Vindkraftpark i stadsnära friluftsområde. Synpunkter tack!

• Trådstartare Trådstartare ege
  • Start datum Start datum
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Det är otroligt 2024 att man har svårt att svara på om tubeless är vänster- eller högerradikalt.

Jag tycker happy kunde ha en tydligt uppmärkt högervänsterkommunistfascistrasistwokemiljö-tråd som var tydligt uppmärkt så folk kunde hänvisas dit när de känner ett starkt behov av att diskutera sånt. Men det skulle nog inte funka…

Som en som bor där det (nästan) alltid blåser kan jag ställa mig något undrande till ljudfrågan. Vind är rätt ljudligt. Blåser det så låter det är min upplevelse.
Någon nämnde ovan att det kan blåsa högt upp så att verken snurrar men vara stilla nere på marken. Vet inget om detta, vore spännande att lära sig mer om.

Så... Det blir inget. För eller emot så blir det som mitt första inlägg, SURPRISE!

Som en som bor där det (nästan) alltid blåser kan jag ställa mig något undrande till ljudfrågan. Vind är rätt ljudligt. Blåser det så låter det är min upplevelse.
Någon nämnde ovan att det kan blåsa högt upp så att verken snurrar men vara stilla nere på marken. Vet inget om detta, vore spännande att lära sig mer om.
Som jag förstått är det väl ett lågfrekvent buller som tränger igenom. Tänk basgång. Här finns lite fakta. Upplevs tydligen betydligt mer störande än vägtrafik:

Jo, så är det. LKAB's vd har sagt att om elpriserna ökar så kommer inte Hybritsatsningen att genomföras. Oklart om han menar hela eller delar av det.
Oavsett, en förlust för svensk industri och klimatet. Bara en fördröjning på satsningen är dålig.

Tydligen låter det när det blåser!

Jag kan stå vid havet i Bunkeflostrand/Klagshamn och allt jag hör är högt ljudligt buller från motorvägen över sundet. De 48 vindkraftverken i Lillgrund på samma avstånd går knappt att se och har aldrig någonsin hört dem. När jag åkte på en guidad tur ut till parken i båt hördes ingenting, inte förrän man kommer precis intill och hörde ett svuschande när bladen passerar.

Ja, tänk vad bra det hade varit om vi haft några fler. Då hade vi inte varit så utsatta.
"Kärnkraften är planerbar. Den går 24/7/365."
Den är inte planerbar.
"Om vi haft fler (opålitliga enheter) hade vi varit mindre utsatta."
Så, dyrare el (fler reaktorer, fler människor som driver och servar dem). Toppen.
2010 hade vi 10 reaktorer (och underskott).
"....."

Jag kan stå vid havet i Bunkeflostrand/Klagshamn och allt jag hör är högt ljudligt buller från motorvägen över sundet. De 48 vindkraftverken i Lillgrund på samma avstånd går knappt att se och har aldrig någonsin hört dem. När jag åkte på en guidad tur ut till parken i båt hördes ingenting, inte förrän man kommer precis intill och hörde ett svuschande när bladen passerar.
Hur tror du det låter i skogsbygder där det inte finns motorvägar och trafiken på riks- eller länsvägen är gles, framförallt nattetid? Dit många har flyttat just för lugnet och tystnaden.

• Gilla
Reactions: rln
Inte ovanligt att vinden är skiktad och även kan ha olika riktning på olika höjder. När det lugnar ner sig på kvällarna kan det bli rätt tydligt om man dessutom har lä. Behöver inte vara helt vindstilla vid marken för att en vindkraftverk på avstånd upplevs ganska tydligt. Som @ooms är inte på så kan det bli lite störigt med lågfrekvent buller som har längre räckvidd. Högfrekvent ljud dämpas lättare och effektivare.
Vid starkare vindar maskeras ljudet från vindkraft (mer eller mindre) men det lågfrekventa kan fortfarande vara störande om man bor nära.

Hitta ett hus och klättra upp på det. :) Det blåser mer en bit upp.

Om du verkligen VILL höra ett ljud (som är svårt att ens mäta) så hör du det säkert.

Vindhastighet på 10m, 50m och 100m höjd, från en meteorologimast nära mig.
1731673286575.png

Jag har gett upp så det finns ingen moderator som följer dessa jävla trådar längre. Tror ni att man vill sitta och läsa 7 sidor dravel, försöka göra något åt saken och få skit av vuxna män via PM?
Förstår att du skämtar! Detta efts du helt verkar sakna, något relevant att tillföra.
Då är den naturliga reaktionen att skrika som en "Bäbis"!

Vindhastighet på 10m, 50m och 100m höjd, från en meteorologimast nära mig.

Kan även tillfoga att vinden vrider med höjden, och blåser åt olika håll jämfört med på marken. En kunskap från min korta men mkt ärofyllda karriär som varmluftsballongfarare !

Kan även tillfoga att vinden vrider med höjden, och blåser åt olika håll jämfört med på marken. En kunskap från min korta men mkt ärofyllda karriär som varmluftsballongfarare !
Exakt. Syns på denna bild från någon minut sedan.
1731675368550.png

Börjar helt tröttna på "Betongisterna", som verkar leva kvar under mitten på 1960talet! Den enögda, men hårdföra kampanjen emot vindkraft. Har helt missat tåget. Har ni ens hört talas om att Vindsnurrornas elenergi, nu går att lagra via Ackumulatorer. Flera framgångsrika projekt finns redan förankrade, inte minst i Sverige!

Så sluta att citera den eviga debatten om att det inte blåser! Det verkar ju iaf blåsa här på "Happy" och det lär blåsa mer på vår planet i framtiden...

Sverige står ensamt, när det gäller propagandan för Kärnkraft. Tyvärr för alla atomdiggare, kommer den aldrig att realiseras.
Varför? Svaret på den frågan, är samma som i USA. Det lönar sig helt inte. Tror någon att USA, skulle rata kärnkraften om den vore lönsam?
Men har man av populistiska skäl målat in sig i en hörna, så har man!

Börjar helt tröttna på "Betongisterna", som verkar leva kvar under mitten på 1960talet! Den enögda, men hårdföra kampanjen emot vindkraft. Har helt missat tåget. Har ni ens hört talas om att Vindsnurrornas elenergi, nu går att lagra via Ackumulatorer. Flera framgångsrika projekt finns redan förankrade, inte minst i Sverige!

Så sluta att citera den eviga debatten om att det inte blåser! Det verkar ju iaf blåsa här på "Happy" och det lär blåsa mer på vår planet i framtiden...

Sverige står ensamt, när det gäller propagandan för Kärnkraft. Tyvärr för alla atomdiggare, kommer den aldrig att realiseras.
Varför? Svaret på den frågan, är samma som i USA. Det lönar sig helt inte. Tror någon att USA, skulle rata kärnkraften om den vore lönsam?
Kan du åtminstone inte försöka bete dig rimligt trevligt och enligt forumets regler Koltrasten?

Exakt. Syns på denna bild från någon minut sedan.
Visa bilaga 738186
Att det kunde vara så stor skillnad i vindhastighet trodde jag inte. Så vindstilla vid marken kan vara 10m/s på 100 meters höjd, vilket enligt Google är: "Frisk vind 8 – 11 m/s: Det börjar bli stretigt att ta sig fram i motvind."
/Jari

Den här tråden var väl menad som en intelligent diskussion om vindkraft odyl ! Kul med alla smarta inlägg, har lärt mig en hel del. Men tyvärr, en del klarar inte att diskutera sakfrågor, här är några exempel:

" Förstår att du skämtar! Detta efts du helt verkar sakna, något relevant att tillföra. Då är den naturliga reaktionen att skrika som en "Bäbis"! "
" Svar: Argumenten och logiken, sinade! Kunskapsbrist är numera en bristvara i vårt avlånga land! "
" Jättekul. Hoppas att du är troende och ingår i den inre kretsen, som producerar lögner inför det Svenska folket! "

Tråkigt med dumskallar.

Den här tråden var väl menad som en intelligent diskussion om vindkraft odyl ! Kul med alla smarta inlägg, har lärt mig en hel del. Men tyvärr, en del klarar inte att diskutera sakfrågor, här är några exempel:

" Förstår att du skämtar! Detta efts du helt verkar sakna, något relevant att tillföra. Då är den naturliga reaktionen att skrika som en "Bäbis"! "
" Svar: Argumenten och logiken, sinade! Kunskapsbrist är numera en bristvara i vårt avlånga land! "
" Jättekul. Hoppas att du är troende och ingår i den inre kretsen, som producerar lögner inför det Svenska folket! "

Tråkigt med dumskallar.
Fråga vad vill du tillföra debatten? Efts du verkar vara analytisk. Måste du också ha tagit del av alla galna påståenden på den här tråden.
Jag har inte framfört 1 enda åsikt på den här tråden. Utan enbart presenterat fakta om jordens energiförsörjning.
Kanske svårt för dig att ta in. Kanske är ditt begrepp om dumskallar inte enkelriktat. För jag antar att du tagit ställning, inte grundat på klara fakta, utan på vilseledande information.

Koltrasten: jag tycker du borde ändra hur du skriver och formulerar dig. Som sagt, försök hålla dig till rimligt trevlig ton och ej politik. Det verkar du ju ha uppenbart svårt att göra i tråd efter tråd, så om du inte klarar eller vill det kanske du borde lämna forumet för stämningens och moderatorernas skull?

Tråkigt med dumskallar.
Tips: använd Ignore. Gjorde just det själv.

Endast andra kontot på den listan under 16 år. Börjar väl bli grinig gubbe...

(lugnet före stormen i tråden nu...)

Trevlig fredag! 😀

Sverige var ganska ensamt med att inte låsa in sin befolkning under senaste pandemin också.

Anledningen till att många tror att kärnkraft inte skulle vara lönsamt är ju att man envisas med att parallellt bygga en massa vind- och solkraft. När det blåser har vi ett enormt överskott av el och ingen tjänar pengar. Hade vi istället bara haft kärn- och vattenkraft så skulle elproduktionen vara mycket jämnare och mer förutsägbar och priserna skulle vara enklare att förutsäga.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp