Någon som sett detta tidigare?

Fisk67

Medlem
Såg denna cykel idag med ett,för mig helt nytt bakhjul/baknav.
Alltså en högersida med frikransväxlar och en vänstersida med en vajer som smiter in i navet via hjulmuttern,som på gamla klassiska Torpedonav,fast då från höger sida.
Navet är smalt som om det vore gjort för frikransväxlar,dom gamlaTorpedonaven var ju inte lika smäckra som detta nav.
Vajrarna var framdragna och satt på ett ramreglage.
Bromseriet sköttes med dubbla fälgbromsar.
Nämnas kan att det satt en singel klinga i vevpartiet.Någon som sett detta förr eller kan berätta vad det är?

Bilagor

• IMG_20250114_132516861_HDR_AE.jpg
    IMG_20250114_132516861_HDR_AE.jpg
    1,014.3 KB · Besök: 561
sent 80-tal, sachs 3x7, utan framväxel. fanns sedan i oilka generationer nästan in i modern tid.

jag byggde egna 3x5 och 3x6 innan dess. svetsade ihop egna kassetter och svetsade sedan fast på treväxelnav. har fortfarande tre sådana fungerande cyklar.

praktiskt när man kör i stan, med mycket rödljus. låg man i fart och fick stanna hade man tre startsnabba växlar. och kunde växlar ned stillastående

sleeper de luxe.

chansen till det lär vara liten. var ingen försäljningshit när det fanns att tillgå:)

det var ju ett vettigt upplägg när man ville ha stort växelomfång innan det kom pizzakasetter och växelförare som kan hantera dem ....

Såg denna cykel idag med ett,för mig helt nytt bakhjul/baknav.
Alltså en högersida med frikransväxlar och en vänstersida med en vajer som smiter in i navet via hjulmuttern,som på gamla klassiska Torpedonav,fast då från höger sida.
Navet är smalt som om det vore gjort för frikransväxlar,dom gamlaTorpedonaven var ju inte lika smäckra som detta nav.
Vajrarna var framdragna och satt på ett ramreglage.
Bromseriet sköttes med dubbla fälgbromsar.
Nämnas kan att det satt en singel klinga i vevpartiet.Någon som sett detta förr eller kan berätta vad det är?
Hade det på en Marathon, typ under högstadiet (läääänge sedan) med 2x6växlar, hög/låg i navet och indexerade reglage (i plast) på styrstammen - Sachs?
Gick aldrig att justera bra, alltid kass i någon ände på kassetten… men hög/låg vxl i navet funkade bra 🙂

särskilt på småhjulade cyklar är det bra att ha en fartökande planetväxel i drivlinan, som alternativ till en jättestor framklinga.

här exemplet min mest använda bromptonpendlare. den är tiodelad vid bakhjulet, och har istället för placering i baknavet en planetväxel i vevpartiet. schlumpf speed drive.

den manövreras med hälen, som trycker in knapp i vevcentrum som finns en på vardera sidan. låter knepigt men känns helt naturligt vid användning.

lågväxel i detta fall direktverkande, högväxeln ger ett plus på 65 procent. minicykeln får därmed utväxling som en vanlig räser. för att få samma utväxling utan planetväxeln hade jag behövt en framklinga med 82 tänder:)
.

IMG_7619.jpeg

Senast ändrad:
du menar två- eller tredelad framväxel??

ja marknaden säger att folk när de stannar för t ex rödljus vill pumpa sig genom ett tiotal växlar.

med framväxel går det omedelbart att få till en startväxel. vad man använder för teknik för det spelar mindre roll. i fallet schlumpf och ts kan man växla stillastående. sedan lätt använda samma glesare växlar för att komma upp i fart igen.

på ts cykel sitter 'snabbväxeln' i stället i bakhjulet.

men det går att leva med 1x, absolut

Tillbaka
Topp