Zwift - The tråd, frågor och svar, allmänt om Zwift

Det finns en inställning i zwift där man kan välja mellan 3sek glidande medelvärde eller "instant power".
Sen har kickr alltid haft en inbyggd "power smoothing" feature när man kör erg i zwift. Den visar inte verklig effekt utan ett medelvärde.

Edit: På nyare kickr kan man stänga av erg power smoothing i wahoo appen.
jag har alltid 3 sec watt i zwift. jag har power smooting avstängt i kickr får prova det. Antaligen så jag körde i fjol då.
Men trodde power smoting bara syntes efteråt då ? stämmer om jag kollar intervals.icu i fjol, i pricip exakt på mina watt, låg på 250 watt,. Nu i år visas 250 w som som allt mellan 248 och 258 på intervalls.icu, 1 av 24 intervaller ligger på 250 watt. Kanske gör nåt, men tillräcklig tufft, utan att man ska behöva öka minska effekten när man kö intervaller,,

Senast ändrad:
jag har alltid 3 sec watt i zwift. jag har power smooting avstängt i kickr får prova det. Antaligen så jag körde i fjol då.
Men trodde power smoting bara syntes efteråt då ? stämmer om jag kollar intervals.icu i fjol, i pricip exakt på mina watt, låg på 250 watt,. Nu i år visas 250 w som som allt mellan 248 och 258 på intervalls.icu, 1 av 24 intervaller ligger på 250 watt. Kanske gör nåt, men tillräcklig tufft, utan att man ska behöva öka minska effekten när man kö intervaller,,
Definitivt värt att prova power smoothing. Jag har haft problem med att Zwift lägger fel motstånd i erg på min Direto. Det löste jag genom att ändra till trainerns kortaste möjliga tid att snitta effekten över, så Zwift påverkas definitivt av hur trainern behandlar effekten.

Lite onödigt vetande om Tour de Zwift som avslutas med uppsamlingsvecka denna vecka.
För Ultimate gäller samtliga 18 sträckor fördelat på 6 etapper (veckor)
Totalt 564.3 km med 6400hm.
Grattis till alla som genomfört!

Senast ändrad:
Någon som har tips på bästa sätter att söka fram events i Zwift? Jag är intresserad av randonneurinriktad, ser en del enduance-tillställningar på ex 100k men fattar inte hur man söker fram det

Någon som har tips på bästa sätter att söka fram events i Zwift? Jag är intresserad av randonneurinriktad, ser en del enduance-tillställningar på ex 100k men fattar inte hur man söker fram det
https://zwifthacks.com/app/events/ testa med sökord som endurance, badge hunt mm
T.ex https://zwifthacks.com/app/events/?key=67b31cb86947e
Eller sök på size som nedan.
1000009620.webp

Lite onödigt vetande om Tour de Zwift som avslutas med uppsamlingsvecka denna vecka.
För Ultimate gäller samtliga 18 sträckor fördelat på 6 etapper (veckor)
Totalt 564.3 km med 6400hm.
Grattis till alla som genomfört!
Jag har sparat det roligaste till sist har alla etapp 4 sträckor kvar. Blir några höjdmeter

Jag har sparat det roligaste till sist har alla etapp 4 sträckor kvar. Blir några höjdmeter
De är mustiga att spara på hög... :)

Men tycker nog Stage 5 var tråkigare om inte annat. Herrejesses, Libby Hill after party är själadödande. Men men, körde den sista av de 18 igår så nu får man roa sig med något annat.

Senast ändrad:
Ja usch NYC är trist men dom där glasramperna utan parken är riktiga kräkpåsar.
Nu suger jag uppför (vikten) så etapp 4 var tuff särskilt Österrike med Lutscher som jag hade cyklat förut. Favorit var Sisha Shakedown i Makuri.
Men på det hela en rolig serie som var en riktigt utmaning för mig som inte cyklat mycket sen 2023.

Inte sen 2022 har jag loggat 1.000km halvvägs in i februari och det hade inte hänt utan denna challenge. Inomhus iofs men alltid en början på året.

Tänkte ju skippa TDZ Ultimate efter att några av passen av någon anledning inte loggades korrekt - och sen började trainern bråka.....men sen fick jag ett ryck och kopplade på gammeltrainern och här är vi nu - efter passet i morse är det 5 etapper kvar att hinna med - och det är mustiga bitar med både La Reine och Lutscher....😂.får se om motivationen håller hela vägen.

Tänkte ju skippa TDZ Ultimate efter att några av passen av någon anledning inte loggades korrekt - och sen började trainern bråka.....men sen fick jag ett ryck och kopplade på gammeltrainern och här är vi nu - efter passet i morse är det 5 etapper kvar att hinna med - och det är mustiga bitar med både La Reine och Lutscher....😂.får se om motivationen håller hela vägen.
Kämpa!

Hur funkar det där? Enligt world schedule var ju inte varken France eller Innsbruck live då? Eller kan man välja alla TDZ etapper direkt på nåt sätt nu under make up week?

Det verkar så, jag körde Petite Douleur igår och såg Lutscher i listan (de två jag hade kvar).

Hur funkar det där? Enligt world schedule var ju inte varken France eller Innsbruck live då? Eller kan man välja alla TDZ etapper direkt på nåt sätt nu under make up week?
Jag kan inte välja en TdZ rutt från en värld som inte finns, jag hittar inget sätt att göra det

Men de snurrar ju alla stages som events med 30 min intervall under make-up week.

Sen kan man alltid välja banor i alla världar om man startar en workout. Jag körde två eller tre missade banor som workouts istället. Lite mindre själadödande på banor som de under stage 5 ex.

Senast ändrad:
Jag kan inte välja en TdZ rutt från en värld som inte finns, jag hittar inget sätt att göra det

Men de snurrar ju alla stages som events med 30 min intervall under make-up week.

Sen kan man alltid välja banor i alla världar om man startar en workout. Jag körde två eller tre missade banor som workouts istället. Lite mindre själadödande på banor som de under stage 5 ex.

Ah visste inte att man kunde välja alla om man kör workout.

Spara banorna i my list i companion-appen, rangordna den du vill köra högst och vips så dyker den upp på startsidan på Zwift oavsett om "världen" är aktiv eller inte.

Spara banorna i my list i companion-appen, rangordna den du vill köra högst och vips så dyker den upp på startsidan på Zwift oavsett om "världen" är aktiv eller inte.
Är det så? Känns ju nästan som en glitch...;) Jag har sparat banor där som jag saknar badge på men aldrig reflekterat över att banor från "icke aktiva" världar är i listan. Bra tips

Man kan ju även skapa eget meetup, med en kompis så kan man välja alla banor, detta har funkat rätt länge.
Funkar även om kompisen inte dyker upp då!

Senast ändrad:
Pust. Vilken tur att man körde race idag istället för en av dessa 😂
Enligt Schlange på Zwift Insider så kollar Zwift på detta och om någon inte får en godkänd rutt så tar dom tacksamt emot den infon och justerar det i efterhand. Så en support-ticket ska räcka istället för att behöva cykla om för personligen är det få sträckor som ser jätteintressanta ut på förhand med undantag av den tuffaste.

Om 98,5 kg stämmer är det kanske möjligt att plocka lite där. Sen vet i katten, testa att sänka kadensen till 85 och sikta på att få upp watten i 282, kanske med lite styrketräning. Nu får de som kan tala om hur fel dessa ideer är, jag gissar bara... Jag går från andra hållet, försöker höja kadensen över 80... Och saknar ett antal watt. Förresten, de sista 8,5 sekunderna då?

Specialized Aethos och Mellenstein-hjulen alt. Roval Alpinist är ju verktygen som föreslås av https://zwifterbikes.web.app/route/road-to-sky.
För övrigt en kul app där man sätter in sina "data", väljer vapen och bana, konfigurerar uteffekt och får fram totaltiden mm.
Jag är i samma viktklass och strävar efter en 10kg lättare "ryggsäck" och en FTP i nivå med vad jag hade för 3 år sen.

3-4 kph är ingen moralhöjare på Zwift 😬

Om 98,5 kg stämmer är det kanske möjligt att plocka lite där. Sen vet i katten, testa att sänka kadensen till 85 och sikta på att få upp watten i 282, kanske med lite styrketräning. Nu får de som kan tala om hur fel dessa ideer är, jag gissar bara... Jag går från andra hållet, försöker höja kadensen över 80... Och saknar ett antal watt. Förresten, de sista 8,5 sekunderna då?
Ligger runt 95 i dagsläget.
Kanske lägga lite styrka istället för cykelpass.
Tack för tipsen!
Dom sista sekunderna tar jag på ett par klätterhjul 😁

Ligger runt 95 i dagsläget.
Kanske lägga lite styrka istället för cykelpass.
Tack för tipsen!
Dom sista sekunderna tar jag på ett par klätterhjul 😁
Du ska nog ha en second opinion på de där tipsen... Men styrka kan vara bra i andra sammanhang så helt dumt är det nog inte. Nu blir det en snabbis Temple Trek för min del, minimal stigning! Hoppas benen är vakna, i så fall kanske jag kan putsa decemberrekordet med ca 9 sekunder...

Utan att veta hur du tränar idag är det ju lite svårt att komma med bra tips. Du kanske redan har ett optimalt program. Man om vi antar att du inte har ett så bra program så kan du nog strunta i kadensen och styrketräning och till att börja med cykla mer. 😀

Tillbaka
Topp