Bromsvajern fastnar i höljet!

Dan C

Aktiv medlem
Har en White AX 290 23.
Första vintern, dvs förra, var det inga problem,
men nu i år vid första kalla dagen fastnar vajern till bakbromsen i höljet, och närmast låser den.
Hur fixar man det? Och om man behöver byta hölje och vajer, hur krångligt är det?, då en bit av höljet går inne i ramen...

Bäst att skaffa Trickstuff om du ändå håller på 😉

Skämt å sido så borde det lösas med nya höljen och vajrar vilket är ett simpelt jobb. Du kan använda det gamla höljet som guide för att dra igenom det nya.

Annars skulle det kanske vara ett bra alternativ att skaffa ett par mt200 för att eliminera problemet (och få bättre bromsar) men då behöver du även lite luftningsverktyg+olja och då ökar kostnaden lite.
J-kit funkar ju annars:
Blir ca. 650kr med frakt. (förmodligen billigare vid black friday)

Bäst att skaffa Trickstuff om du ändå håller på 😉

Skämt å sido så borde det lösas med nya höljen och vajrar vilket är ett simpelt jobb. Du kan använda det gamla höljet som guide för att dra igenom det nya.

Annars skulle det kanske vara ett bra alternativ att skaffa ett par mt200 för att eliminera problemet (och få bättre bromsar) men då behöver du även lite luftningsverktyg+olja och då ökar kostnaden lite.
J-kit funkar ju annars:
Blir ca. 650kr med frakt. (förmodligen billigare vid black friday)
Ett par extra olive/pin kan ju vara bra om
man vill kapa slangen.

Man kan ju kanske återanvända pin ,men det känns inte värt jobbet.

Tack för att tips!
Jag kopplade helt enkelt bort vajern från bakbromsen så länge.
Det räcker med frambromsen ett tag, få ta tag i bakbromsen till våren igen. :) :giggle:
Hoppas inte du råkar ut för halka på vägen. Med frambroms kan det bli väldigt... spännande.
Ett annat, två faktiskt, litet tips är att fetta in vajern med silikonfett, får gärna tryckas i höjet med. Vatten och silikonfett skyr varandra.
Och sen använda såna hära pluttar som följer med nya vajrar.
Road_Pro_Brake_Inside_2017.png

Hoppas inte du råkar ut för halka på vägen. Med frambroms kan det bli väldigt... spännande.
Ett annat, två faktiskt, litet tips är att fetta in vajern med silikonfett, får gärna tryckas i höjet med. Vatten och silikonfett skyr varandra.
Och sen använda såna hära pluttar som följer med nya vajrar.
Visa bilaga 739271
Jo, men jag är ganska van med enbart frambroms på andra cycklar jag haft.
Jag tar det lungt när det är halt helt enkelt.

Men till våren då, finns det bättre höljen som inte fryser så lätt?
Antar att det sitter de billigaste möjliga på nu.

Fryser väl både för att det rinner in vatten uppifrån, men om man växlar in/ut i värmen med cykeln så blir det ju kondens inuti höljena, som sen fryser.

Hemma norröver lät jag cykeln stå ute under vintern, kall, torr, funktionell :)

Jag kan tro att "slicka" vajer o höjen klarar sig bättre. Jagwire Pro har jag men åas hydrauliska bromsar. Växlarna fryser iaf inte.
Hade mek skivor på en cykel men den togs in på natten där den nannade torrt o gott. Inga problem där.0

Vissacyklar har tokig dragning på bakbromsen. Det går att göra om i så fall.men problemet är klassiskt. Dock är vi många som har cyklat i årtionden i vinterväglag med mekaniska bromsar utan problem. YMMV...

Kortsiktigt kan man torka vajern en bit i taget med en trasa med litet knåpande och flyttande av höljstyckena.
Misstänker att TS cykel har heldraget hölje till bakbromsen och då blir det svårt. Den långsiktiga lösningen är att byta till hydrauliska bromsar när dragningen är som den är.

Vet inte var den misstanken kommer ifrån... Så länge vajern är på plats - i alla fall i styränden - går det att göra en hel del.

ställ för det första cykeln inomhus och varmt några veckor,

glykol var ju kreativt, men lär inte få ut det frusna vattnet i första taget.

jag brukar vid montering smörja vajer och hölje med flödig helsyntet motorolja. ger immunitet mot problemet något decennium åt gången.

rinner det in vatten sas uppifrån vid bakbromsen kan det vara en ide montera en smörjnippel lägsta punkten.

Jag får lite såna problem någon gång per år (korkad dragning till skivbromsen bak). För min del så sker det bara vid precis fel förhållanden och även då brukar jag kunna få igång bromsen så har inte orkat försöka göra något åt det.

ställ för det första cykeln inomhus och varmt några veckor,

glykol var ju kreativt, men lär inte få ut det frusna vattnet i första taget.

jag brukar vid montering smörja vajer och hölje med flödig helsyntet motorolja. ger immunitet mot problemet något decennium åt gången.

rinner det in vatten sas uppifrån vid bakbromsen kan det vara en ide montera en smörjnippel lägsta punkten.
Jo, men det går ju inte...Jag måste ju ha cykeln varje dag till jobbet!
Därför kopplade jag temporärt bort vajern till bakbromsen, så får jag fixa detta till våren när det blir lite varmare.

Om du kopplat bort bromsen kanske du har en halvtimme för att se om du kan kana höljet en bit, och torka av det blottade vajerstycket med en hyggligt ren men inte vit trasa.

Jag gav upp på heldraget bakbromshölje. Byggde om det till öppet system som bakväxeln ofta har. Extra vajerstopp på diagonalhöljet vid styrröret, en trissa längst ner vid vevlagret samt ett vajerstopp på kedjestaget. Då klarar jag mig med två korta snuttar bromsvajerhölje och systemet fryser inte ihop.

vajrarna dock sedan några decenier mest rostfria, vilket dock inte gäller höljena. det kan bli ett vitt pulver från deras galv.

det bästa förstås om man kan blåsa rent, och få till en välsmord situation, sannolikt med ny vajer.

Klart det torkar ut förr eller senare, fysikens lagar gäller till och med på västkusten, men varför förespråka en metod som tar lång tid och resulterar i korrosion i ett system som bygger på låg friktion för att fungera bra? Det slutresultatet gör ju knappast någon glad.

det var en anpassning till vad som verkade smidigast med avseende på frågeställaren. bara det faktum att frågan ställs gör att man inte kan förutsätta en mer gedigen mekanisk vans

metoden att låta torka brukar funka helt ok. använder man sedan bromsen, ledar det upp sig. det är faktiskt så en överväldigande majoritet cyklister i praktiken kör. förstås är det bättre att man sedan smörjer. inne i höljet.

men hur många gör det, ens här??

jag hade själv rekondat spetsen på vajern så den åter går att åter få i höljet, dragit ur den, sedan injicerat rikligt med helsyntet mororolja i höljet.

bara att jag slipper det eftersom jag alltid gör så redan vid nymontering.

Måste erkänna att tanken på att behöva tvärbromsa med enbart frambroms i vinterväglag genererar fantomsmärtor i ansiktet. Alla gör såklart som de vill, men själv skulle jag inte cykla längre än hem till verkstan med ett sånt haveri. För det tar bara 30 min att byta hölje och vajer. Det är kortare tid än telefonkön till tandakuten.

Ska det panikbromsas gäller frambroms, endast. I de fall frambromsen inte kan användas för panikbroms är risken för olycka överhängande.

I annat fall måste farten anpassas så att bakbromsen kan bromsa ner farten.

Tillbaka
Topp