Cykelbanornas hall of shame

Liten skyltlös bilduppdatering:
Visa bilaga 740188

Det är inte utan att jag känner mig nöjd:
Jag har gjort mig ovän med samtliga villaägare längs gatan som blivit av med sina parkeringar, Solna stad får inte längre in pengar från den avgiftsbelagda parkeringen utan fick istället lägga mer pengar på att ta ner skyltarna. Cyklisterna är fortfarande invaggade i falsk säkerhet då de tror att de cyklar i ett cykelfält.
För detta blev jag tusenfalt tackad av en trafikingenjör. Alltihop hände förstås i (Solna) AIK-land. 😁
Gött att de fixade det! Som medborgare kan man ibland få bilden av att planerare har koll på allt som finns i vägnätet men så är verkligen inte fallet. Man behöver värdefull input för att kunna åtgärda brister och problem.

Cykelgata är lite skillnad iom att cyklister ska vara prioriterade där. Jag tycker dock inte att det är lämpligt där heller.

Vägren är till för alla trafikanter. Man målar inte (eller iaf sällan) cykelsymbol på vägar med blandtrafik till exempel.
Bymiljöväg/bygdeväg är förvisso också ett sätt att prioritera cyklister. Vägrenen får bara användas tillfälligt av andra fordon än långsamtgånde fordon (trafikförordningen 3 kap. 6 § och 12 §) och den som väjer från körbanan in i en vägren har väjningsplikt enligt högerregeln (3 kap. 18 §).

Bymiljöväg/bygdeväg är förvisso också ett sätt att prioritera cyklister. Vägrenen får bara användas tillfälligt av andra fordon än långsamtgånde fordon (trafikförordningen 3 kap. 6 § och 12 §) och den som väjer från körbanan in i en vägren har väjningsplikt enligt högerregeln (3 kap. 18 §).
Jo men det är samma regler som på en vanlig väg. Därför ganska missvisande att markera på något annat sätt än på vilken annan väg.

Vanliga vägar har sällan så breda vägrenar att det är värt att kalla vägrenarna för cykelinfrastruktur och märka ut dem med vägmarkering som visar lämplig färdväg för cyklande.

Eller ena vägrenen ombyggd till dubbelriktad GC-bana, avskild med ett kantsten/räcke. Avbrutet av en busshållplats varannan km så att man som cyklist ”åt fel håll” blir utslussad i mötande trafik ett par hundra meter

IMG_1066.jpeg

Eller ena vägrenen ombyggd till dubbelriktad GC-bana, avskild med ett kantsten/räcke. Avbrutet av en busshållplats varannan km så att man som cyklist ”åt fel håll” blir utslussad i mötande trafik ett par hundra meter

Visa bilaga 740681
Är det meningen att man ska ut i vägen? Eller cykla äver busshållsplatsen? Infen ultimat lösning men jag hissar att busshållplatserna sällan är så tätbefolkade att det inte går att komma förbi?

Minns när gröna linjens t-bana stod still ett tag i västerort och ersättningsbussar gick från temporära ”busshållsplatser” som så klart llas på cykelbanan. Var som en fårskock som stod där och blockerade HELA cykelbanan. Med pluggar i öronen, blegandes på telefonerna var reaktionen 0 når man lugnt närmade sig och plingade för att komma fram. Istället fick man arga blickar när man sakta borrade sig igenom och en dristande sig att högt och argt säga ”här får man inte cykla”. Jag bad han titta ner för han bokstavligen stod på en markering för cykelbana. 😵‍💫😵🤡

De borde flytta ut busshpl som en bula ut i vägbanan så man kan cykla bakom. Kräver dock låg hastighet på vägen, typ max 40. Eller så böja av cb bakom den befintliga hpl. Expropriera lite av fastigheten där bakom bara… :)

Visa bilaga 740681
Största nackdelen med att skärma av en del av vägbanan sådär, är att det samlas massa skit som man får punka av. Är det inte en hårt trafikerad väg är jag hellre utan.

Är det meningen att man ska ut i vägen? Eller cykla äver busshållsplatsen? Infen ultimat lösning men jag hissar att busshållplatserna sällan är så tätbefolkade att det inte går att komma förbi?
Avsikten, antar jag, är att man som cyklist ska fortsätta på vänster sida vägen över bhpl och sen fortsätta bakom nästa räcke. Och även om hållplatsen inte är särskilt vältrafikerad blir man som cyklist då oskyddad i ett antal hundra meter.

Men som så ofta annars i den här tråden så blir det varken hackat eller malet, men alltid sämre för cyklisten.

Eller så böja av cb bakom den befintliga hpl. Expropriera lite av fastigheten där bakom bara… :)
Det där är den vanligaste konstruktionen här i krokarna. Funkar rätt bra att antingen cykla rakt igenom när det är folktomt och cykla runt i annat fall. Tyvärr har folk en förmåga att ställa sig bakom hållplatsen för att röka/prata mobil/jävlas osv.

I kategorin ”ingen cykelinfra är för viktig för att inte saboteras” nominerar jag härmed den nyligen breddade cykelbanan längs Lundavägen i Malmö, där någon för ett par veckor sedan hyvlade av asfalten och sedan lämnade platsen utan någon tanke på hur det skulle kunna påverka cykeltrafiken.

IMG_1158.jpeg

IMG_1159.jpeg

Allt prat om ”supercykelväg” mellan Malmö och Lund faller ganska platt när man inte ens har ambitionen att inte förstöra det nuvarande cykelstråket.

I kategorin ”ingen cykelinfra är för viktig för att inte saboteras” nominerar jag härmed den nyligen breddade cykelbanan längs Lundavägen i Malmö, där någon för ett par veckor sedan hyvlade av asfalten och sedan lämnade platsen utan någon tanke på hur det skulle kunna påverka cykeltrafiken.

Visa bilaga 741425
Visa bilaga 741426

Allt prat om ”supercykelväg” mellan Malmö och Lund faller ganska platt när man inte ens har ambitionen att inte förstöra det nuvarande cykelstråket.
Det där är mer en regel än undantag där jag bor. De kan vara "öppna" i flera år (utan att det är några skyltar ens). Man får liksom "lära sig" var de finns.

Visa bilaga 741425
Visa bilaga 741426

Kontaktat kommunen om att det ser ut så? Malmö brukar ändå vara relativt bra på att märka ut vägarbeten även för gående och cyklister. Detta är ju katastrof. Slickepinnarna bara lite godtyckligt utkastade i hålen...

Kontaktat kommunen om att det ser ut så? Malmö brukar ändå vara relativt bra på att märka ut vägarbeten även för gående och cyklister. Detta är ju katastrof. Slickepinnarna bara lite godtyckligt utkastade i hålen...
Nä, ids inte efter de senaste ”goddag yxskaft” svaren om t.ex kantstenar påkörda av bussar så de ligger på tvären mitt i GC-banan. Eller för den delen det hopplösa ombygger av Södra Bulltoftavägen.

Bättre att välja rutter som minimerar brukandet av andra klassens infrastruktur

Men jag är inte bitter 😆

Transportstyrelsens snedtramp. Igen.

DSC_1770_b-1024x667.jpg

Älskar den här bilden. ❤️ "Men det finns ju inte plats nog för bredare cykelbana!"

Edit: ok, lite mindre raljerande. De som planerar cykelbanorna idag ser nog också att det finns plats, och att det vore lämpligt. Jag gissar att skälet till att cykelbanan är som den är beror på ekonomi, att det inte budgeteras pengar för detta (duglig cykelinfrastruktur). Och det är det man (vi) ska bearbeta, att få till mer resurser till cykelinfrastruktur. Det kräver säkert att det tas av infrastrukturpengar för biltrafik.

Senast ändrad:
Visa bilaga 743458
Älskar den här bilden. ❤️ "Men det finns ju inte plats nog för bredare cykelbana!"

Edit: ok, lite mindre raljerande. De som planerar cykelbanorna idag ser nog också att det finns plats, och att det vore lämpligt. Jag gissar att skälet till att cykelbanan är som den är beror på ekonomi, att det inte budgeteras pengar för detta (duglig cykelinfrastruktur). Och det är det man (vi) ska bearbeta, att få till mer resurser till cykelinfrastruktur. Det kräver säkert att det tas av infrastrukturpengar för biltrafik.
Ffa krävs det politisk vilja och tydliga direktiv till myndigheterna. Däribland Transportstyrelsen.

Ffa krävs det politisk vilja och tydliga direktiv till myndigheterna. Däribland Transportstyrelsen.
Och som varandes politiker vill jag tillägga att politikerna måste även kontrollera/undersöka/informeras om och se till att beslut genomförs i praktiken och även få rapporter om hur resultatet ser ut. Något jag tog som självklart innan jag blev förtroendevald, nu kan jag konstatera att många formuleringar är vackra men kan tolkas olika och att olika beslut ställs mot varandra och prioriteras olika utan att man har ett övergripande mål som tydligt prioriteras.

Och enligt uppgift - jag har själv inte haft tid att läsa handlingen - så framställer Transportstyrelsen det som att 0,75 meter är måttet som används i Nederländerna.

Och enligt uppgift - jag har själv inte haft tid att läsa handlingen - så framställer Transportstyrelsen det som att 0,75 meter är måttet som används i Nederländerna.

Nej, 0,75 meter är maximum bredde av en cykel.

Det verkar inte finnas nån lag. Men allmänna rekommendation i Nederländerna är minst 2 meter för enkelriktad och minst 2,5 meter för dubbelriktad.

Även Trafikverket och Göteborgs Stad levererar. Nybyggen vid återställningen efter Västlänken som byggs av TRV och vad jag förstår godkänts av och ska lämnas över till Staden sen. Med lite tur är det inte byggt enligt ritning så det går att få det rättat..

Passagerna är på samma sträcka och man byter sida utan att nå någon ny målpunkt dvs typ i onödan.

Bilagor

• IMG_5879.jpeg
    IMG_5879.jpeg
    934.9 KB · Besök: 98
  • IMG_5878.jpeg
    IMG_5878.jpeg
    1.5 MB · Besök: 111
  • IMG_5881.jpeg
    IMG_5881.jpeg
    1.3 MB · Besök: 102
  • IMG_5880.jpeg
    IMG_5880.jpeg
    1.2 MB · Besök: 105
¿que? En nederländsk Baboo eller vad nu de lådcyklarna heter, är väl 90 liksom de flesta trehjulingarna?

Såg nu att lådcyklarna får vara upp till 150 cm breda och får köra på vägbanan. Jag undrar då om avståndet mellan stolparna på cykelbanorna i Nederländerna har växt. Det brukade ofta vara 75 cm emellan dom.

Även Trafikverket och Göteborgs Stad levererar. Nybyggen vid återställningen efter Västlänken som byggs av TRV och vad jag förstår godkänts av och ska lämnas över till Staden sen. Med lite tur är det inte byggt enligt ritning så det går att få det rättat..

Passagerna är på samma sträcka och man byter sida utan att nå någon ny målpunkt dvs typ i onödan.
Just sånt här menar jag måste inte bara felanmälas utan även skickas till politiker i ansvarig nämnd (samhällsbyggnad i min kommun). För risken är stor att det i nämnden sitter förtroendevalda som lyssnar väldigt mycket på förvaltningen som ju uppenbarligen tycker att lösningen är tillfredsställande, och då inte kommer att rapportera ombyggnaden som ett misslyckande utan troligen som att man har gjort en stor insats med både nya cykelbanor och säkra passager... Förvaltning nöjda, politiker nöjda, alla är ovetandes om att de som använder sträckan tycker det blev skit och att "alla" borde ha sett det redan på skisstadiet.

Tillbaka
Topp