[LVG] Specialized Tarmac S-Works vs icke S-Works

• Trådstartare Trådstartare DT
  • Start datum Start datum

DT

Aktiv medlem
Hej Happy,

Vad är egentligen skillnaden mellan en S-Works Tarmac SL8 och en vanlig Tarmac SL-8, förutom det uppenbara 100 grams ramvikt och 18 000 kronor...? :-)

I en cykelaffär där jag frågade så var svaret att "det är en heeeelt annan kolfiberuppläggning, det går inte att jämföra", medan i en annan butik var svaret "nä, det är mest vikten".

Så vad är det som gäller egentligen, har S-Works betydligt bättre egenskaper i form av styvhet eller annat som verkligen kan märkas av en vanlig människa? Såg att SL8 S-Works fick 1,3 i betyg i Tour vilket tydligen var det bästa betyget någonsin, men har de även testat snik-Tarmacen? Var den i så fall styv som mjukost eller helt OK...?

Min spontana tanke är annars att 18 000 kr är lite mycket pengar för 100 grams viktbesparing. Och en annan logga visserligen, men ändå. :-)

För 18' får du vetskapen om att du har en av världens bästa cyklar .
Eller så får du lita på en säljare som säger att snikmodellen är typ lika bra :) och ingen logga .
Edit: du får mer när du ska sälja den också..

Senast ändrad:
Ibland är ramen densamma.. sista versionen av Venge hade fact 11 oavsett om det var en Pro eller S-Works.
Jag har/haft bägge, men den med S-Works loggan är ju så klart galet mycket snabbare.
Gissar att loggan har samma effekt även på Tarmac?

För oss dödliga och som inte cyklar på proffsnivå så kommer du inte känna skillnad alls på de två ramarna. Har du dessutom samma spec på båda så har säkert ett proffs svårt att särskilja dem.
Men, har man stålarna och vill ha det bästa så varför inte. Men tro inte att du blir snabbare på S-Works 😂
Känslan dock kanske gör att du känner dig snabbare 🤔
Och det är nog det viktigaste ändå

Kör hårt!

Köper du det dyraste så känns det ok att bli omcyklad. 😆
Attans! Då skulle jag ha slagit till på den här Colnagon med Enve-hjul, Sram Red och något slags keramiska special-rulltrissor som jag såg i Palma. Vågade inte ens fråga vad den kostade, men förmodligen uppåt tvåhundra... Dock väldigt fin!! 🤩

IMG_0181.jpg

Är inte svaret ”en Trek” - där kan du köpa en SLR utan att det är en stor blaffa som avslöjar ens FOMO ? Om man ni är fast i den amerikanska märkesfloran vill säga …

Marknadsföring. Det ska vara visuell skillnad mellan det dyraste och det för pöbeln. Reell skillnad? Liten. Högre andrahandsvärde och man behöver aldrig fundera mer är väl fördelar.
"Drink the cool aid". S-works har blivit sp dyr så nu ser man många rambyggen för att få ner priset...

S-Works har annan kolfiber så blir lättare. Men styvhet, form och egenskaper ska vara samma. Så bara vikten. Plus loggan som man betalar för.

S-Works har annan kolfiber så blir lättare. Men styvhet, form och egenskaper ska vara samma. Så bara vikten. Plus loggan som man betalar för.
Är det 100% sant för varje modell? Såg en reel som GCN gjorde där de hävdade att samtliga ramar var tillverkade likadant med samma material men att s-works var handplockade ramar som hade lägre vikt än resten.

Välkommen tillbaka @DT
Tidigare har sworks haft keramiska lager både vev och hjul, vet inte om det är så längre.
Annars har @cerro rätt. Trek gör likadant, annat kolfiber som är styvare/vikt så man kan använda mindre för samma resultat. Även att dom dyrare är gjorda i US istället för Taiwan. Men vet inte riktigt om det är en USP faktiskt..

S-Works Tarmac SL-5an hade Ceramic Speed vev och styrlager, och ett inte så otroligt högt pris (ramset) när den släpptes för c:a 10 år sedan :)

Styva lätta ramar av high modulus kolfiberarmerad plast á la S-works är också mer känsliga för slag och annan åverkan vid krash eller klantighet. En mindre spröd ram i "lägre" kvalifax CFRP kanske håller lite längre och minskar sopbergets påväxt.

Min MY19 hade också ceramic speed lager, gjorde ändå kalkylen lite bättre.

Andrahandsvärdet kanske är bättre? Det är väl så högt att man nästan cyklar gratis?

Stämmer det?
Starkare/vikt: ja, men blir ramen verkligen även styvare/lika styv med mindre, men starkare, kolfiber?

Läs igen.

Jag håller på en del med vindsurf och där görs inte masterna än vad jag sett i olika kolfiberkvaltetsort som dom skyltar med iaf. Utan där säljs dom i hur många % kolfiber / glasfiber ...
En 100% kolfiber mast är därmed lättast, dyrast och ömtåligast ...
Sjuka är att en tillverkare påstod att deras 60% mast som kostar hälften va samma mast fast dom la några varv glasfiber utanpå .. ? Men det har jag svårt att tro . Måste varit något missförstånd... när böjkurva och styvhet ska va samma borde den bla bli för styv om man gör så..

Senast ändrad:
S-Works Tarmac SL-5an hade Ceramic Speed vev och styrlager, och ett inte så otroligt högt pris (ramset) när den släpptes för c:a 10 år sedan :)

Tjena!

Med tanke på att det typ är fem år sen som CS började tillverka styrlager så ställer jag mig starkt tveksam till det påståendet. Står inte så i specen heller. Enbart vevlager, även hjullager om man köpte komplett hoj med Roval hjul.

Förra crux sworks hade samma ram och gaffel som vanliga. Ramkit 30k för sworks... över natten höjde dom till 50000:- trots noll i saldo. Gällde bara att förbereda för nya cruxen...
Stumpjumper har också haft då. Men då är det samma FACT så lätt att se i specen

VKruger: Har också hört om handplockade ramen. Men tillbaks till Tarmac SL5 så var det rätt stor skillnad på hur kolfibret var när jag testade ramarna. La man ramen på golvet och ställde sig på växelörat flexade den vanliga Tarmacramen ner till hälften och gick sönder om man hoppade till med ett ganska tyst ljud. S-Works flexade bara någon cm men small ordentligt när man hoppade till så mycket sprödare.

Stumpjumper har också haft då. Men då är det samma FACT så lätt att se i specen

VKruger: Har också hört om handplockade ramen. Men tillbaks till Tarmac SL5 så var det rätt stor skillnad på hur kolfibret var när jag testade ramarna. La man ramen på golvet och ställde sig på växelörat flexade den vanliga Tarmacramen ner till hälften och gick sönder om man hoppade till med ett ganska tyst ljud. S-Works flexade bara någon cm men small ordentligt när man hoppade till så mycket sprödare.

Tjena!

Det lät som ett jäkla dyrt sätt att jämföra ramar.. 😂

Men ja, jag har också provat den varianten. Sista Vengen mot en Tarmac Sl5. Vengen sviktade markant minde.
Hade med en Bianchi i leken också, den förlorade, sviktade knappt nånting när jag satte tryck på den men sen sa det pang innan jag ens fått bort andra foten från golvet, men var en misstänkt skada i ena kedjestaget redan innan.

Styva lätta ramar av high modulus kolfiberarmerad plast á la S-works är också mer känsliga för slag och annan åverkan vid krash eller klantighet. En mindre spröd ram i "lägre" kvalifax CFRP kanske håller lite längre och minskar sopbergets påväxt.
Nä sopberget blir ju 10% mindre...;)

OK, då går jag till cykelaffären som sade att det var stor skillnad och ber att få ställa mig och hoppa lite på ramarna. 🙂

Men om man tror på att det mest är vikten som skiljer så vore det väl - om man nu bryr sig om vikten - mer kostnadseffektivt att byta upp sig från Sram Force (som är det jag nog hade tänkt) till Sram Red. Det ger 300 grams viktbesparing för ungefär samma peng som S-Works vs ej S-Works. Samt ny design på handtagen som vad jag förstår ska vara riktigt, riktigt bra.

Man går nog helst på sin magkänsla, det blir nog bäst. För det måste vara väldigt svårt att resonera sig fram till ”det rätta beslutet” när det är så osäkert vad som skiljer och om det ens märks för min cykling. Vill dock minnas att jag såg en YT-video där en amerikan jämförde en vanlig SL7 och en S-works SL7 med samma hjul och liknande utrustning i övrigt uppför en backe, pacad av en wattmätare. Om jag minns rätt var det en mätbar skillnad i tid, men inte så stor.

När jag köpte SL7 för några år sedan sa min magkänsla att det var roligare att köpa en vanlig och pimpa med hjul och prylar, ungefär som du är inne på.

Men om man tror på att det mest är vikten som skiljer så vore det väl - om man nu bryr sig om vikten - mer kostnadseffektivt att byta upp sig från Sram Force (som är det jag nog hade tänkt) till Sram Red. Det ger 300 grams viktbesparing för ungefär samma peng som S-Works vs ej S-Works. Samt ny design på handtagen som vad jag förstår ska vara riktigt, riktigt bra.
SRAM Red AXS har testats av Tour

OK, då går jag till cykelaffären som sade att det var stor skillnad och ber att få ställa mig och hoppa lite på ramarna. 🙂

När du har tröttnat får du en tusing mer för din "red" eller något, men ramen kanske 10 tusen.

Alltså det här snacket om att s-works ska hålla sig bättre i pris? Finns det något i det?
Om man pyntar massa extra pengar för en hoj bör den ju förhoppningsvis vara mer värd än en billigare begagnad.

Men håller sig en s-works procentuellt bättre i pris till en sådan grad att man kan nyttja det som motivation?

Tillbaka
Topp