Vad hoppar över (dt swiss 350 xd body/nav)?

detvanligavartaget

Aktiv medlem
Hej. Jag fick precis gå ett par km hem, för plötsligt började något "hoppa över" i drivlinan. Jag är dock inte säker på vad som är problemet, så jag frågar Happy-expertisen.

Situation/symptom:
- nav: DT swiss 350, ca 10 år gammalt. Har rullat kanske 700-800 mil, alltid utan problem.
- kasset: SRAM 11-delad med xd. Lite sliten men troligen ok
- Kedja: KMC, lite sliten men mindre än "0.75". Jag har inte bytt kassett eller kedja på sistone.
- När jag tog i rätt rejält i en brant backe så knakade lite och sen hoppade något över i drivlinan. Därefter hoppar det över hela tiden om jag tar i, men det hoppar även lite då och då när jag trampar lätt.
- Det händer även på lätta växlar och jag kan inte se att kedjan hoppar över varken fram eller bak.
- Kassetten satt fast ordentligt i bodyn.

När jag hade promenerat hem tog jag bort kassetten och plockade isär ratchet-mekanismen. Den ser lite sliten ut, men jag ser inga tänder som är av eller annat som är trasigt.
På själva bodyn är klackarna som kassetten ska greppa ta i slitna. Kan det vara här det hoppar? Fast det är fortfarande ganska mycket "tand" kvar för det?

Jag bifogar bilder på olika delar. Någon som har en idé om vad som är fel?

IMG_20260406_173436.webp

IMG_20260406_173452.webp

IMG_20260406_173527.webp

IMG_20260406_173614.webp

Väldigt svårt att se på bilderna. Men om inte kedjan hoppar så är det "ratchet" i navet. Det räcker med för mycket eller för tjockt fett för att problem skall uppstå. Jag hade gjort rent noga och använt LITE tunnt fett (DT har eget om du vill vara noga). Funkar inte det är det dags för ny ratchet.

Väldigt svårt att se på bilderna. Men om inte kedjan hoppar så är det "ratchet" i navet. Det räcker med för mycket eller för tjockt fett för att problem skall uppstå. Jag hade gjort rent noga och använt LITE tunnt fett (DT har eget om du vill vara noga). Funkar inte det är det dags för ny ratchet.
Ja jag brukar ha lite olja istället för fett i. Men jag har som sagt inte gjort något med mekanismen på länge.

Jag har 54-ratchets i mina DT-nav som är 10+ år och de är helt nagg-fria. Så det är ju inte omöjligt att du har spår av en felkälla där.

Bara olja och 200 mils intervall låter möjligen lite väl optimistiskt beroende på vilken sorts cykling det rör sig om.

Jag hade faktiskt ett nästan nytt ratchet-set med 54 tänder (tror jag). Jag provade att montera det och det vekar funka! Jag har inte trampat superhårt ännu, men det höll för ett varv på gatan i alla fall.
Tack för tips och påhejande.

Jag hade faktiskt ett nästan nytt ratchet-set med 54 tänder (tror jag). Jag provade att montera det och det vekar funka! Jag har inte trampat superhårt ännu, men det höll för ett varv på gatan i alla fall.
Tack för tips och påhejande.

Men gör frihjulskroppen och navet ren och lägg på färsk fett! Annars kan nya ratcheten snart får samma öde. En 54t är mycket känsligare än din gamla 18t.

Har du kollat så att det inte är en länk skadad i kedjan? Jag hade liknande ”symtom”det visade sig vara en lite böjd länk i kedjan. Kedjan hoppade aldrig över efter men fastnade till ibland vilket kändes som hopp i drivlinan.

Tillbaka
Topp