Zwift - The tråd, frågor och svar, allmänt om Zwift

Skulle behöva lite råd kring val av träningsapp för inomhussäsongerna. Har använt Zwift från och till senaste åren och nu även testa Whoosh eftersom det är gratis, och det smakar som bekant gott.

Inser mer och mer att jag inte vill hålla på och krångla med att starta upp virtuellt cyklande då jag ändå bara bryr mig att utföra erg mode-intervaller via förprogrammerade pass. Kör mer och mer via endast wahoo-appen och manuellt ställer in intervallerna on the go så att säga, för jag orkar inte med allt pill med att logga in på servern och välja bana osv.

Vill med andra ord bara ha mina stats på en skärm och färdiga intervaller. Finns det någon sådan gratisapp eller nått som är betydligt billigare än Zwift som ni kan rekommendera? Kör alltid med min Garminklocka uppkopplad parallellt med träningsappen i mobilen så syncning mellan appar är inte ett måste.

Skulle behöva lite råd kring val av träningsapp för inomhussäsongerna. Har använt Zwift från och till senaste åren och nu även testa Whoosh eftersom det är gratis, och det smakar som bekant gott.

Inser mer och mer att jag inte vill hålla på och krångla med att starta upp virtuellt cyklande då jag ändå bara bryr mig att utföra erg mode-intervaller via förprogrammerade pass. Kör mer och mer via endast wahoo-appen och manuellt ställer in intervallerna on the go så att säga, för jag orkar inte med allt pill med att logga in på servern och välja bana osv.

Vill med andra ord bara ha mina stats på en skärm och färdiga intervaller. Finns det någon sådan gratisapp eller nått som är betydligt billigare än Zwift som ni kan rekommendera? Kör alltid med min Garminklocka uppkopplad parallellt med träningsappen i mobilen så syncning mellan appar är inte ett måste.
Gratis och open source: Auuki

IcTrainer ska ju vara billigt o göra jobbet men jag har inte testat. TrainerRoad är dyrt och gör jobbet.
TrainerDay är möjligen i mitten.

Golden Cheetha är open source och säkert bra men jag testade och den plockade inte upp kadens från trainern. Inte så viktigt men jag tog det som ett tecken.

IcTrainer ska ju vara billigt o göra jobbet men jag har inte testat. TrainerRoad är dyrt och gör jobbet.
TrainerDay är möjligen i mitten.

Golden Cheetha är open source och säkert bra men jag testade och den plockade inte upp kadens från trainern. Inte så viktigt men jag tog det som ett tecken.
IcTrainer verkar lovande. 👌

Någon som kan förklara för mig vad jag missar - Tour de Zwift Ultimate Challenge - jag tolkade det som att man kan köra alla de olika rutterna när som helst hur som helst så länge TDZ pågår och man har "registrerat" sig så bockas de av en efter en. Men jag har vissa rutter jag kört bara häromdagen som inte blir avbockade när jag kollar progress på websidan, medan andra anses vara avslutade.
Vad är det jag missar för att kunna tillgodoräkna mig en rutt?

Tränar också bara erg-mode inomhus och har sedan 2 månader använt TrainerDay, efter att ha gått över från TrainerRoad. Den stora fördelen är att man kan anpassa passet under passets gång, dvs lägga till intervaller. Skitbra om du startar ett pass med 8 intervaller men bestämmer dig för att köra 10, eller vill ha en längre återhämtning efter 4.
Gillar också att du man får så långa intervaller som man specat, dvs den ökar motståndet när intervallen börjar och håller motståndet tills ca 3 sek efter intervallen, så har du specat en minut får du en minut!

Annat plus är att det bara kostar 50kr/månad.

Det är dock lite buggigt jämfört med TrainerRoad, t.ex. att den inte återgår till target watt efter en paus (måste just nu trycka +- på motståndet för att den ska ta). Dom uppdaterar den dock med fixar med jämna mellanrum. Skaparen är väldigt kommunikativ och på bollen snabbt. Helt klart värt ett test för att se om det passar dig!

Någon som kan förklara för mig vad jag missar - Tour de Zwift Ultimate Challenge - jag tolkade det som att man kan köra alla de olika rutterna när som helst hur som helst så länge TDZ pågår och man har "registrerat" sig så bockas de av en efter en. Men jag har vissa rutter jag kört bara häromdagen som inte blir avbockade när jag kollar progress på websidan, medan andra anses vara avslutade.
Jag har bara kört officiella TdZ och då har det funkat. Vågade inte chansa på La Reine t.ex, den sög så hårt att jag inte hade ngn lust att cykla om. Pressat schema med mycket jobb (12h pass) har gjort att jag fått planera in varje etapp noga, då är det tufft att behöva "cykla om".
Att dessutom vara tung och i dålig form har gjort att allt ffa uppför tar evinnerliga tider.

Sen kraschar datorn vid väl valda (olika) tidpunkter med hdmi till stor skärm. Ingen aning om felet men kan inte lämna in heller innan TdZ är klar trots garanti.

Så har jag tolkat det att det skall fungera. Jag har själv bara kört allt som events. Har en missad route från stage 2 som jag inte hunnit med ännu men tänkte nog ta den på make-up week (framförallt om det inte funkar som tänkt)

"While completing the regular Tour de Zwift requires you to complete stages in group rides, you can select any of the routes and ride them on demand in order to get credit toward The Ultimate Challenge. Note, though, that your ride must be done after the first TdZ event kicks off on January 6, and before Tour de Zwift ends on February 23."

Jag har spekulerat i att man måste ha kört en av eventen den veckan för att dom övriga ska kunnas köras utanför eventet. och eller att man inte kan köra såna routes som inte har öppnats n, dvs stage 5 & 6 nu.
men bara gissat.
Jag körde Lutcher igår utan problem. men hade kört både long och short innan..

Jag har spekulerat i att man måste ha kört en av eventen den veckan för att dom övriga ska kunnas köras utanför eventet. och eller att man inte kan köra såna routes som inte har öppnats n, dvs stage 5 & 6 nu.
men bara gissat.
Jag körde Lutcher igår utan problem. men hade kört både long och short innan..

Jo men t.ex. Muckle Yin är en del av Stage 1 således en av de första som då borde "låsts upp" - och den har jag kört 2 ggr nu men inte fått den tillgodräknad....
Sinnesjukt att det kan vara så här komplicerat och otydligt på typ världens största online cykelplattform...

Ser nu att jag också kört "London Flat" - dessutom som officiellt event men den är inte ibockad heller....

Jo men t.ex. Muckle Yin är en del av Stage 1 således en av de första som då borde "låsts upp" - och den har jag kört 2 ggr nu men inte fått den tillgodräknad....
Sinnesjukt att det kan vara så här komplicerat och otydligt på typ världens största online cykelplattform...

Ser nu att jag också kört "London Flat" - dessutom som officiellt event men den är inte ibockad heller....
Mysko, cyklade du platt-London som officiellt TdZ-event?

IMG_3143.webp

IMG_3144.webp

Av nyfikenhet testade jag om det räckte med ett varv av Petite Douleur trots att eventet kör två varv, det var tillräckligt för att bocka av den. Självklart körde jag två varv ändå för man är ju ingen fuskare.

Som rutt är den bara 13.9 km med 195 m klättring.
Visa bilaga 750163
Fast svårt att cykla den utan +10km lead-in. TdZ är ju inte för route badge per se, det är så "loppet" ser ut. Möjligen kan du skippa introt med ett eget event (som Lutscher) jag har inte kollat.
Startar du ett event med Innsbrucks Lutcher så börjar man uppe i backen och skippar den inledningen på dryga 10k/+800hm.

Hur kul är det när man kört hårda intervaller och är totalt slut och en annan kör om en som ingenting.
Aldrig mer detta förnedrande media!
Du måste ha missat GC på vintern, där ligger man högröd i ansiktet långt över tröskel så kommer ett proffs och cyklar om en utan att hålla i styret och petar naglarna.

Tillbaka
Topp