rädda ett trasigt vevlagerfäste?

Pelleborren

Medlem
När jag tog bort det gamla vevlagret från min peugoet monaco så satt det som berget. Självklart saknade jag rätt verktyg så jag tog en polygriptång och tog i för kung och fosterland. På ena sidan lyckades jag deformera vevlagerfästet litegranna... När jag nu skulle montera nytt vevlager så märker jag att vevlagerskålen inte går att skruva dit trots att jag vet att det är åt rätt håll och rätt sorts gänga (bsa). Kan man rädda ett vevlagerfäste? Och är det värt att försöka på en sån gammal cykel? Peugeot Monaco är ju en av peugots mindre kända modeller och det är en sk "semi-racer". Min spontana tanke är att kasta ramen och sälja delarna som är kvar.

Antar att du menar vevlager hylsan skadades. Ja det går nog att reparera men det avgör hur deformerad den är.
Vevlagerhylsa känns konstigt att kalla det. Jag har alltid kallat det vevhus eller lagerhus (jämför med bottom bracket housing). Snabb googling på vevlagerhylsa genererar mest träffar på vevlagersavdragare, dvs hylsor.

jag klämde ihop det lite med polygripen...
Om vevhuset är ovaliserat så kläm det försiktigt i ett skruvstäd med trä-/plastbackar och försök få det någorlunda runt igen. Om det är en lokal inbuktning så går det kanske att bända ut det med ett metallskaft som träs genom. Om du lyckades buckla det med en polygrip, kan det inte fordra så tuffa doningar.

Fasa av kanten med en dremel, rundfil eller dyl för att lättare få in verktyg/vevlager.

Därefter kan du ta itu med gängan. Om du inte har tillgång till en gängtapp, kan du böja med att försöka rensa gängan med en gammal morakniv eller dylikt. Eventuellt kan du skära ett snitt i en gammal vevlagerskål och på så vis skapa dig ett gängrensningsverktyg.

Gängse namn är faktiskt vevlagerhylsa.
Jag hade gjort ett elegant försök att klämma tillbaka hylsan och sen tagit med mig grejerna till den gode Anders på Veloform i Gbg för att rensa gängorna samt skära hylsans ytterkanter rena och ffa parallella med varandra och med gängorna.

Lycka till!

Tack för alla tips! Jag köpte ett sånt vevlager utan gängor och lånat en rundfil av svärfar. Bor tyvärr för långt ifrån veloform i gbg.

Tillbaka
Topp