Stigstatus i Stockholms Län? Uppdatera Här!

Täby, Ensta, skavlöten, Danderyd, sviiiinkallt kl 9, bra snö, plusgrader kl12 och klibbig snö.
IMG_9976.jpeg

Blandunderlag i Hellas igår. Torrt och hårt på sina ställen, små insjöar och vattendrag på andra ställen.
Dåligt fäste på pedalerna ibland.
Något tyngre cykel med tanke på all is på fälgen.
Säsongspremiär för glöggfika i skogen, och självklart AB på Sjöstaden Marina.

1733297940583.png

1733297999498.png

1733297901040.png

1733298061674.png

1733298081598.png

Isigt i skogarna men betydligt bättre grepp i däcken än med skor. Hade inga större problem med halka.

Där jag var, Fiskartorpet, var det äntligen noll grepp oavsett vad man använde, förutom dubb, eller helt ok grepp:

2024-12-08-18-35-34-722.jpg

2024-12-08-14-35-37-706.jpg

Sonen klagade på att han inte klarade lite trixiga klättringen, men då körde han dirten med tung växel och Billy Bonkers bak som har nästan noll grepp. Det går när det är torrt men inte med hala rötter.

2024-12-08-18-37-53-017.jpg

Senast ändrad:
Igår var det torr hård frusen mark som hade bra grepp. Men eventuella låga punkter (med vattenpölar) samt allmänna skogsvägar var som skridskobanor.

Idag töar det, vi får väl se hur det förändrar greppförhållanden.

Av någon anledning har jag bytt till gruscykel de senaste dagarna. Det betyder inte att jag inte råkar hamna på skogsstigar. Helst övergivna stigar, med flera nedfallna träd.

hursomhelst. Tyresö idag: det har mjuknat något i marken. Vägarna är delvis istäckta, delvis isfria. Jag tvingades hålla mig mest till vägren som var torrast.

I trakterna kring Hellas (Ulvsjön) är det som en dag i oktober, en del hala rötter men knapp nån snö på småstigarna.
På vissa ställen känns det som att frosten gått ned en bit i marken och på andra ställen är det mjukare och också blötare.
DSC09729.JPG
Däremot har det på större promenadvägar till och från skogen bildats isgator, vilket kan vara lite svåra att komma runt!

Senast ändrad:
I trakterna kring Hellas (Ulvsjön) är det som en dag i oktober, en del hala rötter men knapp nån snö på småstigarna.
På missa ställen känns det som att frosten gått ned en bit i marken och på andra ställen är det mjukare och också blötare.
Visa bilaga 744053Däremot har det på större promenadvägar till och från skogen bildats isgator, vilket kan vara lite svåra att komma runt!
Var också ute i Hellas igår, dock uppe kring Nackamasterna, och var ju rätt blött på sina ställen men inga större problem. Dock måste jag varna för en del berghällar där vatten runnit över och fryst till, brutalt halt där båda däcken bara försvinner under en på en millisekund. Men alltid kul att cykla! God jul!

Paradiset idag var som en jäkligt blöt höstdag. Några trädfällen över stigarna tyvärr, men ja gjorde mitt bästa för att köra alla stigar i paradiset idag innan det blev mörkt.

Bilagor

• IMG_0037.jpeg
    IMG_0037.jpeg
    1.2 MB · Besök: 84
  • IMG_0034.jpeg
    IMG_0034.jpeg
    2.6 MB · Besök: 85
  • IMG_0036.jpeg
    IMG_0036.jpeg
    2.2 MB · Besök: 84
Mycket is i Hellas. För den som vill
Visa bilaga 746108

Jag har aldrig sett så många skridskoåkare däe, både på/bredvid vägen och på isen.

På vägen tillbaka såg jag en brandbil och sen en pickup med släpp med fyrhjuling och släpp. Så antar att det var brand i skogen. Kankse någon som grillade korv. Såg igår en familj som hade lagat eld under en fallen träd i nationalstadsparken, helt otroligt! Tänker att jag borde säga till, men det var lite långt från stigen.

Paradiset var upptrampat, Sörmlandsleden från Tornberget ned mot Tysslinge var okej, från Tysslinge till Hare Krishna var det bara jag i skogen som vart där så jag tog isvägarna istället. Men fin dag med -12gr.

Bilagor

• IMG_0055.jpeg
    IMG_0055.jpeg
    1.9 MB · Besök: 72
Igelbäcken och NICK 2.0 idag. Perfekt läge för fixie- och brakeless stigcykling! Däcken sjunker i snön och cykeln bromsar av sig själv, till och med utför. Man behöver alltså knappast trycka på reglaget.

Det är alltså både bra grepp och segt före samtidigt med få rena isfläckar och mycket knastrande skare.

Någon som kört blåa med all snö? Den brukar ju kunna trampas till rätt bra med alla vandrare. Kommer ihåg något år när den nästan var snabbare på vintern än sommaren...

Jag satsade på Paradiset idag, en söndag så måste ju det vara upptrampat upp till tornberget där jag ansluter till Paradiset hemifrån. Jag kom 4km sen vände jag då jag var först ut på stigarna sen snön kom igen… :/ , blev att åka hem igen o byta bajk till grusbajk o tönta runt på pendlings sträckan till jobbet idag istället.

Bilagor

• IMG_0080.jpeg
    IMG_0080.jpeg
    1.1 MB · Besök: 54
Tillbaka
Topp