Dubbdäck Mtb

Dubbdäck Mtb
Sedan -95.
20230405_091442.jpg

Senast ändrad:
Dubbdäck Mtb
Ni som kör Mtb på vintern,kör ni med dubbdäck?
Ja, det är en period varje vinter som dubbdäck åker på. Det är framförallt svallis och svartis som är förrädiskt, inte frusna stigar. Som många påpekat så finns det ett slitage man skall vara medveten om och välja stig utifrån det samt cykla varsamt och med eftertanke.
Har alltid kört med Nokian/Suomi Tyres.

Senast ändrad:
Dubbdäck Mtb
Jag kör alltid med dubbdäck på vintern. Ice spiker pro blir det och nu har jag nya som fungerar bra tubeless med inserts. Där jag cyklar i stockholm så är det ju ofta snö som blir liggande i skogen och dålig snöröjning på transportsträckorna. Oftast blir ju cyklingen på de stigar som är upptrampade och då är det ofta isigt och smalt, lite som att cykla två mil spång. Inte så kul alltid men skönt att vara ute i naturen.

Dubbdäck Mtb
jag har i veckan redan cyklat i takt med den första isp-mtb:n.

på bart och frostfritt underlag i sumpan. oklart vad som var orsaken, kanske inkörning av dubb?

dubbdäck på cykel är förföriskt de tiotal dagar per vinter de är av värde i tokholm. passar i väntan på de tillfällena bäst på en extracykel eller extra hjulpar:)

Senast ändrad:
Dubbdäck Mtb
Nej. Behövs inte på västkusten mer än 1-2 dagar och de kan jag hoppa över. Lämnar bara massa fula märken i skogen. Kvittar kanske om man cyklar där det inte är så mycket folk.

Det är ju bara när det verkligen är is de behövs. Kyla eller snö funkar vanliga däck utmärkt.

Om vi verkligen får snö så är ju västkustklimatet med pendling mellan plus o minusgrader en orsak till isbildning, om stigar o vägar är ingångna o 'uppkörda. På nysnö går det ju fint utan dubb.

Sämst är ju när det bildas skare på djup snö, då kan man lika gärna åka ut på plogade vägar igen.

Dubbdäck Mtb
jag har i veckan redan cyklat i takt med den första isp-mtb:n.

på bart och frostfritt underlag i sumpan. oklart vad som var orsaken, kanske inkörning av dubb?

dubbdäck på cykel är förföriskt de tiotal dagar per vinter de är av värde i tokholm. passar i väntan på de tillfällena bäst på en extracykel eller extra hjulpar:)
Garanterat inkörning av dubben. Slarvar man med det får man ångra sig. Det svåra är sidodubben, bra sketch att köra storslalom gata upp och gata ner.

Dubbdäck Mtb
Garanterat inkörning av dubben. Slarvar man med det får man ångra sig. Det svåra är sidodubben, bra sketch att köra storslalom gata upp och gata ner.
Man kan också släppa ur lite luft och köra med extra lågt tryck några kilometer eller mil, så brukar det ordna sig med inkörning även av sidodubbarna.

Senast redigerad av en moderator:
Dubbdäck Mtb
När jag bodde i Stockholm var det väl nån vinter då det var mycket is i skogarna, men bara på de upptrampade/tråkiga stigarna. De undvek jag ändå och behövde jag cykla på den så tog man det piano.

Här i Göteborg behövs verkligen inte dubbdäck för mtb. Några dagar om året där det är isigt, även där bara på de breda tråkiga stigarna/transporterna.

Uppvuxen utanför Umeå, där gick det inte att cykla i skogen på vintern ändå 🙂

Dubbdäck Mtb
Revivar denna tråd eftersom reor på dubbdäck till nästa säsong kommer.

Jag kör väldigt blandat, allt från sopsaltad asfalt, till snöblandad grus till gropiga ishällar i skogen. Inte så mycket rena stigar.

Borde jag bara köpa fler dubb till mina ice spiker pros som börjar ge upp eller är det värt att testa Black Ice som brukar komma ner rejält i price?

Eller kanske köra det helaste av mina ISPor i fram och ett billigt black ice i bak?

Tillbaka
Topp