en del av det som kallas för "Pilotområde cykel" som går ut på att göra åtgärder som inte kräver så stora investeringar, i syfte att utvärdera och sedan kanske förbättra om det faller väl ut och ska permanentas.

Så synpunkter från cyklister tas nog tacksamt emot på goteborg@goteborg.se så att det kan bli bättre sen. Specificera ordentligt vad det gäller bara så brukar de vara grymma på att lotsa det vidare till rätt mottagare.
Utbyggnad av cykelinfra i syfte att internutbilda personalen?

På alla bilderna tillsammans ser jag noll bilar som kör. Behövs det verkligen cykelbanor där?

Strategin i Nederländerna är att sänka hastigheten av bilarna i stan och får cyklister att cykla tillsammans med bilar på mindre gatorna. Det är också strategin i Surbrunnsgatan i Stockholm och det funkar bra trycker jag.
Ssh säj inte så högt, dom kan ju få idéer. En gång i tiden fick bilarna färdas på cyklisterna villkor. Sen blev bilen allemans statusfärdmedel och hade förkörsrätt. En gång i tiden jobbade jag i femman och cyklade till och från jobbet , sen kom Oskarsleden och jag köpte bil och fick en halvtimmas minst längre resväg. Men jag hade ju bil!

Ssh säj inte så högt, dom kan ju få idéer. En gång i tiden fick bilarna färdas på cyklisterna villkor. Sen blev bilen allemans statusfärdmedel och hade förkörsrätt. En gång i tiden jobbade jag i femman och cyklade till och från jobbet , sen kom Oskarsleden och jag köpte bil och fick en halvtimmas minst längre resväg. Men jag hade ju bil!
Och nu är man radikal om man ifrågasätter och vill återställa ordningen eftersom vi investerat miljarder i en tunnel för att få en ännu större led ..
Ingen verkar ha hört begreppet sunk cost.

Det handlar nog också om att projektet är en del av det som kallas för "Pilotområde cykel" som går ut på att göra åtgärder som inte kräver så stora investeringar, i syfte att utvärdera och sedan kanske förbättra om det faller väl ut och ska permanentas.

Så synpunkter från cyklister tas nog tacksamt emot på goteborg@goteborg.se så att det kan bli bättre sen. Specificera ordentligt vad det gäller bara så brukar de vara grymma på att lotsa det vidare till rätt mottagare.
Det ligger nog mycket i detta!
Så himla trist att status quo hade varit säkrare för cyklisterna bara.

Man gjorde samma sak när man gjorde om runt mariaplan för ett par år sen.
Cyklelfartsgatorna blev visserligen bra men allt annat är ett ogenomtänkt skämt. Delar av det fick man dra om 3 månader senare.

Vart rapporterar man cykeltrafikhinder? Det ligger två jättestora byggsopsäckar på en cykelbana (en bana som förresten redan finns med i den här tråden, listad som trafikosäker) och blockerar ~80% på bredden.

Inga reflexer finns på säckarna och de har långa handtagsremsor. Även om man svajar undan från säcken kan man trassla sig i remsan med dåligt slut.

Vart rapporterar man cykeltrafikhinder? Det ligger två jättestora byggsopsäckar på en cykelbana (en bana som förresten redan finns med i den här tråden, listad som trafikosäker) och blockerar ~80% på bredden.

Inga reflexer finns på säckarna och de har långa handtagsremsor. Även om man svajar undan från säcken kan man trassla sig i remsan med dåligt slut.
Till väghållaren, oftast aktuell kommun.

Om din kommun är med i samarbetet kan du också prova här: https://www.fixamingata.se/

Stockholm stad har "Tyck" appen. Men jag vet inte om det här ärende för det. Man kan tar en bild och lägga in i appen.

Stockholm stad har "Tyck" appen. Men jag vet inte om det här ärende för det. Man kan tar en bild och lägga in i appen.

Allt jag har rapporterat gällande cykelbanor i Stockholms "Tyck till" har åtgärdats under dagen, förutom en sak som krävde upprivning av kantsten, den tog längre tid.

Sen om det beror på min rapportering har jag ju ingen aning om.

Allt jag har rapporterat gällande cykelbanor i Stockholms "Tyck till" har åtgärdats under dagen, förutom en sak som krävde upprivning av kantsten, den tog längre tid.

Sen om det beror på min rapportering har jag ju ingen aning om.
Har rapporterat saker i Tyck till-appen flera gånger, har aldrig åtgärdats någonting alls. Rapporterade t ex en elkabel som hängde löst ned mellan stolpar, träd eller något, den var kvar när jag kom tillbaka till samma ställe 6 månader senare.

Hur vet du att det inte var åtgärdat i 5,9 månader däri mellan? 😉
Yep, det klassiska ABA-problemet.

the ABA problem occurs during synchronization, when a location is read twice, has the same value for both reads, and the read value being the same twice is used to conclude that nothing has happened in the interim; however, another thread can execute between the two reads and change the value, do other work, then change the value back, thus fooling the first thread into thinking nothing has changed even though the second thread did work that violates that assumption.

Jag tittade på säckarna en gång till och tycker nu att de bör stanna kvar på platsen. Det sticker ut några plankor ur ut dem. Man kan väl snickra någon trailfeature av dem: på-ramp, en skinny och av-ramp. Så att alla som pendlar förbi kunde ha lite kul utmaning:

1731442811879.png

Synd bara att sedan kommer säckarna säkert försvinna på nolltid. Man får väl inte ha kul på kommunal mark, eller?

Jag tittade på säckarna en gång till och tycker nu att de bör stanna kvar på platsen. Det sticker ut några plankor ur ut dem. Man kan väl snickra någon trailfeature av dem: på-ramp, en skinny och av-ramp. Så att alla som pendlar förbi kunde ha lite kul utmaning:

Visa bilaga 737839

Synd bara att sedan kommer säckarna säkert försvinna på nolltid. Man får väl inte ha kul på kommunal mark, eller?
Kreativt (att göra saft av citroner). En annan kul grej hade varit att göra en varningsskylt för säcken. "Varning. Säck på cykelbanan. Välj annan väg (för geniet som placerade säcken här verkar inte förstå att den är i vägen)."

Nej, en Djursholmsbo som renoverar sitt patricierpalats men inte vill betala för att byggarna använder flaggvakt när de ska passera cykelbanan med tung trafik.
Okej, så äger man ett palats besrämmer man även över infrastrukturen i närheten.
Och kan inte byggtrafiken se sig för innan den korsar cykelbanan, som i riktiga trafiken? Justja, cyklister får ju alltid skylla sig själv. Glömmer alltid det.

För nån vecka sedan stötte jag på den här kreationen. Apropå slalom.
Visa bilaga 738126
Lägg också märke till de tre skyltarna som är till för de som kommer från andra hållet.

Skyltarna är strategiskt placerade för att sänka farten på cyklisterna.
Diskussionen om det är byggtrafiken eller cyklisterna som ska lämna företräde lämnar jag åt någon lagkunnig person.

Tillbaka
Topp