Shimano 105 di2 växelreglage + vinterhandskar

Eken08

Aktiv medlem
Genom praktisk erfarenhet av Dura-Ace di2-reglage sommartid och en blick på dito 105-reglage framstår det för mig omöjligt att kunna hantera de sistnämndas växelreglage med tjocka lobster-vantar på vintern. Trots att jag förstått det som att 105-reglagen medvetet är större än Ultegra/Dura-Ace just för att de mer ofta sitter på cykel som används året runt.

Därför tacksam att höra praktiska erfarenheter!

Konstigt? Jag har micklat med 105 Di2 reglagen utan några som helst problem nu för tredje vintern med lobster och dessutom under denna vinter med påsvantar (Gamla skidåkar skalvantar i nåt Gore Tex mtrl med tunna fingervantar under). Sån jätteskillnad kan det fasen inte vara.

Kör full-syncro och ställ om så att båda knapparna på vänster reglage växlar ner och båda på höger växlar upp. Då är det ingen risk för felväxlingar.

Edit: vill tillägga att jag inte noterat någon direkt storleksskillnad mellan mina Ultegra och 105-reglage. Är det inte bara knapparna på hoodsen som skiljer?

Kör full-syncro och ställ om så att båda knapparna på vänster reglage växlar ner och båda på höger växlar upp. Då är det ingen risk för felväxlingar.

Edit: vill tillägga att jag inte noterat någon direkt storleksskillnad mellan mina Ultegra och 105-reglage. Är det inte bara knapparna på hoodsen som skiljer?
Det var min nödlösning men glädjande nog visade det sig att knapparna gick att skilja åt även med mina tjockaste vinterhandskar.

Hur tjocka är de handskarna (på insidan)? Fick två par Craft lobsters nyligen och blev förvånad över hur smidigt lätt det var att känna di2 knapparna på GRX-handtagen, särskilt jämfört med att ha tjocka handskar. Däremot var de XXL-lobsters som Craftarna ersatt inget vidare för den taktila känslan

Hur tjocka är de handskarna (på insidan)? Fick två par Craft lobsters nyligen och blev förvånad över hur smidigt lätt det var att känna di2 knapparna på GRX-handtagen, särskilt jämfört med att ha tjocka handskar. Däremot var de XXL-lobsters som Craftarna ersatt inget vidare för den taktila känslan
Det är rejäla tumvantar med elslingor, skulle m.a.o. säga att de är tjocka.

Ett knep med lobsters, som kan låta märkligt, är att jag kan också lätt växla med pekfingrets böjda led när i bocken. Gäller som sagt 105-reglage, har ej erfarenhet av GRX.

Tjena!

Di2 är perfekt på vintern, så slipper man vajrar som fryser ihop.
Förra pendlaren hade ett hål i ramen framför bakhjulet där växelvajern löpte, perfekt för vatten att komma in. Design från land där vinterpendling och sopsaltade cykelbanor lyser med sin frånvaro.

Senast ändrad:
Nu bor jag lyckligtvis i en landsända där sopsaltning och smältslask lyser med sin frånvaro men Di2 (GRX, Ultegra och Durace ) har funkat utmärkt att pendla och träna på såväl sommar som ”vinter” - särskilt bra när fingrarna är mer lika glasspinnar än varmkorvar.

Tillbaka
Topp