Lingon
Aktiv medlem
Vindkraftpark i stadsnära friluftsområde. Synpunkter tack!
Varför då? Dravlet kommer ändå fortsätta i någon annan tråd.Lås den.![]()
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Varför då? Dravlet kommer ändå fortsätta i någon annan tråd.Lås den.![]()
Det är väl inget dravel, iofs. Jag har lärt mig massor.Varför då? Dravlet kommer ändå fortsätta i någon annan tråd.
Återanställ @marr . Han var en flitig jävel.Jag har gett upp så det finns ingen moderator som följer dessa jävla trådar längre. Tror ni att man vill sitta och läsa 7 sidor dravel, försöka göra något åt saken och få skit av vuxna män via PM?
Kanske skall hänvisa allt dravel till graveltråden?Det är väl inget dravel, iofs. Jag har lärt mig massor.
Men bättre gravel än dravel, så långt håller jag med!
Kanske skall hänvisa allt dravel till graveltråden?
Som jag förstått är det väl ett lågfrekvent buller som tränger igenom. Tänk basgång. Här finns lite fakta. Upplevs tydligen betydligt mer störande än vägtrafik:Som en som bor där det (nästan) alltid blåser kan jag ställa mig något undrande till ljudfrågan. Vind är rätt ljudligt. Blåser det så låter det är min upplevelse.
Någon nämnde ovan att det kan blåsa högt upp så att verken snurrar men vara stilla nere på marken. Vet inget om detta, vore spännande att lära sig mer om.
Oavsett, en förlust för svensk industri och klimatet. Bara en fördröjning på satsningen är dålig.Jo, så är det. LKAB's vd har sagt att om elpriserna ökar så kommer inte Hybritsatsningen att genomföras. Oklart om han menar hela eller delar av det.
Tydligen låter det när det blåser!Som en som bor där det (nästan) alltid blåser kan jag ställa mig något undrande till ljudfrågan. Vind är rätt ljudligt. Blåser det så låter det är min upplevelse.
"Kärnkraften är planerbar. Den går 24/7/365."Ja, tänk vad bra det hade varit om vi haft några fler. Då hade vi inte varit så utsatta.
Hur tror du det låter i skogsbygder där det inte finns motorvägar och trafiken på riks- eller länsvägen är gles, framförallt nattetid? Dit många har flyttat just för lugnet och tystnaden.Tydligen låter det när det blåser!
Jag kan stå vid havet i Bunkeflostrand/Klagshamn och allt jag hör är högt ljudligt buller från motorvägen över sundet. De 48 vindkraftverken i Lillgrund på samma avstånd går knappt att se och har aldrig någonsin hört dem. När jag åkte på en guidad tur ut till parken i båt hördes ingenting, inte förrän man kommer precis intill och hörde ett svuschande när bladen passerar.
Inte ovanligt att vinden är skiktad och även kan ha olika riktning på olika höjder. När det lugnar ner sig på kvällarna kan det bli rätt tydligt om man dessutom har lä. Behöver inte vara helt vindstilla vid marken för att en vindkraftverk på avstånd upplevs ganska tydligt. Som @ooms är inte på så kan det bli lite störigt med lågfrekvent buller som har längre räckvidd. Högfrekvent ljud dämpas lättare och effektivare.Som en som bor där det (nästan) alltid blåser kan jag ställa mig något undrande till ljudfrågan. Vind är rätt ljudligt. Blåser det så låter det är min upplevelse.
Någon nämnde ovan att det kan blåsa högt upp så att verken snurrar men vara stilla nere på marken. Vet inget om detta, vore spännande att lära sig mer om.
Hitta ett hus och klättra upp på det. :) Det blåser mer en bit upp.Som en som bor där det (nästan) alltid blåser kan jag ställa mig något undrande till ljudfrågan. Vind är rätt ljudligt. Blåser det så låter det är min upplevelse.
Om du verkligen VILL höra ett ljud (som är svårt att ens mäta) så hör du det säkert.Tydligen låter det när det blåser!
Jag kan stå vid havet i Bunkeflostrand/Klagshamn och allt jag hör är högt ljudligt buller från motorvägen över sundet. De 48 vindkraftverken i Lillgrund på samma avstånd går knappt att se och har aldrig någonsin hört dem. När jag åkte på en guidad tur ut till parken i båt hördes ingenting, inte förrän man kommer precis intill och hörde ett svuschande när bladen passerar.
Han var en mes?Varför tror ni han gav upp?
Missade det inlägget. Nåja, men kan inte läsa allt.Att tjafsa är en sak, men varför klaga på moderatorerna!? Det är ju helt sjukt...
Som en som bor där det (nästan) alltid blåser kan jag ställa mig något undrande till ljudfrågan. Vind är rätt ljudligt. Blåser det så låter det är min upplevelse.
Förstår att du skämtar! Detta efts du helt verkar sakna, något relevant att tillföra.Jag har gett upp så det finns ingen moderator som följer dessa jävla trådar längre. Tror ni att man vill sitta och läsa 7 sidor dravel, försöka göra något åt saken och få skit av vuxna män via PM?
Svar: Argumenten och logiken, sinade! Kunskapsbrist är numera en bristvara i vårt avlånga land!Varför tror ni han gav upp?
Vindhastighet på 10m, 50m och 100m höjd, från en meteorologimast nära mig.
Exakt. Syns på denna bild från någon minut sedan.Kan även tillfoga att vinden vrider med höjden, och blåser åt olika håll jämfört med på marken. En kunskap från min korta men mkt ärofyllda karriär som varmluftsballongfarare !
Kan du åtminstone inte försöka bete dig rimligt trevligt och enligt forumets regler Koltrasten?Börjar helt tröttna på "Betongisterna", som verkar leva kvar under mitten på 1960talet! Den enögda, men hårdföra kampanjen emot vindkraft. Har helt missat tåget. Har ni ens hört talas om att Vindsnurrornas elenergi, nu går att lagra via Ackumulatorer. Flera framgångsrika projekt finns redan förankrade, inte minst i Sverige!
Så sluta att citera den eviga debatten om att det inte blåser! Det verkar ju iaf blåsa här på "Happy" och det lär blåsa mer på vår planet i framtiden...
Sverige står ensamt, när det gäller propagandan för Kärnkraft. Tyvärr för alla atomdiggare, kommer den aldrig att realiseras.
Varför? Svaret på den frågan, är samma som i USA. Det lönar sig helt inte. Tror någon att USA, skulle rata kärnkraften om den vore lönsam?
Men har man av populistiska skäl målat in sig i en hörna, så har man!
Att det kunde vara så stor skillnad i vindhastighet trodde jag inte. Så vindstilla vid marken kan vara 10m/s på 100 meters höjd, vilket enligt Google är: "Frisk vind 8 – 11 m/s: Det börjar bli stretigt att ta sig fram i motvind."Exakt. Syns på denna bild från någon minut sedan.
Visa bilaga 738186
Mkt uttömmande svar. Helt utan ngn som helst referens. Stor "eloge"# för detta, mr Bottecchia.Undrar vem som målar in sig i ett hörn...
Fråga vad vill du tillföra debatten? Efts du verkar vara analytisk. Måste du också ha tagit del av alla galna påståenden på den här tråden.Den här tråden var väl menad som en intelligent diskussion om vindkraft odyl ! Kul med alla smarta inlägg, har lärt mig en hel del. Men tyvärr, en del klarar inte att diskutera sakfrågor, här är några exempel:
" Förstår att du skämtar! Detta efts du helt verkar sakna, något relevant att tillföra. Då är den naturliga reaktionen att skrika som en "Bäbis"! "
" Svar: Argumenten och logiken, sinade! Kunskapsbrist är numera en bristvara i vårt avlånga land! "
" Jättekul. Hoppas att du är troende och ingår i den inre kretsen, som producerar lögner inför det Svenska folket! "
Tråkigt med dumskallar.
Tips: använd Ignore. Gjorde just det själv.Den här tråden var väl menad som en intelligent diskussion om vindkraft odyl ! Kul med alla smarta inlägg, har lärt mig en hel del. Men tyvärr, en del klarar inte att diskutera sakfrågor, här är några exempel:
" Förstår att du skämtar! Detta efts du helt verkar sakna, något relevant att tillföra. Då är den naturliga reaktionen att skrika som en "Bäbis"! "
" Svar: Argumenten och logiken, sinade! Kunskapsbrist är numera en bristvara i vårt avlånga land! "
" Jättekul. Hoppas att du är troende och ingår i den inre kretsen, som producerar lögner inför det Svenska folket! "
Tråkigt med dumskallar.
Jättekul. Hoppas att du är troende och ingår i den inre kretsen, som producerar lögner inför det Svenska folket!
Sverige var ganska ensamt med att inte låsa in sin befolkning under senaste pandemin också.Börjar helt tröttna på "Betongisterna", som verkar leva kvar under mitten på 1960talet! Den enögda, men hårdföra kampanjen emot vindkraft. Har helt missat tåget. Har ni ens hört talas om att Vindsnurrornas elenergi, nu går att lagra via Ackumulatorer. Flera framgångsrika projekt finns redan förankrade, inte minst i Sverige!
Så sluta att citera den eviga debatten om att det inte blåser! Det verkar ju iaf blåsa här på "Happy" och det lär blåsa mer på vår planet i framtiden...
Sverige står ensamt, när det gäller propagandan för Kärnkraft. Tyvärr för alla atomdiggare, kommer den aldrig att realiseras.
Varför? Svaret på den frågan, är samma som i USA. Det lönar sig helt inte. Tror någon att USA, skulle rata kärnkraften om den vore lönsam?
Men har man av populistiska skäl målat in sig i en hörna, så har man!
Tack!Mkt uttömmande svar. Helt utan ngn som helst referens. Stor "eloge"# för detta, mr Bottecchia.
Fö äger jag själv en Campagnoli Bottecchia ifrån 1981.
Vindkraft och ekologisk öl. ;)Vindkraft är alltså den happykorrekta energikällan?