Vänern runt GPX-fil

VR23

Medlem
Vänern runt GPX-fil
Vi tänker cykla runt Vänern på racer, men tycker Vänerleden är onödigt lång!?
Har sett att det skall finnas alternativ sträckning på ca 50 mil!
Skall vara mindre trafikerade vägar och minimum av grusvägar.
Någon som sitter på mer info?
GPX-fil mottages tacksamt! (Eller tips om var jag kan hitta dito)

Tack på förhand!
mvh Anders

Vänern runt GPX-fil
Har sett att det skall finnas alternativ sträckning på ca 50 mil!
Skall vara mindre trafikerade vägar och minimum av grusvägar.
Någon som sitter på mer info?
GPX-fil mottages tacksamt! (Eller tips om var jag kan hitta dito)

Tack på förhand!
mvh Anders
Jag kollar

Vänern runt GPX-fil
Då kan kanske denna RR om Vänern runt på racer med minimal packning, vara inspirerande
img_7148-jpeg.498922

TS: @Ulrika Gr har även en tråd om planeringen

Vänern runt GPX-fil
1738566591197.webp

Lite snabbt ritat, lite längre 512 km. Grus, drygt 130 km. Vet inte statusen på vägarna eller grusvägarna. Lite lättare här i Skåne, ler!

Kan nog förbättras en hel del, sedan är det lite hur man definierar runt en sjö, Säffle kan man ta sig ner till sjön och följa sjökanten via ett antal grusvägar!
1738567872543.webp

Blev själv lite sugen, lagom runda för en gammal gubbe :-)!

Senast ändrad:
Vänern runt GPX-fil
Senast ändrad:
Vänern runt GPX-fil
Vänern runt GPX-fil
Inte i phönen iaf, får kolla datorn senare.
I Android och om du har banan sparad på ditt Garmin Connect-konto
  1. Öppna Garmin Connect-appen
  2. Klicka på "Mer"/de tre punkterna nere till höger
  3. Välj "Träning och planering"/"Banor"
  4. Klicka på rätt bana
  5. Klicka på de tre punkterna nere till höger under kartan
  6. Välj "Dela"
Då kan du välja hur du vill skicka banan

Vänern runt GPX-fil
Först: Tack!
Sen undrar jag om det där är ett spår av en cykeltur. När jag läser in i en annan karteditor så verkade det vara många "avstickare" som jag inte vet vad de beror på. Till exempel runt området Vargön öster om Vänersborg och vid Friaån.

Vänern runt GPX-fil
Först: Tack!
Sen undrar jag om det där är ett spår av en cykeltur. När jag läser in i en annan karteditor så verkade det vara många "avstickare" som jag inte vet vad de beror på. Till exempel runt området Vargön öster om Vänersborg och vid Friaån.
Det är från en cykeltur från tidig morgon till sent på kvällen. Var inte med själv men dom åt lunch och stannade säkert ett antal ggr till.

Vänern runt GPX-fil
Vänern runt GPX-fil
Stort tack!

För de som funderar på att följa rutten bör man dock vara uppmärksam på att öster om Mariestad följer spåret E20 samt sedan på Vänerns östra sida den tungt trafikerade RV26 (väster om sjön Skagern).
(Dock finns det enligt Roadfinder alternativa (om-)vägar med mindre trafik på sträckan Mariestad-Gullspång).
Det var inte lite heller, tyvärr utan lokalkännedom så känns inte det helt 100 att cykla dit och reka fram alternativ.

Vänern runt GPX-fil
Stort tack!

För de som funderar på att följa rutten bör man dock vara uppmärksam på att öster om Mariestad följer spåret E20 samt sedan på Vänerns östra sida den tungt trafikerade RV26 (väster om sjön Skagern).
(Dock finns det enligt Roadfinder alternativa (om-)vägar med mindre trafik på sträckan Mariestad-Gullspång).
Tanken med detta spåret är att genomföra på en dag, det finns såklart mkt ngt säkrare omvägar om man vill.

Vänern runt GPX-fil
1738657671231.webp

Ovanför 375 markeringen, är det 4 km längs den vägen som du beskrev var tättrafikerad (vad jag tror iallafall :-)!). Den blå linjen är var vi cyklade i somras på Sverigetempot.

Vänern runt GPX-fil
Jag tycker att
kan vara ett bra sätt att hitta lämpliga vägar att cykla
Den ska jag testa, i år ska det åkas nya vägar utan tidspress😀. Jag har cyklat Vänern 2ggr i Örebrocyklisternas regi så det kanske inte blir hela heller.

Jag har ngt gammalt utkast liggande på en rutt som inkluderar alla 3 stora sjöar, typ Mälaren sydlig, Vättern nordlig, Vänern runt och tillbaka Vättern sydlig, Mälaren nordlig.

Senast ändrad:
Vänern runt GPX-fil
Den ska jag testa, i år ska det åkas nya vägar utan tidspress😀. Jag har cyklat Vänern 2ggr i Örebrocyklisternas regi så det kanske inte blir hela heller.

Jag har ngt gammalt utkast liggande på en rutt som inkluderar alla 3 stora sjöar, typ Mälaren sydlig, Vättern nordlig, Vänern runt och tillbaka Vättern sydlig, Mälaren nordlig.
Nu vet jag vad jag ska göra i sommar.

Vänern runt GPX-fil
Stort tack!

När jag körde officiella Vänern runt så var E20 den enda vägen där jag kände mig malplacerad, RV26 tyckte jag var helt ok(förutom att det spöregnade)

Vänern runt GPX-fil
Jag har cyklat Vänern 2ggr i Örebrocyklisternas regi så det kanske inte blir hela heller.
Den verkar tyvärr vara helt struken nuförtiden.
Riktigt trist, det var ett av de bättre motionsloppen jag har cyklat
Mkt bättre än Vätternrundan, enl mig.

Då borde väl även den 4e största sjön ingå?

<REDIGERAT>
Jag var sen och självklart ingår även 4e största sjön
Verkar ha förutsättningar för att bli en riktigt fin tur.

Tillbaka
Topp