[OT Bilkörning) Hur man blinkar i rondell

• Trådstartare Trådstartare Anders H
  • Start datum Start datum
Var och varannan gör fel. Varför? Har de lärt sig fel? De blinkar före rondellen (frivilligt) men inte när de ska ut ur rondellen (lag). Haft körkort i snart 49 år.
Visa bilaga 747360
Fast när du tog körkort var det andra regler. Då blinkade man som i en korsning, dvs inte alls om man skulle rakt fram tex.
Att man skall blinka sig ur rondeller är väl en EU grej som kom i mitten av 80-talet nån gång.

Därför finns det fortfarande många i sverige som inte blinkar när dom skall ur rondeller.
+Alla med en nyare Tesla med blinkknappar på ratten. Då är det omöjligt. 😄

Därför finns det fortfarande många i sverige som inte blinkar när dom skall ur rondeller.
Med tanke på hur få det är som blinkar när de ska svänga i största allmänhet så har det nog inte ett jota med EU eller rondeller att göra. Bara allmän hjärndödhet, som så ofta.

Orkar man inte ens blinka så har man inte i en bil att göra.

Med tanke på hur få det är som blinkar när de ska svänga i största allmänhet så har det nog inte ett jota med EU eller rondeller att göra. Bara allmän hjärndödhet, som så ofta.

Orkar man inte ens blinka så har man inte i en bil att göra.
Efter lite googling var det nog på 90-talet reglerna ändrades. Dessutom var det tvetydig kommunikation från både vägverket och domstolar under många år efter det. :)

17 lektioner. På Gotland! Du kostade på dig en gedigen utbildning.
Förmodligen därför jag aldrig varit närheten av bilolycka. Fast mina lektioner var bara 35 min. 10 min avgick för läraren kom och hämtade upp mig och lämnade mig på min arbetsplats. Hur många lektioner tog du?

Senast ändrad:
Fast när du tog körkort var det andra regler. Då blinkade man som i en korsning, dvs inte alls om man skulle rakt fram tex.
Att man skall blinka sig ur rondeller är väl en EU grej som kom i mitten av 80-talet nån gång.

+Alla med en nyare Tesla med blinkknappar på ratten. Då är det omöjligt. 😄
Från frugans körkortsbok från 1980. Varje avfart är en högersväng och då ska man ge tecken. Hon körde i Filipstad, inga rondeller och ett trafikljus. Tog 20 lektioner om 40 min. Tror inte man släpper en så lätt.
Skärmavbild 2025-01-12 kl. 20.01.34.png

Senast ändrad:
Efter lite googling var det nog på 90-talet reglerna ändrades. Dessutom var det tvetydig kommunikation från både vägverket och domstolar under många år efter det. :)
Fast det behövs inga påbud från myndigheter om man använder hjärnan, eftersom blinkandet är till för att göra medtrafikanterna varse om vad man tänkt hitta på. Att skita i att blinka när man svänger ut ur rondell medan andra väntar på att köra in i densamma, är som att smälla igen dörren i ansiktet på den som kommer bakom en. Bara kompletta nollor gör så.

Får nog säga att släppa styret inte riktigt är topp på min prio-lista i en trafikerad rondell. Fullt fokus på mördarmaskinerna som omringar mig och båda pekfingrarna på bromshandtagen.

Själv känner jag att risken att något otrevligt händer är mindre om jag visar vart jag ska samtidigt som det underlättar för andra.

Från frugans körkortsbok från 1980. Varje avfart är en högersväng och då ska man ge tecken. Hon körde i Filipstad, inga rondeller och ett trafikljus. Tog 20 lektioner om 40 min. Tror inte man släpper en så lätt.
Visa bilaga 747417
Blir förvirrad. Varje avfart är en högersväng står det i boken.
"Blinka i rondell -tecken/blinka – i en cirkulationsplats
Ska man blinka i rondell – tecken/blinka – i en cirkulationsplats?

Sålunda ger inte trafikförordningen (1998:1276) 65§ något stöd för att tecken/blinkers ska ges vid färd rakt fram. Däremot ska tecken/blinkers användas vid vänstersväng/vändning och som vanligt vid eventuellt körfältsbyte, se under regler nedan.

Det ska poängteras i sammanhanget att ett högertecken vid färd rakt fram, även om det inte bidrar till att öka trafiksäkerheten, bör rekommenderas då det ger en smidig trafik"

Tjena!

Jag bryr mig inte om folk blinkar vänster, bara dom byter till att blinka höger i god tid innan. Senast idag såg jag en som blinkade vänster hela tiden. 🤦
Jag bryr mig inte heller om folk blinkar vänster om dom ger f-n i att gnälla på oss som inte gör det.

Det står bilkörning i rubriken.
Och det står cyklister i inlägget jag svarade på.

Och det står cyklister i inlägget jag svarade på.
Lite nyfiken på hur ditt nick kom till :-)

Blir förvirrad. Varje avfart är en högersväng står det i boken.
"Blinka i rondell -tecken/blinka – i en cirkulationsplats
Ska man blinka i rondell – tecken/blinka – i en cirkulationsplats?

Sålunda ger inte trafikförordningen (1998:1276) 65§ något stöd för att tecken/blinkers ska ges vid färd rakt fram. Däremot ska tecken/blinkers användas vid vänstersväng/vändning och som vanligt vid eventuellt körfältsbyte, se under regler nedan.

Det ska poängteras i sammanhanget att ett högertecken vid färd rakt fram, även om det inte bidrar till att öka trafiksäkerheten, bör rekommenderas då det ger en smidig trafik"
Den som skrivit den där boken verkar förvirrad, då även vänstersväng och vändning nämns, vilket gör att det inte direkt kan handla om rondellkörning.

"Rakt fram" finns ju inte i rondell. Det är fortfarande en högersväng. Är det mycket trafik så vet den som står där och väntar inte var i helsike du kommit ifrån, så du ska blinka oavsett.

Blinka ut ur rondell. Punkt. Finns ingen anledning att inte göra det.

Den som skrivit den där boken verkar förvirrad, då även vänstersväng och vändning nämns, vilket gör att det inte direkt kan handla om rondellkörning.

"Rakt fram" finns ju inte i rondell. Det är fortfarande en högersväng. Är det mycket trafik så vet den som står där och väntar inte var i helsike du kommit ifrån, så du ska blinka oavsett.

Blinka ut ur rondell. Punkt. Finns ingen anledning att inte göra det.
Ja du. Den är godkänd av Trafiksäkerhetsverket som det hette då.
Skärmavbild 2025-01-12 kl. 21.23.53.png

Fast det behövs inga påbud från myndigheter om man använder hjärnan, eftersom blinkandet är till för att göra medtrafikanterna varse om vad man tänkt hitta på. Att skita i att blinka när man svänger ut ur rondell medan andra väntar på att köra in i densamma, är som att smälla igen dörren i ansiktet på den som kommer bakom en. Bara kompletta nollor gör så.
Det var ju precis lika tydligt med gamla reglerna. Så länge du skulle fortsätta i rondellen var vänsterblinkersen på, när du skulle ur rondellen, inget blink eller högerblink.

Hur menar du att "inget blink ELLER högerblink" kan vara lika tydligt som högerblink?
Om du är på väg in i en rondell och det kommer en mötande bil i rondellen vet du att den kommer köra ur om inte vänsterblinkersen är på. Är vänsterblinken på måste du vänta.
Har man en gång lärt sig på det viset (rondell=korsning) är det lika tydligt som EU-reglerna som gäller idag att man måste blinka sig ur rondellen.

Om du är på väg in i en rondell och det kommer en mötande bil i rondellen vet du att den kommer köra ur om inte vänsterblinkersen är på. Är vänsterblinken på måste du vänta.
Har man en gång lärt sig på det viset (rondell=korsning) är det lika tydligt som EU-reglerna som gäller idag att man måste blinka sig ur rondellen.
Jag förstår inte riktigt hur man kan tycka att det är tydligt när någon INTE gör något. Det är ju just det folk gör nu. Väldigt få råkar blinka av misstag, men väldigt många låter bli att blinka.
I ena regelfallet är resultatet av rätt tolkning av fel förfarande att man krockar (alltså om någon inte orkar blinka och ska fortsätta i rondellen, vilket tolkas som att vederbörande ska ut ur den). I andra regelfallet är resultatet att den ena parten får stå och vänta i onödan (alltså om någon inte orkar blinka och ska svänga ut ur rondellen, vilket tolkas som att vederbörande inte ska ut ur den). Är det inte ganska självklart att nuvarande regel är bättre?

Jag vet att man blinkar vid filbyte och när man lämnar rondellen. Sedan kan man se rondellen som en fyrvägskorsning där man blinkar vänster innan man åker in i rondellen om man ska vänster, samt ska blinka höger när man tar tredje avfarten till vänster.
Kan, ska och borde...bra ord i denna tråd...även skyldighet.

Är det dags att ta fram popcornen?

Jag har en hypotes och det är att många inte kan läsa trafiken över huvud taget och istället använder blinkers som ett slags varning och ursäkt till bakomvarande trafikanter att "nu saktar jag in och kommer troligen att stanna". Det värsta man kan göra i trafiken är ju att vara i vägen och därför finns det oranga blinkande varningsljuset som aktiveras med en spak bredvid ratten.

Exempel på situationer när varningsljuset inte behöver användas är:
- när man är ensam i sin körriktning
- när man ska svänga höger
- när man kör i cirkulationsplats

Om du närmar dig en korsning och ser en annan trafikant använda varningsljuset i någon av situationerna ovan så betyder det att personen bakom ratten är lite rubbad. Du behöver inte ta hänsyn till varningsljuset utan kan köra vidare som vanligt.

Jag har en hypotes och det är att många inte kan läsa trafiken över huvud taget och istället använder blinkers som ett slags varning och ursäkt till bakomvarande trafikanter att "nu saktar jag in och kommer troligen att stanna". Det värsta man kan göra i trafiken är ju att vara i vägen och därför finns det oranga blinkande varningsljuset som aktiveras med en spak bredvid ratten.

Om du närmar dig en korsning och ser en annan trafikant använda varningsljuset i någon av situationerna ovan så betyder det att personen bakom ratten är lite rubbad. Du behöver inte ta hänsyn till varningsljuset utan kan köra vidare som vanligt.
Tror att du har rätt i din analys.
Men det finns ju även de nervösa nya förarna som är så nippriga att de blinkar i tid och otid och på så sätt skapar kaos.

Jag tycker det är tydligare med den engelska tolkningen i Garmin GPS. Där finns inte rakt fram i rondellen. Det är andra avfarten. Och man ska ju blinka höger vid sväng ut på avfart. Enkelt.

Haha, härlig ironi. Dagens garv!

Nu blir jag som Stockholmare lite förvirrad. När du skriver varningsljuset. Menar du då parkeringsblinkersen, den röda med triangel på? Något annat orange blinkande ljus tror jag inte finns i min bil…

Har än en gång gått på handledarutbildning, (samma utbildare), och han rekommenderar att blinka före rondellen (frivilligt, men bra för man visar sin intention, men inte om man ska rakt fram) samt _alltid_ blinka ut ur rondellen (lag, speciellt viktigt om man är i innerfil, och det är två filer ut ur rondellen)

Han påpekade även att man inte ska gena, för det kan komma MC, och köra om... (lite skyldig på det ibland)

Nu blir jag som Stockholmare lite förvirrad. När du skriver varningsljuset. Menar du då parkeringsblinkersen, den röda med triangel på? Något annat orange blinkande ljus tror jag inte finns i min bil…
Med varningsljus menade jag det som formellt heter körriktningsvisare men som jag påstår används som varning och inte för att visa körriktningen. Sedan jag kom på detta så tycker jag att de flesta "varför blinkar du inte, idiot"- och "ser du inte att jag blinkar, idiot"-situationer får sin förklaring. Folk har förmodligen lärt in mekaniskt att man ska blinka i vissa situationer men aldrig förstått det där med att visa vart man själv är på väg och att kunna se vart andra är på väg.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp