[LVG] Specialized Tarmac S-Works vs icke S-Works

• Trådstartare Trådstartare DT
  • Start datum Start datum
Alltså det här snacket om att s-works ska hålla sig bättre i pris? Finns det något i det?
Om man pyntar massa extra pengar för en hoj bör den ju förhoppningsvis vara mer värd än en billigare begagnad.

Men håller sig en s-works procentuellt bättre i pris till en sådan grad att man kan nyttja det som motivation?
Skulle tro att en high-end-ram snarare tappar mer både absolut och procentuellt än en enklare modell. De som köper begagnat är oftast mer priskänsliga.

Med få undantag så brukar kostnaden i absoluta tal för värdeminskningen stå i direkt proportion till inköpspriset när det kommer till fordon.

OK, då går jag till cykelaffären som sade att det var stor skillnad och ber att få ställa mig och hoppa lite på ramarna. 🙂

Men om man tror på att det mest är vikten som skiljer så vore det väl - om man nu bryr sig om vikten - mer kostnadseffektivt att byta upp sig från Sram Force (som är det jag nog hade tänkt) till Sram Red. Det ger 300 grams viktbesparing för ungefär samma peng som S-Works vs ej S-Works. Samt ny design på handtagen som vad jag förstår ska vara riktigt, riktigt bra.
Jag köpte nya Red reglagen just för designen.
Dom är verkligen så smutt! Bromsverkan är också mycket bättre!

Billig, men 100' för en hoj utan garantier känns lite för riskabelt för mig iallafall.

Det är en ände av marknaden jag aldrig riktigt förstått. Vem är köparen? Finns det ens nån? Hade jag haft 100 k att bränna bara så där på en cykel så känns det som att min privatekonomi är sådan att jag lika gärna kan köpa nytt?

ja, mer pengar än förstånd + vet ej att garanti inte finns + kommer ändå inte att cykla nåt = Succe?
För mig är det obegripligt hur man kan ha råd med en beggad för 100 000 men inte 150 000. Om budget är 100 000 så köper man väl i så fall en ny för 100k...

Men då får man ju inte en sworks logga.

Så nu kommer jag alltid att anta att alla med sworks köpte en beggad och var för snål för nytt

Matchar min bild också. Blev förvånad när flera droppade i tråden att en s-works på något sätt skulle vara en bra investering pga bättre begagnat pris 🤭
Nja jag menade inte att det var en bättre investering . Men du vaskar ju inte alla 18' när du plockar ut den .
Du får några tusen(9000) mer än en utan logga när du säljer den om nått år så kostnaden att köra med logga har inte varit 18' utan bara 9' tex

Köp en Expert, finns nedsatt 20% nu.

Kommer med cockpit som du kan mixtra med så att du får till en bra fit. Kan komplettera med integrerat styre när du vet exakt hur du vill sitta. Byt då även till Red reglage + bromsar.

Köp dyra Swiss Side hjul eller liknande om man nu måste.

Köp en Expert, finns nedsatt 20% nu.

Kommer med cockpit som du kan mixtra med så att du får till en bra fit. Kan komplettera med integrerat styre när du vet exakt hur du vill sitta. Byt då även till Red reglage + bromsar.

Köp dyra Swiss Side hjul eller liknande om man nu måste.
Nu har jag aldrig köpt en komplett cykel från översta prishyllan. Men jag håller med. Helt klart värt att gå ner en nivå eller två då man ändå vill ändra i specen efter personliga önskemål.

Vart nyfiken och gick in på Specializeds hemsida och snokade lite. Antar att TS syftar på ramsetet? Där skiljer det exakt 18000kr mellan S-works och den "vanliga". Dock är S-works nästan 400g lättare och i FACT12, vanliga är i FACT10, vad det gör för egentlig skillnad låter jag vara osagt. Men till S-works fördel så fanns det helt klart fler lackeringar att välja på, en avancerad lack kostar trots allt en del. Men vad gör det? Dom flesta S-works som man ser är väl ändå mattsvarta med blanksvart logga?

Nån som hur det är med Cannondale? Deras supersix finns ju i tre olika ramvarianter med rätt stor prisskillnad och mindre än 100g skillnad mellan varje nivå. Är det skillnad i styvhet? Rätt viktigt om man är tjock och gillar att spurta…

Vart nyfiken och gick in på Specializeds hemsida och snokade lite. Antar att TS syftar på ramsetet? Där skiljer det exakt 18000kr mellan S-works och den "vanliga". Dock är S-works nästan 400g lättare och i FACT12, vanliga är i FACT10, vad det gör för egentlig skillnad låter jag vara osagt. Men till S-works fördel så fanns det helt klart fler lackeringar att välja på, en avancerad lack kostar trots allt en del. Men vad gör det? Dom flesta S-works som man ser är väl ändå mattsvarta med blanksvart logga?
Ja, betalar man 18000 kr för 400 g lättare, så vill man nog inte besudla den med tyngre ljus lack.

Känns som det är Specialized själva som försöker visa skillnaden. Går man in på deras sida så skiljer det ca 320g mellan ramset Sworks och vanlig Specialized sl8. Och då verkar vanlig Sl8 vara vägd med integrerad styrstam men Sworks är inte det.

S-works är det bästa som Specialized kan klämma ur sig. Resterande modeller i serien är bara olika former av nedgraderingar för att de ska kunna rättfärdiga ett lägre pris på dessa modeller. Vissa nedgraderingar är verkligen minimala/obetydliga. Dock kan det vara lite större hopp mellan vissa modeller.

Det tråkiga med att köpa en S-works är väl annars att den nästkommande år riskerar att motsvara en cykel som är en nivå ner. Fast å andra sidan står det fortfarande S-works på ramen så det kanske inte är någon större förlust ändå.

Jag själv gjorde analysen och valde en 10R.

Jag har haft Sworks Venge och har en Sworks Aethos nu. Är helt enkelt inte värt pengarna för mig längre, det har blivit helt orimligt med 65-70k för en ram.

Begagnat är ju en hel annan fråga.

Tror inte jag komme bli missnöjd och fick en lack jag ville ha. Win Win och till halva priset av en sworks ram. Kan det bli bättre? Jag är verkligen inte Sverige elit och det kommer inte handla om sekunder på mina rundor framöver.

Bilagor

• IMG_3417.jpeg
    IMG_3417.jpeg
    304.2 KB · Besök: 71
Senast ändrad:
Känns som det är Specialized själva som försöker visa skillnaden. Går man in på deras sida så skiljer det ca 320g mellan ramset Sworks och vanlig Specialized sl8. Och då verkar vanlig Sl8 vara vägd med integrerad styrstam men Sworks är inte det.
Ja, jag misstänker också att de fular sig lite. Själva ramen verkar konsekvent skilja 95g (780 vs 685) men för ramsetet som helhet har det hoppat upp till drygt 300g och inte kan väl skillnaden i vikt på gaffeln vara >200g…? 🧐

Ja, jag misstänker också att de fular sig lite. Själva ramen verkar konsekvent skilja 95g (780 vs 685) men för ramsetet som helhet har det hoppat upp till drygt 300g och inte kan väl skillnaden i vikt på gaffeln vara >200g…? 🧐
Verkar vara något med integrerat styrlager och styrstam som skiljer också om man läser specen och kollar bilder.

Jag skulle säga att dom fular sig lite. Då 10R ramen levereras med en SL7 styrstam räknas den med i vikten. Bara den väger runt 150 gram? Kör du cockpit på båda skiljer det inte 300 gram vad jag har förstått.

Lite fult att de inte skriver ut vikten på gaffeln om inte annat. Står i klartext att ramen skiljer 95g i vikt. Ramsetet väger 310g mer men då vägs den med styrstam. Så 215g är eventuell viktskillnad i gaffel samt tillägg av styrstam?

Vägde min 10R i storlek 58 med mycket effektlack på:

Ram inkl växelöra, skruvar och framväxelfäste: 878 gram
Gaffel okapad: 394 gram
Sadelstolpe: 167 gram
Sl7 stam i 110mm: 175 gram
Sworks Sl7 stam i 100mm: 155 gram

Tänker att allt är relativt och en Sworks med likadan lack väger säkert mer än den lättaste specen. Svårt att avgöra vad kolfibret gör i sammanhanget.

Inte riktigt on topic men ändå tangerar. Ersättningsramar till bla Stumpjumper och Enduro är ju oftast svartlackerade med en vit S-works-logga på. Vilket kolfiber är det i dessa? Som någon tidigare påpekade så var i alla fall stumpjumper-ramen identiska för något år sedan, vet ej hur det är idag.

Tack för feedbacken tidigare i vintras! Det blev till slut en icke ProTour-mässig snik-Tarmac. Har kommit ut några rundor i vårvädret nu och den känns mycket bra. Kommer kanske få leva med en gnagande känsla att det hade känts ännu liiite, lite bättre med en S-Works, men men... :-)

IMG_0251.webp

Tack för feedbacken tidigare i vintras! Det blev till slut en icke ProTour-mässig snik-Tarmac. Har kommit ut några rundor i vårvädret nu och den känns mycket bra. Kommer kanske få leva med en gnagande känsla att det hade känts ännu liiite, lite bättre med en S-Works, men men... :-)

Visa bilaga 760851

Tjena!

Najs! Men nästa du tar kort så ska ventilerna vara kl 6.
Sen skulle jag pillat bort QR-koderna från hjulen direkt. Antar att alla smådekaler sitter kvar på ramen också, bara pilla bort allt för så rent utseende som möjligt.

Edit: Jag är ju halvblind, syns ju tydligt att storleksdekalen och dekalen ovanför den sitter kvar.

Uppdaterar från min sida med. Lite som DT men med liten annan setup. Kommer jag ångra att jag inte tog en Sworks ram, inte efter första provturen iallafall.

Slutgiltig vikt komplett enligt bild, 7,23kg.
IMG_3953.webp

Bilagor

• IMG_3952.webp
    IMG_3952.webp
    168.8 KB · Besök: 41
Ah nice. Min vägde in på 7,39. Något hekto mer än vad jag hade trott/hoppats på - kanske är det den vita färgen som är lite av ett bojsänke? Samt att hjulen nog är lite tyngre än dina. +ANNAT
Men men, någon promille hit eller dit på totalvikt cykel + cyklist är knappast något som märks. :-)

Inte riktigt on topic men ändå tangerar. Ersättningsramar till bla Stumpjumper och Enduro är ju oftast svartlackerade med en vit S-works-logga på. Vilket kolfiber är det i dessa? Som någon tidigare påpekade så var i alla fall stumpjumper-ramen identiska för något år sedan, vet ej hur det är idag.
Det är ”rätt” kolfiber i dem.

Tillbaka
Topp