här en nördig uppdatering för de som kan vara intresserade av kraftigare 18 aka 20 volt batteripackar. kompletterat mitt vetande med en del slösurfande.
med industristandarden batteripackar 2x5 18650-celler kan man mata på lite varierande, men give or take 700 watt utan att packen stänger på grund av intern värme förrän det gått några minuter, typ tre. arbetstemperaturer på 70-80 grader är ett tema vid dessa belastningar. batteripackarna med högst kapacitet typ 6Ah tål hård belasting sämre än ett glesare packat batteri på 4Ah.
för att minska dessa problem har det kommit 36 aka 40 volt-system, som halverar strömstyrkan vid samma watt. men med dessa är det dels så att det är ett separat system vilket bromsar efterfrågan från de stora delar av planetens hantverkare och hemmapulare som investerat hårt i 18-voltsystemen, dels att det krävs minimum tio li ion-celler för att uppnå nödvändig spänning. ajöss smidiga, lätta och billiga fem-cellsbatterier, av goda skäl favoriter för skruvdragare och borrmaskiner. räcker där utan vidare för ett antal timmars bruk, och harmonierar på ett bra sätt med att en skruvdragare inklusive batteri bör väga tydligt under 2kg. så nackdelar finns för ett viktigt och centralt användningsområde med 40 volt. och gäller det bara skruva och borra föredrar många 10,8 aka 12.
så vad kan göras med 18-voltsbatterierna för att vid önskemål möjliggöra högre effekt utan värmeproblem?
större batterier medför mindre belastning, och vissa tillverkare har erbjudit packar med 3x5 celler. makita som jag själv använder kör sedan länge på de kraftigare maskinerna med dubbla 18 volts parallellkopplade packar alltså fortfarande 18 volt. men dels halveras på så sätt värmeproblemet, dels fördubblas kapaciteten. och batterierna kan likväl användas som singel på mindre krävande apparater. ett välfungerande system som sålt massor.
på senare år har det hos vissa tillverkare kommit batterier baserade på större 21700-celler, samma celler som tagit över på elbilar. dessa batteripackar saluförs dels i singelutförande 1x5 celler typiskt 4Ah, dels 2x5 på typiskt 8Ah. den senare ändå en klump kring ett kilo, knappast lämplig för skruvdragare, men med fördelar för att orka med t ex sågar och vinkelslipar. deras max en bit förbi 1000 watt.
sen det senaste. tabless-celler. standard på tesla sedan några år men börjar nu på allvar leta sig ut i verktygsmarknaden.
det handlar om att man hämtar ut strömmen på massor av ställen på varje sida om de facto toalettrullen som är packad inuti batteriecellen, inte bara ett ställe via en ensam metall-tab.. följden blir väsentligt mindre värmeutveckling. dessa packar uppges i 2x5cells-utförande klara 1600-1800 watt. räcker och blir över för flertalet mobila användningsområden. att betona är att kapaciteten är oförändrad, det är tåligheten mot värmeslag vid tyngre arbeten som förbättras. man hävdar att batterierna därigenom också får bättre livslängd.
man kan anta att intresset för 36/40 volt kommer att dämpas.
köpte själv nyligen på mig ett par 18 volt tabless-satser från metabo, kommer att köras via adapter på mina 2x18 makita gräsklippare, en överstark trimmer och en likaså hysterisk lövblås. med flera, vi får se var de trivs. men det krävs en egenmoddad adapter som sidoförskjuter metabo-packarna för att dessa bredare batterier skall få plats bredvid varandra. detta trängselproblem gör att jag inte förmodar att makita själva i brådrasket kommer ut med något liknande.
16Ah och teoretisk möjlighet klara 3600 watt. borde räcka till. maskinerna som skall matas är kring 1000 watt.
.