Byta från SRAM till Shimano

DanielDS

Medlem
Hejsan,

Jag har jätte fina kompletta hjul ifrån min Spark Team med Shimano kasset SLX osv. som jag gärna vill placera på min Spark 970. Har även ett raceFace drev på 32T.

Problemet med Spark 970 är att det är SRAM NX osv. vad behöver jag byta ut på cykeln för det det ska fungera?

Är detta något jag bör ha eller finns det något jag inte behöver köpa?
- Vevparti (SLX/XT)
- Vevlager
- Växelreglage 12växlar (XT)
- Bakväxel 12växlar

Något mer jag bör tänka på?

Kedjan och eventuellt framdrevet. Shimanos kedja för 12-växlat skall ha en lite annan tandprofil, men en del drev klarar även av Shimanos standard.

Förstår jag dig rätt?
Behöver jag endast behöver byta kedja och fram drev på min Spark 970?

Jag har ett Framdrev Raceface 32T, kan jag använda den på SRAM Vevparti?

Förstår jag dig rätt?
Behöver jag endast behöver byta kedja och fram drev på min Spark 970?

Jag har ett Framdrev Raceface 32T, kan jag använda den på SRAM Vevparti?
Det går att blanda ganska så mycket mellan Shimano/SRAM när det kommer till 12-växlat.
Vad har du för infästning på Raceface-drevet? Har du vanlig SRAM DirectMount 3-skruvars på din SRAM-vev?

Det går att blanda ganska så mycket mellan Shimano/SRAM när det kommer till 12-växlat.
Vad har du för infästning på Raceface-drevet? Har du vanlig SRAM DirectMount 3-skruvars på din SRAM-vev?
Ser ut som att Drevet sitter på Vevpartiet :/
Tittade på specen på cykeln och det stod : SRAM SX Eagle DUB, 55mm CL / 32T

Ser ut som att Drevet sitter på Vevpartiet :/
Tittade på specen på cykeln och det stod : SRAM SX Eagle DUB, 55mm CL / 32T
Så sitter högst troligt ditt drev fast:
Bild.jpg

DVS SRAM DM3.

Aha där ser man. Jag har detta drev, men jag har inte något skruv hål i min

Bilagor

• Drev.jpg
    Drev.jpg
    973.3 KB · Besök: 54
  • drev bak.jpg
    drev bak.jpg
    872.5 KB · Besök: 50
Detta drev har rätt infästning till SRAM DM3 och skall passa Shimanos kedja för 12-växlat:
Hmm fanns inte på lager. Men om jag byter Vevparti, behöver jag byta vevlager också?
Tänkte typ detta vevparti för att komma ner i pris: https://www.cykelkraft.se/vevparti-shimano-deore-fc-mt510-1-x-12-vaxlar-32t-175-mm

Och har kvar Bakvägeln som är SRAM NX tills vidare om jag inte hittar något billigt av Shimano.

Jag kanske missförstår något men varför inte sätta NX-kassetten på det bakhjul du vill använda och sen montera hjulen bara? Då behöver du inte krångla med allt annat.

Jag kanske missförstår något men varför inte sätta NX-kassetten på det bakhjul du vill använda och sen montera hjulen bara? Då behöver du inte krångla med allt annat.
Det är väl MS på Shimano 12 spd?

Jag är inte säker på att det behöver bytas något alls. Testa att montera hjulen och kör bara.
Jag har kört med både Shimano XT och nu GX AXS som bakväxel på min cykel utan att byta något annat.

Det jag behöver byta på hjulet om det går är en XD body om jag förstått rätt.
Det är möjligt dit allt leder till, om jag inte lyckas hitta billiga delar till Shimano.

Det är väl MS på Shimano 12 spd?

Jag är inte säker på att det behöver bytas något alls. Testa att montera hjulen och kör bara.
Jag har kört med både Shimano XT och nu GX AXS som bakväxel på min cykel utan att byta något annat.
Lite osäker ingen utav cykel service ställerna jag pratat med rekommenderar det. Känns som att delarna kommer nöta sönder varandra istället.

Det jag behöver byta på hjulet om det går är en XD body om jag förstått rätt.
Det är möjligt dit allt leder till, om jag inte lyckas hitta billiga delar till Shimano.
Som maRRtin påpekade är det nog microspline på det bakhjulet du vill ha och NX-kassetten har HG-body. Tänkte inte på det… Är det likadana bav på de båda hjulen går det sannolikt skifta body om inte kan man ju byta till rätt.

Kommer funkar rakt av, går bra med SRAM kedja på Shimano HG+ (men inte HG+ på SRAM framnav om du byter kedja också)

https://nsmb.com/articles/6-months-12sp-shimano-xt-group/ läs här om ni vill tro på något i skrift. Jag har själv kört xx1 kedja på XT/XTR kassett på ena cykeln och XTR kedja på andra cyklar, funkar precis lika bra. Kör även numera AXS bakväxel, fast även det med XTR/XT och XX1/XT på olika cyklar. Akta bara för att köra shimano kedja på SRAM framklinga, nogood.

Kommer funkar rakt av, går bra med SRAM kedja på Shimano HG+ (men inte HG+ på SRAM framnav om du byter kedja också)

https://nsmb.com/articles/6-months-12sp-shimano-xt-group/ läs här om ni vill tro på något i skrift. Jag har själv kört xx1 kedja på XT/XTR kassett på ena cykeln och XTR kedja på andra cyklar, funkar precis lika bra. Kör även numera AXS bakväxel, fast även det med XTR/XT och XX1/XT på olika cyklar. Akta bara för att köra shimano kedja på SRAM framklinga, nogood.
Förlåt men vad svarar du på?

Är det:
Kan jag bara sätta på mitt hjul med Shimano kasset och det kommer fungerar rakt av?

Senast ändrad:
Okey jag får ta och testa 🫣
Gör så.

Du kan posta i denna tråden sen:

Tillbaka
Topp