Vindkraftpark i stadsnära friluftsområde. Synpunkter tack!

• Trådstartare Trådstartare ege
  • Start datum Start datum
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Anledningen till att många tror att kärnkraft inte skulle vara lönsamt är ju att man envisas med att parallellt bygga en massa vind- och solkraft. När det blåser har vi ett enormt överskott av el och ingen tjänar pengar. Hade vi istället bara haft kärn- och vattenkraft så skulle elproduktionen vara mycket jämnare och mer förutsägbar och priserna skulle vara enklare att förutsäga.
Och betydligt billigare elnät.

Anledningen till att många tror att kärnkraft inte skulle vara lönsamt är ju att man envisas med att parallellt bygga en massa vind- och solkraft. När det blåser har vi ett enormt överskott av el och ingen tjänar pengar. Hade vi istället bara haft kärn- och vattenkraft så skulle elproduktionen vara mycket jämnare och mer förutsägbar och priserna skulle vara enklare att förutsäga.
Som 2010?

Rita gärna elnätet med och utan vindkraft och jämför.
Även kärnkraft behöver ett elnät (och reserv/reglerkraft). Elnät har en teknisk livslängd.
Vindkraft har sänkt elpriset. Elpriset sjönk från 2010 till 2020.

Själva incitamentet, att man bygger vissa former av kraftverk för att tjäna pengar, skulle behöva ifrågasättas. Utbudet av baskraft bör kanske inte styras av vinstintresse?

Själva incitamentet, att man bygger vissa former av kraftverk för att tjäna pengar, skulle behöva ifrågasättas. Utbudet av baskraft bör kanske inte styras av vinstintresse?
Hur ska det annars styras? Just nu har de med lite pengar det kallt hemma. Ska vi ha ett nytt system där vi på happy sitter och bestämmer vilka som ska sina element avslagna istället?

Jag är för det systemet. Vi är ju mest medelålders gubbar här och som vi vet, så vet ju vi bäst om det mesta

Hur ska det annars styras? Just nu har de med lite pengar det kallt hemma. Ska vi ha ett nytt system där vi på happy sitter och bestämmer vilka som ska sina element avslagna istället?

Jag är för det systemet. Vi är ju mest medelålders gubbar här och som vi vet, så vet ju vi bäst om det mesta
Dags att starta ett Happy-parti* med medelålders gubbar som ju alltid är överens!

*ironi, inte ett försök till en politik-låsning av tråden!

Kan bara instämma med Tobbe restad! Äntligen någon som lyssnar på expertisen och skriver det alla sunt tänkande människor redan vet.

Dom svenska planerna med atomkraft är rena vansinnet! Såväl ekonomiskt som tekniskt. Varför? Jo, ingen vet vad projekten i slutändan kommer att kosta. Vidare verkar man inte veta vad man skall ha för teknik.
Att projektera och realisera kärnkraft, lär ta minst 10år. Kanske längre tid än så.

Hur har kärkraftsförespråkarna tänk att vi skall täcka det ökande elbehovet fram till dess. Vindkraften verkar ju bekämpas med näbbar och klor och behandlas som Paria.
Fråga till alla förespråkare: Nu när Sverige rustar militären för fulla muggar, blir inte då kärnkraftverk, naturliga militära framtida mål då?
Personligen föredrar jag då hellre en vindsnurra, än 1 reaktor i närområdet. Finn det någon som inte instämmer?

Inser att jag betraktas som 1 kärnkraftsmotståndare, vilket jag öht inte är. Vad jag däremot är emot helt vansinniga industriprojekt, som på sikt kanske sänker hela Sveriges ekonomi.
Förespråkarna är oftast partibundna och rättar in sig i ledet. Detta hade ju gått an om man inte hade fastnat med sina åsikter i sandlådan. Retorik i all ära. Men vad som helt saknas är faktabaserad kunskap!

Väldigt självklart att vi behöver mer kärnkraft, det fattar alla smarta. Enda och bästa sättet att säkra energiförsörjningen på längre sikt, och få den stabil & planerbar. Superviktigt inför framtiden.

Orkar inte ens svara på detta naiva, omogna och barnsliga svar!
Total renons på kunskap... Tyvärr! Som vanligt inte ett enda hållbart skäl. Utan enbart partibunden populism. Trodde i min enfald att vi passerat detta stadium?!

Senast ändrad:
Utländska investerare vill satsa tiotals miljarder på vindkraft.

"Gigant vill bygga vindkraft för tiotals miljarder i Sverige​

Vindkraftsbolaget Skyborn Renewables ansöker hos regeringen om att få bygga Sveriges nordligaste havsvindpark. Bakom företaget, som nu planerar fyra mångmiljardprojekt i Sverige, står en av världens största aktörer inom infrastrukturinvesteringar, GIP, och som är på väg att köpas upp av amerikanska kapitalförvaltningsjätten Blackrock."

Väldigt självklart att vi behöver mer kärnkraft, det fattar alla smarta. Enda och bästa sättet att säkra energiförsörjningen på längre sikt, och få den stabil & planerbar. Superviktigt inför framtiden.
Fast det koltrasten länkade var en artikel som tyckte att planekonomi och bidrag inte är rätt väg framåt.

Om kärnkraft nu är framtiden så kommer det bara vara att logga in på Samsung, Aliexpress eller någon annans hemsida och få offert på en reaktor om några år. Det kommer lösa sig.

Kineserna bygger för övrigt en liten reaktor som jag tror ska göra el och fjärvärme. Den heter.... Dad-dum!
HAPPY200 !!!

Utländska investerar vill satsa tiotals miljarder på vindkraft.

"Gigant vill bygga vindkraft för tiotals miljarder i Sverige​

Vindkraftsbolaget Skyborn Renewables ansöker hos regeringen om att få bygga Sveriges nordligaste havsvindpark. Bakom företaget, som nu planerar fyra mångmiljardprojekt i Sverige, står en av världens största aktörer inom infrastrukturinvesteringar, GIP, och som är på väg att köpas upp av amerikanska kapitalförvaltningsjätten Blackrock."

Vad vet experterna!? Hela världen styrs ju av "de ovetande" och ingen lyssnar på killgissande gubbar!

Framförallt får man ju komma ihåg att de reaktorer vi har kvar, som inte hann tvingas stänga i förtid, har en begränsad livslängd. De kommer att behöva ersättas om ca 20 år. Vill man inte elda saker, finns det inte så många alternativ.

Till "uandt" Har inte länkat till någonting! Varför påstår du detta? Behöver heller inte det! Detta efts jag alltid ser till att ha bra på "fötterna",innan jag ger mig in i några diskussioner.

Fö är jag blankröstare och hatar politisk populism...

De reaktorer som lagts ned gick med förlust (och varför installera oberoende härdkylning och gå med ännu mer förlust för några extra års drift, med låga elpriser och överskott?). Ett företag tvingas inte att gå med vinst. Det hör till själva affärsidén att företag vill gå med vinst.
Skulle vilja höra argumenten på ett styrelsemöte, för att medvetet gå med mer förlust.

Äntligen ett hållbart argument i debatten. <Helt baserat i verkligheten!
Stort tack för detta inlägg "BFS".

Fast det koltrasten länkade var en artikel som tyckte att planekonomi och bidrag inte är rätt väg framåt.

Om kärnkraft nu är framtiden så kommer det bara vara att logga in på Samsung, Aliexpress eller någon annans hemsida och få offert på en reaktor om några år. Det kommer lösa sig.

Kineserna bygger för övrigt en liten reaktor som jag tror ska göra el och fjärvärme. Den heter.... Dad-dum!
HAPPY200 !!!
Även i Helsingfors planeras en mindre reaktor (för värmeproduktion). Inte lika roligt namn, dock.

Som vanligt är det män, som högljutt skriker som bebisar! Det typiska "Manliga", är att när argumenten tryter, kommer knytnävarna fram.
Vilka knytnävar, undrar kanske någon? Jodå, numera består inte "Knytnävarna" av drängar på en dansbana, i tidigt 1900:tal som, berusade på Hembränt, tävlar om dom vackraste flickorna. Och när argumenten tryter...
Utan istället av text och verbal retorik. Tycker alla borde vara medvetna om detta!

1 inlägg i total avsaknad av verklighetsuppfattning! Hur kan man ens skriva något, som totalt saknar varje uns av kunskap, vett, logiskt tänkande och sans!

Gratulerar "Bikzz". Du har den här gången överträffat dig själv, i form av ren dumhet!

VHS fungerar fortfarande. Vilka politiker la ned fullt fungerande mediaspelare?! Enda vägen framåt är genom att hålla kvar vid dåtiden. Upp är ner. Dyrt är billigt. Förlust är vinst. Krig är fred.

De reaktorer som lagts ned gick med förlust (och varför installera oberoende härdkylning och gå med ännu mer förlust för några extra års drift, med låga elpriser och överskott?). Ett företag tvingas inte att gå med vinst. Det hör till själva affärsidén att företag vill gå med vinst.
Skulle vilja höra argumenten på ett styrelsemöte, för att medvetet gå med mer förlust.
Om man försöker förklara varför reaktorerna plötsligt började gå med förlust blir det automatiskt politik. Det vet du garanterat.

Om man försöker förklara varför reaktorerna plötsligt började gå med förlust blir det automatiskt politik. Det vet du garanterat.
Den förklaringen håller inte. När det som ofta påstås vara orsaken till nedläggningarna togs bort HELT, fortsatte nedläggningarna ändå. Och elpriset fortsatte att sjunka (och därmed ökade förlusterna). Kravet på oberoende härdkylning (ett krav för kunna att fortsätta driften) hade inneburit mer kostnader. Inte intäkter. Nej, det kravet kom inte från "de ovetande".

Så, lägre kostnader (HELT borttagen effektskatt). Plus.
Lägre elpris. Minskad möjlighet till vinst. Minus.
Krav på oberoende härdkylning: mindre möjligheter till vinst. Minus.

Hur skulle du förklarat fortsatt drift för styrelsen?

Den förklaringen håller inte. När det som ofta påstås vara orsaken till nedläggningarna togs bort HELT, fortsatte nedläggningarna ändå. Och elpriset fortsatte att sjunka (och därmed ökade förlusterna). Kravet på oberoende härdkylning (ett krav för kunna att fortsätta driften) hade inneburit mer kostnader. Inte intäkter. Nej, det kravet kom inte från "de ovetande".

Så, lägre kostnader (HELT borttagen effektskatt). Plus.
Lägre elpris. Minskad möjlighet till vinst. Minus.
Krav på oberoende härdkylning: mindre möjligheter till vinst. Minus.

Hur skulle du förklarat fortsatt drift för styrelsen?
Vattenfall själva kallar det numera ett affärsmässigt beslut som baserades på politiska beslut. De politiska besluten ändarde förutsättningarna och gjorde att det med dåvarande regelverket/skatterna inte var lönsamt. Så indirekt ett politiskt beslut enligt dem själva. Googla så ser du att det är vad de säger nu i alla fall.
Men nu håller jag på att lura in mig själv i den här diskussionen som jag inte har nån lust att föra just på Happy. Så jag lämnar det här.

Vattenfall själva kallar det numera ett affärsmässigt beslut som baserades på politiska beslut. De politiska besluten ändarde förutsättningarna och gjorde att det med dåvarande regelverket/skatterna inte var lönsamt. Så indirekt ett politiskt beslut enligt dem själva. Googla så ser du att det är vad de säger nu i alla fall.
Men nu håller jag på att lura in mig själv i den här diskussionen som jag inte har nån lust att föra just på Happy. Så jag lämnar det här.
Och det politiska beslutet (ett öre i höjd effektskatt, som ofta påstås vara orsaken) ändrades. Effektskatten togs bort HELT. Ändå fortsatte nedläggningarna.
Elpriset fortsatte att sjunka. Var det ett (dåligt) politiskt beslut (med lågt elpris)?
Var kravet på oberoende härdkylning också ett "politiskt beslut"?

Hur skulle du ha motiverat beslutet (att satsa på reaktorer som redan gick med förlust)? Inget svar.

Man skulle alltså ha investerat i oberoende härdkylning (ett KRAV för fortsatt drift). Man skulle stå nere (förlust), investera en massa pengar (förlust) för att förlänga (en redan olönsam) driften i endast ett par år till (med ännu lägre elpriser). Jag förstår varför man INTE gjorde det (speciellt tydligt blir det om man vet om reaktorernas drifttillgänglighet).

Eller bygger vi saker som inte bara finns i fantasin, utan existerar på riktigt.

"I november år 2023 tvingades däremot företaget NuScale lägga ner sina planer på att bygga en SMR-park på grund av förhöjda kostnader. Parken är hitills det enda projekt som fått godkännade ifrån amerikanska staten och hade blivit landets första kommersiella SMR-kraftverk. I Sverige bedrivs det idag forskning och utredningar inom området. Utredningarna berör säkerhet, lagstiftning och integration i energisystemet."

Framförallt får man ju komma ihåg att de reaktorer vi har kvar, som inte hann tvingas stänga i förtid, har en begränsad livslängd. De kommer att behöva ersättas om ca 20 år. Vill man inte elda saker, finns det inte så många alternativ.
Särskilt med tanke på att vindkraftsverken också har en livslängd på ca 20 år.

Som vanligt är det män, som högljutt skriker som bebisar! Det typiska "Manliga", är att när argumenten tryter, kommer knytnävarna fram.
Vilka knytnävar, undrar kanske någon? Jodå, numera består inte "Knytnävarna" av drängar på en dansbana, i tidigt 1900:tal som, berusade på Hembränt, tävlar om dom vackraste flickorna. Och när argumenten tryter...
Utan istället av text och verbal retorik. Tycker alla borde vara medvetna om detta!
Nu får du ju ge dig. Du är ju den enda här som uppför sig illa och kallar andra för dumskallar och annat bara för att de inte delar dina åsikter. Du framstår som extremt trångsynt och obenägen att lyssna på andras argument.

Och det politiska beslutet (ett öre i höjd effektskatt, som ofta påstås vara orsaken) ändrades. Effektskatten togs bort HELT. Ändå fortsatte nedläggningarna.
Elpriset fortsatte att sjunka. Var det ett (dåligt) politiskt beslut (med lågt elpris)?
Var kravet på oberoende härdkylning också ett "politiskt beslut"?

Hur skulle du ha motiverat beslutet (att satsa på reaktorer som redan gick med förlust)? Inget svar.

Man skulle alltså ha investerat i oberoende härdkylning (ett KRAV för fortsatt drift). Man skulle stå nere (förlust), investera en massa pengar (förlust) för att förlänga (en redan olönsam) driften i endast ett par år till (med ännu lägre elpriser). Jag förstår varför man INTE gjorde det (speciellt tydligt blir det om man vet om reaktorernas drifttillgänglighet).
Men ge dig nu. Företagen säger ju själva hur det var nu, det vågade de inte innan 2022. Det du rapar upp är ju bara ansvariga politikers efterhandskonstruktion när de insåg vad de ställt till med. Fascinerande att det fortfarande finns folk som tror på det.

"I januari 2016 varnade Vattenfall att effektskatten hotade att samtliga reaktorer i Sverige skulle läggas ned redan 2020.

Regeringen Löfven I (S/MP) beslutade att kärnkraftsskatten skulle sänkas med 90% (SFS 2017:401) till 1 500 kr per megawatt och månad från om med 1 juli 2017.

En blocköverskridande energiöverenskommelse nåddes den 10 juni 2016 som bland annat innebar att kärnkraftsskatten slopades från och med 1 januari 2018."

Tydligen var politiken överens 2016 när energiöverenskommelsen slöts. "Överenskommelsen slöts den 10 juni 2016 mellan regeringspartierna Socialdemokraterna och Miljöpartiet de Gröna samt oppositionspartierna Moderaterna, Centerpartiet och Kristdemokraterna. Syftet med överenskommelsen var att skapa långsiktiga spelregler för den svenska energiförsörjningen. Målet i överenskommelsen var att Sverige skulle ha hundra procent förnybar elproduktion år 2040."

Långsiktigheten varade till 2019. "Den 10 december 2019 lämnade Moderaterna och Kristdemokraterna överenskommelsen."

Men ge dig nu. Företagen säger ju själva hur det var nu, det vågade de inte innan 2022. Det du rapar upp är ju bara ansvariga politikers efterhandskonstruktion när de insåg vad de ställt till med. Fascinerande att det fortfarande finns folk som tror på det.
Säger företagen det? :)
Togs effektskatten bort helt 2018? Ja eller nej?
Fortsatte nedläggningarna, trots att effektskatten togs bort helt? Ja eller nej?
Bestämdes energipolitiken (över blockgränserna) 2016 av s, mp, c m och kd? Ja eller nej?
Sjönk eller steg elpriserna efter nedläggningsbesluten?
Krävdes oberoende härdkylning för fortsatt drift? Ja eller nej?
Vilka hinder har funnits för att ersätta nedlagda reaktorer sen 2016 (då det blev tillåtet)?
Har det byggts många reaktorer efter 2022?
Varför pratas det så mycket om garantipriser hit och dit (om kärnkraften är så billig)?
Vad har man byggt sen energiöverenskommelsen 2016? Kärnkraft eller vindkraft?

Ser fram emot absolut NOLL svar. :)

Ni missar ju de viktiga åren 2014-2016, det är då ödesdigra överenskommelser och beslut tas.

Ni missar ju de viktiga åren 2014-2016, det är då ödesdigra överenskommelser och beslut tas.
Ett öre höjd effektskatt. :) "Ödesdigert!" När alliansen höjde effektskatten med ett öre? Inte ödesdigert?
ALLA effektskattens ören togs bort, och nedläggningarna fortsatte.

Och, noll svar på frågorna. Du måste ha "missat" dem. :)

1 inlägg i total avsaknad av verklighetsuppfattning! Hur kan man ens skriva något, som totalt saknar varje uns av kunskap, vett, logiskt tänkande och sans!

Gratulerar "Bikzz". Du har den här gången överträffat dig själv, i form av ren dumhet!

Håller med! Man blir bara så trött på idiotin...
Nu får du ju ge dig. Du är ju den enda här som uppför sig illa och kallar andra för dumskallar och annat bara för att de inte delar dina åsikter. Du framstår som extremt trångsynt och obenägen att lyssna på andras argument.
Har tyvärr inte presenterat några åsikter kring kärnkraft, utan endast visat på fakta! Baserat på ekonomiskt och tekniskt underlag.
Har heller inte tagit del av några hållbara argument för kärnkraft. Förstår att du är partibunden av lojalitet.
Tips: läs igenom tråden och återkom. Förhoppningsvis blir du något klokare..

Säger företagen det? :)
Togs effektskatten bort helt 2018? Ja eller nej?
Fortsatte nedläggningarna, trots att effektskatten togs bort helt? Ja eller nej?
Bestämdes energipolitiken (över blockgränserna) 2016 av s, mp, c m och kd? Ja eller nej?
Sjönk eller steg elpriserna efter nedläggningsbesluten?
Krävdes oberoende härdkylning för fortsatt drift? Ja eller nej?
Vilka hinder har funnits för att ersätta nedlagda reaktorer sen 2016 (då det blev tillåtet)?
Har det byggts många reaktorer efter 2022?
Varför pratas det så mycket om garantipriser hit och dit (om kärnkraften är så billig)?
Vad har man byggt sen energiöverenskommelsen 2016? Kärnkraft eller vindkraft?

Ser fram emot absolut NOLL svar. :)
Applåd!

Underbart när ”Ekonomifakta” används som källa. 😂

Undrar hur lång den här tråden kan bli? Förmodligen hur lång som helst. Dom partibundna populisterna lär aldrig ge sig. Lär aldrig klara av att lyssna på fakta. Lär aldrig klara av att svara på obekväma frågor. Lär aldrig kunna tänka självständigt. Varför? Svaret är enkelt. "Storebror" bestämmer vilka åsikter man skall ha!
Därför är också logiken och kunskapen lika tom som ett vacuum, med 6atö undertryck!

Här får vi på "Happy" presenterat för oss en mängd inlägg, som inte tillför debatten någonting. Är någon förvånad?
Har idag under 1 timma letat eft info, kring Jordens länders kärnkraftsidologi och kommande energiplaner. Väljer dock att inte presentera fakta kring detta då det förmodligen vore helt meningslöst!

Har idag under 1 timma letat eft info, kring Jordens länders kärnkraftsidologi och kommande energiplaner. Väljer dock att inte presentera fakta kring detta då det förmodligen vore helt meningslöst!
Nej, du väljer alltid att inte länka till den fakta du presenterar. Märkligt i mina ögon. Man undrar varför.

Nej, du väljer alltid att inte länka till den fakta du presenterar. Märkligt i mina ögon. Man undrar varför.
Svar: Har inte länkat till någonting, efts dom fakta jag presenterat på den här tråden, finns "Public". Det är bara att ta del. Känns det obekvämt?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp