Hör upp, cykel i media-tråden

Att östsvensken i inlägget ovan hade problem med kollektivtrafiken tycks ju mest ha med appen att göra. Att det tog mycket längre tid att åka kollektivt till verkstaden är förväntat, de flesta bilverkstäder ligger i industriområden utan tillgång till snabb och tät kollektivtrafik. Vi kan inte bygga ett kollektivtrafiknät för att människor ska lämna in bilen på service liksom.

Du måste skilja på debattartiklar och krönikor/politiska krönikor/kommenterande texter. Man kan ha åsikter utan att vara debattör.
Östsvensken i inlägget är jag, Östsvensken i artikeln skulle nog inte till bilverkstaden.
Att man inte skall bygga kollektivtrafik till induistriområden kan jag tycka är lite konstigt för då kan inte de som jobbar där ta sig till och från anställningsplatsen på ett rimligt sätt (kollektivt) och då kommer nog bilanvändningen öka.

Huruvida någon som är anställd på en tidning kan skriva debattartiklar eller artiklar som liknar debattartiklar kommer vi nog inte vara överens om.

@RN Japp, det var dig jag avsåg.

Det går kollektivtrafik till industriområden, men oftast tidig morgon och sen eftermiddag då människor börjar och slutar arbetet. Den finns, men den är inte snabb eller tät (som jag skrev). Det är ju kapitalförstöring att låta bussar köra tomma där på dagtid för att kanske kunna plocka upp eller lämna av någon som har ärende till bilverkstaden, tänker jag. Sedan kan vi alltid önska bättre kollektivtrafik, absolut!

Det är enkelt att skilja på krönikörer och debattörer - de är på olika platser i tidningen. Det spelar liksom ingen roll vad ni tycker - Lena Melin är ingen politisk debattör. Hon är inte ens ledarskribent på Aftonbladet. Inte Oisin Cantwell heller. Det hindrar dem inte från att uttrycka åsikter då och då. Det gör till och med kåsörerna i Gepe. Och den här gången skrev Melin lite extra töntigt och svepande, tycker jag.

Marknadspris är inget som beror på vad folk anser. Det är där efterfrågan och utbud möts. Är det kö till platserna, så är priset under marknadspriset. Står det lediga platser, så är priset högre än marknadspriset.
Under förutsättning att människor har perfekt information i valögonblicket då, naturligtvis. Och att det inte finns dolda variabler i form av ekonomiska styrmedel, subventioner etc. etc.

Plötsligt är det inte så lätt.

Under förutsättning att människor har perfekt information i valögonblicket då, naturligtvis.
Det kommer aldrig infinna sig, men man borde kunna avgöra om det står tomma platser eller är kö till platserna. Då är man nära nog.
Och att det inte finns dolda variabler i form av ekonomiska styrmedel, subventioner etc. etc.
Nä, går någon in och förstör marknaden med subventioner, skatter etc så kommer jämvikten att rubbas. Dock kan en ny jämvikt infalla, förskjuten från den optimala. Det är ju sådant man använder skatter och subventioner till. Förutom det grundläggande att dra in pengar till det allmänna. Prisreglerar man kommer aldrig jämvikten infalla. Då får man köer eller underutnyttjande.

Det kommer aldrig infinna sig, men man borde kunna avgöra om det står tomma platser eller är kö till platserna. Då är man nära nog.

Nä, går någon in och förstör marknaden med subventioner, skatter etc så kommer jämvikten att rubbas. Dock kan en ny jämvikt infalla, förskjuten från den optimala. Det är ju sådant man använder skatter och subventioner till. Förutom det grundläggande att dra in pengar till det allmänna. Prisreglerar man kommer aldrig jämvikten infalla. Då får man köer eller underutnyttjande.
Optimal prissättning är ju ett löst problem. Lägg ut vägutrymmet på den öppna reglerade marknaden bara så blir det bra.

Jag blev helt ställd av den texten, här har vi alltså en av de tongivande politiska debattörerna för en skapligt vänsterorienterad tidning som klagar på att cykelbanor blir ordentligt snöröjda. Trodde jag aldrig skulle hända.
Underskatta inte annonsvärdet i ett rejält klickragg, ju dummare desto större spridning.

Gå inte över ån efter vatten, finns redan en artikel på happy

Cykling istf gnäll på cyklar

Senast ändrad:
Gå inte över ån efter vatten, finns redan en artikel på happy
Det hade jag missat!

I morse var det trafikinfarkt på nynäsvägen när jag rullade förbi på cykeln. Marginalkostnaden att ta bilen är för låg nu när "alla" har elbilar. Dags att höja trängselskatten rejält eller införa kilometerskatt på elbilarna, så vi får balans på vägmarknaden igen. 😄

Senast ändrad:
@RN Japp, det var dig jag avsåg.
Det är enkelt att skilja på krönikörer och debattörer - de är på olika platser i tidningen. Det spelar liksom ingen roll vad ni tycker - Lena Melin är ingen politisk debattör. Hon är inte ens ledarskribent på Aftonbladet. Inte Oisin Cantwell heller. Det hindrar dem inte från att uttrycka åsikter då och då. Det gör till och med kåsörerna i Gepe. Och den här gången skrev Melin lite extra töntigt och svepande, tycker jag.
Jo, för oss som läser tidningar som de ska läsas, dvs på papper, så är det enkelt att se om det är en ledartext på ledarsidan eller en politisk reporter/krönikör/kåsör som skriver rapporterande/analyserande/raljerande om politik. Problemet är att ungdomarna av idag läser tidningarna digitalt på sina datamaskiner, och då är det inte alltid lika tydligt som när man fysiskt ser platsen i tidningen. :-)

Jo, för oss som läser tidningar som de ska läsas, dvs på papper, så är det enkelt att se om det är en ledartext på ledarsidan eller en politisk reporter/krönikör/kåsör som skriver rapporterande/analyserande/raljerande om politik. Problemet är att ungdomarna av idag läser tidningarna digitalt på sina datamaskiner, och då är det inte alltid lika tydligt som när man fysiskt ser platsen i tidningen. :-)

AB => woke => cykelkramare
Därför känns hennes kåseri/debattartikel/whatever väääldigt konstig. Hennes dator har kanske blivit kapad?

Eh, vad är det?
Enklare att kolla om det är kö till platserna, eller lediga platser. Eventuellt olika priser olika dagar och olika tider. Det där löser marknaden om ingen lägger restriktioner på den.
Du köper timeslots på en marknad, ungefär som hur du köper dina kilowatt-timmar idag. Att ha politiker eller parkeringsbolag som hittar på priser är planekonomi.

Det är lite dystopiskt med tanke på att vägnätet då i praktiken kommer fungera som elen dito. Politiskt är det också så kanske inget vi ska diskutera vidare

Jag tror jag ska införa P-avgift för cyklar i vår BRF, både på gården och i cykelrummet. Eftersom vi har det för bilarna på gården bör vi ha det för cyklar också, så att medlemmar utan cykel inte indirekt betalar för nåt de inte utnyttjar. Ska lobba för att kommunen gör samma sak ute på stan också. Cykelbanor och parkeringar tar upp mycket plats som kunde använts till annat - gångbanor, trottoarer, och parker t.ex.

Kan ju också vara att man är både cyklist, bilist och fotgängare. Och kanske lite trött på den ensidiga bilden som ständigt målas upp, och det oempatiska sättet det görs på.
Den ensidiga och orättvisa bilden att bilar tar mer trafikutrymme, släpper ut diverse saker och kör på cyklister och fotgängare? Ja, det saknas verkligen empati för den genom alla tider orättvist behandlade bilismen...

Den ensidiga och orättvisa bilden att bilar tar mer trafikutrymme, släpper ut diverse saker och kör på cyklister och fotgängare? Ja, det saknas verkligen empati för den genom alla tider orättvist behandlade bilismen...
Det var högst oempatiskt av den här ”regeringen” att sänka reduktionsplikten så att det blir mycket billigare att köra bil.

Förbifart Stockholm är en annan, oempatisk åtgärd. (Ett av Sveriges dyraste infrastrukturprojekt genom tiderna.)

Motorvägsbygget mellan Göteborg och Trollhättan likaså.

För att inte tala om följande projekt som byggstartar inom några år:
  • Borlänge-Falun, Kapacitets- och hastighetshöjande åtgärder
  • E45 Rengsjön–Älvros
  • Uppsala, Plankorsningar
  • E4 Gumboda–Grimsmark mötesseparering
  • Ånge–Östersund, Kapacitets- och hastighetshöjande åtgärder
  • Sundsvall–Ånge, kapacitets- och hastighetshöjande åtgärder - inklusive säkerhetshöjande åtgärder
  • E20 Förbi Mariestad
  • E20 Götene–Mariestad
Räknas för övrigt som ”stora” projekt och kommer alltså kosta väldigt, väldigt mycket pengar.

Senast redigerad av en moderator:
Tiden är förbi för fler och större bilvägar. Uppgiften framöver är att klara oss med det vi har och förbereda oss för de katastrofer som komma skall.

Tiden är förbi för fler och större bilvägar. Uppgiften framöver är att klara oss med det vi har och förbereda oss för de katastrofer som komma skall.

Och då behöver vi rejäla motorvägar så att vi kan fly bekvämt. 😉

Screenshot_20250206-090907.webp

Tackar att bli kallad ungdom :D
Anledningen till att jag kallade henne för debattör är att hon inte bara refererar till vad de olika partierna tycker utan faktiskt anser att det ena eller det andra är fel

Sen tycker jag också att hon är lite nyanserad och inte alltid tycker att t.ex. Sossarna har rätt för att de är just sossar. (stor bokstav på "Sossarna" för att jag i detta fall refererade till Socialdemokraterna, partiet alltså)

Tackar att bli kallad ungdom :D
Anledningen till att jag kallade henne för debattör är att hon inte bara refererar till vad de olika partierna tycker utan faktiskt anser att det ena eller det andra är fel

Sen tycker jag också att hon är lite nyanserad och inte alltid tycker att t.ex. Sossarna har rätt för att de är just sossar. (stor bokstav på "Sossarna" för att jag i detta fall refererade till Socialdemokraterna, partiet alltså)
Hon tycker sällan att Socialdemokraterna har rätt, eftersom hon högst sannolikt inte är sosse.

Känns som gränserna pushas en del nu.

Regler & Medlemsvillkor

:
Att diskutera samhällsfrågor och politik
Vi skiljer på sakfrågor och partipolitik/ideologiska debatter.
Tillåtet:
- Diskussioner om konkreta lokala beslut (t.ex. nya cykelbanor, trafikplanering)
- Faktabaserade diskussioner om infrastruktur och samhällsplanering
- För- och nackdelar med olika förslag som påverkar cyklister
- Praktiska frågor kring trafikregler och säkerhet

Inte tillåtet:
- Partipolitiska debatter och kampanjer
- Kritik eller stöd för specifika partier eller politiker
- Hänvisningar till partiprogram eller partiers ståndpunkter
- Ideologiska diskussioner om höger/vänster-politik
- Uppmaningar att rösta på särskilda partier

Känns som gränserna pushas en del nu.

Regler & Medlemsvillkor

:
Att diskutera samhällsfrågor och politik
Vi skiljer på sakfrågor och partipolitik/ideologiska debatter.
Tillåtet:
- Diskussioner om konkreta lokala beslut (t.ex. nya cykelbanor, trafikplanering)
- Faktabaserade diskussioner om infrastruktur och samhällsplanering
- För- och nackdelar med olika förslag som påverkar cyklister
- Praktiska frågor kring trafikregler och säkerhet

Inte tillåtet:
- Partipolitiska debatter och kampanjer
- Kritik eller stöd för specifika partier eller politiker
- Hänvisningar till partiprogram eller partiers ståndpunkter
- Ideologiska diskussioner om höger/vänster-politik
- Uppmaningar att rösta på särskilda partier
Oops, japp, du har rätt.

Det var högst oempatiskt av den här ”regeringen” att sänka reduktionsplikten så att det blir mycket billigare att köra bil.

Förbifart Stockholm är en annan, oempatisk åtgärd. (Ett av Sveriges dyraste infrastrukturprojekt genom tiderna.)

Motorvägsbygget mellan Göteborg och Trollhättan likaså.

För att inte tala om följande projekt som byggstartar inom några år:
  • Borlänge-Falun, Kapacitets- och hastighetshöjande åtgärder
  • E45 Rengsjön–Älvros
  • Uppsala, Plankorsningar
  • E4 Gumboda–Grimsmark mötesseparering
  • Ånge–Östersund, Kapacitets- och hastighetshöjande åtgärder
  • Sundsvall–Ånge, kapacitets- och hastighetshöjande åtgärder - inklusive säkerhetshöjande åtgärder
  • E20 Förbi Mariestad
  • E20 Götene–Mariestad
Räknas för övrigt som ”stora” projekt och kommer alltså kosta väldigt, väldigt mycket pengar.
Lite väl mycket som "gränsar" till politik i inlägget, väl? :)

Nu är det e-cykling på sm-veckan. Ingen åsikt om cyklisternas watt (de trampar på ordentligt), men... Är det såhär "kul" att trampa motionscykel känns ett tejpat kryss i väggen mer intressant! De trampar nu genom en Avatarskog och jag byter kanal. :)

Slut på dagens gubbgnäll!!!

"
1) Diskrimineringen.

När ett fullständigt meningslöst snöfall fallit över Stockholm (man visste att det inte skulle ligga kvar) syntes diskrimineringen. Trikåcyklisterna rullade fram på svarta, släta banor där supersaltet gjort sitt jobb. Vi i det springande trikåfolket och alla gående fick halka omkring bäst vi kunde.
Det är obegripligt att cyklisterna ska ha denna gräddfil."

Helsike vad vi cyklister har bred gräddfil :)

"
1) Diskrimineringen.

När ett fullständigt meningslöst snöfall fallit över Stockholm (man visste att det inte skulle ligga kvar) syntes diskrimineringen. Trikåcyklisterna rullade fram på svarta, släta banor där supersaltet gjort sitt jobb. Vi i det springande trikåfolket och alla gående fick halka omkring bäst vi kunde.

Tänk att jag missuppfattat det hela så grovt genom alla år. Kul att någon uppmärksammar mig på detta; jag är ju inte längre än att jag kan ändra uppfattning när så krävs. 😁

"
1) Diskrimineringen.

Jag antar att bilisterna hade ännu bredare gräddfil, men på något sätt är det alltid cyklisternas fel (även om det inte var någon cyklister inblandad i detta här fallet).

Jag antar att bilisterna hade ännu bredare gräddfil, men på något sätt är det alltid cyklisternas fel (även om det inte var någon cyklister inblandad i detta här fallet).
Jens Lapidus gick också nyligen ut i SVD med att han cyklar mtb men att trikåcyklister är ena jobbiga jävlar ”det vet alla”. Själv tycker jag illa om löpande män i tights, blir för mycket rumpa, men denna åsikt är inte alls lika spridd som detta cyklist-trikå-hat.

Tillbaka
Topp