Ny vevarm

Reawerus

Medlem
Ny vevarm
Hej alla! Har kommit över en Giant talon 3 som jag tänkt ha som extra cykel, dock är ena vevarmem gängpaj i och behöver nu hjälp med att köpa nytt.

Har försökt söka på benämningen och har svårt att hitta vad jag ska ha och vad som passar. Kan nån hjälpa mig i djungeln 😅 vet inte om benämningen hjälper men det är iaf ett FSA.

Bilagor

• 20250207_203720.webp
    20250207_203720.webp
    214 KB · Besök: 123
Ny vevarm
Har du någon bild på hela vevpartiet?

Det är förmodligen så att du inte kan köpa en vevarm enskilt utan du måste förmodligen byta hela. Inte allt för dyrt på ex. bike-discount.

Ny vevarm
Har du någon bild på hela vevpartiet?

Det är förmodligen så att du inte kan köpa en vevarm enskilt utan du måste förmodligen byta hela. Inte allt för dyrt på ex. bike-discount.
Hej! Absolut bifogar lite mer bilder, misstänkte att man kanske måste byts allt så det är inga problem :)

Bilagor

• 20250207_210054.webp
    20250207_210054.webp
    281.1 KB · Besök: 111
  • 20250207_210108.webp
    20250207_210108.webp
    328.7 KB · Besök: 110
Ny vevarm
  • Vevparti
    Shimano FC-M315, 22/36 XS: 170mm (27.5) S: 170mm (27.5) / 170mm (29) M: 170mm (27.5) / 175mm travel (29) L: 175mm (27.5) / 175mm (29) XL: 175mm (29) XXL: 175mm (29)
Fuskade, och använde Internet: https://www.giant-bicycles.com/se/talon-3-2022
Om det är den så är det cirkus 300 kr exklusive frakt, så inget att spara på. Är den delen sliten så...
Kedjan skulle jag byta också, till en riktig Shimano.

Ny vevarm
Hej alla! Har kommit över en Giant talon 3 som jag tänkt ha som extra cykel, dock är ena vevarmem gängpaj i och behöver nu hjälp med att köpa nytt.

Har försökt söka på benämningen och har svårt att hitta vad jag ska ha och vad som passar. Kan nån hjälpa mig i djungeln 😅 vet inte om benämningen hjälper men det är iaf ett FSA.
Finns ju gängtappar att fräscha upp med om inte gängorna är helt demolerade.
Om du kläcker ur dig var du bor nånstans kan hjälpen finnas nära.

Ny vevarm
  • Vevparti
    Shimano FC-M315, 22/36 XS: 170mm (27.5) S: 170mm (27.5) / 170mm (29) M: 170mm (27.5) / 175mm travel (29) L: 175mm (27.5) / 175mm (29) XL: 175mm (29) XXL: 175mm (29)
Fuskade, och använde Internet: https://www.giant-bicycles.com/se/talon-3-2022
Om det är den så är det cirkus 300 kr exklusive frakt, så inget att spara på. Är den delen sliten så...
Kedjan skulle jag byta också, till en riktig Shimano.
Denna som sitter på är FSA och inte shimano, är väl en äldre modell kan tänka mig, byter gärna allt men vill vara säker på att jag köper rätt modell

Ny vevarm
Denna som sitter på är FSA och inte shimano, är väl en äldre modell kan tänka mig, byter gärna allt men vill vara säker på att jag köper rätt modell
Om du inte vill försöka gänga med tapp eller montera helicoil utan byta får du vara uppmärksam på vevlagret. Shimanos 24 mm HT passar inte i FSAs 24 mm vevlager ( om det sitter ett sånt. FSA har tre olika varianter) och tvärtom. Går att vålda dit men det rekommenderas inte.

Ny vevarm
Om du inte vill försöka gänga med tapp eller montera helicoil utan byta får du vara uppmärksam på vevlagret. Shimanos 24 mm HT passar inte i FSAs 24 mm vevlager ( om det sitter ett sånt. FSA har tre olika varianter) och tvärtom. Går att vålda dit men det rekommenderas inte.
Hade önskat att man bara kunde köpa ett likadant och bara monterat dit mem verkar inte finnas, vad behöver jag då tänka på gällande spec för att köpa en motsvarighet?

Ny vevarm
Hade önskat att man bara kunde köpa ett likadant och bara monterat dit mem verkar inte finnas, vad behöver jag då tänka på gällande spec för att köpa en motsvarighet?
Du får demontera vevarmen på vänster sida. Det är enkelt, med en 8 mm insexnyckel i centrummuttern, dras av moturs. Lossa INTE mothållsplattan som är den du ser och har ett 10 mm insexhuvud.
Mät sedan vevaxeln som kan vara 19, 24 eller 30 mm. Antagligen 19 mm.
Sen är det fritt fram att köpa ett nytt vevparti ur FSAs sortiment med beteckningen Mega Exo 4000.
Är det 24 mm heter de 6000.
Exvis https://bikeshop.se/fsa/3300329bj32...GiH5rz6NoB1WZ3ib9Jev-fItwj_duqEhoCH9YQAvD_BwE
- om det är 19 mm. Finns med lite olika storlekar på klingorna, denna 46-30 är nog mindre än den du har, du får räkna tänderna på stora klingan helt enkelt om det inte står graverat på ena sidan. Eller om du vill ha en annan utväxling...

Men återigen, gå med vevarmen till en bättre cykelmek och få en helicoil monterat. Det blir billigare.
Eller håll koll på K&S här, bra beg vevpartier säljs ofta.

Senast ändrad:
Ny vevarm
Insatsgänga kan vara lurigt på en vevarm av ALU! På med Loc-Tite! Vevarmen är ändå bortom räddning. Förutsätter att det rör sig om 3/4". Vid demont krävs det dock varmluftpistol...

Ny vevarm
Du får demontera vevarmen på vänster sida. Det är enkelt, med en 8 mm insexnyckel i centrummuttern, dras av moturs. Lossa INTE mothållsplattan som är den du ser och har ett 10 mm insexhuvud.
Sen är det fritt fram att köpa ett nytt vevparti ur FSAs sortiment med beteckningen Mega Exo 4000.
Exvis https://bikeshop.se/fsa/3300329bj32...GiH5rz6NoB1WZ3ib9Jev-fItwj_duqEhoCH9YQAvD_BwE
- om det är 19 mm. Finns med lite olika storlekar på klingorna, denna 46-30 är nog mindre än den du har, du får räkna tänderna på stora klingan helt enkelt om det inte står graverat på ena sidan. Eller om du vill ha en annan utväxling...

Men återigen, gå med vevarmen till en bättre cykelmek och få en helicoil monterat. Det blir billigare.
Återkopplar till denna, provade helicoil och funkade en säsong. Vevaxeln ä är märkr med mega exo 24mm och är 42-

Eller håll koll på K&S här, bra beg vevpartier säljs

Hej igen! Har nu provat helicoil och funkade en säsong.

Har nu kollat och axeln är 24mm mega exo. Dreven är 42-32-24.

Blir fortfarande inte klok på vilket vevparti som är rätt och passar.

Vilket ska jag köpa?😅

Tacksam för hjälp!

Ny vevarm
Hur fungerar det då med vevlager? Eftersom det inte är samma utväxling behöver jag längre kedja eller nåt?

Passar shimano även om det är FSA som suttit innan?
Den passar.
Men om du ändå byter vevparti är det lämpligt att även byta vevlager. Men är det befintliga FSA i bra skick fungerar det alldeles utmärkt med Shimanoveven.
Att byta kedja är självklart. Kanske även kassett.

Ny vevarm
Det vevlagret passar inte på din cykel som har BSA-standard (gängat). Inte heller passar axeln i ditt vevlager eftesom det är 30 mm ø.
Det finns 30 mm vevlager för BSA, tex FSAs MegaEVO. Fast då får du köpa ett verktyg som passar vevlagret som har större ytterdiameter än det du har och som är kompatibelt med Shimano HT2.

Ny vevarm
Ny vevarm
Här finns ju ett vevparti av fabrikat NN som borde passa rakt på
så denna ska passa? Har ej mekat med cyklar men vill helst byta så lite som möjligt för att få en fungerande cykel då jag bara ska kunna vardagscykla lite.

Ny vevarm
så denna ska passa? Har ej mekat med cyklar men vill helst byta så lite som möjligt för att få en fungerande cykel då jag bara ska kunna vardagscykla lite.
Skruva av den gamla, pang på med denna.
Lite fett på pedalgängorna och skruva på dom för hand innan sista lilla knycket med en nyckel.
Annars vet du vad som händer 😉
Klart.

Tillbaka
Topp