Behöver öppna Yamaha PW-SE motor

Almin

Medlem
Hej,
Jag har en Batavus Zonar E-go med Yamaha PW-SE motor, modell 2020.

1733813958724.jpeg

Knappar på displayen har slutat fungera och jag har beställt en ny för att ersätta den
Tyvärr kommer denna typ av display med inbyggd sladd som går till motorn genom ramen, så att jag måste öppna motorn för att kunna byta display.1733813721465.jpeg
På motorn finns det tre st skruvar som jag måste skruva av för att komma åt anslutningen för kabeln från diplayen.
På höger sida är det 6 mm insex skruvar och det ser ut så här:

1733814269382.jpeg 1733814376257.jpeg

På vänster sida är det sexkant muttrar:
1733814725277.jpeg

Insex skruvarna på höger sida sitter mycket hårt inskruvade, jag försökte med skruvmejsel med 6 mm bit och jag kunde inte få det att lossna.

Jag har tydligen inte verktyg som behövs så jag undrar vilket verktyg är det bäst att köpa.

Kanske jag behöver en momentnyckel för insex skruvar och även något hylsverktyg för muttrarna?

Tacksam för konkreta tips för verktyg som inte är speciellt dyra :)

Leta reda på en bra järnaffär och köp en uppsättning vanliga insexnycklar alternativt en låda med hylsnycklar om den innehåller bits för insex. Biltema har en skaplig sats med insexnycklar för 109 kr.

Leta reda på en bra järnaffär och köp en uppsättning vanliga insexnycklar alternativt en låda med hylsnycklar om den innehåller bits för insex. Biltema har en skaplig sats med insexnycklar för 109 kr.
Jag har redan försökt även med vanlig insexnyckel 6 mm och det gick inte. Det behövs något mycket kraftigare än vanlig insexnyckel, något med längre handtag.

Har du testat att släppa på muttrarna på non drive side innan du gav dig på bulten?
Försökte det redan med skiftnyckel men muttern rör sig inte alls, sitter också hårt.

Just nu försökte jag på höger sida med en skruvudragare, hjälper inte ett dugg, sitter fast som sten. Det är en Cocraft borr-utdragare med max moment 30 Nm, det hjälper inte.
Det behövs något riktigt starkt verktyg med stor moment.

1733833442190.jpeg

Som allt annat som sitter som berget så är alternativen - värme funkar helt klart bäst är det ingen möjlighet tar man ett stort rör och sätter i en nyckel som sitter stadigt i skruven sen drar man, Lite spraysmörj skadar inte heller.

Som allt annat som sitter som berget så är alternativen - värme funkar helt klart bäst är det ingen möjlighet tar man ett stort rör och sätter i en nyckel som sitter stadigt i skruven sen drar man, Lite spraysmörj skadar inte heller.
Tack, jag sprayar lite smörjmedel på den och låter den stå så ett tag.
Tyvärr har jag inget passande rör. Jag hittade ett 60 cm långt ledhandtag på Biltemas hemsida, som bara kostar 179 kr. Och det finns även en passande krafthylsa att köpa så jag hoppas att detta kan vara rätt verktyg:

Nu kom jag på att det kanske går att använda dammsugarens rör :)

1733890784333.jpeg

Bilagor

• 1733889595538.png
    1733889595538.png
    20.2 KB · Besök: 144
  • 1733889688226.png
    1733889688226.png
    45 KB · Besök: 54
Senast ändrad:
Jag har bytt display på min pulzar.
Viktigt, men jag tror du vet det redan: Du behöver inte öppna själva motorn utan bara lossa den från ramen. Det är mycket riktigt de tre skruvar du redan försökt få loss.
Ett tips när du börjar få loss bultarna: Se till att säkra motorn med remmar/kraftigare snören, för den väger en del och du vill inte ha motorn hängandes i kablarna.
När det gäller själva skruvarna så lossade jag dem med insexhylsa och ett vanligt kraftigt spärrskaft. Se till att ha en fräsch hylsa så du inte runddrar insexspåren i skruvarna.. De sitter mycket hårt.
Jag behövde inte hålla emot muttrarna eftersom de sitter så tight mot flänsen bredvid. Eventuellt kan du använda u-nyckel som mothåll. Jag behövde inte heller smörja eller värma.
Idag hade jag nog provat med mutterdragare på minst 400 Nm med insexhylsa.
Du behöver även skruva fast motorn hårt när du har bytt displayen. Det är stora krafter som verkar på pedalerna. Jag var tvungen att efterdra skruvarna efter några veckor då hela motorn gick att rucka på.

Jag har bytt display på min pulzar.
Viktigt, men jag tror du vet det redan: Du behöver inte öppna själva motorn utan bara lossa den från ramen. Det är mycket riktigt de tre skruvar du redan försökt få loss.
Ett tips när du börjar få loss bultarna: Se till att säkra motorn med remmar/kraftigare snören, för den väger en del och du vill inte ha motorn hängandes i kablarna.
När det gäller själva skruvarna så lossade jag dem med insexhylsa och ett vanligt kraftigt spärrskaft. Se till att ha en fräsch hylsa så du inte runddrar insexspåren i skruvarna.. De sitter mycket hårt.
Jag behövde inte hålla emot muttrarna eftersom de sitter så tight mot flänsen bredvid. Eventuellt kan du använda u-nyckel som mothåll. Jag behövde inte heller smörja eller värma.
Idag hade jag nog provat med mutterdragare på minst 400 Nm med insexhylsa.
Du behöver även skruva fast motorn hårt när du har bytt displayen. Det är stora krafter som verkar på pedalerna. Jag var tvungen att efterdra skruvarna efter några veckor då hela motorn gick att rucka på.

Vilken tur att du har erfarenhet av just detta arbete.Tack för mycket goda råd.
Ja, muttrarna på andra sidan sitter riktigt fast, det gick inte att lossa dem med skiftnyckel.
Jag köper en ny hylsa med insex 6 mm, men jag undrar om vilket spärrskaft du har använt?

Senast ändrad:
Försökte det redan med skiftnyckel men muttern rör sig inte alls, sitter också hårt.

Just nu försökte jag på höger sida med en skruvudragare, hjälper inte ett dugg, sitter fast som sten. Det är en Cocraft borr-utdragare med max moment 30 Nm, det hjälper inte.
Det behövs något riktigt starkt verktyg med stor moment.

Visa bilaga 742142
Kolla maxmoment för den typen av skruv som sitter där (googla åtdragningsmoment och skruvstorlek) så vet du ungefär hur hårt du ska dra, jobbigt och tråkigt om du drar sönder skallen på huvudet.

Har det användts gänglåsning behöver du värme för att skruven ska lossna. Finns olika typer av gänglåsning som sitter olika hårt, värm försiktigt och prova att dra med jämna mellanrum.

Vilken tur att du har erfarenhet av just detta arbete.Tack för mycket goda råd.
Ja, muttrarna på andra sidan sitter riktigt fast, det gick inte att lossa dem med skiftnyckel.
Jag köper en ny hylsa med insex 6 mm, men jag undrar om vilket spärrskaft du har använt?
Jag har en massa olika skaft av olika längd. Minns inte vilket jag använde, men det var inte jättelångt. Tror faktiskt att det var ganska kort, under 30 cm.

Jag har hittat youtube videos där man installerar speedbox, man behöver lossa motor för att göra det så jag kunde se kablarna på videos. Det gäller att hitta rätta kopplingar :)

Undrar om din Pulzar har samma typ av display som Zonar, Display A?
Nej, jag har en tidigare variant av display. Även Zonar hade denna typ av display förut.
616.jpeg

Den enda skillnaden mellan Pulzar och Zonar är att Pulzar har navväxlar. Jag har byggt om min till utanpåliggande växlar, så den är i allt väsentligt en zonar.
IMG_2064.jpeg

Senast ändrad:
Jag passar på att bifoga en bild:
Visa bilaga 742249

Det är som du ser en hel bunt med kablar.

Skriver denna info som svar till dig med syftet att även andra kan hitta den i framtiden vid behov.

Jag var övertygad att kabeln från displayen går genom ramen hela vägen ner till kopplingen från motorn. Därför trodde jag att jag måste lossa motor från ramen för att komma åt kopplingen. Men på min modell (PW-SE 2019) finns det en 40 cm lång "mellankabel" inne i ramen med en koppling mot motorn på ena ändan och en koppling mot display på andra ändan.
1734293732307.png

1734294394109.jpeg

Om man bara ska byta display behöver man därför inte lossa motor, utan dra ut denna "mellankabeln" med kopplingen (Lead wire XOS-86179-00) ur ramen genom ett hål i ramen.

Jag vet inte hur det är exakt på modeller 2017-2018, jag bara hittade info om att att Yamaha har gjort några ändringar i kopplingssystemet på 2019 modell.

Men jag är bara glad att jag även lärt mig lossa motorn, fast det var onödigt. Det kan behövas i framtiden av någon annan anledning.

1734295082283.jpeg

Skriver denna info som svar till dig med syftet att även andra kan hitta den i framtiden vid behov.

Jag var övertygad att kabeln från displayen går genom ramen hela vägen ner till kopplingen från motorn. Därför trodde jag att jag måste lossa motor från ramen för att komma åt kopplingen. Men på min modell (PW-SE 2019) finns det en 40 cm lång "mellankabel" inne i ramen med en koppling mot motorn på ena ändan och en koppling mot display på andra ändan.
Visa bilaga 743023

Visa bilaga 743024
Om man bara ska byta display behöver man därför inte lossa motor, utan dra ut denna "mellankabeln" med kopplingen (Lead wire XOS-86179-00) ur ramen genom ett hål i ramen.

Jag vet inte hur det är exakt på modeller 2017-2018, jag bara hittade info om att att Yamaha har gjort några ändringar i kopplingssystemet på 2019 modell.

Men jag är bara glad att jag även lärt mig lossa motorn, fast det var onödigt. Det kan behövas i framtiden av någon annan anledning.

Visa bilaga 743026
Fyndigt upphäng av motorn och bra info!
Kul att det gick bra!

Tillbaka
Topp