Vettiga däck för stigcykling just nu

setreus

Aktiv medlem
Jag söker däckskombo för Hellas just nu såphala rotmattor och stenar. Jag är inte särskilt modig eller teknisk, fokus på bra grepp i första hand och hyfsad vikt i andra hand.

Jag vill gärna handla lokalt så jag söker därför tips här https://www.tcmcykel.se/l/cykeldack/mtb-dack-2
Helst något av däcken som är nedsatt till 3-400 kr och 29x2,35 ca

Tack på förhand för hjälpen!

T9 är väl din favorit på hösten @Berk ? Kanske värt att kolla på ett Purgatory:

Skrev precis samma rekommendation i en annan tråd om däck som Zinkpasta startade. Jag, och min son, kör Butcher T9 fram på höst och vinter (och Ground Control T7 bak). Nya Purgatory verkar intressant.

Senast ändrad:
På min runda idag var jag oimponerad av mitt flera år gamla Der Baron red chili framdäck, inte så konstigt, men också av min nya addixsoft nobby nic bakdäck, bägge blev lite bättre när jag släppte ut så mycket luft att de blev som lera, men inte som jag minns mina Spec-däck på min hardtail, Butcher t9 fram och t7 bak, iof 2,6 o 2,8 och med sub 1,0 bar i normalt.
Tl:dr : Spec t9 så brett det går.

Butcher fram och Purgatory eller Ground control bak? Och hårdare gummiblandning bak?

Precis. Eliminator bak är också bra på hösten, det kör jag. Tycker att T7 bak är perfekta kompromissen mellan grepp, rull och slitage, som är förvånansvärt låg hos Specialized däck. Fram skulle jag har T8 (som inte finns). T9 är väldigt trevligt dämpad och greppig, men klistriga gummit slänger upp grus och rullar lite trögt. T7 fram är dock lite tråkig.

Tror ni på fullt allvar att det finns däck som har grepp på våta rötter?! 🤣

Klart det finns bättre och sämre däck för vått i skogen. Men såphala diagonalrötter, dom rår inga däck på...

Stor volym och lågt tryck bidrar till bättre flyt över eländet. 👍🏻
ehmm.. finns några däck som faktiskt rår på såphala rötter. Men dom är för feta för er dödliga :)

Tror ni på fullt allvar att det finns däck som har grepp på våta rötter?! 🤣

Klart det finns bättre och sämre däck för vått i skogen. Men såphala diagonalrötter, dom rår inga däck på...

Stor volym och lågt tryck bidrar till bättre flyt över eländet. 👍🏻
Precis åker man rakt på allt som ser snorhalt ut så är man rökt.

Jag har kört en massa olika däck och något som funkar fint för mig är däck med glest mönster och mjukt gummi. Just nu kör jag continental kryptotal vilket blivit lite av en favorit. Annars något det står maxxis och maxxgrip på är fint när det är halt ute. Tyvärr är de däcken sällan billiga eller håller speciellt länge. Men bra grepp har man!

Jag var väldigt nöjd med överalltgreppet på Maxxis Forekaster 2,35" för några år sedan. 700 gram Sedan kom en ny tyngre upplaga.

NN är väl alltid bra ?

Men inget av ovan däck känns speciellt XC-snabba.

Jag var väldigt nöjd med överalltgreppet på Maxxis Forekaster 2,35" för några år sedan. 700 gram Sedan kom en ny tyngre upplaga.

NN är väl alltid bra ?

Men inget av ovan däck känns speciellt XC-snabba.

XC-däck känns OT här, TS frågar om bra grepp.

Nya Forekaster har bättre grepp än gamla, men inte tillräckligt på host med Dual gummi. Och MaxxTerra verkar har problem kring nollan.

Kring NN finns delade åsikter. En sak som är klar är att man borde undvika Schwalbes SpeedGrip gummi i blöta att kalla förhållanden. Grepp på blöta häll är nästan noll.

Jag är sjukt nöjd med WTB Vigilante. Nu kör jag visserligen 2,8 fram, men de finns ner till 2,3. De är inte snabba, men greppet är fantastiskt. Inga problem med hala rötter, hällar eller isfläckar. Och då ska tilläggas att jag passar in på din beskrivning av dig själv, dvs inte särskilt teknisk eller modig.
Tyvärr hittar jag dem bara på Cykelkraft (och övriga sidor i samma bolag) när jag letar på svenska återförsäljare, så de faller lite på det.

Bästa kombon såhär års 😏
1000000465.jpg

Skriver under på Butcher 2,3 T9 och Ground control 2,35 i T7. Bra bra balans mellan grepp och rull. Jag kör soil searching-varianten som dessutom är riktigt snygga.

Låt er inte luras av bredden: Specialized 2,3 är typ bredare än Maxxis 2,4.

Maxxis Assegai i 2,5 Exo+ är också ett trevligt framdäck för höstcykling men kanske inte för XC-entusiasten. Jag har testat med nya Forekaster, Dissector eller DHRII bak. Forekaster var favoriten.

Rullar året runt på Conti MountainKing 2,3/2,4". De har aldrig svikit i termer av dåligt grepp men med senaste versionen av däcket (bak) tycker jag mig ha slirat mer på rötter. Jag kör SS med brant HA så betydelsen av grepp är betydelsefullt...

Skriver under på Butcher 2,3 T9 och Ground control 2,35 i T7. Bra bra balans mellan grepp och rull. Jag kör soil searching-varianten som dessutom är riktigt snygga.

Låt er inte luras av bredden: Specialized 2,3 är typ bredare än Maxxis 2,4.

Maxxis Assegai i 2,5 Exo+ är också ett trevligt framdäck för höstcykling men kanske inte för XC-entusiasten. Jag har testat med nya Forekaster, Dissector eller DHRII bak. Forekaster var favoriten.
Är Spec. 2.3 högre än Maxxis 2.4 också?

Jag söker däckskombo för Hellas just nu såphala rotmattor och stenar. Jag är inte särskilt modig eller teknisk, fokus på bra grepp i första hand och hyfsad vikt i andra hand.

Jag vill gärna handla lokalt så jag söker därför tips här https://www.tcmcykel.se/l/cykeldack/mtb-dack-2
Helst något av däcken som är nedsatt till 3-400 kr och 29x2,35 ca

Tack på förhand för hjälpen!
Om du har plats för 2.8 fram har jag ett Vigilante 2.8 liggande, fortfarande i bra skick. Finns i så fall för upphämtning i Hammarby Sjöstad. Använt en säsong, men används inte i år då jag bytt ut det mot Trailboss bak.

Jag köpte mig ett par Specialized Butcher t9 2.6 för att ha nu på hösten, eventuellt vintern också.
Tog en premiärtur på de idag. De verkade helt ok på stig. Men det bästa är att jag inte behövde ha nån gucka i. De håller tätt ändå. Det har jag aldrig varit med om tidigare. Började på ca 1.5bar fram och 1.7 bak. Jag väger 90kg. Men fick släppa ur lite ute i skogen.
Tycker inte slitytan/dobbarna blev särskilt runda på 30mm fälg heller. Mer kantiga än Assegai 2.5 iallafall 👍

Alla tubeless däck och fälgar kombinationer, både mtb och gravel, jag har provat håller tät utan gucka, förutom om det finns ett gammal hål som öppnar igen.

Jag och min son är fortfarande nöjd med Butcher T9 fram. Men idag irriterade grus som slängdes upp mot diagonalröret mig som vanligt.

Alla tubeless däck och fälgar kombinationer, både mtb och gravel, jag har provat håller tät utan gucka, förutom om det finns ett gammal hål som öppnar igen.

Jag och min son är fortfarande nöjd med Butcher T9 fram. Men idag irriterade grus som slängdes upp mot diagonalröret mig som vanligt.
Jag det märktes när man rullade lite på sandad väg. De skickade nog upp mer grus än vanligt.
Jag har nog kunnat köra tidigare däck utan gucka också. Om man pumpat innan tur. Men de här har nog stått 1 vecka utan att förlora en gnutta luft. Det har jag aldrig varit med om tidigare.

Någon här som testat Purgatory T9? Jag har dom både fram och bak. Bra grepp och sköna i skogen nu när det är halt blött och skitigt men rullmotståndet är.... enormt. Det är lite av en chock faktiskt i jämförelse med det jag testat förr. Ralph och Ray nu senast innan. Nobby Nic hade jag för några år sedan men inga däcken jag testat förr har rullat i närheten så trögt. Är det helt enkelt priset man får betala för grepp och komfort i skogen?

Någon här som testat Purgatory T9? Jag har dom både fram och bak. Bra grepp och sköna i skogen nu när det är halt blött och skitigt men rullmotståndet är.... enormt. Det är lite av en chock faktiskt i jämförelse med det jag testat förr. Ralph och Ray nu senast innan. Nobby Nic hade jag för några år sedan men inga däcken jag testat förr har rullat i närheten så trögt. Är det helt enkelt priset man får betala för grepp och komfort i skogen?

Ja.

Jag har nästan bestämt mig for att köra Purgatory T9 fram. På stig skulle jag aldrig köra T9 bak. T7 är perfekt till bak. Jag funderar på Ground Control T7 bak. Det är ett trevligt däck som rullar bra, men kanske lite underdäckad till hösten. Eliminator T7 är annars självklara valet.

Ja.

Jag har nästan bestämt mig for att köra Purgatory T9 fram. På stig skulle jag aldrig köra T9 bak. T7 är perfekt till bak. Jag funderar på Ground Control T7 bak. Det är ett trevligt däck som rullar bra, men kanske lite underdäckad till hösten. Eliminator T7 är annars självklara valet.
Tänker du Purgatory fram istället för Butcher?

Tänker du Purgatory fram istället för Butcher?

På vintern har jag nu Butcher T7 på en cykel och Butcher T9 på andra. Är nöjd med mönstret men jag skulle egentligen ville har T8 gummi. På sommaren har jag Dissector MaxxTerra fram på både. Jag tror att Purgatory T9 kan vara bra för att större dobbar känns lite mindre mjuka än mindre eller siped dobbar.

På vintern har jag nu Butcher T7 på en cykel och Butcher T9 på andra. Är nöjd med mönstret men jag skulle egentligen ville har T8 gummi. På sommaren har jag Dissector MaxxTerra fram på både. Jag tror att Purgatory T9 kan vara bra för att större dobbar känns lite mindre mjuka än mindre eller siped dobbar.
Ok då är jag med. Jag har ju varit inne på att följa dina råd om Butcher/GC på sonens cykel men började fundera på om Butcher var för köttigt och att Purgatory vore lämpligare fram för honom….?

Ok då är jag med. Jag har ju varit inne på att följa dina råd om Butcher/GC på sonens cykel men började fundera på om Butcher var för köttigt och att Purgatory vore lämpligare fram för honom….?

Ja har (ännu) inte provat Purgatory. Dessutom finns nyaste Purgatory bara i 29x2,4", inte i 27,5". Butcher är köttigt, om inte extremt, men det är valet du måste ta ;)

Haha sant, jag gillar ju köttigt egentligen, är mer sonens ork jag tänker på... Kollade nu och verkar som att det finns i 27.5 (men "bara" i T7) https://www.tcmcykel.se/p/cykeldack/mtb-dack-2/specialized-purgatory-grid-trail-mtb-dack-t7-275-x-24.

Ah, jag tittade inte på T7. Det ser ut som ett vettigt däck. Specad vikt är inte mindre än på Butcher, men vikt i test är nära specs, som inte har varit så förut. Tyvärr finns både inte med Grid stomme, som skulle räcka till barn.

Tillbaka
Topp