Zwift - The tråd, frågor och svar, allmänt om Zwift

Du måste ha missat GC på vintern, där ligger man högröd i ansiktet långt över tröskel så kommer ett proffs och cyklar om en utan att hålla i styret och petar naglarna.

En stund senare ser man dem komma swishandes ner igen bara för att hela spektaklet ska upprepas igen några minuter senare😂

Inte undra på att det otroligt långsamt idag.
Skärmbild 2025-02-.webp

Någon som har förslag på långpass? Tänkte köra ca 20 mil. Är det bara att hoppa på groupride? Funderar annars på ngn av pretzlbanorna

Bmtr kör 100 miles (160km) varje lördag kl 14:15
4 olika fartgrupper sen är det lätt att skarva 40km
Bra tips, jag roar mig sporadiskt med "EVO CC Endurance Ride [3.0-3.2w/kg avg] (B)" på söndagsmorgnarna men denna har jag helt missat, väldigt bra starttid också om man inte älskar tidiga mornar. (y)

Den enda nackdelen möjligen att det verkar vara lite mindre deltagare i BMTR klass B, i EVO CC Endurance Ride klass B är det alltid >100 startande med en fet klunga hela vägen vilket jag tycker är rätt kul. (Är det inte så många deltagare kan man ju egentligen lika gärna härja någon i någon paceholder grupp med ungefär lika många deltagare vid valfri tidpunkt kan jag tycka, det är ju ändå enbart en "ride", ingen tävling.)

Senast ändrad:
Bra tips, jag roar mig sporadiskt med "EVO CC Endurance Ride [3.0-3.2w/kg avg] (B)" på söndagsmorgnarna men denna har jag helt missat, väldigt bra starttid också om man inte älskar tidiga mornar. (y)

Den enda nackdelen möjligen att det verkar vara lite mindre deltagare i BMTR klass B, i EVO CC Endurance Ride klass B är det alltid >100 startande med en fet klunga hela vägen vilket jag tycker är rätt kul. (Är det inte så många deltagare kan man ju egentligen lika gärna härja någon i någon paceholder grupp med ungefär lika många deltagare vid valfri tidpunkt kan jag tycka, det är ju ändå enbart en "ride", ingen tävling.)
Jag har bara kört D än så länge kliver upp i C när formen blir lite bättre. där ligger det på runt 400 startande och runt 100 är kvar till mål. De flesta stannar vid 100km

Jag har bara kört D än så länge kliver upp i C när formen blir lite bättre. där ligger det på runt 400 startande och runt 100 är kvar till mål. De flesta stannar vid 100km
Ah, wow, oj, ok, jag kan eventuellt missuppfattat hur många som brukar köra b klass på dessa event, får kolla upp. (y)

Ah, wow, oj, ok, jag kan eventuellt missuppfattat hur många som brukar köra b klass på dessa event, får kolla upp. (y)
I lördags var det 80 pers kvar när jag vek ner mig vid lite efter 100k. Men riktigt alla är inte i klungan. Inte fence på bmtr så det finns alltid "freebirds". Om inget hinder dyker upp är jag med hela vägen på lördag. C gör en paus på 6 minuter vid 100k (ej freebirds). Tror att några i c brukar fortsätta till 200k.

Turen på söndagar är också kul (100k). Då är enda officiella kategorin c men minst ett freebird-gäng om man vill köra fort.

Generellt är det ju väldigt pratigt hos bmtr så det behövs inte så många för att det ska vara livat om man gillar sånt. Det gör jag. 😀 Tycker att det är ett toppengäng att rulla med.

Marcus! Det var några år sen sist. Vi ses i C någon dag då. Brukar hjälpa till och kvasta när jag kör C.
//Johan M (Johan Okynne på Zwift o Strava)

Senast ändrad:
Denna veckan är det SM-veckan (vinter) och liksom förra året finns e-cykling med. Cyklisterna sitter bredvid varandra och kör på Zwift. Det som var lite kul förra året var att kommentatorerna gjorde precis allt och slingrade sig något enormt för att absolut inte säga "Zwift". Min gissning är att det har att göra med SVTs reklampolicy.

Sändningen startar 11:10 och sänds även på SVT Play, kolla om ni har tid och vill se lite wattfantomer!

SM-veckan E-cykling

Denna veckan är det SM-veckan (vinter) och liksom förra året finns e-cykling med. Cyklisterna sitter bredvid varandra och kör på Zwift. Det som var lite kul förra året var att kommentatorerna gjorde precis allt och slingrade sig något enormt för att absolut inte säga "Zwift". Min gissning är att det har att göra med SVTs reklampolicy.

Sändningen startar 11:10 och sänds även på SVT Play, kolla om ni har tid och vill se lite wattfantomer!

SM-veckan E-cykling
Ja, var ju lite väl avzwiftificerat i fjol, man fick ju inte se kom eller back tider hade ju var rätt intressant!
Generelllt var det för "svensson" anpassat, gav ju inte så mycket för nördar tyvärr.

Senast ändrad:

SM-veckan E-cykling
De kör tyvärr inte på Zwift i år utan på MyWhoosh...

SM-veckan E-cykling
Om någon skriver en bok eller gör en film om Zwift så kommer det garanterat bli morgonstudion och alla tv-soffor där man får full exponering. Sorry för lite off topic men är fascinerad av detta att minsta märke på en tröja blurras men om det är "kultur" (inklusive fackböcker) finns inga hinder för maximal exponering. För mig är det ingen skillnad.

för att var on-topic men ointressant så körde jag tdz b o c igår. I b frågade en person om man kan mute:a folk (p.g.a. av mig tror jag ) och i c var det någon som var väldigt, väldigt konstig.

Senast ändrad:
Nån som kör med zwift cog / clicks?
Om jag inte växlar på en stund så blir clicken livlös, som att den går i sleep mode / stänger av sig själv, så får man trycka lite på måfå och efter ett par sekunder eller ibland rätt mycket längre så vaknar den till liv igen.
Aktuell växel visas hela tiden så det är inte som att den helt försvinner.
Har lagt inte senaste firmware.
Verkar inte helt ovanligt tyvärr...

Efter att ha läst en massa trådar med liknande erfarenheter på andra forum så kontaktades Zwiftsupporten och efter lite fram och tillbaka verkar det som att de skickar en ny Click till mig nu.

Hoppas det är lösningen.

Kan man justera sina effektzoner själv eller måste man leva med vad zwift har förbestämt är z2/3/4?
Du kan justera både maxpuls och ftp, antagligen zonerna med, men det har väl ingen koppling till cog som sådan? (Vad missar jag?)

Jag hade velat ha 'megarange' bak oavsett cykel och singel fram, men det verkar inte som vare sig Zwift eller min direto xrt stöder det(?) Den som vet får gärna upplysa mig :)

Kör väldigt få erg-pass. Det dödar känslan för min del.

Efter att ha läst en massa trådar med liknande erfarenheter på andra forum så kontaktades Zwiftsupporten och efter lite fram och tillbaka verkar det som att de skickar en ny Click till mig nu.

Hoppas det är lösningen.
Och nu backade dem - när de insåg att Clicken var bundlad med en trainer som inte köptes på deras webshop tvärvände dem och sa att jag får kontakta trainerleverantören :(

du ska kunna ändra wheel size på Elite och därmed utväxlingen - men inte range - hur det sen lirar med cog har jag ingen aning om

Har det hänt nåt med erg mode sedan förra vintern ? Mer eller mindre omöjligt hålla jämna watt, spretar både nedåt och uppåt.
Inte kört erg intervaller sen förra vintern, då på kickr v4 nu på kickr v6.

Har det hänt nåt med erg mode sedan förra vintern ? Mer eller mindre omöjligt hålla jämna watt, spretar både nedåt och uppåt.
Det har jag inte sett, om du inte menar mindre spret än jag reagerar på. Dottern kör ERG i Zwift på låga watt. Låga watt lär inte vara ditt problem så jag känner inte igen det.

(Med 32T/ 11-34 och barnwatt så funkar det inte på tex snap, nu är hon starkare och kör på v5)

Har du provat på någon annan plattform för att avgöra om det är trainern eller appen?

Det är mer eller mindre omöjligt att hålla jämn effekt, men det kan kanske gå att ställa in att trainern ska ta medelvärdet av effekten över en längre tid för att platta ut effektkurvan.

Det finns en inställning i zwift där man kan välja mellan 3sek glidande medelvärde eller "instant power".
Sen har kickr alltid haft en inbyggd "power smoothing" feature när man kör erg i zwift. Den visar inte verklig effekt utan ett medelvärde.

Edit: På nyare kickr kan man stänga av erg power smoothing i wahoo appen.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp