[OT] borrskruvdragare

• Trådstartare Trådstartare H.
  • Start datum Start datum

H.

Aktiv medlem
[OT] borrskruvdragare
Jag behöver uppgradera verkstaden lite hemma. Mest för allehanda husrenoveringar och byggprojekt på landet. Jag har en ganska väl tilltagen budget, säg runt 4k.

På jobbet har vi en festool cxs som jag är otroligt fäst vid. Den är dock för klen för att funka som enda maskin.

231fba89375fee8581f013f18b23b62a8bce9b88_494x361.png

Nu grubblar jag på om man ska gå på en större festool, tex c18, eller om man ska titta på något annat märke, tex någon finare makita?
Alternativt köpa cxs för finarbete och en billigare 18V-maskin från makita eller typ ryobi att använda vid grövre arbeten? Makita lockar för att de har ett stort utbud av fina maskiner där man kan använda samma batterier, så när det ska kompletteras i framtiden kan det vara smidigt. Ryobi känns spontant lite rackligare.

Några idéer eller kommentarer?

Senast ändrad:
[OT] borrskruvdragare
Makita hade otroligt dåliga batterier för några år sen och lite klen växellåda, vet inte om dom blivit bättre senare åren. Men jag har 3-4 maskiner utan batterier kvar...
Sen dess har vi de Walt och dom funkar bättre. Mer drag i också...

[OT] borrskruvdragare
Av gammal vana säger jag Hilti. Använder en 18v ca22ah maskin varje dag på jobbet (vi har 5st likadana) som funkar hur bra som helst, klarar 13mm borr, robust då den får slängas rumt på byggen varje dag, laddar snabbt (30-40min), balanserad i handen.

Makita är fint om man tänkt köpa alla prylar, iofs så har typ alla så nu för tiden.

[OT] borrskruvdragare
Vad tror ni om alternativet festool cxs plus enklare 18v-maskin (för typ 2000kr, så ändå en ganska ok)?

Det är det som lockar mest just nu, men det kanske är dumt att göra så.

Edit: om man går på cxs, är det då värt att lägga till 500 kr och få med vinkeladaptern?

Senast ändrad:
[OT] borrskruvdragare
hm skrev:
-------------------------------------------------------
> Makita hade otroligt dåliga batterier för några
> år sen och lite klen växellåda, vet inte om
> dom blivit bättre senare åren. Men jag har 3-4
> maskiner utan batterier kvar...

Ok, intressant. Har läst väldigt mycket positivt om makita annars.

Igino Cazzola skrev:
> Oavsett märke: Två batterier och en snabb
> laddare behövs

Självklart!

mikipedia_ skrev:
> Av gammal vana säger jag Hilti. Använder en 18v
> ca22ah maskin varje dag på jobbet (vi har 5st
> likadana) som funkar hur bra som helst, klarar
> 13mm borr, robust då den får slängas rumt på
> byggen varje dag, laddar snabbt (30-40min),
> balanserad i handen.

Ok, får kolla närmare på hilti också då.

[OT] borrskruvdragare
Läste , när jag letade efter en maskin själv, att man skulle satsa på 18 V-maskiner.
Finns ju varianter med 12, 15, 16 osv. 18v:arna ger tydligen lite mer kräm för pengarna.

[OT] borrskruvdragare
Om du accepterar storleken på Festool 18v så tar du den. Med det batteriet kan du köra alla andra festool 18v så du kan få allt du någonsin önskat på batteri. Men batterier är förbrukningsvara, det är inte festool maskiner i annat än verkstadsmiljöer.

så jag rekommendarar Festools 15v 5ah skruvdragare alla dagar. Om du inte tycker det är overkill. Är det bara hemmabruk så kanske Hitachi som nu har borrhammarchuck som tillval till sin skruvdragare vara ett alternativ?

När det kommer till handhållna maskiner är Festool fortfarande bäst, utan konkurrens (hilti tillverkar inte ens egna tex.) Men en skall köpa det som behövs, inte för mycket. Och batteridrivet som är en självklarhet på en skruvdragare är inte en självklarhet på sänksågar eller sticksågare eller slip annat än i yrkesbruk.

[OT] borrskruvdragare
Beror väl på hur kräsen du är och vilka verktyg du är van att arbeta med.
Jag har en blå Bosch 18V "hammarborrskruvdragare" med två batterier som jag har byggt ett kök och ett badrum (från grunden med reglar, skivor, el, vvs och hela köret), en terrass och en uteplats, samt en massa småkrafs med.
Funkar klockrent. Vridstark även på låga varv och laddar snabbt så jag är aldrig utan batteri.
Kostade väl kring 2kkr tror jag.

[OT] borrskruvdragare
Atlas skrev:
> Om du accepterar storleken på Festool 18v så tar
> du den. Med det batteriet kan du köra alla andra
> festool 18v så du kan få allt du någonsin
> önskat på batteri. Men batterier är
> förbrukningsvara, det är inte festool maskiner i
> annat än verkstadsmiljöer.
>
>
> så jag rekommendarar Festools 15v 5ah
> skruvdragare alla dagar. Om du inte tycker det är
> overkill. Är det bara hemmabruk så kanske
> Hitachi som nu har borrhammarchuck som tillval
> till sin skruvdragare vara ett alternativ?
>
> När det kommer till handhållna maskiner är
> Festool fortfarande bäst, utan konkurrens (hilti
> tillverkar inte ens egna tex.) Men en skall köpa
> det som behövs, inte för mycket. Och
> batteridrivet som är en självklarhet på en
> skruvdragare är inte en självklarhet på
> sänksågar eller sticksågare eller slip annat
> än i yrkesbruk.

15v eller 18v? Jag fattar inte riktigt poängen med festool 15v, det är samma outline och nästan samma spec som 18v, men 1hg lättare. Är det skäl nog för att gå på 15v om man inte behöver mer? Helst skulle jag vilja ha en kombination av cxs och c18.

[OT] borrskruvdragare
om du ska stå ut i längden med din skruvdragare bör den inte väga mer än 1,6 kg. gör skillnad när man skruvar i flera timmar. den ska kunna dra i en 100mm skruv i trä utan besvär, utan att vrida sönder din handled när den fastnar.

och det ska gå att ladda på någon halvtimme.

att ha en kraftigare maskin bredvid är inte heller fel.

[OT] borrskruvdragare
Jag har en verktygsnörd i släkten, han jobbar i branchen i har nog 5 av allt (skojar inte). Han säger alltid att festool det bästa märket. Själv är jag rätt nöjd med typ Bosch eller nått hyfsat, räcker för mig.

[OT] borrskruvdragare
"Jag" byggde vår altan (samt div annat) med en Bosch-historia. Som dessutom var slaktavfall från svärfar, men den fungerar bra och har tjänat honom i många år och nu mig. Men jag har o andra sidan ingen erfarenhet av så mycket annat.

[OT] borrskruvdragare
kais01 skrev:
> om du ska stå ut i längden med din skruvdragare
> bör den inte väga mer än 1,6 kg. gör skillnad
> när man skruvar i flera timmar. den ska kunna dra
> i en 100mm skruv i trä utan besvär, utan att
> vrida sönder din handled när den fastnar.

Det är vikten och smidigheten med cxsen som lockar. 900g och pytteliten, ändå har den bättre prestanda än min nuvarande biltemaskruvdragare (som iofs har håll bra) och ljusår bättre batterier. Fast man måste ju ha något större också.

> och det ska gå att ladda på någon halvtimme.

Det gör nog alla jag tittat på.

> att ha en kraftigare maskin bredvid är inte
> heller fel.

Behöver en grövre maskinha så mycket mer än en stor motor och en bra växellåda? Tänker att om man har en liten maskin till allt som kräver finess så klarar man sig med något enklare för grovjobbet. Fast det är inte så kul att behöva ha flera maskiner.

Senast ändrad:
[OT] borrskruvdragare
Jag köpte en blå bosch i panik i somras när min gamla Panasonic la av och ytterväggen var riven. är nöjd med den. Vikt runt 1,6 och uppgivet vridmoment på 50+ Nm. Relativt kort också. Jag tror jag gav 3' för den på kampanj.

Det där med samma batteri låter nog bra, men jag kan inte riktigt se behovet av andra sladdlösa maskiner för hemmabruk. Skulle möjligen vara tigersåg.

[OT] borrskruvdragare
Är det inte nu man skall säga att du blir bättre snickare av att köpa en parktools på lidl för 500 och lägga mellanskillnaden på en resa till mallis istället.

[OT] borrskruvdragare
Jag skulle köpa en impact driver i lite storlek för att skruvdragande.
Sen skulle jag köpa en större sak för borrande och "hamrande" om du behöver det.
Man brukar inte borra lika många hål som man skruvar, självborrandeskruv, så impacten kommer att vara underbar.

milwaukee rekommenderar jag, byggt brygga med deras lilla M12 skruvdragar/borrmaskin. Fast den är så liten så kan den vrida handleden av dig i princip.

Men, kör du en impact variant blir det mindre påfrestning.

Så, om det ser ut så att du ska köra mycket självborrande skruv, köp en lagom liten impact driver.

[OT] borrskruvdragare
Hilti, Panasonic, Dewalt, Hitachi.
Det är de som jag använt på olika jobb funkar fint allihop.

Har en 18v Dewalt som jag använder till allt borrande o skruvande.

Senast ändrad:
[OT] borrskruvdragare
H. skrev:
> Atlas skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Om du accepterar storleken på Festool 18v så
> tar
> > du den. Med det batteriet kan du köra alla
> andra
> > festool 18v så du kan få allt du någonsin
> > önskat på batteri. Men batterier är
> > förbrukningsvara, det är inte festool maskiner
> i
> > annat än verkstadsmiljöer.
> >
> >
> > så jag rekommendarar Festools 15v 5ah
> > skruvdragare alla dagar. Om du inte tycker det
> är
> > overkill. Är det bara hemmabruk så kanske
> > Hitachi som nu har borrhammarchuck som tillval
> > till sin skruvdragare vara ett alternativ?
> >
> > När det kommer till handhållna maskiner är
> > Festool fortfarande bäst, utan konkurrens
> (hilti
> > tillverkar inte ens egna tex.) Men en skall
> köpa
> > det som behövs, inte för mycket. Och
> > batteridrivet som är en självklarhet på en
> > skruvdragare är inte en självklarhet på
> > sänksågar eller sticksågare eller slip annat
> > än i yrkesbruk.
>
> 15v eller 18v? Jag fattar inte riktigt poängen
> med festool 15v, det är samma outline och nästan
> samma spec som 18v, men 1hg lättare. Är det
> skäl nog för att gå på 15v om man inte
> behöver mer? Helst skulle jag vilja ha en
> kombination av cxs och c18.

jag köpte lådan med 15v och excenter+vinkelshuck. Grym maskin, resten har jag med sladd. Sladd är bra för det är framtidssäkrat. Men så har jag en borrhammare med mejsel, så jag har vad jag behöver. Hade jag saknat allt hade jag nog tagit 18v med hammarmöjligheten. Eller Hitatchin med extra borrhammarshuck. Fast det är svårt att sluta med Festool när man börjat, det elektroniska momentet är guld!

[OT] borrskruvdragare
Ett het tips för under 4k ifrån mig iaf..

Införskaffade mig en Milwaukee M8 CDD-402C till sommaren då jag hade en hel del stora projekt i huset framför mig.
Tappat den i backen från 5 meters höjd ner i asfalt, dragit oräknerliga skruvar i betong och större franska bult utan några problem.

18v och 4,0ah har varit rena drömmer för mig iaf.
Och med 80 Nm så kan du göra vad fasiken som helst med maskinen :)

Fick med 2 batterier, har knappt använt det ena ännu.

Senast ändrad:
[OT] borrskruvdragare
Blå bosch! Renoverat hus o lagård/garage utan problem m en 14 o en 18(kort,bra balans,bra nm,bra batt,verkar driftsäkra)
Har även provat milv o fest men är ingen jätteskillnad. Visst ska man jobba heltid med maskinen kanske man vill satsa på värsta

[OT] borrskruvdragare
Blå Bosch och Festool kostar väl samma? Blå bosch är bra men mitt val är enkelt. Valet kommer mycket an på om en har fler maskiner med samma batterier...

Jag kan till exempel inte komplettera med en batteridriven cirkelsåg utan att köpa hela paketet med batterier, det kostar alltså dubbla. Sågen kan bara köra på 18/36v jag har bara 15v batt.

[OT] borrskruvdragare
Jag är amatör och har några blå Bosch: 18v skruvdragare, laseravståndsmätare, krysslaser och multitool/Fein. Köpte dock Hitachi cirkelsåg då C6BU2 fått bra kritik i sin prisklass. Mycket nöjd med alla. Jag testade att skruvdragaren kändes bra i handen innan köp då jag inte har dasslock till händer. Två batterier och snabbladdare har funkat bra för mig när jag skruvat mycket i sommar och höst.

http://www.proffsmagasinet.se/verkt...sOh8EHB1NluVHLzlAeYWEahgb11O0Rnyk3hoC0jPw_wcB

Senast ändrad:
[OT] borrskruvdragare
Använder man den inte varje dag i en så pass slitande miljö som ett bygge är det egentligen skitsamma så länge mn inte köper det billigaste. Finns roligare prylar är skruvdragare att köpa

[OT] borrskruvdragare
Stervelo skrev:
> Jag skulle köpa en impact driver i lite storlek
> för att skruvdragande.
> Sen skulle jag köpa en större sak för borrande
> och "hamrande" om du behöver det.
> Man brukar inte borra lika många hål som man
> skruvar, självborrandeskruv, så impacten kommer
> att vara underbar.
>
> milwaukee rekommenderar jag, byggt brygga med
> deras lilla M12 skruvdragar/borrmaskin. Fast den
> är så liten så kan den vrida handleden av dig i
> princip.
>
> Men, kör du en impact variant blir det mindre
> påfrestning.
>
> Så, om det ser ut så att du ska köra mycket
> självborrande skruv, köp en lagom liten impact
> driver.

Impact är för konstruktion. Noll momentkänsla. Där får du nog skaffa mer på fötterna innan du rekommenderar. Och självborrande skruv? Skulle det vara en universallösning? Det är också en skruv för träkonstruktion. Som självklart pajjar allt vad plugg heter.

[OT] borrskruvdragare
somebody skrev:
> Använder man den inte varje dag i en så pass
> slitande miljö som ett bygge är det egentligen
> skitsamma så länge mn inte köper det
> billigaste. Finns roligare prylar är skruvdragare
> att köpa

WHAT?

:)

Vänta du bara tills du lagt händerna på en CXS som i trådstartsbilden. Fantastisk maskin. Men saknae elektronisk momentstyrning. I "vanliga" hem klarar den däremot allt. Men den kan inte bygga en altan tex.

[OT] borrskruvdragare
JockeS skrev:
> Ett het tips för under 4k ifrån mig iaf..
>
> Införskaffade mig en Milwaukee M8 CDD-402C till
> sommaren då jag hade en hel del stora projekt i
> huset framför mig.
> Tappat den i backen från 5 meters höjd ner i
> asfalt, dragit oräknerliga skruvar i betong och
> större franska bult utan några problem.
>
> 18v och 4,0ah har varit rena drömmer för mig
> iaf.
> Och med 80 Nm så kan du göra vad fasiken som
> helst med maskinen :)
>
> Fick med 2 batterier, har knappt använt det ena
> ännu.

rekommenderar också en sån

varvade en sådan med motsvarande hitatchi i somras och milwaukeen är mycket skönare att arbeta med (lägre vikt, kraftigare men ändå mindre "vrida av handen-känsla" tror man har handen högre upp i förhållande till chuck-centrum, den kändes gedignare också, mindre plastig)

[OT] borrskruvdragare
kais01 skrev:
> om du ska stå ut i längden med din skruvdragare
> bör den inte väga mer än 1,6 kg. gör skillnad
> när man skruvar i flera timmar. den ska kunna dra
> i en 100mm skruv i trä utan besvär, utan att
> vrida sönder din handled när den fastnar.
>

+1
och +1 till. Kolla även hur balanserad maskinen är när du greppar den. Får absolut inte vara framtung om den ska användas mycket.
Nya handledar är en bristvara.

[OT] borrskruvdragare
Skulle definitivt inte klara mig med endast en maskin. Om jag skulle begränsa mig till 2st så skulle jag välja en lätt 18v dragare och en 10,8v slagdragare(suverän till att skruva upp gips med).

[OT] borrskruvdragare
Jag kör med Hilti på jobbet, har aldrig bytt batterier heller sen jag fick grejerna 2008 när jag började på firman. Grymt bra grejer trots att dem legat ute i servicebilen 365dagar om året oavsett temperatur.

[OT] borrskruvdragare
Jag köpte ett paket med blå Bosch 18V 13mm-skruvdragare och slagskruvdragare i somras, funkar för mig även om jag vet att de riktiga proffsen ofta väljer andra märken när det gäller just skruvdragare.

Slagskruvdragaren är trevlig i vissa situationer, lossade t ex en gravt fastrostad skruv på en barncykel med den i lördags, en vanlig skruvdragare hade bara dragit sönder skruven.

[OT] borrskruvdragare
Atlas skrev:
> När man sätter gips så skall man använda ett
> djupanslag så att man inte drar genom pappen.
> typ:
>
> https://www.festool.se/Produkter/Accessories/Pages
> /Detail.aspx?pid=493539&name=CENTROTEC-tillsatser-
> DD-DC
>
> det är ju något som man i princip garanterat
> gör med en impact driver. i alla fall om det
> skall gå någerlunda fort.

Gips skruvar man med automat och bandad skruv om det ska gå fort, annars så funkar det bra med känsla lr speciel bitshållare som släpper skruven vid rätt djup.

[OT] borrskruvdragare
Har noll problem med att sätta gips med slagdragaren. Suverän precision när man lättar på avtryckaren lite.

Och detta gäller som jag skrev tidigare fjuttslagdragaren.

Senast ändrad:
[OT] borrskruvdragare
Atlas skrev:
> När man sätter gips så skall man använda ett
> djupanslag så att man inte drar genom pappen.
> typ:
>
> https://www.festool.se/Produkter/Accessories/Pages
> /Detail.aspx?pid=493539&name=CENTROTEC-tillsatser-
> DD-DC
>
> det är ju något som man i princip garanterat
> gör med en impact driver. i alla fall om det
> skall gå någerlunda fort.

Synd att den inte passade på cxs... :)

[OT] borrskruvdragare
Rompa skrev:
> Jag kör med Hilti på jobbet, har aldrig bytt
> batterier heller sen jag fick grejerna 2008 när
> jag började på firman. Grymt bra grejer trots
> att dem legat ute i servicebilen 365dagar om året
> oavsett temperatur.

På den tiden jag körde ute höll mina (privata) DeWalt batterier, då NiCa batterier, hur länge som helst.
Nu ser jag att vissa av mina montörers Hilti-batterier går åt som smör i solen, andras håller.
Det handlar om att sköta batterierna, då håller dom. Hur länge som helst oavsett fabrikat.
Mina invändningar mot vissa Hilti-maskiner handlar om balans och tyngd. Dessutom har inte Hilti en liten lätt skruvdragare i sortimentet, till skillnad från Bosch och DeWalt.
Skall maskinen användas mycket är det avgörande kriterier att balansen är bra och maskinen lätt.
För amatören är det knappast vägande skäl.

Senast ändrad:
[OT] borrskruvdragare
Det blev två. Festool cxs och en 18v makita, osäker på modell, men ganska fin, hittade en på rea så den var nedsatt 1000kr.

Cxs är verkligen grym. I helgen skruvade jag tak och idag blev det lite hjulmeka med den.

tmp_26547-20160330_1522561485153863.jpg

[OT] borrskruvdragare
Hjälp mig att tänka lite här.

Det är så att jag skruvar mer än borrar. Finns det då någon anledning att köpa borrskruvdragare med schuck istället för att köpa en ren skruvdragare med bitsfäste utan slag?

Alla slags borrar för trä och metall finns för bitsfäste vad jag se på Hornbach & Bauhaus. Borrhammare med SDS fäste har jag för gips, tegel och betong.

Exempel på vad jag tror är det jag villhöver.

[OT] borrskruvdragare
Hjälp mig att tänka lite här.

Det är så att jag skruvar mer än borrar. Finns det då någon anledning att köpa borrskruvdragare med schuck istället för att köpa en ren skruvdragare med bitsfäste utan slag?

Alla slags borrar för trä och metall finns för bitsfäste vad jag se på Hornbach & Bauhaus. Borrhammare med SDS fäste har jag för gips, tegel och betong.

Exempel på vad jag tror är det jag villhöver.

Låter väl klokt. De blir ju väldigt mycket smidigare utan schuck!

Bara att ha en lös chuck när du vill borra som du säger

[OT] borrskruvdragare
Det beror nog bland annat på om man ska skruva ihop nåt i lgh eller sätta 2000 plank med 4 skruv styck. Jag har en aeg ett par snäpp under proffsnivå och den är för klen egentligen. För villa. Beroende på vem som bor i villan.

Egentligen vill man inte skruva o borra med samma eftersom det blir ett jävla meck. Ska det snickras får jag ta fram slagborr med sladd för att förborra.

Senast ändrad:
[OT] borrskruvdragare
fundera som vanligt mer på vilket ekosystem du vill befinna dig i, än vad en enstaka maskin kan bjuda på.

sen skall man göra något större jobb som nyss sagts är det bra att snabbt kunna byta mellan borrning och skruvdragarfunktion. antingen ha två maskiner, eller någon form av snabbfäste.

det är upplagt för golf- eller tennisarmbåge om man använder borrmaskin att dra skruv med. det kan också vara farligt, om den inte har momentbegränsare.

ryobi är stort på hemmamarknaden, har klumpiga batterier med lång hals. bosch grön tycks på väg ut, bosch blå verkar ta över och marknadsförs nu med avtal med andra aktörer med förhoppning om ett universalsystem. makita 18 volt har störst sortiment helt utan konkurrens därvidlag, har väldigt snabb laddning som samtidigt är skonsam för batterierna. men säljs inte på vanliga gubbdagis. sen finns ju black and decker aka dewalt. robusta grejor på gott och ont.

[OT] borrskruvdragare
fundera som vanligt mer på vilket ekosystem du vill befinna dig i, än vad en enstaka maskin kan bjuda på.

sen skall man göra något större jobb som nyss sagts är det bra att snabbt kunna byta mellan borrning och skruvdragarfunktion. antingen ha två maskiner, eller någon form av snabbfäste.

det är upplagt för golf- eller tennisarmbåge om man använder borrmaskin att dra skruv med. det kan också vara farligt, om den inte har momentbegränsare.

ryobi är stort på hemmamarknaden, har klumpiga batterier med lång hals. bosch grön tycks på väg ut, bosch blå verkar ta över och marknadsförs nu med avtal med andra aktörer med förhoppning om ett universalsystem. makita 18 volt har störst sortiment helt utan konkurrens därvidlag, har väldigt snabb laddning som samtidigt är skonsam för batterierna. men säljs inte på vanliga gubbdagis. sen finns ju black and decker aka dewalt. robusta grejor på gott och ont.
Ja, utan justerbar momentgrej ska man inte skruva med borrmaskin. Där funkar min bra men den kan inte dra en lång skruv genom en 4tumms utan vidare. Plank funkar med två batterier

Tillbaka
Topp