Pack light travel far - Sovutrustning för långa äventyr.

Jag brukar sova i en Sierra Design Backcountry Bivy med ett Thermarest Neoair XLite.
Fördelar - väger lite, tar liten plats, "snabb"
Nackdelar - allt va de innebär att sova i en bivy

Jag brukar sova i en Sierra Design Backcountry Bivy med ett Thermarest Neoair XLite.
Fördelar - väger lite, tar liten plats, "snabb"
Nackdelar - allt va de innebär att sova i en bivy
15% rabatt i länken. Första synbara nackdelen är färgen, jag hade gärna sett ngt mera smygigt.

Kolla med Erik Nohlin a.k.a Hellhommus på bl.a Instagram. Han har ett par utomhusnätter under bältet.

Även om sovsäcken hyllas över bivy så är priserna på sovsäckar i lagom vikt och storlek på packvolym helt klart mer än vad jag tänker betala nu. Däremot kan en liner till bivyn kanske göra upplevelsen lite smuttare

Fråga på Nordisk Fever Ultra varför anger dom officiell vikt och total vikt? Packpåsen borde väl inte väga 100gram, eller vad missar jag?

Man kan ju undra. Dessa tillverkare vill ju ange så låg vikt dom bara kan, som försäljningsargument. Sen anger dom extremtemp i annonser, vilket betyder att man håller på att frysa ihjäl. Räkna med 10 C som min istället. Normalt behöver man en mkt tyngre sovsäck än så för att klara någon minus -> eller förstärkningskläder.

Även om sovsäcken hyllas över bivy så är priserna på sovsäckar i lagom vikt och storlek på packvolym helt klart mer än vad jag tänker betala nu. Däremot kan en liner till bivyn kanske göra upplevelsen lite smuttare
Det är rätt kallt att sova i bara en tygpåse, även under sommarnätter och även om man har ett liggunderlag. Men visst, har man inte stora anspråk på tillvaron så.

Man kan ju undra. Dessa tillverkare vill ju ange så låg vikt dom bara kan, som försäljningsargument. Sen anger dom extremtemp i annonser, vilket betyder att man håller på att frysa ihjäl. Räkna med 10 C som min istället. Normalt behöver man en mkt tyngre sovsäck än så för att klara någon minus -> eller förstärkningskläder.
Nordisk anger väl både Comfort, Limit och Extreme? (för Fever Ultra är det 13, 9 respektive -2 grader.

Jag ver inte, men kan tänka mig att total weight även inkluderar en förvaringspåse för fluffig garderobsförvaring?

Min Passion one har officiell weight på 350g, total på 450g.

Säck med påse säger min våg 365g.

Messenger_creation_7114999242677646890.jpeg

Inget för vinterfjället :). Man bör också vara vindsäkrad.

Min Passion one har officiell weight på 350g, total på 450g.

Säck med påse säger min våg 365g.

Visa bilaga 747911

Inget för vinterfjället :). Man bör också vara vindsäkrad.
Hur funkar det att tvätta den? Har köpt en dunsäck men kommer bara använda den när jag verkligen behöver liten packvolym och vikt för att inte smutsa ned i onödan. Min vanliga med syntet tvättar jag efter typ 10-14 dagars användning om jag har möjlighet.

Hur funkar det att tvätta den? Har köpt en dunsäck men kommer bara använda den när jag verkligen behöver liten packvolym och vikt för att inte smutsa ned i onödan. Min vanliga med syntet tvättar jag efter typ 10-14 dagars användning om jag har möjlighet.

Så långt har jag inte hunnit.

Har beställt ett liggunderlag, kudde, pannlampa och en sovsäcksliner.
Exped ultra 1R mummy MW. 375g
Cocoon silk mummy 135g
Sea to summit aeros 60g
Silva S mini fly 39g

Bivy kvar.
Blir nog en Gramxpert ultralight, med extratjockt golv (212g)om inget annat dyker upp som verkar bättre.
Har en Patagonia micro puff jacka (242g) som får stå för komfort i sovsäcken.
Jag börjar luta åt en fodrad väst också. Fler märken börjar ha det, och att hålla kroppen varm så kan man ventilera över armarna tror jag är ett vinnande koncept. Alternativet är rapha insulated jacket, men jag har svårt att hitta rätt tillfällen för den. Blir alltid så kokt med den på, en långärmad merino + västen tror jag kan ge mer flexibilitet.

Ja, det är verkligen mycket varma kläder. Jag hatar att frysa. Efter några dagar är kroppsvärme svårt att få upp, jag oroar mig för ösregn i bergen och frysa..

Jag hade en nödfilt med mig och det var kalas när det blev extra kallt på natten. Den gick hyggligt att vika ihop på morgonen även om man inte kan få den lika platt som när den är ny. Den andas ju inte så man får vara lite sparsam så att man inte får en kondensblöt sovsäck.

Tillbaka
Topp