Vilka piller äter ni?

Vilka piller äter ni?
Pillerfri lunch med nitrat, omega 3 och ANNAT.
0B01F57D-7048-4180-B912-550FC77404D5.webp

Vilka piller äter ni?
Slutar aldrig förvånas över det inneboende drivet att hitta en "magic bullet" samtidigt som oviljan att finslipa hygienfaktorerna är total =P

Vilka piller äter ni?
:unsure: 💡 ☝️

Flera som testat Cellexir här? Vi har alltså, "att kunna ligga på högre puls mycket längre innan mjölksyran kommer" och flera st världsrekord, förutom ovanstående som Totteman nämner även från Jonas Bohr själv.

@Totteman Du som sett den fantastiska effekten på mycket nära håll, har du själv provat Cellexir?
du kan ju inte läsa vad jag skriver, misstolkar du på flit eller hejar du på färjestad?.

Vilka piller äter ni?
du kan ju inte läsa vad jag skriver, misstolkar du på flit eller hejar du på färjestad?.
LoL, sorry, ja, jag har lite dålig koll på alla tillskott, lite seg i tanken kan jag också vara ibland. Förbisåg alternativt kopplade först inte vad du menade med "beetspeed" i sammanhanget när vi diskuterade Cellexir men nu har jag beställt. (y) Just nitrat/rödbetor verkar ju till och med vara "ganska ok" enligt en överväldigande majoritet här på happy till skillnad från övriga vitamin-/mineraltillskott samt Omega 3 där en majoritet tyckte det var bortkastade pengar (eftersom man får det från kosten ändå) alternativt blaha. Men visst, piller/pulver generellt anses väl kontroversiellt här (förutom mediciner), bäst är så klart att få i sig även nitrat via kosten (för att vara helt happykorrekt menar jag).
1738240217383.webp

Senast ändrad:
Vilka piller äter ni?
Ginseng och rysk rot. Är det helt glömt numera?
Förr blev man både smartare, uthålligare och mindre trött av det.
Ah, jag anar ett samband! Vi har slutat äta det och har därför glömt bort det. Hade vi fortsatt äta det hade vi inte glömt det. Ett solklart bevis för att man minns saker bättre om man äter ginseng och rysk rot.

Vilka piller äter ni?
Ginseng och rysk rot. Är det helt glömt numera?
Förr blev man både smartare, uthålligare och mindre trött av det.
Vi har slutat äta det och har därför glömt bort det.
Har vi ngnsin gjort det?
För om jag kommer ihåg rätt såldes det >5ggr mer Ginseng jmf med hur mkt som odlades.
Så chansen att ha ätit Ginseng är ganska liten.

Vilka piller äter ni?
LoL, sorry, ja, jag har lite dålig koll på alla tillskott, lite seg i tanken kan jag också vara ibland. Förbisåg alternativt kopplade först inte vad du menade med "beetspeed" i sammanhanget när vi diskuterade Cellexir men nu har jag beställt. (y) Just nitrat/rödbetor verkar ju till och med vara "ganska ok" enligt en överväldigande majoritet här på happy till skillnad från övriga vitamin-/mineraltillskott samt Omega 3 där en majoritet tyckte det var bortkastade pengar (eftersom man får det från kosten ändå) alternativt blaha. Men visst, piller/pulver generellt anses väl kontroversiellt här (förutom mediciner), bäst är så klart att få i sig även nitrat via kosten (för att vara helt happykorrekt menar jag).
Visa bilaga 750054
Och du har kollat av vilka mängder, i vilken form, hur det får ha processats osv. för att faktiskt visa någon som helst effekt? Bara för det står rödbetspulver behöver det inte vara en sammansättning eller rekommenderad dos som det finns evidens för. De flesta Omega3 tillskotten t.ex. gör uppfyller t.ex. inte överhuvudtaget de kraven på spec och dos som forskningen ser en evenuell fördel vid.

Vilka piller äter ni?
Sammanfattninsvis för dom som har svårt att ta till sig information.
-"Det funkar för mig" går inta att kolla och ljug(light) för pengar är osmakligt men lurar enorma mängder eftersom det pågår.....

- fulcitat: "en jag hjälpte som slog världsrekord använde Cellixir" ( jättefulcitat, orkar inte leta) betyder inte att Cellixir haft någon effekt utan bara att det använts av någon lika vatten.
-osv
-osv
Hela branchen tjänar jättepengar på att folk vill ta genvägar, och dom finns, men det mesta är dret på gruppnivå.

Mina 5. / Multi-M

Vilka piller äter ni?
Har vi börjat snacka surkörsbär än?
Eller magiska svarta vinbär från NZ?

Athletic Greens har väl inte heller lyfts? Trots allt tar ju Strasser det och han har vunnit både RAAM och TCR
😀😂
Tror på heroin mot smärta men törs inte testa, skulle lätt kunna köra 4 x 8 på 500% 💪

Vilka piller äter ni?
Har vi börjat snacka surkörsbär än?
Eller magiska svarta vinbär från NZ?

Athletic Greens har väl inte heller lyfts? Trots allt tar ju Strasser det och han har vunnit både RAAM och TCR
😀😂
Nu har jag inte följt forskningen om detta i detalj, men för en del år sen lyckades ändå svarta vinbär fånga mitt intresse, inte bara som gott och nyttigt bär utan även pga potentiellt positiva effekter på prestationsförmåga.
En slumpvis utvald studie: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/37648248/
Inte för att det direkt därmed är bevisat med en prestationsförhöjande effekt men ska man nu äta bär så är väl svarta vinbär inget dåligt val.

Iofs så är bär och piller inte samma sak när jag tänker efter så ovanstående är inte helt relevant för tråden. Ber om ursäkt för det.

Vilka piller äter ni?
Och du har kollat av vilka mängder, i vilken form, hur det får ha processats osv. för att faktiskt visa någon som helst effekt? Bara för det står rödbetspulver behöver det inte vara en sammansättning eller rekommenderad dos som det finns evidens för. De flesta Omega3 tillskotten t.ex. gör uppfyller t.ex. inte överhuvudtaget de kraven på spec och dos som forskningen ser en evenuell fördel vid.
Mycket viktig poäng! Jag skrev ett litet vetenskapligt arbete om rödbetor och blodtryck en gång. Slutsatsen i det var att den teoretiska effekten är svårvärderad i praktiken då det inte riktigt går att veta nitratinnehåll i produkter man köper. I hyfsat välgjorda studier tittar man på nitratnivåerna i blodet efter tillförsel osv men i verkligheten är ju det ogörligt. Min slutsats är att det är bättre att äta två stora rödbetor istället för ett tillskott. Nitratnivåerna i blodet vet jag iofs inget om men jag har åtminstone blivit mätt på ett ganska nyttigt sätt….

Vilka piller äter ni?
Är väl rätt mycket nitrat i spenat också?
Läkemedelsverkets artikel om nitrat och nitrit var rolig. Dom nämner att rödbetsjuice är prestationshöjande. Men även att spenat och ruccola är innehållsrika. Så smoothies på alla 3 är toppen.
Sen längre ner står det att barn under ett ska undvika smoothies med alla 3, särskilt om den stått framme i rumstemperatur. Då ökar risken att få i sig för mycket nitrat.
Så tack lmv för tipset.
Undrar om en stadig diet av palak paneer räcker?

Vilka piller äter ni?
Nu har jag inte följt forskningen om detta i detalj, men för en del år sen lyckades ändå svarta vinbär fånga mitt intresse, inte bara som gott och nyttigt bär utan även pga potentiellt positiva effekter på prestationsförmåga.
En slumpvis utvald studie: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/37648248/
Inte för att det direkt därmed är bevisat med en prestationsförhöjande effekt men ska man nu äta bär så är väl svarta vinbär inget dåligt val.

Iofs så är bär och piller inte samma sak när jag tänker efter så ovanstående är inte helt relevant för tråden. Ber om ursäkt för det.

Gillar också svarta vinbär, finns en del studier om buffrande egenskaper även där - som alltid extremt marginellt och allt annat än tvärsäkert men gillar man bär så är det ett fint bär :)
Sen är frågan hur mycket bättre just det här nyazeeländska släktet är haha.

Surkörsbär upplever ju vissa kan ge spexiga drömmar också. Tyvärr galet dyrt fortfarande och knepig tillgång här i Sverige men det kommer väl om några år när de stora drakarna tar upp det i sitt sortiment.

Vilka piller äter ni?
Gillar också svarta vinbär, finns en del studier om buffrande egenskaper även där - som alltid extremt marginellt och allt annat än tvärsäkert men gillar man bär så är det ett fint bär :)
Sen är frågan hur mycket bättre just det här nyazeeländska släktet är haha.

Surkörsbär upplever ju vissa kan ge spexiga drömmar också. Tyvärr galet dyrt fortfarande och knepig tillgång här i Sverige men det kommer väl om några år när de stora drakarna tar upp det i sitt sortiment.
Surkörsbär är för mig nytt. Är det sånt som Emil i Lönneberga gjorde vin på?

Vilka piller äter ni?
Surkörsbär är för mig nytt. Är det sånt som Emil i Lönneberga gjorde vin på?

Nja det är ett specifikt körsbär - montmorency cherry
Så vanlig körsbärsjuice funkar tyvärr inte.
Finns rätt mycket evidens på viss effekt på uthållighetsidrott, muskelåterhämtning mm.
Används flitigt bland annat i stora fotbollsklubbar och liknande där man har väl tilltagna budgetar.

Första random träff på pubmed:

Vilka piller äter ni?
Nja det är ett specifikt körsbär - montmorency cherry
Så vanlig körsbärsjuice funkar tyvärr inte.
Finns rätt mycket evidens på viss effekt på uthållighetsidrott, muskelåterhämtning mm.
Används flitigt bland annat i stora fotbollsklubbar och liknande där man har väl tilltagna budgetar.

Första random träff på pubmed:
Alltid bra med länk till seriös faktabank👍

Vilka piller äter ni?
Har tipsat om examine.com tidigare också.
Där finns lättläst info om surkörsbär (och det mesta):

Och tipsar återigen om Australian Intitute of Sports supplement framwork som kategoriserar tillskott utifrån existerande evidens och sannolikhet att de har en relevant påverkan.

Surkörsbär och svarta vinbär ligger inom gruppen polyfenoler som primärt är antioxidanter och tillskrivs egenskaper som förbättrad återhämtning. Kruxet är att återhämtning är inte samma sak som prestation, vilket också visats i studier av andra inflammationshämmare / antioxidanter som vitamin C - att man tycks återhämta sig bättre innebär inte en förbättring och där finns i vissa fall även evidens mot dvs. att en stor dos istället hämmat adaptionsprocessen som ju i grunden bygger på att man frammanar inflammation genom överbelastning.

Surkörsbär innehåller även melotonin vilket kan vara en förklaring till varför det rapporteras om positiv påverkan på sömnen.

Vilka piller äter ni?

Kreatin hjälper till med mer än bara muskler
Så sägs det men om man orkar scrolla ner till slutet så står det ju också

"In conclusion, the evidence does not show creatine helps cognition and in October 2024 EFSA rejected an application for a potential European health claim that creatine improves cognitive function."

Men som sagt, kreatin som tillskott räknas ju som ett säkert och fungerande tillskott. De flesta (äldsta) studierna gäller ju muskler och styrka, så jag har förstått det som att det fortfarande är lite i sin linda med att komma till slutsatser för annan nytta. I nuläget känns det i alla fall som att det ger vissa fördelar med inga direkt nackdelar. Det är också ett billigt och enkelt tillskott att använda.

Senast ändrad:
Vilka piller äter ni?
Vilka piller äter ni?
Tyngre Träningssnack har ju tagit upp kreatin för konditionsidrottare vid två tillfällen i alla fall.

Kan man få en liten sammanfattning, alltså effekt eller inte effekt på konditionen? Orkar aldrig lyssna på poddar :|

Tillbaka
Topp