[OT] Varning för AssistansBolaget

me.I.am

Aktiv medlem
Ja, varning!
Är väldigt slarvig med att betala fakturor. händer ganska ofta att jag har påminnelseavgift när jag väl får tummarna loss.
Vad gäller försäkringar så sägs dom upp, har hänt mig några gånger. För trafikförsäkringen blir det dyrt, men jag betalar som sagt när jag tar tag i det.

Så, för att göra en lång historia hyfsat kort:
Har haft försäkring hos AssistansBolaget ganska många år. Hänt då och då att jag betalat sent och då med påm.avgift. För något år sedan gick det ett tag så försäkringen sas upp. Jag ringde då och vill starta upp den igen, blev väldigt trevligt bemött, tror t.o.m. att jag fick lite rabatt.

När fakturan kom för den "återstartade försäkringen" betalade jag - utan att läsa det finstilta!
I december, efter ett år, fick jag den årliga fakturan, som blev liggande (som vanligt) en påminnelse blev också liggande. Idag tänkte jag ta tag i det och starta upp försäkringen igen. Men öppnade ett brev från Intrum först, det var inkassokrav för AssistansBolaget.

Jag ringde upp AssistansBolaget, och ni får gissa om det var lika trevligt bemötande denna gången, tänk vägg.
Jag ringde därefter upp Intrum, och fick ett väldigt trevligt bemötande. Hon sa att dom fått många klagomål som rörde just AssistansBolaget, hon var ganska säker på att det inte skulle hjälpa att bestrida. Men hjälpte mig ändå med det, och sköt upp slutdatumet hos Intrum för det var *trumvirvel* också utgånget, med 3 dagar.

Hon sa ungefär så här:
AssistansBolaget har ändrat upplägg, istället för att som tidigare vara "vanlig" försäkring så står det i det finstilta något om att det automatiskt förlängs, enligt henne är det många som gått på det och trott att det varit en vanlig faktura som tidigare.

Och, jag vet att felet är mitt, jag skulle läst det finstilta, men jag hade liksom ingen anledning att tro att det var annorlunda mot hur det varit tidigare.

Senast ändrad:
Ja, varning!
Är väldigt slarvig med att betala fakturor. händer ganska ofta att jag har påminnelseavgift när jag väl får tummarna loss.
Vad gäller försäkringar så sägs dom upp, har hänt mig några gånger. För trafikförsäkringen blir det dyrt, men jag betalar som sagt när jag tar tag i det.

Har haft försäkring hos AssistansBolaget ganska många år. Hänt då och då att jag betalat sent och då med påm.avgift. För något år sedan gick det ett tag så försäkringen sas upp. Jag ringde då och vill starta upp den igen, blev väldigt trevligt bemött, tror t.o.m. att jag fick lite rabatt.

När fakturan kom för den "återstartade försäkringen" betalade jag - utan att läsa det finstilta!
I december, efter ett år, fick jag den årliga fakturan, som blev liggande (som vanligt) en påminnelse blev också liggande. Idag tänkte jag ta tag i det och starta upp försäkringen igen. Men öppnade ett brev från Intrum först, det var inkassokrav för AssistansBolaget.

Jag ringde upp AssistansBolaget, och ni får gissa om det var lika trevligt bemötande denna gången, tänk vägg.
Jag ringde därefter upp Intrum, och fick ett väldigt trevligt bemötande. Hon sa att dom fått många klagomål som rörde just AssistansBolaget, hon var ganska säker på att det inte skulle hjälpa att bestrida. Men hjälpte mig ändå med det, och sköt upp slutdatumet hos Intrum för det var *trumvirvel* också utgånget, med 3 dagar.

Hon sa ungefär så här:
AssistansBolaget har ändrat upplägg, istället för att som tidigare vara "vanlig" försäkring så står det i det finstilta något om att det automatiskt förlängs, enligt henne är det många som gått på det och trott att det varit en vanlig faktura som tidigare.

Och, jag vet att felet är mitt, jag skulle läst det finstilta, men jag hade liksom ingen anledning att tro att det var annorlunda mot hur det varit tidigare.
Exceptionellt fult av AssistansBolaget

Ja, varning!

Hon sa ungefär så här:

Vad jag förstår är väl hela deras verksamhet lite av en scam, inte bara förlängningen av avtal.

Ja, jag har också hört mycket skit om Assistansbolaget, t.ex. utebliven eller lång väntan på assistans när olyckan väl är framme (dvs att de inte har tillräckligt upphandlad kapacitet).
Jag skulle därför satsa på Solid eller Assistancekårens egen vägassistans istället. Om man nu behöver det, vanlig halvförsäkring inkluderar ju räddning med självrisk på typ 1500kr.

Lätt att vara efterklok...
Om ni kollar länken, scrolla ner och klicka "Se alla omdömen", är inställt på att visa betyg 1 stjärna, kul läsning :rolleyes:

Det måste dessutom vara något lurt med trustpilots rating som är ovanligt högt för ett bolag oavsett branch. Assistansbolaget har bara 2,2 av fem på google av 507 omdömen.

1736864967884.png

Man kan nog hur som helst misstänka att det inte är slumpmässigt vilka som ger omdömen. Polariserat var ordet, sa Bull.

Vi fastnade med punktering i norra Italien förra sommaren. Det tog 14h(!) att få hjälp att komma därifrån. Nu var nog inte allt assistansbolagets fel men de skötte det definitivt inte bra. Italiensk mentalitet på en söndag gjorde ju inte soppan bättre.

Jag har svårt att rekommendera dem till någon annan om man säger så.

Det måste dessutom vara något lurt med trustpilots rating som är ovanligt högt för ett bolag oavsett branch. Assistansbolaget har bara 2,2 av fem på google av 507 omdömen.

Trustpilot går inte att lita på, jag försökte ge Knivbrev en stjärna en gång med gott om bevis för betyget men de lyckades få det bortplockat gång på gång tills jag gav upp.

Trustpilot går inte att lita på, jag försökte ge Knivbrev en stjärna en gång med gott om bevis för betyget men de lyckades få det bortplockat gång på gång tills jag gav upp.

Ikea har lyckats få 1,4 av 5 dock och där är väl många Svenskar ganska trogna kunder trots allt =D
Känns nästan som att assistansbolaget erbjuder någon premie för att man lämnar positivt omdöme med så högt medel som 4,5.

ikea's omdöme måste ju vara nåt sabotage. Inte för att jag är nån fan men IKEA är IKEA så hur kan man få en annan upplevelse än väntat?

"Det var sista gången jag handlade på IKEA" Visst kompis.....

ikea's omdöme måste ju vara nåt sabotage. Inte för att jag är nån fan men IKEA är IKEA så hur kan man få en annan upplevelse än väntat?

Ja eller så är det så att de flesta ser Ikea som självklart och endast de som råkat i trubbel går in och skriver av sig.

Glad att de inte infört dessa värdelösa beställningskiosker för mat i Borlänge, än. Helt värdelösa.

Glad att de inte infört dessa värdelösa beställningskiosker för mat i Borlänge, än. Helt värdelösa.

Ja, beställa nästan gratis korv på ikea är värdelöst. Det är det jag menar att upplevelsen är förutsägbar.
Visst, om de nu försämrar det i Borlänge blir man kanske sur några minuter men det är väl möbler de säljer, så sätta betyg efter korvkiosken?

Nu verkar många var missnöjda med hemleveranser, det kanske kan vara relevant vad vet jag

Ikea har lyckats få 1,4 av 5 dock och där är väl många Svenskar ganska trogna kunder trots allt =D
Känns nästan som att assistansbolaget erbjuder någon premie för att man lämnar positivt omdöme med så högt medel som 4,5.

Ja, eller att de är lika ettriga på att städa bort dåliga betyg som Knivbrev-ägaren. IKEA kanske inte bryr sig.

Får deras utskick med, slänger i soppen direkt, vet inte varför, men de röker väl i bilregistret?
Kanske dags att skicka in att man inte vill bli kontaktad?
Skicka in ett "The nightmare letter", kanske.

Googlade på "VARNING: Se upp för assistanbolaget"

En av länkarna har detta i Googles resultatlista:

042324324 | VARNING – rapporter: 168

Assistansbolaget. Bra att de ringde, de räddade mig. Kommentar från ... Se upp om ni betalar dessa till intrum då har ni köpt tjänsten!!!! Kommentar ...

Så nu är det alltså risk att dom förlänger om jag betalar inkassot, skitföretag.
Hittar dock inte det inlägget på sidan.

Får deras utskick med, slänger i soppen direkt, vet inte varför, men de röker väl i bilregistret?
Kanske dags att skicka in att man inte vill bli kontaktad?
Skicka in ett "The nightmare letter", kanske.

Spärra direktadresserad reklam hos SPAR. Precis som man NIX:ar sitt telefonnummer.

Spärra direktadresserad reklam hos SPAR. Precis som man NIX:ar sitt telefonnummer.
Nice, fixat. Gäller dock bara för utdrag i SPAR, de kanske söker i bilregistret, kollar om det går att spärra där med.
Edit:

Nice, fixat. Gäller dock bara för utdrag i SPAR, de kanske söker i bilregistret, kollar om det går att spärra där med.
Edit:
Så kan det vara, jag tror dock inte jag har fått någon direktadresserad reklam alls, förutom cancerfonden, senaste 10 åren.

Edit:
Tänk på att du då själv måste ha koll när dina fordon ska besiktigas. Du kommer inte få reklam från företag att det börjar bli dags.

Är det inte AssistansBolaget som skickar ut något som ser ut som en faktura, men är ett erbjudande. Eller är det något annat skitföretag?

Tänk på att du då själv måste ha koll när dina fordon ska besiktigas. Du kommer inte få reklam från företag att det börjar bli dags.

Dagen efter bilen ska vara besiktigad skickar transportstyrelsen SMS med påminnelse (att bilen har körförbud), då är det bara att köra inom en drop-in på väg hem från jobb.

Senast ändrad:
Är det inte AssistansBolaget som skickar ut något som ser ut som en faktura, men är ett erbjudande. Eller är det något annat skitföretag?
Jo men på tal om reklam inför bilbesiktning och skumma bolag, de flesta av dessa besiktningsbolag gör ju väldigt ofta även de samma sak. Skickar deras kassa "erbjudandden" som en faktura. Då "erbjudandena" i allmänhet gäller om besiktar bilen ett halvår typ före du behöver göra det. Om man ska ha något skäl att gå på det så borde de ju erbjuda mindre än 50 % av normalpriset, om man ska tjäna något på att besikta bilen dubbelt så ofta som man behöver

Finns fler branscher... Gissar att jag inte är ensam om att ha eldstad och ha fått skumma "erbjudanden/bokningar" från fel sotarbolag?
Ja, farsan blev lurad av några såna som ringde och bokade in ”just nu har vi erbjudanden i ert område..”, men jag lyckades avstyra det genom att först kolla med ett seriöst företag och få bekräftat att erbjudandet var helt uppåt väggarna och sedan mycket tydligt avboka med hänvisning till lagrum, etc. Fick aldrig nån bekräftelse på avbokning men de dök iaf aldrig upp och hörde inget mer ifrån dem.

Vill minnas att de skulle ha uppåt 3-4k för nåt som den seriösa firman tog typ 1500kr för, men som de menade normalt inte heller behövde utföras.

Man hatar ju dylika metoder, men som vuxen tycker jag också att man ska ha god koll på sina räkningar och betala dom i tid (innan påminnelse) :)
Jag brukar ha assistans som tillägg direkt på försäkringen. Kostar inget mer?

Assistansförsäkring är väl en sån där försäkring som ofta helt onödig. Då kostar mindre (och även mindre krångligt, bara ett bolag att kontakta) genom uppgradera sin ordinarie bilförsäkring, eller lägga till det som tilläggsmoment.

Senast ändrad:
Jo men på tal om reklam inför bilbesiktning och skumma bolag, de flesta av dessa besiktningsbolag gör ju väldigt ofta även de samma sak. Skickar deras kassa "erbjudandden" som en faktura. Då "erbjudandena" i allmänhet gäller om besiktar bilen ett halvår typ före du behöver göra det. Om man ska ha något skäl att gå på det så borde de ju erbjuda mindre än 50 % av normalpriset, om man ska tjäna något på att besikta bilen dubbelt så ofta som man behöver

Tjena!

Nu tar du i så du spricker. Jag vet bara ett av bolagen som bjuder inte lite väl tidigt, fyra månader innan. Det är inte snyggt.
Övriga jag får från erbjuder tid två månader innan. Ofta när man struntar i det så kommer det nytt erbjudande under sista månaden.
Många äldre bryr sig inte om att det är två månader i förväg, dom är glada att dom får en inbjudan och tycker att dom kan lika gärna ta den tiden.
Skulle dessutom säga att det är rätt rejält skillnad på hur inbjudan från samtliga besiktningsföretag ser ut jämfört med Assistansbolaget. Rätt färglada med hyfsat stor text. Assistansbolaget ser ju ut som ett tråkigt myndighetsbrev.

Assistansförsäkring är väl en sån där försäkring som ofta helt onödig. Då ofta kosta mindre (och även mindre krångligt, bara ett bolag att kontakta) genom uppgradera sin ordinarie bilförsäkring, eller lägga till det som tilläggsmoment.

Ingår ju assistans i många halvförsäkringar redan, har man helförsäkring så ingår det väl typ alltid. Iallafall i de försäkringar jag har haft

Tjena!

Nu tar du i så du spricker. Jag vet bara ett av bolagen som bjuder inte lite väl tidigt, fyra månader innan. Det är inte snyggt.
Övriga jag får från erbjuder tid två månader innan. Ofta när man struntar i det så kommer det nytt erbjudande under sista månaden.
Ingår ju assistans i många halvförsäkringar redan, har man helförsäkring så ingår det väl typ alltid. Iallafall i de försäkringar jag har haft
Ok erkänner överdrev nog lite.. kan stämma att det bara är fyra månader. Men rätt säker på att brukar få från mer än ett vart fall? Fyra månader är ändock även det en bra mycket kortare intervall än vad man behöver och borde ge mer i rabatt än vad de ger.

Ja det finns väl ofta i halvförsäkringarna rentav. Oavsett poängen att det en dum tilläggsförsäkring till börja med, då den antingen redan ingår eller enkel lägga till på sin ordinarie försäkring.

Senast ändrad:

Jag fick något i mitten av december och bokade en tid 23/1. Senaste besiktningsdag är 31/1. 499 spänn.

Men jag brukar inte öppna de som kommer i typ augusti-september, så de kanske skickar ut flera omgångar.

Besikta brukar vara ”ärligast”, de låter en boka om erbjudandet med samma rabatt eller pris ända till sista månaden. Har nu besiktning i februari bokad för 419kr.

Besikta brukar vara ”ärligast”, de låter en boka om erbjudandet med samma rabatt eller pris ända till sista månaden. Har nu besiktning i februari bokad för 419kr.
Jag har dem här i byn, så har nu laggt in reg-nr på deras sida, så får man samma erbjudande som innan. Valde att få på SMS, så slipper man post.

Vi fastnade med punktering i norra Italien förra sommaren. Det tog 14h(!) att få hjälp att komma därifrån. Nu var nog inte allt assistansbolagets fel men de skötte det definitivt inte bra. Italiensk mentalitet på en söndag gjorde ju inte soppan bättre.

Jag har svårt att rekommendera dem till någon annan om man säger så.

Det är många år sedan nu, men jag fick punktering på macken i Älvdalen en söndag i mitten av juli. Jag hade inte ens ett reservhjul i bilen, så jag gick in på macken och frågade om de hade några däck till en Volvo 245a. Nej, det hade de ju inte, men det stod en tant i kassakön som sa att Jamen XXX har ju däck!?! XXX?, frågade jag. Ja, XXX. Ute i Oldsmobilen. Jag gick ut och knackade på rutan, som gled ner utan att mannen bakom ratten rörde en min. Jag förklarade situationen, och han rörde fortfarande inte en min men tog upp mobiltelefonen och slog ett nummer. Inget svar, men så gled en Audikombi in på macken. Mannen i Oldsmobilen sa åt mig att hämta föraren i Audin, vilket jag gjorde. Mannen i Oldsmobilen muttrade några ord till audiföraren, och sedan sa mannen i Oldsmobilen till mig att haka på audiföraren, varpå han själv åkte därifrån. Jag fattade vid det här laget inte så mycket, men hakade såklart på Audin som körde till vad som visade sig vara en bilverkstad/däckfirma. Audiföraren låste upp verkstaden, bytte det trasiga däcket, och därefter åkte vi till bankomaten så att jag kunde ta ut pengar för att betala honom. Jag tackade så hemskt mycket, han skrattade lite förläget och åkte sen och badade med sina ungar som suttit i baksätet på Audikombin hela tiden.

40 minuter efter att jag fått punkteringen var jag alltså på väg igen. Allt gick så fort och smidigt att jag knappt ens förstod vilken tur jag hade haft. Efteråt berättade jag ofta historien som om att det faktum att den till råga på allt utspelade sig i Älvdalen skulle göra den särskilt märkvärdig och osannolik, men med åren har jag mer och mer kommit att tro att det var just för att det hela skedde i en sån ort som Älvdalen som det löste sig så smidigt.

Senast ändrad:
Vet någon när man kan säga upp försäkringen hos assistansbolaget utan att betala för ett till år, hittar absolut inget. Fick faktura även att jag inte har bilen längre, såg att jag har försäkring till 03-28 och fakturan ska betalas 02-28. Gick in i deras sida och sa upp försäkringen 02-20. Borde jag betala fakturan eller bestrida den?

Vet någon när man kan säga upp försäkringen hos assistansbolaget utan att betala för ett till år, hittar absolut inget. Fick faktura även att jag inte har bilen längre, såg att jag har försäkring till 03-28 och fakturan ska betalas 02-28. Gick in i deras sida och sa upp försäkringen 02-20. Borde jag betala fakturan eller bestrida den?

Jag skrev ju om mina bravader, det slutade med att jag betalade inkassot. Samma dag fick jag faktiskt en faktura på ett år till för en annan försäkring, som tar bort självrisken på ev. andra försäkringar (jag vet, korkad försäkring, men hade glömt att jag tecknat den).

Då ringde jag upp och såg till att den blev uppsagd, och kollade samtidigt att den som gått till inkasso verkligen var avslutad.

Lång tfn-kö men gick faktiskt smärtfritt att säga upp "självriskförsäkringen", och efter det som hänt krävde jag att få bekräftelse på att den var uppsagd. Fick då bekräftelse på det, men faktiskt även att den som gått till inkasso var uppsagd, i ett eget mail, utan att jag bett om det.

Så ring!

Tillbaka
Topp