Isaberg Bike Park å Hjälmar ?

nordtrek

Aktiv medlem
Hallå Hallå Forumet !

Ja jag satt å sökte av södra Sverige via Bing för å se vars det finns nå mtb banor för oss som int är Experter än ..

Har någon vart å provat på isaberg ? Morsan min bor i närheten å får väl masa bakdelen ditåt å hälsa på oftare nu under 2025 å kanske sku kunna kombinera det hela?

Varför jag frågar är om vad bör en ha för sort hjälm å fara efter deras leder ? Jag har int ett hum om hur det ser ut jag var där några gånger på 1990talet som skidåkare på klass utflykt kommer jag ihåg Totalt Livsfarlig på snön med två plankor .. nu nära 30år senare så är det väl dags å knabba in där på området igen .

Fråga är om en är lika Livsfarlig på en Mtb hah .

Sitter å bligar på utbudena utav olika hjälmar å kommer underfund med att en enklare Mips mtb hjälm torde fungera de första åren innan jag kliver upp på svarta NackbrytarLeder med en Light "Crosshjälm" på knoppen .

Nu får jag nämna att jag kommer börja med en äldre Scott cykel på 28" ram å knöla mig frammåt när jag väl är färdig med Allt som skall bytas ut å bli funktionsdugligt igen .

Är i ganska god vigör redan vart en tjockis i ungdomen så lagt bort nära 2*25kg blomjordsäckar , är van å knalla i skogarna med röjsågar mer än å lyfta formade vikter på gym så Cykelträning ligger bättre i min värld som karpmetare&konstnär .

Så vad tror folket här ? Ska det behövas en frigolit hjälm för 2000kr eller duger en för 500-1000kr ?

Finns ganska gott utbud på nätet men de går int he måst testas misstänker jag å här på Ostkusten har jag då int kikat vars de ens håller något lager i fysisk butik .

Tacksam för input å gärna ifrån de som kan med å vara Ärliga .
Hälsningar Paul

Bilagor

• Screenshot_20250102-064712.png
    Screenshot_20250102-064712.png
    112.5 KB · Besök: 98
  • Screenshot_20250102-064609.png
    Screenshot_20250102-064609.png
    109.7 KB · Besök: 38
  • 27-0701_xl_2 Biltema Mips mtb hjälm.jpg
    27-0701_xl_2 Biltema Mips mtb hjälm.jpg
    37.8 KB · Besök: 43
  • Troy lee design mtb hjälm .jpeg
    Troy lee design mtb hjälm .jpeg
    64.8 KB · Besök: 43
  • Fox Speedframe Pro mtb .jpeg
    Fox Speedframe Pro mtb .jpeg
    34.3 KB · Besök: 58
  • Oakley drt3 mtb hjälm.jpeg
    Oakley drt3 mtb hjälm.jpeg
    28.9 KB · Besök: 45
Den hjälm som sitter bäst är den du ska ha. Prova i butik!

Om du bara tänkt åka utför så tycker jag full face är att föredra. Du kommer tacka mig den dagen då du sätter ansiktet i en sten. Med det sagt är det många som kör vanlig öppen hjälm oxå.

Fullface-hjälm är ju bra att ha om man är nybörjare och särskilt när man cyklar på en hoj som inte är avsedd för downhill. Ramlar man så tar ju ansiktet smällen som kommer efter att handflatorna skrapar i gruset. Vurpor när man panikbromsar framför ett hinder som ser läbbigt ut och sen går över styret är inte ovanliga. Man kan ju hyra på plats ofta om man inte är 100 på att utförsåka är det man vill hålla på med.

Jag var där i våras med min pojk , riktigt roligt och fint ställe för oss som inte är proffs 😅

Jag cyklar annars bara klassisk cross country blandat , men då är man van att ta det lugnt o långsamt på partier och inte full fart nedför

Vi cykla mestadels pelikanen slingan , den slingan är riktigt snäll men ändå flowig och spännande

Sen har dom en stor pumptrack bana
Och en massa annat

Är man nybörjare så är fullface extra viktigt

men det viktigaste är inte skydden

Utan att man tar det extra försiktigt och lugnt

Hallå Hallå Forumet !

Ja jag satt å sökte av södra Sverige via Bing för å se vars det finns nå mtb banor för oss som int är Experter än ..

Har någon vart å provat på isaberg ? Morsan min bor i närheten å får väl masa bakdelen ditåt å hälsa på oftare nu under 2025 å kanske sku kunna kombinera det hela?

Varför jag frågar är om vad bör en ha för sort hjälm å fara efter deras leder ? Jag har int ett hum om hur det ser ut jag var där några gånger på 1990talet som skidåkare på klass utflykt kommer jag ihåg Totalt Livsfarlig på snön med två plankor .. nu nära 30år senare så är det väl dags å knabba in där på området igen .

Fråga är om en är lika Livsfarlig på en Mtb hah .

Sitter å bligar på utbudena utav olika hjälmar å kommer underfund med att en enklare Mips mtb hjälm torde fungera de första åren innan jag kliver upp på svarta NackbrytarLeder med en Light "Crosshjälm" på knoppen .

Nu får jag nämna att jag kommer börja med en äldre Scott cykel på 28" ram å knöla mig frammåt när jag väl är färdig med Allt som skall bytas ut å bli funktionsdugligt igen .

Är i ganska god vigör redan vart en tjockis i ungdomen så lagt bort nära 2*25kg blomjordsäckar , är van å knalla i skogarna med röjsågar mer än å lyfta formade vikter på gym så Cykelträning ligger bättre i min värld som karpmetare&konstnär .

Så vad tror folket här ? Ska det behövas en frigolit hjälm för 2000kr eller duger en för 500-1000kr ?

Finns ganska gott utbud på nätet men de går int he måst testas misstänker jag å här på Ostkusten har jag då int kikat vars de ens håller något lager i fysisk butik .

Tacksam för input å gärna ifrån de som kan med å vara Ärliga .
Hälsningar Paul
En fox drop frame låter perfekt för dig, det är en bekväm 3/4 mtb hjälm, känns som en vanlig hjälm men skyddar lika mycket som en full face, fast utan saken framför munnen, priset är dock inte så roligt

En fox drop frame låter perfekt för dig, det är en bekväm 3/4 mtb hjälm, känns som en vanlig hjälm men skyddar lika mycket som en full face, fast utan saken framför munnen, priset är dock inte så roligt
Lite svårt att dra slutsatsen att en svindyr hjälm som inte är fullface är det som rekommenderas till en nybörjare i DH-spåren som verkar ha en begränsad budget. Förklara gärna hur du tänkte.

Hallå Hallå Forumet !

Varför jag frågar är om vad bör en ha för sort hjälm å fara efter deras leder ?

Fullface låter som overkill, även om de naturligtvis skyddar bäst. Dessutom går det knappast köpa fullface utan att prova dem, medan vanliga mtb hjälmar med mips har större ställbarhet. Rekomenderar ändå att prova dig fram, för en hjälm som inte passar bra på knoppen är en pina, och skyddar sämre. De som var på bilderna i bilagan verkar enl min mening vara relevanta. Isaberg har flera olika leder med olika nivå där merparten är ganska enkla, sedan finns där hårigare leder men man måste inte börja med dem.

Jag har för mig att det finns en del FF-hjälmar på bike-discount för vettigt pris. Även om man helst vill prova innan, såklart.

Jag har en Bell Super 3R MIPS, den har borttagbart "faceskydd". Om den är tillräckligt bra får någon annan tycka till om. Men med den får du så att säga två i en.

Jag har för mig att det finns en del FF-hjälmar på bike-discount för vettigt pris. Även om man helst vill prova innan, såklart.
Jå jag har Ldrif haft på mig nån cykelhjälm skoter hjälmar å liknande har man haft efter lederna , ja det går väl å se på sidan där du nämner å sen se om de finns å testa nånstans i närheten .

Jå he känns som att det måste testas att ha för liten/trång utrustning är inte optimalt .
Tack

Man kan väl hyra hjälm och skydd på Isaberg? Onödigt att köpa på sig DH-grejer om man cyklar plattstig hemma.
Jå Jovisst går det men om man är skolad i Allt äckligt som folk går runt med så vill jag knappt ens ta i dörrhandtag längre .

Sen att behöva vara beroende utav någon annan njaa då investerar jag hellre i någe eget . Tack för tipse

Fullface låter som overkill, även om de naturligtvis skyddar bäst. Dessutom går det knappast köpa fullface utan att prova dem, medan vanliga mtb hjälmar med mips har större ställbarhet. Rekomenderar ändå att prova dig fram, för en hjälm som inte passar bra på knoppen är en pina, och skyddar sämre. De som var på bilderna i bilagan verkar enl min mening vara relevanta. Isaberg har flera olika leder med olika nivå där merparten är ganska enkla, sedan finns där hårigare leder men man måste inte börja med dem.
Hallå
Ja det tyckte jag å jag hoppas att de har längre leder som int är som skidbackarna he var lite därför jag skapa tråden här för å se om nån vart där men om det bara är Megadownhillnackbrytarbackar utan leder njaa då är det int så intressant .

Jag bor några mil bort å har int vart förbi å kika ens i backarna där , jå jag får kika hur det ser ut först jag kommer int ge mig ut i det grövsta än int i början hah jag arbetar faktiskt med kroppen å behöver mina funktioner intakta än vad fler behöver förstår jag .

Tack för infon

Hallå
Ja jag ha int testat någe hjälmar än , märklig hur en hjälm utan ansiktsskydd kan skydda ansiktet hah

Ja det är alltid en fråga om priset , vissa ser konstigt ut på mig när jag inhandlar nya karpspön vartannat år som jag bara använder till bottenmete efter karp sutare å gädda när det finns en variation utav billiga spön .

Det är mest ändamålet jag är ute efter å om det var nå.mycket folk som vart där kring Isaberg å cyklat ?
Å mer en fråga om vad som behövs där .

Jag har skickat till Isaberg kundtjänst men de har semester så jag förväntar mig inget svar på en stund .

Tack för infon

Min son fick en Bluegrass vid hyrning av endurocykel. Verkar som en "premium" hjälm och sitter riktigt bra, åtminstone på sonens huvudet. Var överraskad över hur billig den är och fick bra reviews, så köpte en till sonen. Just nu otroliga 63 euro hos BD!

håll utkik på blocket och Marketplace , mätt ditt huvud med måttband för veta storleken på ditt huvud , finns guide på YouTube

Du kan säkert hitta en hjälm begagnat för 500 kr som kostar 2000 kr nu minst
Hallå
Ja tanken är god å snäll mot miljön å köpa beggat men jag blir då bara blåst numer på diverse auktion å köp sälj sidor så jag har lagt ner allt detdär , men jag förstår hur du tänker men he blir nog två hjälmar en lättare å tyngre för dedär downhill backarna eeeh ungefär som " du kör störtlopp va ? Det går alla på skidor!" Njaa jag gillar livet haha .

Tack för infon

Skoj att du vart där med Grabben din , å då lämpar det sig att fråga är det bara svarta banor där eller vad ? Alltså avsett för karrirärsdrivna cyklare ? .

Jag var där i våras med min pojk , riktigt roligt och fint ställe för oss som inte är proffs 😅

Jag cyklar annars bara klassisk cross country blandat , men då är man van att ta det lugnt o långsamt på partier och inte full fart nedför

Vi cykla mestadels pelikanen slingan , den slingan är riktigt snäll men ändå flowig och spännande

Sen har dom en stor pumptrack bana
Och en massa annat

Är man nybörjare så är fullface extra viktigt

men det viktigaste är inte skydden

Utan att man tar det extra försiktigt och lugnt
Ja just ja tack för infon jag skall kika å se vad som finns å köpa in annars får det bli två hjälmar en för lättare trampande utan svarta störtloppsbackar å en tyngre hjälm , det var int det estetiska som jag frågar om det är mer en värmefråga å rent irriterande att ha någe runt munnen å kinderna .

Ja det känns som att det går å jäkta å lära sig fel å då uppstår garanterat skador på långsikt även om en kanske bara blir 20 år till så känns det skevt å bli sittandes i nån stol pga skador som hade gått att förhindra .

Jag åker snowboard å kör snöskoter å härjar så jag är int mega orolig ah .

Tack för infon å tankarna

Fullface-hjälm är ju bra att ha om man är nybörjare och särskilt när man cyklar på en hoj som inte är avsedd för downhill. Ramlar man så tar ju ansiktet smällen som kommer efter att handflatorna skrapar i gruset. Vurpor när man panikbromsar framför ett hinder som ser läbbigt ut och sen går över styret är inte ovanliga. Man kan ju hyra på plats ofta om man inte är 100 på att utförsåka är det man vill hålla på med.
Ja nä dehär är en vanlig Scott aspekt mtb så ingen direkt lyx utan en trampbar framgaffel dämpad cykel på 28"ram å 29" fälgar , jag har verkligen int tänkt knalla in på downhill arenorna .
Jag har int ens vart å kikat/rekat av hur det ser ut där sommartid så dehär var mest en fråga vad som behövs där borti .
Tack för info

Den hjälm som sitter bäst är den du ska ha. Prova i butik!

Om du bara tänkt åka utför så tycker jag full face är att föredra. Du kommer tacka mig den dagen då du sätter ansiktet i en sten. Med det sagt är det många som kör vanlig öppen hjälm oxå.
Hallå. Jå det har jag redan tänkt he måst sitta ok .

Jå visst är det så , nu frågade jag mer om hur det är där skidbackarna är utförs det vet jag där har jag plågat mig på skidor i lille åldern men cykelbanorna är väl int i skidbackarna det hade vart för torftigt ?

Jå jag jå jag håll med dig där även om jag har bra försäkringar så är det ett djäkla meck å gorma med munnen .

Tack för infon

Det är mest ändamålet jag är ute efter å om det var nå.mycket folk som vart där kring Isaberg å cyklat ?
Å mer en fråga om vad som behövs där .
Finns en lång tråd om Isaberg som du hittar här om du använder sökfunktionen.

Om ni hyr hjälm och skydd på plats kan ni ju anteckna storlek och sedan köpa dessa billigt online om ni får blodad tand. Vad jag minns är hyrutrustningen på Isaberg bra utan att för den delen vara några riktigt dyrgripar.

Hallå. Jå det har jag redan tänkt he måst sitta ok .

Jå visst är det så , nu frågade jag mer om hur det är där skidbackarna är utförs det vet jag där har jag plågat mig på skidor i lille åldern men cykelbanorna är väl int i skidbackarna det hade vart för torftigt ?

Jå jag jå jag håll med dig där även om jag har bra försäkringar så är det ett djäkla meck å gorma med munnen .

Tack för infon
Cyklingen sker främst i skogspartierna mellan skidbackarna. Här och där korsas en skidbacke.

Ja nä dehär är en vanlig Scott aspekt mtb så ingen direkt lyx utan en trampbar framgaffel dämpad cykel på 28"ram å 29" fälgar , jag har verkligen int tänkt knalla in på downhill arenorna .
Jag har int ens vart å kikat/rekat av hur det ser ut där sommartid så dehär var mest en fråga vad som behövs där borti .
Tack för info
Funkar fint med en Aspect på de flesta lederna. Isaberg är ganska familjeorienterat även om som jag tidigare skrev, det finns några svåra banor också. God tur!

Funkar fint med en Aspect på de flesta lederna. Isaberg är ganska familjeorienterat även om som jag tidigare skrev, det finns några svåra banor också. God tur!
Tackar ja det ska bli kul å häva ur sig om än långsamt i början .

Ja jag fann på lite på tuben som visade en del håresande ytor .

Finns tydligen fler banor i Sverige å häva sig efter efter att ha sett på happyrides yt konto å sökanden .

Tack för tipsen

Tillbaka
Topp