[OT] Korståg mot felanvänd språklig terminologi

Prövade att söka i forumet på hur Sveriges mest missförstådda adjektiv, "misstänksamt" används. Beklämmande läsning :rolleyes:. Eller så är det jag som har missat något; så brukar det ju i och för sig kunna vara. I min värld är det är alltså en väsentlig skillnad på misstänkt beteende och misstänksamt beteende.

Prövade att söka i forumet på hur Sveriges mest missförstådda adjektiv, "misstänksamt" används. Beklämmande läsning :rolleyes:. Eller så är det jag som har missat något; så brukar det ju i och för sig kunna vara. I min värld är det är alltså en väsentlig skillnad på misstänkt beteende och misstänksamt beteende.
Kan du ge lite exempel på hur de båda borde användas?

Hör allt oftare personer som använder verifikation när de menar verifiering. Antar att det kommer från en slarvig översättning av engelskans verification.
saob:
verifikation.png

"Köparen blev misstänksam; säljarens pris var misstänkt lågt och kvittot såg ut att vara skrivet av hans 8-årige son."
känns som olika ord för mig också, men "felet" har tydligen förekommit sedan 1600-talet och är så vanligt att betydelsen kommit in i saob, se (2) nedan. så det är nog kört att försöka få folk att göra skillnad :)
misstankt.png

känns som olika ord för mig också, men "felet" har tydligen förekommit sedan 1600-talet och är så vanligt att betydelsen kommit in i saob, se (2) nedan. så det är nog kört att försöka få folk att göra skillnad :)
Visa bilaga 703936
Ja 2 ser ju heltokigt ut - exakt den typen av formuleringar som jag fastnar så hårt på att jag knappt klarar att fortsätta läsningen... Men "kört" vet jag inte - är det ett korståg så är det?

Några från forumet:
"Hade de sålt grejerna för ett marknadsvärde så hade det ju inte alls varit lika misstänksamt"
"Intressant att den misstänkta råkar ha sex facebook-konton med varianter av samma namn. Inte alls misstänksamt."
"Har helt plötsligt dykt upp 2 cyklar utanför mig på gården som aldrig stått här tidigare. Mycket misstänksamt då den ena är ommålat hastigt och dåligt."

Ja 2 ser ju heltokigt ut - exakt den typen av formuleringar som jag fastnar så hårt på att jag knappt klarar att fortsätta läsningen... Men "kört" vet jag inte - är det ett korståg så är det?

Några från forumet:
"Hade de sålt grejerna för ett marknadsvärde så hade det ju inte alls varit lika misstänksamt"
"Intressant att den misstänkta råkar ha sex facebook-konton med varianter av samma namn. Inte alls misstänksamt."
"Har helt plötsligt dykt upp 2 cyklar utanför mig på gården som aldrig stått här tidigare. Mycket misstänksamt då den ena är ommålat hastigt och dåligt."
Usch.

Men här måste jag nog samtidigt rätta dig gällande prepositionerna. Du fastnar möjligen i en formulering, inte på.

Några från forumet:
Jag är gärna med på ditt korståg, men egentligen skulle det behövas ett till ord tycker jag. Jag tycker inte att "misstänkt" betyder samma sak när man säger "han är misstänkt för brott" (det finns faktiskt personer som misstänker honom för brott) respektive "säljarens pris var misstänkt lågt" (det var så lågt att det kunde ge upphov till misstankar). I det senare fallet skulle jag vilja säga "misstankeframbringande" om det inte lät så otympligt. Det är nog den skillnaden som lockar folk att använda det falskklingande "... misstänksamt lågt".

Edit: "suspekt" finns ju, men det låter så tråkigt engelskt.

Samhällsplanering. Du måste skilja på vad GC rent språkligt står för och vad som ingår i branschtermen.
Var hittar du begreppsförklaringen för det? TNC är ju tyvärr nedlagt numer, men i utgåvan Plan & Byggtermer 94 kan man läsa:
Vanligen förekommer gångväg tillsammans med cykelväg. En sådan gång- och cykelväg kan betecknas GC-väg. Om inte annat anges är den även avsedd för mopedtrafik. Därför används ibland även beteckningen GCM-väg. Dessa förkortningar bör dock användas sparsamt.

Antar att du har tillgång till någon nyare skrift som anger bransch-termerna, och blir nyfiken på vilken.
Vad står G för i GC-väg för?

Var hittar du begreppsförklaringen för det? TNC är ju tyvärr nedlagt numer, men i utgåvan Plan & Byggtermer 94 kan man läsa:
Vanligen förekommer gångväg tillsammans med cykelväg. En sådan gång- och cykelväg kan betecknas GC-väg. Om inte annat anges är den även avsedd för mopedtrafik. Därför används ibland även beteckningen GCM-väg. Dessa förkortningar bör dock användas sparsamt.

Antar att du har tillgång till någon nyare skrift som anger bransch-termerna, och blir nyfiken på vilken.
Vad står G för i GC-väg för?
Det står för gångtrafik men gångtrafik ingår aldrig när man använder begreppet.

Några exempel från mitt jobb:
- Ett manus till en presentation där personen har pratat om "GC-parkering".
- En utredning från Stor Välrenommerad Konsultfirma som föreslår att "GC-fält" målas på gata. (Utöver "GC-fälten" illustrerades gångbanor på båda sidor av gatan.)
- Min chef skissar på ett nytt bostadsområde och frågar om utformning av centrala cykelstråket. Jag pratar om vikten av att separera gångtrafiken från cykeltrafiken. Chefen ritar en sektion där den ena banan är markerad G och den andra banan är markerad GC.

"GC" och "gång- och cykeltrafik" ÄR informellt formella benämningar på cykeltrafik.

Det står för gångtrafik men gångtrafik ingår aldrig när man använder begreppet.

Några exempel från mitt jobb:
- Ett manus till en presentation där personen har pratat om "GC-parkering".
- En utredning från Stor Välrenommerad Konsultfirma som föreslår att "GC-fält" målas på gata. (Utöver "GC-fälten" illustrerades gångbanor på båda sidor av gatan.)
- Min chef skissar på ett nytt bostadsområde och frågar om utformning av centrala cykelstråket. Jag pratar om vikten av att separera gångtrafiken från cykeltrafiken. Chefen ritar en sektion där den ena banan är markerad G och den andra banan är markerad GC.

"GC" och "gång- och cykeltrafik" ÄR informellt formella benämningar på cykeltrafik.
Var kan man läsa att det är på det viset utöver att du påstår det?
GC-väg är ju ett begrepp som förekommer formellt, eller hur?

Men när det används betyder G gångtrafik men gångtrafik ingår inte när man använder begreppet enligt dig?

En GC-väg väl en väg där gångtrafik och cykling är tillåten, varför skulle gångtrafik då inte ingå menar du? Menar du att en GC-väg är en cykelväg där gångtrafik inte är tillåten?

Var kan man läsa att det är på det viset utöver att du påstår det?
GC-väg är ju ett begrepp som förekommer formellt, eller hur?

Men när det används betyder G gångtrafik men gångtrafik ingår inte när man använder begreppet enligt dig?

En GC-väg väl en väg där gångtrafik och cykling är tillåten, varför skulle gångtrafik då inte ingå menar du? Menar du att en GC-väg är en cykelväg där gångtrafik inte är tillåten?
GC-väg är inte ett begrepp som är formellt definierat. Men "GC" och "gång- och cykeltrafik" är ord som bara används i sammanhang då man vill framstå som formell: informellt formell.

En GC-väg är en väg där gångtrafikens behov aldrig är tillgodosedda.

Ofta blir folk i min bransch förvirrade om man pratar om cykeltrafik, gångtrafik, cykelbanor eller gångbanor. De förstår inte vad man menar. De förstår bara GC.

GC-väg är inte ett begrepp som är formellt definierat. Men "GC" och "gång- och cykeltrafik" är ord som bara används i sammanhang då man vill framstå som formell: informellt formell.

Ofta blir folk i min bransch förvirrade om man pratar om cykeltrafik, gångtrafik, cykelbanor eller gångbanor. De förstår inte vad man menar. De förstår bara GC.
Och nu förstår vi varför infrastrukturen för cyklister och gående ser ut som den gör …

GC-väg används i TNC 94, och dessutom mig veterligen även i senaste AMA-Anläggning. Däremot är det nog bristfälligt definierat som du säger.

Nu är jag ju husbyggare själv, men där är det ju sedan TNC la ner så är många begrepp inte definierade i någon skrift, utan det gör man i relevant handling för stunden med egna begreppsbestämningar. Sådant som anses vara praxis anser man ofta att det inte behöver anges, även om det alltid är bra eftersom det finns rättshaverister som njuter av att krångla till det mellan varven. :)

1717617633042.png

Hur är det med skillnaden mellan "Precis" och "Just precis"?

Det beror på vad det är som skett.

Precis kan sträcka sig flera månader, "Frölunda? De vann väl precis SM-guld?"
Just precis är inom den här veckan.

Men om det är att man åt en fransk hotdog precis så är det idag, men just precis då har man knappt hunnit slänga pappret.

Jag har ofta fått argumentera för ordet nu. Nu varar väldigt kort tid för mig.
Om man är hemma och pratar i telefon och säger "jag kör nu".
Om man då går på toaletten innan man kör, har man då kört "nu"?

Nej, man går till hallen och tar på skor samt eventuella ytterkläder och stänger dörren bakom sig inom 30 sekunder. Annars säger man t ex jag kör strax eller om en liten stund.

Jag likställer nu med omedelbar bums och bums tillåter en att kanske kissa först.

Men om det är att man åt en fransk hotdog precis så är det idag, men just precis då har man knappt hunnit slänga pappret.

Nej, man går till hallen och tar på skor samt eventuella ytterkläder och stänger dörren bakom sig inom 30 sekunder. Annars säger man t ex jag kör strax eller om en liten stund.

Jag likställer nu med omedelbar bums och bums tillåter en att kanske kissa först.
Ligger måhända den praktiska lösningen i att lämna per omgående och utföra sina behov längs vägen?

Det du beskriver är "högsta" respektive "hemvärns-högsta" om man befinner sig i grönkläder. Det senare tillåter att man får gå på toa/dricka upp sin kaffe/äta upp till skillnad från det första som innebär att något ska hända genast.

Tillbaka
Topp