Vilka piller äter ni?

Vilka piller äter ni?
Fick syn på en artikeln från nov. 2024 ang anemi.

Andra orsaker till anemi är mag–tarmblödning, inflammatoriska sjukdomar, njursjukdom, Helicobacter pylori-infektion, celiaki eller brist på B12 eller folsyra. Mekanisk hemolys och ökad utsöndring av järn via svett, urin och mag–tarmkanalen är ovanliga orsaker till anemi.

Svettas ju som attan minst fyra timmar i veckan på motionscykeln eller ännu mer utomhus vid längre träning. Känt mig lite rött på sistone. Hittade frugans ett gammalt kosttillskott som gått ut. Måste testa några veckor och se om det gör skillnad.

Visa bilaga 747703
Hittade ett fel i artikeln. "Exempelvis hämmas järnabsorptionen av ciprofloxacin med 50 procent"

Det är tvärtom

Ciprofloxacin

Vid samtidig tillförsel hämmar järn absorptionen av ciprofloxacin med drygt 50% med betydande risk för ineffektiva plasmakoncentrationer. Kombinationen bör undvikas.

Vilka piller äter ni?
Enligt läkartidningen, räcker årlig screening av anemi för elitidrottare(vanliga dödliga efter symtom)

Som nämnts tidigare har vissa idrotter större risk för anemi än andra, t.ex., distanslöpning
Stötarna i stegisättningen slår sönder de röda blodkropparna. Men var i kroppen, musklerna eller lederna. Eller en kombination av dem.

Vilka piller äter ni?
I vilken omfattning löpning specifikt orsakar hemolys är omdebatterat, sen säkert 30 år sedan. Att löpning gör det verkar man vara rätt överrens om, men om det är av en betydelse att bry sig om är man inte lika överrens om. Så här skriver t.ex. den ovan länkade artikeln från Läkartidningen (min överstrykning):

Screenshot_20250115-160148325 (1)~2.jpg

Rotar man runt och läser forskningsrapporter som lekman hittar man (jag) både slutsatser för och emot en signifikant påverkan.

Vilka piller äter ni?
I vilken omfattning löpning specifikt orsakar hemolys är omdebatterat, sen säkert 30 år sedan. Att löpning gör det verkar man vara rätt överrens om, men om det är av en betydelse att bry sig om är man inte lika överrens om. Så här skriver t.ex. den ovan länkade artikeln från Läkartidningen (min överstrykning):

Visa bilaga 747843

Rotar man runt och läser forskningsrapporter som lekman hittar man (jag) både slutsatser för och emot en signifikant påverkan.

Det är väl bara att bestämma sig för om det är av betydelse eller inte, och sedan argumentera stenhårt för det, och dammsuga Internet för artiklar som stöttar det man valt? Eller du är en sån där som inte vågar ta ställning?

Vilka piller äter ni?
Jag tar b12 ett par gånger i veckan. Sen järntillskott när jag tänker på det, speciellt när jag lämnat blod (ligger lågt, runt 135-140).

Det är fortfarande inom normalspannet.

Sen gällande järnbrist hos idrottare, och exemplet med den kvinnliga maratonlöparen - utan att ha insikt i det specifika fallet är jag rätt övertygad att det i många fall snarare är kosthållning och relativ energibrist som är boven i dramat när det kommer till järnbrist snarare än sönderslagna blodplättar. I synnerhet bland långdistanslöpare och kvinnor där relativ eller bara generell energibrist är vanligare än man kan tro.

Vilka piller äter ni?

Visa bilaga 747843

Rimligt. Annars skulle ju anemi vara betydligt vanligare hos alla elitlöpare som tränar barfota. Jämfört med den som springer lika mycket men i skor med den bästa dämpning som skoindustrin kan erbjuda.

Vilka piller äter ni?
☝️"en näve om dagen" (I love it 😅)

Jag blev lite psykad av massören / hälsovårdskonsulten på jobbet i onsdags, jag tog upp det här med vitamintillskott med henne. Hon sportar en hel massa, leder klasser etc och verkar vara pro gällande vissa vitaminer. Hon försökte övertyga mig om att tex magnesium och omega 3 faktiskt är en bra sak.

Gällande kaninmetoden (en jäkla massa grönsaker) menar hon att man också ska tänka på att det besprutas mycket nu för tiden. Så visst du får i dig vitaminer/mineraler men också gifter på köpet. Blir väl dock bättre om man köper ekologiska alternativ. Samma gäller en jäkla massa fisk, visst du får i dig en del nyttigt men också gifter. Om fördelarna trots allt överväger nackdelarna (gifterna) pratade vi dock inte så mycket om. Även att kroppen av varierande grad kan vara bra eller dålig på att ta upp alla typer av vitmaner/mineralen, dvs att det efter 50 inte behöver vara helt dumt med lite olika vitaminer.

H A T A R när det inte egentligen finns något rätt eller fel, usch.

Berätta lite om tråden här att det generellt anses som antingen totalt blaha/onödigt eller som missbruk på cykelformet med vitamintillskott (eller åtminstone att man är ute på jäkligt djupt vatten) samt att hälsoundersökningar anses var onödigt också. Hon skrattade lite och förstod först inte att jag menade allvar. Men jag förklarade logiken och hon köpte väl en del av det, typ (under förutsättning att man sköter sin kost enligt konstens alla regler).

Men mitt vitaminlager håller på att ta slut och jag tror nog ska roa mig med att köra cleant/rent ett tag även om jag oroar mig mycket för abstinensbesvären som lär följa (dvs bristen på placeboeffekten).

Senast ändrad:
Vilka piller äter ni?
Jag blev lite psykad av massören / hälsovårdskonsulten på jobbet i onsdags, jag tog upp det här med vitamintillskott med henne. Hon sportar en hel massa, leder klasser etc och verkar vara pro gällande vissa vitaminer. Hon försökte övertyga mig om att tex magnesium och omega 3 faktiskt är en bra sak.

Gällande kaninmetoden (en jäkla massa grönsaker) menar hon att man också ska tänka på att det besprutas mycket nu för tiden. Så visst du får i dig vitaminer/mineraler men också gifter på köpet. Blir väl dock bättre om man köper ekologiska alternativ. Samma gäller fisk, visst du får i dig en del nyttigt men också gifter. Om fördelarna trots allt överväger nackdelarna (gifterna) pratade vi dock inte så mycket om. Även att kroppen av varierande grad kan vara bra eller dålig på att ta upp alla typer av vitmaner/mineralen, dvs att det efter 50 inte behöver vara helt dumt med lite olika vitaminer.

Berätta lite om tråden här att det generellt anses som antingen totalt blaha/onödigt eller som heroin på cykelformet med vitamintillskott (eller åtminstone att man är ute på jäkligt djupt vatten) samt att hälsoundersökningar anses var onödigt också. Hon skrattade lite och förstod först inte att jag menade allvar.

Men mitt vitaminlager håller på att ta slut och jag tror nog ska roa mig med att köra cleant/rent ett tag även om jag oroar mig mycket för abstinensbesvären som lär följa (dvs bristen på placeboeffekten).

Vad har hälsovårdskonsulten för utbildning/bakgrund? (menar det inte provocerande)

Vilka piller äter ni?
Vad har hälsovårdskonsulten för utbildning/bakgrund? (menar det inte provocerande)
Vet ej riktigt men hon har varit här rätt många år, ska se om jag kan hitta hennes cv. (y) Är medveten om att hennes kompetens sannolikt kraftigt understiger kompetensen/nivån här men det är ändå kul med detta (kost, vitaminer etc) och hur otroligt olika åsikter det finns. 🙂 Folk bygger upp deras egna sanningar. Själv försöker jag undvika detta och hålla mig lite ödmjuk. 😇 Men självklart blir det så i slutändan ändå, att man kör på något man tror på själv.

Senast ändrad:
Vilka piller äter ni?
☝️"en näve om dagen" (I love it 😅)

Gällande kaninmetoden (en jäkla massa grönsaker) menar hon att man också ska tänka på att det besprutas mycket nu för tiden. Så visst du får i dig vitaminer/mineraler men också gifter på köpet. Blir väl dock bättre om man köper ekologiska alternativ. Samma gäller en jäkla massa fisk, visst du får i dig en del nyttigt men också gifter. Om fördelarna trots allt överväger nackdelarna (gifterna) pratade vi dock inte så mycket om. Även att kroppen av varierande grad kan vara bra eller dålig på att ta upp alla typer av vitmaner/mineralen, dvs att det efter 50 inte behöver vara helt dumt med lite olika vitaminer.

Berätta lite om tråden här att det generellt anses som antingen totalt blaha/onödigt eller som missbruk på cykelformet med vitamintillskott (eller åtminstone att man är ute på jäkligt djupt vatten) samt att hälsoundersökningar anses var onödigt också. Hon skrattade lite och förstod först inte att jag menade allvar. Men jag förklarade logiken och hon köpte väl en del av det, typ (under förutsättning att man sköter sin kost enligt konstens alla regler).

Du menar alltså att du läcker ut information från forumet till utomstående? Nu får jag nog börja tänka på vad jag skriver på Happy....

Vilka piller äter ni?
Men
Vet ej riktigt men hon har varit här rätt många år, ska se om jag kan hitta hennes cv. (y) Är medveten om att hennes kompetens sannolikt kraftigt understiger kompetensen/nivån här men det är ändå kul med detta (kost, vitaminer etc) och hur otroligt olika åsikter det finns. 🙂 Folk bygger upp deras egna sanningar. Själv försöker jag undvika detta och hålla mig lite ödmjuk. 😇 Men självklart blir det så i slutändan ändå, att man kör på något man tror på själv.

Rätt irrelevant att rota i hennes kompetens - hon har inte fel i sak. Hon har inte din status på essentiella fettsyror, magnesium, vad du äter för kost osv. så att säga att det *kan* finnas hälsofördelar är inte direkt fel.
Men om det är relevant för just dig är rätt svårt att sia om. Det finns mycket forskning på omega-3 t.ex. men även baserat på den är det otroligt svårt att dra slutsatsen att det är något verkligen alla borde ta.
Och som diskuterat tidigare, formen, hur det hanteras, lagras osv. är saker som spelar in om det ens går att tillgodose sig tillskottet. Äter du en bit lax, sill, makrill eller annan fet fisk är det liksom inget du behöver fundera på.

Sen är det rätt så riskfria tillskott och inte de dyraste heller så man kan alltid testa.
Som du skriver så tar alla upp näringsämnena olika också - rekommendationerna som finns för olika nutrienter är ju något slags genomsnitt +/- 2 standardavvikelser för att täcka in de allra flestas behov.
På individnivå kan det fortfarande se annorlunda ut.

Oavsett kan man göra allt rätt enligt alla riktlinjer som finns och ändå få cancer, bli dement, få en stroke osv. Att leva "hälsosamt" är ett sätt att försöka minska risken för olika åkommor man kan drabbas av, men det är ingen garanti och återigen utgår alla typ av råd från något slags "befolkningstänk" och ser inte till individen som ibland kan skilja sig från mängden på ett relevant sätt.

Vad gäller besprutning av grönsaker / kemikalier och "ekologiskt" så är min personliga bias att det primärt är marknadsföring och långt ifrån är en garant för att den icke ekologiska produkten alltid är sämre än en ekostämplad.

I slutändan är utgången given - vi kommer alla dö - och det finns ingen magic bullet, försök göra det mesta så bra du kan utifrån dina förutsättningar.

Vilka piller äter ni?
Många som sysslar med åderlåtning. Hur funkar det, mår ni bättre?

Jag får inte lämna blod pga anledning. Vilket är synd..

Vilka piller äter ni?
På P4 Göteborg häromveckan intervjuades en forskare på näringslära från Sahlgrenska.
Hon sa att så länge man inte har en bakomliggande sjukdom så är kosttillskott i form av vitaminer och mineraler helt bortkastade pengar. Det är extremt ovanligt med vitamin eller mineral-brist.

Vitaminerna och mineralerna kommer bara att åka rakt igenom och komma ut genom urinen eller avföringen.
Det enda de gör är ett hål i plånboken!

Vilka piller äter ni?
På P4 Göteborg häromveckan intervjuades en forskare på näringslära från Sahlgrenska.
Hon sa att så länge man inte har en bakomliggande sjukdom så är kosttillskott i form av vitaminer och mineraler helt bortkastade pengar. Det är extremt ovanligt med vitamin eller mineral-brist.

Vitaminerna och mineralerna kommer bara att åka rakt igenom och komma ut genom urinen eller avföringen.
Finns det bara brist på vitaminer och mineraler, inga optimala nivåer?

Senast ändrad:
Vilka piller äter ni?

Extremt ovanligt var väl att ta i av henne, om hon sa så?

Järnbrist föreligger hos ca en tredjedel av unga kvinnor i Sverige.

Vilka piller äter ni?

Vet hon om att jag inte äter frukt/grönsaker och fisk?

Vilka piller äter ni?
Vilka piller äter ni?
Just det, D vitamintillskott nämnde vår hälsovårdskonsulent också som en bra grej.

Ingår ej i min nuvarande arsenal ("näve" 😅) men kanske i multivitamintabletten.

Now are talking, konkret "I know the truth" info här från @AAverdal Det är liksom noll tveksamheter, sanningen, sådant är bekvämt för veliga personer som mig. (y) Egentligen kan tråden stängas. 🙂

❤️

Senast ändrad:
Vilka piller äter ni?
Just det, D vitamintillskott nämnde vår hälsovårdskonsulent också som en bra grej.

Now are talking, konkret "I know the truth" info här från @AAverdal Det är liksom noll tveksamheter, sanningen, sådant är bekvämt för veliga personer som mig. (y) Egentligen kan tråden stängas. 🙂
Är du säker på det, att du är velig?

Vilka piller äter ni?

❤️
Jag hör din ironi. Skjut inte budbäraren.

Vilka piller äter ni?
Vilka piller äter ni?
Inte enbart ironisk även jag möjligen kan sakna lite ödmjukhet i dina inlägg LoL. Du (och övriga "vitamintillskottsmotståndare" i tråden) kan mycket väl ha rätt och trots allt dravel jag skrivit i tråden ska jag ju prova köra utan vitaminer till nästa hälsokontroll åtminstone vilken är i september har jag för mig. Om jag får kramp på vätternrundan så är väl risken att jag kommer börja vela över vad jag gjort dock. 😅

Däremot slutar jag inte med mitt proteinpulver i morgongröten och i min dagliga fruktsmoothie, det finns trots allt en gräns här. Kommer heller inte sluta med min pulverbaserade sportdryck som jag använder när jag cyklar. 🙂 (in High5 I trust) Antar att de flesta övriga tillskottsmotståndare här blandar socker i vatten eller blandar saft, typ (att de är konsekventa).

Senast ändrad:
Vilka piller äter ni?
Nuförtiden räcker en schysst Vindaloo långt. Då får man lite av varje; kostcirkeln, äventyr, halleluja- moment, svettningar, tarmskölj osv.

Just Vindaloo ligger mig varmt om hjärtat, har hitta en ny favoritindier och sist fick en Vindaloo följa med hem.
Gissa om jag blev förvånad när den var supersmakrik, absolut kryddstark men hela den där "Mitt innanmäte brinner upp" känslan uteblev helt och hållet. Efteråt var det lite konstigt - jag hade just ätit en rysligt god indisk rätt, men samtidigt hade hela den här "helkroppsupplevelsen" som Vindaloo brukar vara helt uteblivit.
Har vi blivit lurade i alla dessa år av lata kockar som gjort hettan till sensation och Vindaloo ska egentligen inte alls vara som att smaska i sig uran-stavar?
Någon som vet hur det ska vara med Vindaloo? Ponera om man beställde i Indien? Är det reaktorbränsle eller egentligen bara en riktigt god kryddig rätt?

Tillbaka
Topp