[OT] Längdskidor - Här diskuterar vi allt som hör längdskidåkning till. Dela gärna din skid-RR här.

[OT] Längdskidor - Här diskuterar vi allt som hör längdskidåkning till. Dela gärna din skid-RR här.
Konstsnöspåret öppnade idag, så jag var tvungen att gå dit. Plusgrader i flera veckor gjorde mig lite skeptisk (några få nätter med minusgrader). Men, de kan sina saker. :)
20241030_160152.jpg

Som synes är det inte en tillstymmelse till vinter utanför spåret. Som var stenhårt.
20241030_164518.jpg

Lite annan sträckning på det 1,6 km långa spåret i år. Till det bättre. Var inte snabbast (en majoritet skejtade och ännu fler hade skidklubbskläder) men 7 varv skäms jag inte för! Skellefteå levererar (igen!)!

Konstsnöspåret öppnade idag, så jag var tvungen att gå dit. Plusgrader i flera veckor gjorde mig lite skeptisk (några få nätter med minusgrader). Men, de kan sina saker. :)
Visa bilaga 735741
Som synes är det inte en tillstymmelse till vinter utanför spåret. Som var stenhårt.
Visa bilaga 735742
Lite annan sträckning på det 1,6 km långa spåret i år. Till det bättre. Var inte snabbast (en majoritet skejtade och ännu fler hade skidklubbskläder) men 7 varv skäms jag inte för! Skellefteå levererar (igen!)!
oj, härligt! Var är vi nu, det där är inte Göteborg

Snudd på tvåsiffrigt antal plusgrader dagtid och plusgrader även nattetid så långt prognosen sträcker sig på yr.no

Mina skidor står där som står, längst in i förrådet minst två månader till är min gissning.

6000 kr/paret. Då känns mina Åsnes som ett rätt prisvärt köp. :)

Idag blev det bara 4 varv. Genade genom skogen för att köpa hamburgare innan jobbet. Inte direkt vinterkänsla! Men, det ska börja snöa om ett par timmar. :)
20241101_111510.jpg

Uppdatering: det hann börja snöa medans jag åt min skräpmat. :)

Senast ändrad:
Åsnes har sina Combat Nato som finns i flera längder och är billigare. Den här finns/köps bara in i 230 cm. Sjukt lång, ska de aldrig gå i skogen?

Tog med familjen på SPA-helg på Södra Berget i Sundsvall i helgen. Tyvärr öppnar de längdspåren först nästa helg. Tänkte istället att man kunde hitta något på vägen hem igår. Högbo Bruk hade 2 km igång, men ryktades vara fullt med folk. Tierp har fått mycket snö, men lite oklart hur pass det fanns spår. Chansade och åkte in till Hudiks skidstadion. Snötäcket var tunt, men det fanns spår och man kunde få till några kilometer premiäråk.

Tyvärr har någon klåpare (Vasaloppet?) tagit över https://www.skidspar.se/, så man kan inte få någon vettig info därifrån.

Tog med familjen på SPA-helg på Södra Berget i Sundsvall i helgen. Tyvärr öppnar de längdspåren först nästa helg. Tänkte istället att man kunde hitta något på vägen hem igår. Högbo Bruk hade 2 km igång, men ryktades vara fullt med folk. Tierp har fått mycket snö, men lite oklart hur pass det fanns spår. Chansade och åkte in till Hudiks skidstadion. Snötäcket var tunt, men det fanns spår och man kunde få till några kilometer premiäråk.

Tyvärr har någon klåpare (Vasaloppet?) tagit över https://www.skidspar.se/, så man kan inte få någon vettig info därifrån.
Ja vad har hänt med skidspår.se ??

Storvreta hade 5km igång fr i fredags, men även där sägs det ha varit tjockt med folk. Och nu lär det väl snart vara slut på spåren.

Ja, satan vad kass det var när jag tittade in i helgen. Gick ju inte att få fram nåt vettigt när man försökte söka. Snacka om att förstöra en bra webbsida.
Förhoppningsvis är det under utveckling, men just nu är den i princip oanvändbar.

Förhoppningsvis är det under utveckling, men just nu är den i princip oanvändbar.
Ja, det verkar som de bytt ”forum-motor” (eller vad det nu heter), men att den är långt ifrån intrimmad. Tidigare var det ju väldigt smidigt att bara söka inom en kommun eller ett län, och alla de senaste rapporterna dök upp. Nu verkar det inte gå att söka på det sättet (inget händer iaf), utan man måste söka på specifik anläggning (och då veta exakt namn i databasen) för att få fram nåt.
Så vi får hoppas att det bara är nån intrimning/konfigurering de behöver göra.

Ja, det verkar som de bytt ”forum-motor” (eller vad det nu heter), men att den är långt ifrån intrimmad. Tidigare var det ju väldigt smidigt att bara söka inom en kommun eller ett län, och alla de senaste rapporterna dök upp. Nu verkar det inte gå att söka på det sättet (inget händer iaf), utan man måste söka på specifik anläggning (och då veta exakt namn i databasen) för att få fram nåt.
Så vi får hoppas att det bara är nån intrimning/konfigurering de behöver göra.
Jag hittade efter lite letande till kartvyn.

Verkar gå att söka på län eller kommun nu också. Med Uppsala vald som kommun får man detta med en lista i vänstra delen.

1732543633530.png

Spårrapporterna verkar dock inte synas direkt utan kräver ett klick vilket ju är lite störande.

Verkar gå att söka på län eller kommun nu också. Med Uppsala vald som kommun får man detta med en lista i vänstra delen.

Visa bilaga 739747
Spårrapporterna verkar dock inte synas direkt utan kräver ett klick vilket ju är lite störande.
Ja, man vill ofta kunna lista spårrapporterna inom ett visst geografiskt område i fallande datumordning. Det borde vara ganska lätt att lägga till, så förhoppningsvis har det kommit innan nästa gång det blir aktuellt med skidåkning.

a
Ja, man vill ofta kunna lista spårrapporterna inom ett visst geografiskt område i fallande datumordning. Det borde vara ganska lätt att lägga till, så förhoppningsvis har det kommit innan nästa gång det blir aktuellt med skidåkning.
Precis, nu kommer allt upp i bokstavsordning om jag minns rätt, och oavsett om det finns några rapporter eller ej.

Halloj! Bor i Linköping och är intresserad av att åka iväg veckan efter nyår för att få till lite längdåkning. Önskar fin miljö och lite längd på spåren så man slipper bara åka varv efter varv. I övrigt är kravet att det ska finnas billiga boenden i närheten. Kan tänka mig att bo enkelt (t.ex vandrarhem).
Prio är alltså:
-Fina längdspår
-Billigt (max 700kr natten för 1 person)
-Max 5h restid med bil från Linköping.

Någon som har någon idé?

Svårt att säga med tanke på snöläget just nu. I princip hela södra Norrland har dåligt med snö, vilket gör det svårt med längre spår. Inte ens Harsa som ligger högt och som brukar vara snösäkert är öppet ännu.
Syns väl inte några snöfall i 10-dygnsprognoserna heller.
Så det är väl anläggningar med konstsnö som gäller om du ska vara säker på snö, men då blir väl längden på spår lidande. Högbo bruk har 4km i dagsläget, och lär nog bygga ut med nån/några km till. Ska finnas nåt vandrarhem där. Men brukar vara toktrångt på framförallt helger.
Baksidan av landet (dvs väst) har jag ingen koll på, men snödjupen ser ju inte imponerande ut där heller.

Men det räcker ju med ett ordentligt snöväder för att allt ska ändra sig.

Senast ändrad:
Halloj! Bor i Linköping och är intresserad av att åka iväg veckan efter nyår för att få till lite längdåkning. Önskar fin miljö och lite längd på spåren så man slipper bara åka varv efter varv. I övrigt är kravet att det ska finnas billiga boenden i närheten. Kan tänka mig att bo enkelt (t.ex vandrarhem).
Prio är alltså:
-Fina längdspår
-Billigt (max 700kr natten för 1 person)
-Max 5h restid med bil från Linköping.

Någon som har någon idé?
Grönklitt och vandrarhem i Orsa, kanske? Men som sagt, finns ingen snö ännu.

Norberg verkar populärt, men har inte varit där själv. För tillfället har de 4 km öppet, men förhoppningsvis mer om några veckor. Kanske kan kolla i helgen.

Norberg verkar populärt, men har inte varit där själv. För tillfället har de 4 km öppet, men förhoppningsvis mer om några veckor. Kanske kan kolla i helgen.
Engelbrektspåret är kanon! De förlänger till Klackberg i dagarna. Tyvärr har inte de heller kommit överens med nya "Skidspår" så rapporterna är lite gamla.

Ser att Högbo planerar att öppna förlängningen till 6,5km den 20/12.

Nu funkar ju skidspår.se iaf även om man såklart inte gillar förändringar ;)
Den verkar väl vara ungefär som innan men se annorlunda ut?

Hur långt blir det då?
Var där idag, kanonfint! 7,5 km om du åker runt elljusspåret 7,9 om du vänder som de föreslår på hemsidan. (Engelbrektsloppet) Finns också lite rapporter på "Skidspår".

Engelbrektspåret är kanon! De förlänger till Klackberg i dagarna. Tyvärr har inte de heller kommit överens med nya "Skidspår" så rapporterna är lite gamla.
Trots regnet igår, så hade de fått till fina spår idag i Norberg.
Drog ett varv på Nordansjöslingan och två vändor på spåret till/från Klackberg. Blev 11 km.

IMG_2949.jpeg

Tillbaka
Topp