Crafts underställ samt underställ av andra fabrikat

Min (subjektiva) sammanfattning var av vad som hade skrivits i tråden.

Eftersom jag har har ägnat mig åt bla cykling, långfärdsskridskoåkning och längdskidåkning i kallt väder så lägger jag till mina egna erfarenheter:
- Jag blir blöt av merionoull vid hög intensititet.
- Det går inte att klä sig så att man inte svettas vid hög intensitet, även när det är kallt ute.
- Som @Batavus skriver måste man frysa lite i början, annars är man för varmt klädd. Det kan dock vara svårt att hitta balansen när man börjar få problem med tex nedkylda händer. Har man kalibrerat lite fel blir de aldrig varma. Det är sånt som kräver lång erfarenhet.
- Hur mycket kläder, vilka lager mm är högst individuellt samt beror på vilken aktivitet. Vid cykling har jag tex bara ett tunt underställ och en tunn Windstopperjacka ner till någon minusgrad. Andra har samma set up vid 10-15 plusgrader. Vid samma förutsättngar måste jag klä mig varmare vid långfärdsskridskoåkning.
- Använder man värmeväxlare så behöver man inte klä sig lika varmt på överkroppen, den blir helt enkelt mindre nedkyld när man inte drar in lika mycket kall luft.
- Det är viktigt att försöka klä sig så att ingen del är under- eller överklädd. I annat fall kan man frysa lokalt, trots att man i stort är rätt klädd.

Njae, jag skulle nog säga att blir man genomsvett vid kallt väder så har man klätt sig för varmt.
Alltså, det finns inget scenario där jag anstränger mig fysiskt och inte svettas igenom kläderna. Om jag så cyklar i T-shirt så svettas jag efter att ha cyklat upp för backen hem.

Jag har varit en hängiven skidåkare i 30 år och sedan jag köpte mitt första merinoställ för typ 15 år sen vägrar jag använda nåt annat. Blir du genomsvettig har du helt enkelt klätt dig för varmt. Eller så har du ett för tätt ytterlager, typ skaljacka. Dessutom slipper jag välja mellan att tvätta efter varje pass eller lukta rövsvett.

edit: Riktigt varma handskar gör att man klarar tunnare isolering på bålen.

Verkar väl tydligt i tråden att det varierar väldigt mycket mellan individer, och att många kanske behöver experimentera lite mer med hur man klär sig. Ligger ju mycket i att inte klä sig för varmt. Men speciellt vid cykling (på väg) tycker jag det är svårt att hitta en balans då fartvinden påverkar så mycket.

Jag har ett gäng olika syntet och ull-underställ i olika tjocklekar. Mitt tunnaste merinoställ tycker jag fungerar ganska likt syntetställen förutom att det luktar bättre och håller sämre. De lite tjockare ull-ställen håller värmen bättre när de blir fuktiga så de använder jag ofta som mellanlager när det behövs, t ex vid längdskidåkning i minusgrader. Undviker tätt yttersta lager vid medel- och högintensiv aktivitet.

Det finns så oerhört många faktorer som spelar in, och faktorerna förändras under färd: medvind/motvind, torrt/regn/snö, backar, hastighet etc. Det bästa på vintersäsongen är allt att ha reservkläder.
Genomsura kläder värmer illa och är obehagliga. Ta av dem!

Ädith: Det finns en faktor till, nämligen märkningen och ursprunget. Nu har vi i och för sig en usel vinter i år, men de flesta cykelplagg märkta "vinter" och så, har knappast svensk redi vinter i åtanke.

Senast ändrad:
Min erfarenhet är att ullunderställ fungerar ypperligt (för mig) under vinterhalvåret i Sverige. Använder det inte uteslutande men i hög grad. För mig handlar det väldigt mycket om att skaffa sig en stor erfarenhetsbank och anpassa klädsel efter väder och intensitet. Är lyckligt lottad som kan pendla 15 km landsväg enkel väg, 3 gånger i veckan, året runt. Det gör nog sitt.

Senaste passet var 1 timme sweetspot vid 1°C. Efter 10 minuter var jag fortfarande småkall. Efter 15 minuter plockade jag av vindvästen. Jag accepterar att jag måste frysa inledningsvis om jag vill vara rätt klädd efter 30 minuter. Vid passets slut var jag inte särskilt varm, skönt att komma in, ingen tendens till eftersvettning.

Även variationer av beklädnad kring huvud/hals, händer och fötter kan ha överraskande stor effekt.

Det är inte farligt att frysa men det kan vara farligt att bli nedkyld.
Det är inte farligt att svettas men det kan vara farligt att bli uttorkad. Vätskeförlust över tid begränsar prestationsförmågan.

Jag väljer ullunderställ alla gånger om jag är för kallt klädd.

Är man inte beredd att riskera att klä sig för kallt tror jag det blir svårt att lyckas klä sig optimalt varje gång. Är även av uppfattningen att vi kanske behöver frysa lite oftare/mer, vi har blivit för bekväma (min åsikt) och det finns en del lovande forskning i ämnet.

Om man plockar ur ett syntetunderställ och ett ullunderställ samtidigt ur tvättmaskinen kommer ett väl konstruerat syntetunderställ vara väldigt mycket torrare. Det är liksom dess syfte, att inte bära vatten. Kastar man sedan in plaggen i en plastpåse, istället för att hänga de på tork, kommer tillståndet bestå. Ull är inte bäst på att transportera mycket svett, särskilt inte om man begränsar ventilationen. Ull är bra på att isolera och hantera en mindre mängd svett.

Jag kritiserar ingen som har hittat ett system som fungerar för dem. Jag respekterar även att det säkerligen finns en stor individuell variation vad gäller metabolism. Syntetunderställ följt av lager 2 och/eller lager 3 fungerar utmärkt när man är optimalt klädd alternativt för varmt = svettning. Det är enklare och billigare men man får tvätta lite mer.

Testat det mesta och kommit fram till några saker. Merinoull kanske jag använder som andra lager men det passar bäst framför TVn.
Woolpower ullfrotte’ använder jag vid mindre aktiva aktiviteter som skidåkning med lift, varm och skönt som inte binder så mycket fukt mot kroppen. Vid topptur och andra högintensiva aktiviteter så har jag brynjes syntet nätunderställ närmast kroppen och nåt annat över, vad som helst nästan.
Har även ett billigt syntetunderställ från Stadium outlet som fungerar riktigt bra förutom lite sladdrig passform.
Bambunderställ värmer inte alls men är skönt, använder bara på sommaren under regnkläderna.

Här finns en test för den som är intresserad av skillnaden mellan Brynjes polycolon-mesh och klassikt vävt ull.

TL;DR
Polycolon-mesh är varmare och torrare än klassiskt vävt ull.

Senast ändrad:
Här finns en test för den som är intresserad av skillnaden mellan Brynjes polycolon-mesh och klassikt vävt ull.
Norska https://www.brynje.no/ tillverkar även nättröjor av
Polypropylen, ylle och bomull
De i polypro har varit populära bla ffa skidåkare och andra högintensiva vinteridrottare i 40 år eller mer
Brynje har även varit omtalade här många ggr tidigare, i åtminstone 20 år, sedan 2004
https://happyride.se/forum/threads/vattern-vad-hade-ni-for-kladsel.47384/#post-47388

Körde Aclima Supernet Meraklon under Craft Active Extreme och skaljacka under dagens lunchtur på skidor i makligt tempo och -9 grader. Kändes mycket bra. Aclima verkar dock ha tagit sina syntetmeshtröjor ur produktion, vilket är synd.

Även Castelli säljer nätundertröjor
03-4517027-001.jpg

Castelli - Mesh

Tillbaka
Topp