Hjälp angående val cykelhjul

krish620

Medlem
Mitt första inlägg på forumet så ber om lite överseende.

Tidigare cyklat landsväg regelbundet vilket tyvärr blivit en sällanvara. Äger numera en gravel som mest används för pendling (<20km/d) men som jag ibland byter pedalerna på och drar ut på en landsvägsrunda (5-10x/år). Det finns en önskan om att utöka landsvägscyklingen men kommer nog inte ske kommande året. Har tänkt ha två hjulpar, ett med vinterdäck och ett för sommaren. Således vill jag köpa ett par nya sommarhjul för max 3500kr. Jag står mellan:
-DT swiss P1800 med 370-nav (18t ratchet) som väger 1696g. Ca 3200kr inkl frakt.
-Team Vision Trimax 25 disc, 3-pawl-hub. Vikt 1470g. Pris ca 3100kr inkl frakt.

Jag är osäker på nav vs vikt. DT-hjulen har bättre nav men Team Vision har oslagbar vikt per krona och vet inte hur stor skillnad jag kommer märka i navfunktion (använder 3-pawl nu). Hållbarhet egentligen viktigare än vikt så länge vikten är <1700g. Önskar lite rådgivning! :)

Fridens liljor!

Senast ändrad:
Kanske missförstår ditt svar, men om du pendlar på GP5K 28 mm varför behövs ett extra par hjul för att cykla LVG-rundor? De däcken är ju typ det bästa du hittar i segment allround med prestanda.

Ang hjul så har Vision-hjulen en omodernt smal fälg (17 mm innerbredd), medan DT Swiss P1800 är något bredare på 20 mm (vilket förmodligen förklarar skillnaden i vikt). Ytterligare lite bredare (22 mm) är E1800 som jag nog skulle välja (om jag hade köpt nya aluhjul med den budgeten).

Glöm inte extra skivor som körs in med samma belägg som sitter på.

Kanske missförstår ditt svar, men om du pendlar på GP5K 28 mm varför behövs ett extra par hjul för att cykla LVG-rundor? De däcken är ju typ det bästa du hittar i segment allround med prestanda.

Ang hjul så har Vision-hjulen en omodernt smal fälg (17 mm innerbredd), medan DT Swiss P1800 är något bredare på 20 mm (vilket förmodligen förklarar skillnaden i vikt). Ytterligare lite bredare (22 mm) är E1800 som jag nog skulle välja (om jag hade köpt nya aluhjul med den budgeten).

Glöm inte extra skivor som körs in med samma belägg som sitter på.
Just nu byter jag vinter/sommardäck på samma originalhjul. Vill slippa det genom att ha två hjuluppsättningar där jag tänkte ha original till vinterdäcken och ville utöka med sommarfälgar att ha mina gp på.

Håller med om innerbredden men sommartid kommer jag nog inte köra bredare än 28 vilket 17mm funkar för.

Makes sense, även om ett däcksbyte med slang inte behöver ta mer än 10-15 minuter.

Vad är det för hjul original? Jag är nog mest bekymrad över att skillnaden (i vikt eller prestanda) mellan dessa och original inte är tillräckligt stor för att göra något mer än ett hjulformat hål i plånboken, och om man ändå vill spara till en renodlad LVG-hoj (eller har span på ett par "bättre" hjul) så blir det bara en längre resa dit.

Instämmer, men trött på däckbytandet bara och i teorin trevligt med lite nya hjul. Just nu sitter ospecificerade bontrager på. Vikt runt ca 2kg.

Jag skulle välja DT. Mest eftersom de har bredare fälgar om dina andra hjul pajar. Då ksn du köra DT-hjulen med rätt feta graveldäck.

Instämmer, men trött på däckbytandet bara och i teorin trevligt med lite nya hjul.
Med skivbromsar brukar det bli lite "pyssel" åtminstone vid första hjulbytet för att shimsa in skivorna.
Väljer du likadana nav, eller åtminstone nav med likadana bromsfästen o likadana skivor, brukar "pysslet" bli lite mindre.

Tillbaka
Topp