Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Gillar både 551 och 550, ganska lite trafik och lite upp och ner, bra i kombination med fika i Santa Lucia :-)Ja tyvärr en del turister i hyrbilar som inte kan räkna till 1,5 meter ens. Tragiskt!
Denna väg till vänster var ju riktigt cool dock:
Visa bilaga 749113
Bör vara här:var exakt är den bilden tagen, @staine?
Jag gissar det också även om en av skyltarna har ramlat ner.Bör vara här:
![]()
Street View · Google Maps
Utforska en plats på ett mer engagerande sätt i Google Maps.www.google.com
Gillar både 551 och 550, ganska lite trafik och lite upp och ner, bra i kombination med fika i Santa Lucia :-)
Testa även GC120 i närheten där i år, känndes för brant uppför som väg till toppen och väldigt vindutsatt så utför blev den riktigt otäck när det blåste hårt sida stora delar.
Exakt där är det ja, när man tittar upp mot Santa Lucia känns det oöverstigligt att ta sig ända dit upp när man just kommit ner. Asjobbig lång uppförs ju, så mycket kan man bara inte cykla!Bör vara här:
![]()
Street View · Google Maps
Utforska en plats på ett mer engagerande sätt i Google Maps.www.google.com
550 ner och 551 upp är najs.Ja, 550 är en favorit.
OCh mycket vatten o energi. Förr fanns det ett par små fik o butiker längs vägen, men de var borta för några år sedan. Vet inte hur det ser ut om man åker ner till byn Chira, men enligt nätet lyser de med sin frånvaro. Dock är det populärt med karpfiske i den lilla sjön så jag vet inte vad deras boenden erbjuder.Lär behövas gravel
Påsken inbjuder en hel del husbilar till ön, många som campar längs GC500 och i bergen. Det brukar vattnas i munnen när man känner lukten från grillarna i Llanos de la pez på vägen till toppen. (Snodd bild).Då var påsken bokad.
Maspalomas den här gången.
Det HAR VARIT urusel asfalt där. Om det är där jag tror …….. så är det ny asfalt där. San Bartolome - Ayacata - Pico. Det var på tiden.Påsken inbjuder en hel del husbilar till ön, många som campar längs GC500 och i bergen. Det brukar vattnas i munnen när man känner lukten från grillarna i Llanos de la pez på vägen till toppen. (Snodd bild).
Förskräckligt dålig väg just där....
Visa bilaga 749267
Bra info om vägskick.Det HAR VARIT urusel asfalt där. Om det är där jag tror …….. så är det ny asfalt där. San Bartolome - Ayacata - Pico. Det var på tiden.
Onödigt kunnande: Har hört att man som campare behöver söka skriftligt tillstånd för att få tälta.
Hmm jag har haft på min hinklista att sova 1 natt i bergen, från solnedgång till soluppgång. I en bivvy är tanken och köpa alla skumbananer från mannen på toppen, kanske fylla en termos med varm shokolad också så att man klarar natten.Det HAR VARIT urusel asfalt där. Om det är där jag tror …….. så är det ny asfalt där. San Bartolome - Ayacata - Pico. Det var på tiden.
Onödigt kunnande: Har hört att man som campare behöver söka skriftligt tillstånd för att få tälta.
När det varit kallt (dåligt klädd) har det hänt att jag köpt varm choklad av ”Toppenkillen”. Men termos har jag aldrig släpat på.Hmm jag har haft på min hinklista att sova 1 natt i bergen, från solnedgång till soluppgång. I en bivvy är tanken och köpa alla skumbananer från mannen på toppen, kanske fylla en termos med varm shokolad också så att man klarar natten.
Tidigast 2026, i år hinner jag inte nerNär det varit kallt (dåligt klädd) har det hänt att jag köpt varm choklad av ”Toppenkillen”. Men termos har jag aldrig släpat på.
Borde gå att smyga in i skogen och gömma sig om man vill övernatta.
Hmmmmm. Har ju hänt att det brunnit där uppe. Är man nojig så ska man kanske välja plats med flera alternativa ”flyktvägar” utför?? Elden sprider sig fort när det är torrt och blåsigt.
Låt oss få veta när övernattningen blivit av.![]()
Tror du inte jag har sneglat på dylika boningar innan vi tog mod till oss och köpte eget inklusive låsbar dörr.
Övre kartan är lättläst. Fataga & Pico är med.
Mähhh, ingen av swingersklubbarna i PdIÖvre kartan är lättläst. Fataga & Pico är med.![]()
epicgrancanaria.com
Bike boxing?GC lockar inte så mycket just nu.
Även om det vore kul..
Om du sponsrar kan jag boxera dig till backen
Fasen vad synd. Vi kunde gjort sällskap då vår förmåga är riktigt låg. Har varit hör sedan 1/2 och åker hem 1/3.Jag har varit ett par veckor på GC med cykeln. Men jag kände inte att jag kunde matcha någon här. Dels har jag ont i höger knä. Det känns som en "tennisarmbåge" ungefär. Till och från gör det ont och det är svårt att stå och cykla. Riktiga berg har inte varit att tänka på. Sen fick jag en annan oangenäm grej efter jul. En hälsoundersökning på jobbet där cykeltest ingår. Jag fick inte cykla pga blodtrycket var högt. Efter det har jag mätt blodtrycket regelbundet och kommit fram till lätt hypertoni ungefär. På GC har jag malt GC500 Maspalomas till Arguineguin och in till Cercado Espinho tor, ett antal gånger. Även till dammen vid Monte Leon ibland. Utöver det vardagscykling för att handla osv. Övrig träning har varit gå massor och springa runt i en halsdjup pool. Har även ätit mycket frukt och grönsaker. Vädret var kanon hela tiden. När jag kom hem känns knät lite bättre och blodtrycket och vilopuls är bättre och absolut helt godkänt igen. Inga avvikelser. Nu ska jag se om det går att förbättra knät med lite stötvåg eller om något verkligen är sönder. Jag har haft ett par skojiga möten under cyklingen jag kan berätta om ifall någon är intresserad. Visa bilaga 753704Visa bilaga 753705
Jag ville inte vara till besvär för någon. Jag ville inte heller hamna i egen press att prestera som någon med lite bättre förmåga detta pga osäkerhet om blodtryck. Men det hade absolut varit kul att ses igen. Planen är att försöka bli lite sportigare igen, det är inte kul att åldras mer än nödvändigt.Fasen vad synd. Vi kunde gjort sällskap då vår förmåga är riktigt låg. Har varit hör sedan 1/2 och åker hem 1/3.
Om du har lust och tid får du gärna berätta om de du mötte. Kul och intressant med reseskildringar. Speciellt när man delar nördiga intressen.Jag har varit ett par veckor på GC med cykeln. Men jag kände inte att jag kunde matcha någon här. Dels har jag ont i höger knä. Det känns som en "tennisarmbåge" ungefär. Till och från gör det ont och det är svårt att stå och cykla. Riktiga berg har inte varit att tänka på. Sen fick jag en annan oangenäm grej efter jul. En hälsoundersökning på jobbet där cykeltest ingår. Jag fick inte cykla pga blodtrycket var högt. Efter det har jag mätt blodtrycket regelbundet och kommit fram till lätt hypertoni ungefär. På GC har jag malt GC500 Maspalomas till Arguineguin och in till Cercado Espinho tor, ett antal gånger. Även till dammen vid Monte Leon ibland. Utöver det vardagscykling för att handla osv. Övrig träning har varit gå massor och springa runt i en halsdjup pool. Har även ätit mycket frukt och grönsaker. Vädret var kanon hela tiden. När jag kom hem känns knät lite bättre och blodtrycket och vilopuls är bättre och absolut helt godkänt igen. Inga avvikelser. Nu ska jag se om det går att förbättra knät med lite stötvåg eller om något verkligen är sönder. Jag har haft ett par skojiga möten under cyklingen jag kan berätta om ifall någon är intresserad. Visa bilaga 753704Visa bilaga 753705
Jag skriver lite när jag hinner. Det handlar inte om proffs i touren, utan om "vanliga" cyklister jag träffat.Om du har lust och tid får du gärna berätta om de du mötte. Kul och intressant med reseskildringar. Speciellt när man delar nördiga intressen.
Kör på....Jag skriver lite när jag hinner. Det handlar inte om proffs i touren, utan om "vanliga" cyklister jag träffat.
Tack för berättelsen!Ok, då kör vi tills det blir låg effekttaxa ikväll......
Jag cyklade rondellen innan Arguineguin in mot El Horno alltså mot foten upp till Soria. Man cyklar genom en tunnel under motorvägen sen en vänster nedför och en svag höger uppför sen ner mot bananodlingen. I vänstersvängen cyklade jag om en ung mountainbikecyklist som verkade trött eller nåt för han stannade lite bakom mig. Efter högersvängen är det en till mountanbikecyklist som påminner om den andra fast mycket äldre. När jag passerar honom säger jag på engelska. Om du har en kompis eller son med dig så har han stannat. Naturliga svar på detta är väl. "Nej" eller "Tack"? Men han svarar på engelska med tysk brytning "He is always stopping!". Jag blir lite paff och säger "Ok". Sen cyklar jag ifrån dem och bort till foten av berget mot Soria. Står ett par minuter och vänder sen tillbaka. När bebyggelsen tunnar ut ser jag dem igen, de verkar ha problem. Jag frågar om de har bekymmer. Det visar sig att det är far och son. De har hyrt cyklar på Freemotion PdI, det är Cannondale HT med Microshift. Den ena cykeln som sonen har kan inte hålla kvar kedjan på stora klingan fram. Jag tar fram verktyg och justerar så gott det går, blir betydligt bättre i alla fall. Sen halar fadern fram den andra cykeln och säger: "Den här har ingen broms bak, bara lite om man pumpar många gånger." Jag förklarar att jag inte kan fixa det och frågar hur långt de tänkt cykla. Den halvt bromslöse fadern säger att de ska till Puerto de Mogan över berget och vända tillbaka samma väg. Jag säger att det är en dålig idé, han säger att det går bra för han har cyklat dit förut för några år sen. Jag säger att det lämpliga är att cykla tillbaka med cyklarna. Tala om att den tyska hyrfirman har försett sina tyska kunder med cyklar som inte lever upp till tysk standard, och ta ut nya cyklar för att cykla över berget imorgon. Den levnadsglade fadern förklarar vänligt att det inte är möjligt eftersom imorgon är "Family day". Jag resignerar och erbjuder mig att följa dem en liten bit upp i stigningen efter Soriaskylten. Tänker att de kanske behöver verktyg igen, eller att jag kan övertyga dem att avbryta. Vi pinnar på, det visar sig att sonen är riktigt stark nu när cykeln inte rappar kedja hela tiden. Pappan är inte lika rapp. Det är ett lugnt och pratbart tempo. Jag frågar om han har bra koll på hydrauliska bromsar. Han svarar glatt "Nej!". Jag påpekar att om hans enda broms börjar koka har han ganska svårt att stanna nedför testbacken mot Mogan. Eller på förbjudna vägen, eller utför från Soriahållet. Han svarar att han nog kan pumpa på den andra och att han ska cykla försiktigt nedför. Jag säger att det hela är en plan med många brister. Innan vi kommer till skylten med lutninginformation, möter vi en stor grupp cyklister som står still i riktning nedåt El Horno. De har en följebil och en mekaniker. Fadern uppvaktar mekanikern, uppvisande sin skithyrcykel. Jag tänker stilla att nu kommer de väl ändå äntligen vända. Fadern kommer tillbaka. Jag frågar vad mekanikern sagt. " Han sa att det inte fanns någon olja, och att han inte kunde fixa det". "Nähä" sa jag, och såg honom och sonen fortsätta uppför. Jag följde med kanske fem sex kurvor upp när det väl börjat bli jobbigt. Fadern kom på efterkälken, jag bearbetade honom en sista gång med meningslösa förmaningar. Jag fick dock veta att sonen var lokal schackmästare hemma..... Sen cyklade jag ikapp sonen och sa att jag skulle vända. Bad honom vara försiktig, och att de nog skulle fundera lite mer på att cykla hem. Han tackade för hjälpen och jag cyklade ner till fadern. Han tackade också glatt och sa att det var en jättebra och kul dag. Jag vet inte vad som hände sen, men jag hoppas fadern blev trött och att de vände ganska snart. Har i alla fall inte hört om några hemskheter. Sen cyklade jag hem. Det var en mycket märklig cykeltur. Sensmoralen är väl att man inte skall hyra en cykel utan att testa alla funktioner bredvid uthyraren och inte senare.
Tack, du har helt rätt. Jag slängde bara ihop det. Min happyenergi är inte lika stor som förut. Men det är ingen ursäkt för att sätta ihop onödigt jobbig text. Jag kollar om jag kan dela lite.Tack för berättelsen!
Inom parentes: Om jag få komma med ett tips i all vänlighet vore det att fundera kring styckesindelning. Med så mycket text blir textmassan en aning kompakt när allt skrivs i ett stycke.
För tydlighets skull: I min värld är det mycket bättre att skriva något än att inte göra det, även om det innebär att man väljer att inte lägga energi på att putsa texten. Så det var verkligen en kommentar inom parentes.Tack, du har helt rätt. Jag slängde bara ihop det. Min happyenergi är inte lika stor som förut. Men det är ingen ursäkt för att sätta ihop onödigt jobbig text. Jag kollar om jag kan dela lite.
Det är lugnt, tack. Nu har jag styckat upp utan någon större tanke på om det var bra ställen eller inte. Har ett par gubbar till att berätta om sen. Skall försöka disponera texten bättre där.För tydlighets skull: I min värld är det mycket bättre att skriva något än att inte göra det, även om det innebär att man väljer att inte lägga energi på att putsa texten. Så det var verkligen en kommentar inom parentes.
Vet du vad Hasse. Du är allt en vänlig vardagshjälte. Det skulle behövas fler av din sort!Ok, då kör vi tills det blir låg effekttaxa ikväll......
Jag cyklade rondellen innan Arguineguin in mot El Horno alltså mot foten upp till Soria. Man cyklar genom en tunnel under motorvägen sen en vänster nedför och en svag höger uppför sen ner mot bananodlingen.
I vänstersvängen cyklade jag om en ung mountainbikecyklist som verkade trött eller nåt för han stannade lite bakom mig. Efter högersvängen är det en till mountainbikecyklist som påminner om den andra fast mycket äldre. När jag passerar honom säger jag på engelska. Om du har en kompis eller son med dig så har han stannat. Naturliga svar på detta är väl. "Nej" eller "Tack"? Men han svarar på engelska med tysk brytning "He is always stopping!". Jag blir lite paff och säger "Ok".
Sen cyklar jag ifrån dem och bort till foten av berget mot Soria. Står ett par minuter och vänder sen tillbaka. När bebyggelsen tunnar ut ser jag dem igen, de verkar ha problem. Jag frågar om de har bekymmer. Det visar sig att det är far och son. De har hyrt cyklar på Freemotion PdI, det är Cannondale HT med Microshift.
Den ena cykeln som sonen har kan inte hålla kvar kedjan på stora klingan fram. Jag tar fram verktyg och justerar så gott det går, blir betydligt bättre i alla fall. Sen halar fadern fram den andra cykeln och säger: "Den här har ingen broms bak, bara lite om man pumpar många gånger."
Jag förklarar att jag inte kan fixa det och frågar hur långt de tänkt cykla. Den halvt bromslöse fadern säger att de ska till Puerto de Mogan över berget och vända tillbaka samma väg. Jag säger att det är en dålig idé, han säger att det går bra för han har cyklat dit förut för några år sen.
Jag säger att det lämpliga är att cykla tillbaka med cyklarna. Tala om att den tyska hyrfirman har försett sina tyska kunder med cyklar som inte lever upp till tysk standard, och ta ut nya cyklar för att cykla över berget imorgon. Den levnadsglade fadern förklarar vänligt att det inte är möjligt eftersom imorgon är "Family day".
Jag resignerar och erbjuder mig att följa dem en liten bit upp i stigningen efter Soriaskylten. Tänker att de kanske behöver verktyg igen, eller att jag kan övertyga dem att avbryta. Vi pinnar på, det visar sig att sonen är riktigt stark nu när cykeln inte rappar kedja hela tiden. Pappan är inte lika rapp.
Det är ett lugnt och pratbart tempo. Jag frågar om han har bra koll på hydrauliska bromsar. Han svarar glatt "Nej!". Jag påpekar att om hans enda broms börjar koka har han ganska svårt att stanna nedför testbacken mot Mogan. Eller på förbjudna vägen, eller utför från Soriahållet.
Han svarar att han nog kan pumpa på den andra och att han ska cykla försiktigt nedför. Jag säger att det hela är en plan med många brister.
Innan vi kommer till skylten med lutninginformation, möter vi en stor grupp cyklister som står still i riktning nedåt El Horno. De har en följebil och en mekaniker. Fadern uppvaktar mekanikern, uppvisande sin skithyrcykel.
Jag tänker stilla att nu kommer de väl ändå äntligen vända. Fadern kommer tillbaka. Jag frågar vad mekanikern sagt. " Han sa att det inte fanns någon olja, och att han inte kunde fixa det". "Nähä" sa jag, och såg honom och sonen fortsätta uppför.
Jag följde med kanske fem sex kurvor upp när det väl börjat bli jobbigt. Fadern kom på efterkälken, jag bearbetade honom en sista gång med meningslösa förmaningar. Jag fick dock veta att sonen var lokal schackmästare hemma.....
Sen cyklade jag ikapp sonen och sa att jag skulle vända. Bad honom vara försiktig, och att de nog skulle fundera lite mer på att cykla hem. Han tackade för hjälpen och jag cyklade ner till fadern.
Han tackade också glatt och sa att det var en jättebra och kul dag.
Jag vet inte vad som hände sen, men jag hoppas fadern blev trött och att de vände ganska snart.
Har i alla fall inte hört om några hemskheter. Sen cyklade jag hem.
Det var en mycket märklig cykeltur. Sensmoralen är väl att man inte skall hyra en cykel utan att testa alla funktioner bredvid uthyraren och inte senare.