Huggningar, högvarvigt och låst

TheReal

Medlem
Hejsan,

Första inlägget på detta forum :).

Jag skriver angående min mammas elcykel och jag kan kronologiskt sammanfatta händelseförloppet så här:

1. Det började hugga i elmotorn under acceleration mellan 0-10km/h, över 10km/h så gick det bra/normalt. Detta hade pågått i ungefär en månad.
2. Igår högg det kraftigare och oavsett vilken hastighet man körde i.
3. Idag fungerar den inte alls, om man trampar så hör man ett högvarvigt ljud från elmotorn men cykeln rör inte alls på sig. Det går inte att rulla hjulet bakåt (helt låst), bara framåt, även när elsystemet inte är påslaget.

* Cykeln är en Crescent Elin (ej Elina) från 2016, motor i framnavet. Batteriet laddat till 100%.

Trolig slutsats
Jag antar att det har med själva motorn att göra då den inte går att rulla baklänges längre, helt låst. Om det är det kan man byta något i motorn eller måste man köpa en helt ny (antar att det är av märket bafang från början, står egoing på den dock)? Jag är van att meka men har inte sysslat med elcyklar förut.

Tacksam för alla svar!

Bilagor

• ElinMotor.jpg
    ElinMotor.jpg
    288.3 KB · Besök: 78
de är förmodligen planethjulen i motorn som sagt tack o gonatt dom är i nylon o rensar kuggar som fastnar o låser hjulet sitter tre st

de är förmodligen planethjulen i motorn som sagt tack o gonatt dom är i nylon o rensar kuggar som fastnar o låser hjulet sitter tre st
Tack för svaret, jag trodde på något liknande också. Vad jag förstår så är Crescents E-Going system baserat på Bafang, vet ni om det stämmer? Måste hitta rätt motor så jag vet vilka kuggar som passar. Jag ska öppna den idag om jag hinner och lägga upp en bild.

Tack för svaret, jag trodde på något liknande också. Vad jag förstår så är Crescents E-Going system baserat på Bafang, vet ni om det stämmer? Måste hitta rätt motor så jag vet vilka kuggar som passar. Jag ska öppna den idag om jag hinner och lägga upp en bild.
ja egoing är en ombrandad bafangmotor minns jag rätt så har bafang två typer av planethjul den äldre med tre dubbel kugg o den nyare med tre enkel kugg

Tillbaka
Topp