Clarisbroms gav upp i kylan

MagerValp

Aktiv medlem

Bakbromsen på sonens racer gav upp på väg till skolan. Jag får plocka isär det ikväll och kolla, men är det kanske någon som redan nu kan se vad det är för fel? Om det är något uppenbart alltså.

MagerValp

Aktiv medlem
Ja, så verkar vara fallet. Får tina upp det ikväll och blåsa ut med kompressorn. Jag ska ta och beställa hem kvalitetshöljen, men vad kan man trycka i som en nödlösning så han kommer till skolan? Det är ungefär -5 på morgnarna nu och cykeln står parkerad utomhus hela dan. I garaget hittar jag bl a:
  • 5-56
  • Några olika sorters kedjesmörjning
  • Jordgubbsdoftande cykelfett från Muc-Off (ner till -20 står det, låter ju lovande)
  • Mineralisk hydraulolja
  • SRAM Butter och PTFE Seal Grease
  • Spolarvätska (if you can't beat them, join them :)

weldion

Aktiv medlem
Ja, så verkar vara fallet. Får tina upp det ikväll och blåsa ut med kompressorn. Jag ska ta och beställa hem kvalitetshöljen, men vad kan man trycka i som en nödlösning så han kommer till skolan? Det är ungefär -5 på morgnarna nu och cykeln står parkerad utomhus hela dan. I garaget hittar jag bl a:
  • 5-56
  • Några olika sorters kedjesmörjning
  • Jordgubbsdoftande cykelfett från Muc-Off (ner till -20 står det, låter ju lovande)
  • Mineralisk hydraulolja
  • SRAM Butter och PTFE Seal Grease
  • Spolarvätska (if you can't beat them, join them :)
Stryk det där fruktfettet. Får samma konsistens som intorkad tandkräm efter ett tag.

Jonatan F

Aktiv medlem
Jag har någon gång dragit i tjockt kullagerfett i höljet som nödlösning för att hålla ute vatten. Det är dock på skrotcyklar som inte har skivbroms. Tror det har funkat. Men svårt att veta vad som hade hänt om jag inte haft fettt där :)

MagerValp

Aktiv medlem
Nu hänger cykeln på tork. Har redan runnit ut ett par droppar ur höljet efter att jag blåste lite in i reglaget.
IMG_4142.jpeg

Senast ändrad:

mcperand

Aktiv medlem

Bakbromsen på sonens racer gav upp på väg till skolan. Jag får plocka isär det ikväll och kolla, men är det kanske någon som redan nu kan se vad det är för fel? Om det är något uppenbart alltså.
Min särbo råkade ut för exakt samma problem med exakt samma typ av broms idag. Skriv gärna i tråden om du hittar någon bra lösning.

Drosa

Aktiv medlem
Har exakt likadan cykel som TS och samma problem. Skiten frös efter 2 minuter idag. Cykeln är en månad gammal och jag ska kika förbi XXL och reklamera/få dem fixa skiten. Det är ju en sån felkonstruktion utan dess like och dessutom livsfarligt. Undrar hur man tänkte när man konstruerade cykeln? Har de inte vinter i norge? 😠

HåkanC

Aktiv medlem
Jag ska ta och beställa hem kvalitetshöljen
Det bästa är helkapslade lågfriktions vajrar + höljen för både växel o broms.

Skall det vara billigt men ändå fungera bra har Biltema set för både växel o broms, de har jag själv med framgång använt i många år: http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Reservdelar/Vaxlar-och-reglage/Vaxelwiresats-2000040190/ , och motsv för broms: http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Reservdelar/Bromsar-och-wire/Bromswiresats-2000040248/
Det finns (förstås) ännu bättre men då även dyrare alternativ, för (förhoppningsvis) både bättre funktion och längre livslängd, typ: http://jagwire.com/products/diy-cable-kits/elite-sealed-road-shift-kit och https://jagwire.com/products/diy-cable-kits/elite-sealed-road-brake-kit
Jagwires helkapslade lågfriktions vajrar + höljen har jag på mina DA-utrustade cyklar,
de fungerar väldigt bra och jag är, förstås, nöjd med dem.

Om du inte redan har en bra avbitare/vajerklippare säljer Biltema även en sådan som är riktigt bra
1

Endast 129 SEK https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/saxar/specialsaxar/vajerklippare-2000022429
(Den säljs även under andra namn för MKT högre pris)

Pfaff

Aktiv medlem

Skall det vara billigt men ändå fungera bra har Biltema set för både växel o broms, de har jag själv med framgång använt i många år: http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Reservdelar/Vaxlar-och-reglage/Vaxelwiresats-2000040190/ , och motsv för broms: http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Reservdelar/Bromsar-och-wire/Bromswiresats-2000040248/
Det finns (förstås) ännu bättre men då även dyrare alternativ, för (förhoppningsvis) både bättre funktion och längre livslängd, typ: http://jagwire.com/products/diy-cable-kits/elite-sealed-road-shift-kit och https://jagwire.com/products/diy-cable-kits/elite-sealed-road-brake-kit
Jagwires helkapslade lågfriktions vajrar + höljen har jag på mina DA-utrustade cyklar,

Om du inte redan har en bra avbitare/vajerklippare säljer Biltema även en sådan som är riktigt bra
1

Endast 129 SEK https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/saxar/specialsaxar/vajerklippare-2000022429

Även jag är nöjd med mina Jagwire, dock endast växelvajrar, bromsarna är hydrauliska på alla cyklarna.
Nog så viktigt är att använda de gummipluttarna som följer med de flesta vajerseten, om jag inte minns fel även BTs. De hindrar det mesta att tränga in i höljen.

Jonatan F

Aktiv medlem

1

Nu kan jag ha fel men min erfarenhet av Biltemas bromswirar är att de inte är kompressionsfria och visst är det skivbromsar på cykeln på bilden? Min erfarenhet är att det krävs kompressionsfria höljen för att få något bett överhuvudtaget i bromsarna med skivbroms. Men det har kanske hänt något på de år jag undvikit Biltemas höljen?

Sedan tror jag att det i just det här fallet kan vara så att helkapslade höljen kan skapa problemet. På de enklare cyklar jag sett med skivbroms är ofta änden på höljet riktat upp mot bromsen så när det regnar rinner det in vatten i höljer som rinner ner i höljet och stannar där vinkeln byts - ungefär vid kedjestaget. Inte så bra bild men ungefär såhär:
avidconversion1.jpg
Här hade det nog varit bättre med en lösning där det var fri wire från kedjestaget till diagonalröret så att vattnet hade kunnat komma ut. Ungefär som på bakväxeln.

Det bästa är dock när det är genomtänkt från början. Många andra cyklar har den betydligt mer frostsäkra lösningen med bromshöljet på sadelstaget:
nedladdning.jpg

HåkanC

Aktiv medlem
Nu kan jag ha fel men min erfarenhet av Biltemas bromswirar är att de inte är kompressionsfria och visst är det skivbromsar på cykeln på bilden? Min erfarenhet är att det krävs kompressionsfria höljen för att få något bett överhuvudtaget i bromsarna med skivbroms. Men det har kanske hänt något på de år jag undvikit Biltemas höljen?

Sedan tror jag att det i just det här fallet kan vara så att helkapslade höljen kan skapa problemet. På de enklare cyklar jag sett med skivbroms är ofta änden på höljet riktat upp mot bromsen så när det regnar rinner det in vatten i höljer som rinner ner i höljet och stannar där vinkeln byts - ungefär vid kedjestaget. Inte så bra bild men ungefär såhär:
Visa bilaga 526160
Här hade det nog varit bättre med en lösning där det var fri wire från kedjestaget till diagonalröret så att vattnet hade kunnat komma ut. Ungefär som på bakväxeln.

Det bästa är dock när det är genomtänkt från början. Många andra cyklar har den betydligt mer frostsäkra lösningen med bromshöljet på sadelstaget:
Visa bilaga 526161
Bra inlägg!
Jag borde förstås ha skrivit att det är fälgbromsar på den cykel där jag använder Biltemas kapslade höljen.

jolov

Aktiv medlem
Har exakt likadan cykel som TS och samma problem. Skiten frös efter 2 minuter idag. Cykeln är en månad gammal och jag ska kika förbi XXL och reklamera/få dem fixa skiten. Det är ju en sån felkonstruktion utan dess like och dessutom livsfarligt. Undrar hur man tänkte när man konstruerade cykeln? Har de inte vinter i norge? 😠
Hur designar man bort kondens som uppstår inuti vajerhöljen vid temperaturförändringar?

Frågar åt en vän

jolov

Aktiv medlem
Jag har bara problem med att det fryser ifall jag tar parkerar i varmgarage. Har man kallt hela tiden så funkar det fint.

MagerValp

Aktiv medlem
Och bara för att spamma lite till, vajern till bakväxeln fryser den med, men det är ju inte riktigt lika kritiskt som bromsen. Han har någon minut på sig att lägga in dagens växel, sedan är det single speed resten av dagen. Bygger karaktär och starka ben :D

Drosa

Aktiv medlem
Pratade med xxl nyss och svaret från "verkstadskillen " var bara att så är det med sådana bromsar. När jag påpekade att man skulle väl aldrig sälja en bil där man vet att bromsarna inte fungerar när det blir kallt fick jag till svar att det är ju ett annat system på en bil. Goddag yxskaft! Jag fick dock boka en tid för koll trodde jag. De hade inga tider efter 14 på vardagar och jag förklarade att det går inte pga av arb. Och på helgen gick det inte att boka, bara drop in. Vände på klacken och gick. Så jävla dåligt! Kan ju själv fixa och greja men vill inte göra det av ren princip på en i närmast ny cykel. Ett konstruktionsfel är ett konstruktionsfel och ska ordnas av säljaren alt tillverkaren! Så nu försöker jag kontakta white direkt men jag hittar ingen mailadress. Ngn som vet?

MagerValp

Aktiv medlem
Okej, viss framgång. Jag verkar ha fått ut det mesta av vattnet som fanns i höljet. Det tog emot litegrann på första bromsningen men efter det så funkar det bra och fjädern i oket orkar dra tillbaka vajern.

Nu blir det varmförvaring en timme så att allt tinar upp, följt av en stund utomhus igen, så ser vi om det är kondens som uppstår inuti höljet eller om det är vatten som rinner in utifrån.

MrGunnar

Aktiv medlem
Petade in en rejäl klick fett i gummiplutten och höljet med en tandpetare. Nu står cykeln ute och marineras i -6 så blir det provtur om 20 minuter.
Visa bilaga 526181
Ta och fyll en sån här v broms gummi pryl med fett sen trä den över vajern istället för den lilla gummi plutten du har. Funkade för mig i tre år innan jag bytte till hydrauliska och jag hade samma konstruktion.
EB0A5CC1-4894-4F47-9D0C-7B72E662A400.jpeg

Jonatan F

Aktiv medlem
Annars för ni göra som på sommarstugorna - värmetråd i höljet. Eller varför inte koppla på bromswiren på lagom starkt batteri och kombinera de två ;)

Allvarligt talat är min erfarenhet att det löser sig bra med olja i höljet. Då får inte vattnet plats riktigt. Typ tre droppar kedjeolja eller lite 5-56. Men man får ju se upp så man inte får olja på bromsen.

Lingon

Aktiv medlem
Den där vajerdragningen funkar bara med hydrauliska bromsar. För att vajerbromsar skall funka på vintern måste bromsen och vajern sitta på sadelstaget.

MagerValp

Aktiv medlem
Ja men då kan jag rapportera att det var en relativt framgångsrik operation. Samma som testet för ett par timmar sedan, jag har inte fått ut 100% av vattnet som fanns i höljet, men bromsen fungerar. Får hålla tills nya vajrar kommer med posten nästa vecka.

DanielS

Aktiv medlem
Pratade med xxl nyss och svaret från "verkstadskillen " var bara att så är det med sådana bromsar. När jag påpekade att man skulle väl aldrig sälja en bil där man vet att bromsarna inte fungerar när det blir kallt fick jag till svar att det är ju ett annat system på en bil. Goddag yxskaft! Jag fick dock boka en tid för koll trodde jag. De hade inga tider efter 14 på vardagar och jag förklarade att det går inte pga av arb. Och på helgen gick det inte att boka, bara drop in. Vände på klacken och gick. Så jävla dåligt! Kan ju själv fixa och greja men vill inte göra det av ren princip på en i närmast ny cykel. Ett konstruktionsfel är ett konstruktionsfel och ska ordnas av säljaren alt tillverkaren! Så nu försöker jag kontakta white direkt men jag hittar ingen mailadress. Ngn som vet?
Lite dåligt bemötande kan man ju tycka, men samtidigt har de rätt i att det inte att göra så mycket åt saken. Men att service:n på xxl kan vara sådär är också rätt välkänt. Att lämna in den lär ju inte hjälpa då den kommer att fungera bra efter att ha stått inne i verkstaden några timmar.

Har man läst här på forumet några vintrar så är det ett rätt välkänt problem på cyklar med mekanisk skivbroms och den placeringen av bromsvajern. Enklaste lösningen är väl att skaffa hydrauliska bromsar, men det blir rätt dyrt eftersom du måste byta i princip alla komponenter på cykeln.

kais01

Aktiv medlem
brukar smörja in vajrarna med helsyntet motorolja, inne i höljena. det håller friktionen på ett minimum i åratal åt gången. byter i princip aldrig vajerhölje, däremot vajer ibland. de går tyvärr av till slut, vid infästning i handtag eller vid hjulet. gäller både växel och broms.

har liknande olyckligt upplägg med uppåtriktad ände på bromsvajern på mina bromptoncyklar. har med mitt smörjupplägg inte haft problem med fastfrysning, men de förvaras ju över natten i stugvärmen, och eventuell inträngande fukt har en chans att torka ur.

kondens inne i vajerhöljena kan man nog glömma som orsak🤣

(förresten 11 minus idag❄️🚵🏼‍♂️❄️❄️)

jolov

Aktiv medlem
kondens inne i vajerhöljena kan man nog glömma som orsak🤣

Är en gissning från nin sida. Men vet inte riktigt vart fukten skulle komma ifrån annars? Heldragna höljen, gummitätningar vid bromsen.

Även då det är nya vajrar så krånglar det ifall jag tar in den i värmen ett par timmar och sen ut i kylan igen. Är rätt torrt då det är -20 ute 🤷🏻‍♂️

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Jag har vajerbromsar. Min lösning blev att byta till ett öppet system likt det för bakväxelvajern. Vajerstopp vid styrhuvudet och på kedjestaget. Sedan en liten trissa längst ner på sadelröret. Funkar klockrent.

kais01

Aktiv medlem
Är en gissning från nin sida. Men vet inte riktigt vart fukten skulle komma ifrån annars? Heldragna höljen, gummitätningar vid bromsen.

Även då det är nya vajrar så krånglar det ifall jag tar in den i värmen ett par timmar och sen ut i kylan igen. Är rätt torrt då det är -20 ute 🤷🏻‍♂️
kapillärkrafter är nog troligare?

om man väl tar in hojen är det nog bra om den får torka ur ordentligt.

som sagt mångs år sedan jag hade problem med frusna vajrar på någon av mina cyklar. åtminstone fem av dem används i vinterkyla, och bara några stycken av dem har tätningar. alla har helsyntetmotorolja;)

MagerValp

Aktiv medlem
Dags för part deux. Nya vajrar och höljen köptes förra året men det blev aldrig av att installera pga förkylningar och allmänt julstök. Fulfixen av bromsarna håller än, men bakväxeln gav upp i fredags. Vajern hade mer eller mindre rostat fast i höljet, så det var bara att riva av styrlindan och ta itu med att byta allt.

Efter att ha svurit en stund över intern kabeldragning så har vi nu lyckats byta hölje och vajer till något lyxigt från Jagwire. Tyvärr så uppför sig inte växelreglaget som det skall. Det går att vippa växel och växel+broms och de fjädrar tillbaka, men inget klickande hörs när man försöker växla till en lättare växel och vajern spänns inte.

Claris ST-R2000-R: https://bike.shimano.com/en-EU/product/component/claris-r2000/ST-R2000-R.html

Några tips?

HåkanC

Aktiv medlem
Tyvärr så uppför sig inte växelreglaget som det skall. Det går att vippa växel och växel+broms och de fjädrar tillbaka, men inget klickande hörs när man försöker växla till en lättare växel och vajern spänns inte.
Mekaniken i STi-reglage är liten och behöver rengöras och smörjas regelbundet för att inte becka ihop. Spraja 5-56 eller annan tunn olja, där du trär in vajern.
Så här gjorde man med gamla Sti-reglage med synliga växelvajrar
1297768027916-ihl9ft863ibw-97f344e.jpg

OBS
Gör det INTE inomhus, risk för att det kommer att droppa svart 'gucka' ur reglagen.

OBS2
Även med välfungerande STi-reglage bör man göra detta ngn/ngra ggr/år.

MagerValp

Aktiv medlem
Rrrrogntudjuuu. Klart bromsvajrarna kom med mtb-pluppar och inte räserpluppar. Varför i 🤬 kommer inte alla vajrar med en av varje sort så man kan klippa bort den man inte behöver?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer