Är e bike konversion kit bra/värt att satsa på?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Erikl!0618203

Aktiv medlem
Hej, undrar vad ni tycker om e bike konversion kit och om vad som är det vi i Sverige skulle kalla Street legal samt om det är värt pengarna

kolla länk

Tack för svar :)

Näe jag skulle aldrig konvertera mina cyklar. Skulle jag nödgas att använda elektricitet så blev det till att köpa ett färdigt koncept. Jag är tveksam till att konverterings-satserna håller måttet.
Gatu-legaliteten finns väl reglerad i lagtexten redan? Att åka cykelbana i +40kph oavsett färdmedel riskerar liv och är urbota dumt.

inte att konvertera tex din full sus utan att köpa en beg hard tail slänga på konverison kit för att använda som en surron ish

Hej, undrar vad ni tycker om e bike konversion kit och om vad som är det vi i Sverige skulle kalla Street legal samt om det är värt pengarna

kolla länk

Tack för svar :)
Jag har konverterat en lastcykel med tongshengkitet och det är jättebra. Det du länkade ser nyare och bättre ut.

Lyssna inte på allt snack om märkeseffekt. Alla tillverkare ljuger om den biten och myndigheter bryr sig inte om kontroll eftersom elmotorer helt enkelt inte fungerar så nuförtiden. Det är batteriet som oftast sätter gränsen.

Går den snabbare än 25 eller har gasreglage är det som sagt en moped.

I övrigt instämmer jag med dem som inte gillar mtb-konverteringar. De blir rätt meningslösa om du har intresse av att följa lagen.

Renodlade el-mopeder är där den intressanta teknikutvecklingen händer. Guanneng Q50 tex. Om den kom till sverige...

För att en moped ska vara laglig ställs det krav på typbesiktning vilket kontrollerar bromsar och mycket annat. Utöver lagligheten (och eventuella böter för olagligt fordon) finns det ytterligare ett litet problem, om du råkar ut för en olycka med ett hemmabygge så kommer försäkringsbolagen inte vara givmilda med ersättning.

om du råkar ut för en olycka med ett hemmabygge så kommer försäkringsbolagen inte vara givmilda med ersättning.
Fast den biten vet de ju inget om. Så länge straff eller pengavärdet inte är högt så bryr de sig inte så mycket. De kommer försöka betala ut så lite det går oavsett

Sen har jag letat lite efter rapporter om folk som kör för fort på sina el och sparkcyklar. Hittade ingen som blivit tagen som åker långsammare än runt 70. De få som åker dit betalar ganska låga böter.

Förutom de moraliska och säkerhetsrelaterade aspekterna ser jag det som ganska riskfritt att låta elcykeln gå i 40-45. Gubbar som jag blir sura förstås

För att en moped ska vara laglig ställs det krav på typbesiktning vilket kontrollerar bromsar och mycket annat. Utöver lagligheten (och eventuella böter för olagligt fordon) finns det ytterligare ett litet problem, om du råkar ut för en olycka med ett hemmabygge så kommer försäkringsbolagen inte vara givmilda med ersättning.
Det har jag inte mycket chans till i alla fall :(

Så jag måst besikta en cykel? och vadå om den sen klassifieras som moped sen måste jag få ta mopekort?/åka bland bilar

Så jag måst besikta en cykel? och vadå om den sen klassifieras som moped sen måste jag få ta mopekort?/åka bland bilar
Nej en cykel behöver man inte besiktiga. En moped måste vara typbesiktigad vilket tillverkaren normalt gör en gång för hela EU men om du bygger dig en egen moped så måste du typa den.

ok så om jag har en 45kmh med tummgas vad behöver jag då? för att de ska bli laglig

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp