[OT] Harry-år-tråden

AxelSthlm

Aktiv medlem
[OT] Harry-år-tråden
"Vad är då Harry-År? Jo, om du paddlar minst en gång varje månad under ett kalenderår så har du utfört ett Harry-År. Begreppet är myntat av Dag Bränfeldt 2014 och sedan dess har han oavbrutet paddlat varje månad."

Den här företeelsen har diskuterats i Kajaktråden, motionspaddling. Detta då ämnet kommit på tal i det sista på olika håll på nätet, sannolikt för att 2024 nyligen avslutats. Trots att det har pågått sedan 2014 tror jag att det är fler än jag som inte snappat upp aktiviteten och eftersom vi nu går in i ett nytt år ger det oss en chans att haka på för 2025.

Det handlar primärt om paddling men jag är inte främmande för andra discipliner. Det får dock inte vara för enkelt varför cykling och löpning inte kvalificeras. Det behöver finnas ett element av utmaning, för oss kanotister eller roddare utgör isen en begränsning och kan göra det lite marigt den kalla årstiden.

Har ni förslag är ni välkomna att skriva in det. Det blir ju dock krångligt att lyfta in andra discipliner efter Januari månads slut, värt att tänka på.

Själva formen för inlägg tänker jag att vi styr till ett (1) inlägg per utförd aktivitet, datum och bild(er) och deltagare. Har man således vart ute tre ggr i Januari lägger man bara upp en ggn, så inte tråden svämmar över, det finns ju redan andra trådar där "mängd-turer" kan postas. Eftersom året redan har börjat och jag vet ett par stycken som redan vart ute får man självklart posta retroaktivt, fast försök hålla det till samma månad.

Övriga förslag och idéer är välkomna löpande.

Så kör igång Harry året 2025!

Discipliner (Listan fylls på efterhand)
-Kajak, oavsett form, läs surfski, havs-, motionslåda, delbar, uppblåsbar etc
-Roddbåtar av motionskaraktär
-SUP, foil

Senast ändrad:
[OT] Harry-år-tråden
100k i terräng en gång i månaden är ingen dålig utmaning på cykel.
Ett år cyklade jag Mälaren runt december-mars solo med nattsvart 1 gång i månaden.
Varför inte en BRM200 t.ex?

[OT] Harry-år-tråden
100k i terräng en gång i månaden är ingen dålig utmaning på cykel.
Ett år cyklade jag Mälaren runt december-mars solo med nattsvart 1 gång i månaden.
Varför inte en BRM200 t.ex?
Jag säger inte att det är fel, jag vill att alla skall få lämna förslag, men det är ju ett cykelforum som bekant, till trots för OT trådar som denna, känns som detta redan finns i andra trådar. Men igen, om fler uttrycker denna önskan....
Det måste ju isåfall bli ett konsensus kring distans och utförande.

[OT] Harry-år-tråden
Skoj med en tråd om Harryår! Jag missade utan att inse det mitt Harryår i kajak 2022 med mindre än en vecka, eftersom min första paddling för året var 6 februari, hade en busy månad innan - men hade hunnit om jag hade tänkt på det! 2023 och 2024 blev genomförda Harryår, men inte helt lätt förra årets start att komma ut på vattnet - is till och med över många av fjärdarna, väldigt klurigt år att börja!

Jag gjorde faktiskt en video nyligen med mitt Harryår 2024, som kan ses här på Youtubekanalen Air On The Water om man är road.

Bra trådämne @AxelSthlm 😎

[OT] Harry-år-tråden
Januari unlocked ✅.
Blev en lunchtur idag innan regnet kom. Sydliga vindar så lä längs med södra kanten i Mälaren. Lite is i vikarna och drivande isflak. Fortfarande öppet vid klubben så bra att passa på.
Varmt!
IMG_5714.jpeg

Bilagor

• IMG_5713.jpeg
    IMG_5713.jpeg
    1.2 MB · Besök: 83
  • IMG_5708.jpeg
    IMG_5708.jpeg
    650.1 KB · Besök: 86
[OT] Harry-år-tråden
Så här i kyliga januaritider kan det vara frestande ibland att drömma sig bakåt till varmare tider från förra årets Harryår (åtminstone när man har vinterflunsa). Här var en riktigt varm sen majdag med som mest 28 grader i luften! Det blev paddling från Skokloster till Uppsala på Fyrisån, med fin solnedgångspaddling och personbästa i antal siktade bävrar...

Bilagor

• 20240525_154126.jpg
    20240525_154126.jpg
    408.8 KB · Besök: 87
[OT] Harry-år-tråden

Jag kan se den där fyren om jag reser mig upp ur soffan i praktiken, det är inte riktigt så långt ut som man kan tro. Men magiskt fint!

Lastade du ur vid NSS? Och höll på att lasta bilen i skymningen ungefär? Då gick jag förbi dig med hunden på väg hem från en lång promenad :-)

Och ska det bli något harryår för mig så är det dags att få tummen ur inser jag.

[OT] Harry-år-tråden
Jag kan se den där fyren om jag reser mig upp ur soffan i praktiken, det är inte riktigt så långt ut som man kan tro. Men magiskt fint!

Lastade du ur vid NSS? Och höll på att lasta bilen i skymningen ungefär? Då gick jag förbi dig med hunden på väg hem från en lång promenad :-)

Och ska det bli något harryår för mig så är det dags att få tummen ur inser jag.
Indeed, kör Jomper. Sen Jan, tidig feb och sen mars så är du hemma!

[OT] Harry-år-tråden
Min torrdräkt har legat på reparation alldeles för länge men jag får paddla runt ön hemma i värsta fall, det kan jag med att göra även lättklädd :-)

[OT] Harry-år-tråden
Fyren utanför kallbadhuset? Bland surfskipaddlare i stockholm är NSS den populäraste utgångspunkten för vågpaddling. Närmast och kanske bästa paddlingen och utmaningen.

[OT] Harry-år-tråden

Jag var med familjen på Nynäshavsbadet på utflykt. Hade bilen nere vid badhuset.

Men vad är NSS? Tidpunkten stämmer iaf 😊

[OT] Harry-år-tråden
NSS är båtklubben på andra sidan, väster om Havsbadet :-)

Får nöja mig med att konstatera att vi antagligen var i omedelbar närhet. Det finns kajaker och att låna här till nästa gång! Tiderace Xcite, Tiderace Xplore S, P&H Delphin. Kajakuthyrningen (där Tiderace:arna är köpta) är tyvärr stängd sen länge, hotellet ville hellre ha ett gym och kastade ut dem. Är fortfarande bitter för det.

[OT] Harry-år-tråden
Var precis nere på Spk för att denna soliga och vindstilla dagen ta mig ut. Men det ligger is, kust till kust. Tunn förvisso men alldeles för mycket. Tur man rev av Feb förra helgen. Ska visst bli kallare nästa vecka därtill.

Det bidde inte, lite snopet.

Redigering: var nere igen med prytlar. Nu är vattnet öppet….. vilken bummer…..
Nåja. Blåser det på ett par dagar lär det öppna upp igen.

Senast ändrad:
[OT] Harry-år-tråden
Mars är, förutom Jan och Feb den enda utmaningen. Resten är ren och skär lusta.

Jag tror dock isen släpper på Mälaren. Var tunn igår.

Jo. Likt du kan jag ta lådan på bilen och åka till öppet vatten. Men KukBalle-Axel orkar inte det. Helst.

[OT] Harry-år-tråden
Jahapp..... April avklarat i denna tråden. Kommer bli fler rundor, trust me.... Idag/kväll stiltje.....10 min efter jag kom tbx var det pitch dark, bara tur.....

Kvällens mest sjuka grej. Just innan solen går ner paddlar jag ikapp 3 tjejer i bikini på en SUP, de ligger mitt ute på en fjärd, visserligen utanför "fin Bromma" Ålsten. En av dem har redan trillat i och kravlat sig upp igen. Fryser som F*n

What the hell are you doing? frågar jag ( eftersom de talar engelska)
"We are from Iceland, you can go about your buissnes" säjer de….

No, go to shore now, I´ll follow you! Säger jag och följer dem in till strand.......barn och föräldrar. Vad faen tänker de?

Bilagor

• 20250402_1.webp
    20250402_1.webp
    26.8 KB · Besök: 65
  • 20250402_2.webp
    20250402_2.webp
    43.1 KB · Besök: 56
  • 20250402_3.webp
    20250402_3.webp
    53.6 KB · Besök: 72
Senast ändrad:
Tillbaka